{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.962 visninger | Oprettet:

Mikael K
Mikael K
Tilmeldt:
20. jun 2011
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22

Bil for 40k - hvad vælger jeg? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Står og skal have skiftet min nuværende bil ud, da den koster mig over 2500 i måneden (leasing), og mit behov er minimalt. Jeg ved ikke ret meget om biler, men har læst op på lektien, og har fundet et par modeller jeg synes virker fornuftige. Jeg håber nogle herinde kan hjælpe mig med kvalificere mit køb.

Jeg har 40.000 plus/minus 5.000, alt efter hvad der byder sig.

Her er nogle af de krav jeg har til bilen, og lidt om mine behov:

- Jeg kører omkring 10.000 om året. Blandede småture mest, men også en eller to ture på 150-200 km om måneden til familie og venner. En sjælden gang imellem en ferie på en 1000 km tur/retur på motorvej
- Jeg tænker benzin er bedst
- Bilen skal være mellemklasse eller større - gerne stationcar, SUV eller sedan, da den gerne må kunne rumme en barnevogn, eller et IKEA-møbel i ny og næ
- Et sted mellem 90 og 140 hk er at foretrække. Gerne lidt rap i optrækket, men ikke en fartdjævel. Gider ikke bruge 20 sekunder på at nå op på 130 km/t
- Håber bilen kan holde en 5-10 år. Vi passer godt på bilen, men den står desværre på gaden da vi bor i by.

Her er et par modeller jeg har med i puljen pt:
- VW Golf/Passat
- Toyota Avensis, Auris, Verso-serien
- Honda CR-V, Accord, Civic
- Skoda Octavia/Superb
- ???

Hvad ville I gå efter? Hvilke parametre bør jeg være mest opmærksom på - kilometer, motorstørrelse, alder? Og hvordan ser min pulje ud - har jeg glemt noget?

Det er vigtigt at bilen ikke koster en bondegård i reperationer, hvorfor BMW/Mercedes fx virker for dyrt. Måske er Volvo og Audi relevante at tilføje?

Lad mig høre hvad I ville gøre i min situation smiley Og hvad I ville undgå!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil for 40k - hvad vælger jeg?
  • #2   23. sep 2018 Ved godt det ikke er verdens mest spændende biler . men nu når du vil have plads. Hvad med en Toyota avensis t25er eller Toyota Corolla i benzin udgaver. de køre godt og er stabile når de bliver passet. og med de få km du køre skal du have en benzin bil. og syns den Corolla jeg fandt her har et ok lav km antal. og ser ellers velholdt ud.
    https://www.dba.dk/fantastisk-stabil-familie-b/id-1046865612/?utm_source=copylink&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android_share_listing
    Det eneste minus jeg kan sige ved den er at vis man vælger den her bil evt. så få bilen op på en lift. og tjek bunden er flot. da jeg kan se dem der har den bor ved Lemvig. så det kan være tæt på vandet. men dobbelt tjekker altid biler for rust. vis de bor tæt på vand.men selv om ejer ikke kommer fra tæt på vandet. er det altid godt at tage dem op på en lift i de årgange. og se hvordan de ser ud. inden køb.


  • Mikael K
    Mikael K Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
    #3   23. sep 2018 Så det er urealistisk at tro, at en bil fra fx 2005, med 150.000 km på bagen, kan holde 5 år? 10 år?

    Passat er fin, men sikkert dyrere i drift end en Toyota har jeg på fornemmelsen.

    En Corolla kunne også være fin. Er forholdsvis ligeglad med udsende osv. Størrelse og en smule komfort er vigtigere. Ogås selvfølgeligt holdbarhed.


  • #4   23. sep 2018 Nej vis du køber sådan en Toyota Corolla. og får den passet med divs service. plus givet den en gang undervogn behandling hvert evt 3 år. og med det samme når du køber den. så skal den nok holde ti år. Den jeg fandt har kun kørt 170.000km og med 10.000km om året har den kun kørt 270.000km om 10 år. men de handler så også om at du finder en der ikke er startet med at bleven rust angrebet i bunden. men sådan er det med alle ældre biler. og at motor gear køre perfekt

  • Mikael K
    Mikael K Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
  • #6   23. sep 2018 syns Skoda og avensis er fin. men Volvoen kender jeg flere der har og lige den model har de skiftet en del på og plus den går ikke så langt literen. skal lige sige jeg kan godt lide Volvo. men i de lidt andre modeller.

