{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.347 visninger | Oprettet:

Mark C
Mark C
Tilmeldt:
9. feb 2018
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7

Civilt søgsmål ved total skadet bil {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

I går blev min Clio 2016 (knap 2 år gammel) total skadet efter den blev ramt i siden ved bagenden. Chassis er vistnok nu skævt osv. Modparten bærer ansvaret.

Taksator har vurderet bilen og det er ca. det samme som det vi skylder på den, så vi kommer ud i 0kr, går jeg ud fra.

Men, vi skal jo have købt en ny bil. Det kræver vi nu skal lægge 35000-45000kr på bordet for en forholdsvis billig stationcar i samme pirsleje som den totalskadet. Der er ikke tale om en opgradering fra en Clio til en VW Passat. Sagen er at vi ikke bare har de penge liggende og havde ikke skulle bruge dem hvis ikke bilen blev ramt.

Ved nogen om der kan køres et civilt søgsmål mod modparten i dette tilfælde for netop at få et beløb udbetalt til dækning af udbetalingen til f.eks en tilsvarende Clio? Eller er det bare sure røv?

Pft Mark


Kommentarer på:  Civilt søgsmål ved total skadet bil
  • #1   17. okt 2018 i har jo kun krav på et beløb der svarer til at i kan købe en tilsvarende bil med ca samme km og årg

  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #2   17. okt 2018 du kan ikke forlange mere end det som taksator har vurderet den til..

  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #3   17. okt 2018 taksator går ud fra hvad din bil handles til i øjeblikket, så må du jo spørge ham hvor du kan købe den..

  • Mark C
    Mark C Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #4   17. okt 2018 Problemet er at pengene går direkte til banken/panthaver og ikke til os. Vi kan ikke få overført lånet til en anden bil vi i teorien kunne købe med de penge.

    Lort smiley


  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #5   17. okt 2018 så må du jo bede bank/forhandler financiere bil (nyt lån) (en af grundene til at en ny bil kræver en udbetaling på op til 20%, er til at dække (kantstens) tab)

  • #6   17. okt 2018 Det er ikke modpart, taksator eller forsikringsselskabets problem, at du skylder penge i din bil.
    Havde du forventet at få betaling for 2 biler?


  • Mark C
    Mark C Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #7   17. okt 2018 Jo, jeg er med på vi skal søge nyt lån til en ny bil. Det var mere om der kan sagsøges for udbetalingen af denne fremfor vi selv skal lægge ud.

    Lån må ikke byttes/overføres til en anden bil og siden skaden ikke er vores skyld, tænkte jeg om der var en mulighed for søgsmålet.

    Men blot utopi kan jeg høre. Tak alligevel for svarene.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.587
    #8   17. okt 2018 Bar vær glad for at du ikke kommer ud med underskud!
    Det er set ret tit når folk har lån i deres biler, og at forsikringen ikke vil udbetale hvad der skyldes.
    Du har som de andre skriver kun krav på at få dækket din bil, og ikke nogen udbetaling til en anden. Så dem må i desværre selv finde

    Håber at alle er ok, det må have været et godt tryk hvis den er helt skæv i karossen


  • #9   17. okt 2018 Jeg kan godt følge dig, og det er en ærgerlig situation at ende i..
    Men ja, det er urealistisk at få dækket sin bils værdi, og derudover få dækket indkøb af ny.
    Du skal være glad for at i trods alt kan indfri gælden, og ikke ender med en restgæld


  • #10   17. okt 2018 Modparten har ødelagt din bil og kun dén - ikke de første 20 % af din nye bil. Og man skal kun erstatte det, man ødelægger, groft sagt.

    Men for at svare på dit spørgsmål, så ja - du kan sagtens køre et civilt søgsmål. Problemet er bare, at du vil tabe og efterfølgende stå med en advokatregning, der er større end de 20 % til en ny bil.


  • Mark C
    Mark C Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #11   17. okt 2018 Min hjerne har ikke tidligere ville acceptere følgende som Bay skrev: Modparten har ødelagt din bil og kun dén - ikke de første 20 % af din nye bil. Og man skal kun erstatte det, man ødelægger, groft sagt.

    Men da jeg læste det gik det endelig op for mig... smiley

    Tak igen, case closed og alle de tomme dåser skal nu afleveres til nærmeste Netto smiley


  • #12   17. okt 2018 Snak med dem i skylder penge og sig i ønsker at få en bil tilsvarende af forsikring. Og så koster det måske nye stiftelse omkostninger at få den nye bil til at havde pantebrevet. Og så få forsikringen til at finde en bil i samme farve, km, årgang og udstyr istedet for penge. Det nok den billigste løsning ellers kan i presse prisen lidt op hvis i kan henvise til nogle biler magen til jeres der stå dyre end hvad forsikringen tilbyder. Jeg blev tilbudt 10.000kr for min Civic da den blev påkørt. Kunne uden problemer få den op i 20.000 da de havde takseret ud fra model. Men ikke havde taget højde for at den havde kørt 100.000km havde A/C