  • #8   23. sep 2018 Det nu rusten i de flest tilfælde der tog dem i den alder. nu kan du tage min mor evt. Hun har en Toyota Carina fra 95 af. Den har kørt 350.000 km nu. og den køre stadig som den altid har gjort. det enste jeg laver på den hver gang til syn. er at gå bremser og styrtøjet igennem. og nu har hun haft den i 18 år ca hun købte den da den var knap 5 år gammel. så ja passer man dem køre de langt. og ang kobling og divs ting kan ske på alle biler.lige meget mærke. men har nu heller aldrig skiftet kobling på hendes bil.

  • #9   23. sep 2018 Avensis t25 er en fin bil, men alderen begynder og trykke. Vores fra 2006 har gået 264.000 km og alderen er begyndt og trykke så småt. Sæderne er begynd og blive slidt, og generelt kan man godt se den har 12 år på bagen når den kigges igennem

    Jeg ville nødig køre i den 10 år mere, men det kan da sikkert lade sig gøre. Men det må forventes og koste noget på kontoen til vedligehold, særligt hvis ikke du vil skrue selv. Og man skal begynde og overveje hvad man vil leve med ikke virker eller fungerer optimalt

    Bærearme bag er en svaghed, og de koster en 12.000 kr bare i reservedele. Og Toyota plejer og i omegnen af 20.000 kr inkl montering smiley

    Selvom 2500 kr om mdr er meget i leasing, så overvej om i kan leve med og skifte en forholdvis ny bil ud med en 10-15 år gammel bil med mange km på klokken. Måske i ville være bedre tjent med en 3-4 år gammel 100.000 kr's bil i kan have i små 8-10 år smiley


  • #10   23. sep 2018 Det også som jeg siger man kan være heldig at få en så gammel bil der kan klare 10 år. men lige meget hvad så kræver det man passer den. om man gør det selv eller får den lavet ude. er op til hvad man selv vil og kan. og ved så gamle biler handler det også om at finde en der er flot ang rust og helst rust behandlet flere gange siden ny. plus at finde en med ok lav km antal plus tjek alt virker og er passet. og selv passer godt på bilen. men ville så aldrig købe en passat 3c også selv om jeg er glad for vag biler. da det ikke er en stabil bil. og rust døjer de meget med. så heller en nyere model en eller ældre for den sags skyld. men tag ud og prøv nogen biler ved en forhandler. så i også kan se om bilen og pladsen passer til det i skal bruge. inden i vælger en bil/mærke.

  • Mikael K
    Mikael K Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
    #12   23. sep 2018 Tak for de gode svar. Vi har også kigget på noget fra 2013 eller efter, til omkring 100.000. Vi kører bare ikke ret meget, da ingen af os pt kører til og fra arbejde. Vi bor centralt, og bilen er primært et alternativ til bussen. Så om den er vildt lækker betyder ikke det store. Derfor er 100.000 kroner alligevel en slat, hvis vi ikke regner med at smide mere end 100.000 km på den de næste 5-7 år.

    Så vi er lidt nået frem til at den billigere bil der gerne må dø om 5 år er bedre end 100.000 for noget vi ikke for alvor har brug for.


  • #13   24. sep 2018 Freeway, det er da en del billigere end Toyota. Havde ellers selv tidligere kigget nærmest i en hver krog af internettet efter et sæt. Fordi jeg synes det virkede helt vildt der kun var de originale til 12.000 kr

    Avensis er dog en rigtig god bil, og en t25 er fint indenfor budget. Vores blev dog renoveret ved 200.000 km grundet en udstødningsventil.

    Nogle dele er dyre til Toyota, og den store bil har eksempelvis større bremser end en lille bil.

    Vw golf 5/Passat 3c er sikkert fine biler, og de kører godt. Men om du kan holde rusten fra døren i 5 år endnu kan blive en udfordring. Rust er ikke altid et problem, men der kan opstå noget som skal laves for bilen er tæt og for den kan synes

    Volvo s40'eren er ikke lige min favorit bil. Der er ikke mange af dem, og generelt virker det til alderen for alvor trykker. Jeg ville hvis du ellers kan leve med højt benzinforbrug og ejerafgift gå efter en s70/v70, mine forældres gamle var overraskende pæn da de solgte med mange km og år på klokken

    Skoda Octavia er et fint bud, men måske en fabia også kunne være oplagt. Den er noget mindre, men i får for under 50.000 kr en fin årgang og med rimeligt km tal. Den er mere økonomisk og nemmere at komme omkring med

    Generelt er det sådan at biler i den klasse er det mere den enkelte bil man ser på, end på modellen. Selvom det altid er godt og have modellernes svagheder med inde i baghovedet


  • #14   24. sep 2018 ja og de er sjovt nok fra Danmark af selv om det er på eBay. de bag arme smiley

  • #15   24. sep 2018 Smider lige en joker

    Ford Mondeo 1,6 Ti-VCT 125 Trend stc. til 49900 kr.
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4017341

    Burde kunne handles til 45K.


  • #16   24. sep 2018 Gå efter Corolla/Civic, de kan holdes for minimale omkostninger og er driftsikre, bruger selv min Corolla primært til og fra arbejde og det koster næsten intet at have den kørende, udover almindelig vedligholdelse, med olie/filterskift osv.

  • #17   24. sep 2018 Prøv evt en Ford Focus. God bil til en god pris. Ellers kan en Mazda3 også være med.

  • Mikael K
    Mikael K Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
    #18   24. sep 2018 Tak for de gode råd - og lad endeligt flere komme til smiley

    Jeg kan godt lide corolla'en, men har svært ved at vurdere pladsen i bagagerummet på den. Er hatchbacken større end sedan'en for eksempel?

    Og hvad med sådan noget som en Seat Altea? De ser rummelige ud, og scorer fint i TÜV's brugtbil-test fra 2018.

    Her er lige en opdateret liste, over de modeller jeg holder øje med. Sig til hvis du synes jeg bør tilføje noget:

    - VW Golf (inkl. sportvan + variant)
    - Toyota Corolla, Avensis, Auris, Verso
    - Skoda Fabia (combi), Octavia
    - Ford Focus (stc), Mondeo
    - Honda CR-V, Accord, Civic
    - Mazda 3, 6

    Hvordan forholder det sig desuden med automat-gear fra midt-00'erne (2003-2007). Er de meget forskellige, og er det noget man skal passe på med?


  • Mikael K
    Mikael K Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
    #20   24. sep 2018 Her er min nuværende shortlist:

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/16-trend-collection-stc-5d/4055351
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/16-fsi-elegance-5d/3328604
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/golf-v/16-fsi-trendline-5d/4027226
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/18-vvt-i-sol-5d/4056625
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/16-ambiente-5d/4060948
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/mondeo/18-active-stc-5d/3632297
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/18-vvt-i-sol-5d/4059467
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/18-vvt-i-sol-5d/3762934
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/s40/18-4d/4034528

    Focus'en lader til at være billigst i forhold til forsikring og afgift, men jeg er godt nok vild med Octavia og Avensis ift. pladsen.

    Også tænker jeg, at man får mere bil for pengene. Kan godt lide ideen om en "flyder", og synes også at jeg kan høre, at en større motor holder bedre?

    Det vigtigste er, at bilen kan køre 5 år, og at den er nogenlunde driftssikker. Jeg tror ikke vi kommer til at køre den i 10 år nødvendigvis, og til 40.000 kroner forventer vi IKKE at vi kan få andet end skrot-prisen for den, når vi er færdige med den.


Kommentér på:
Bil for 40k - hvad vælger jeg?

Annonce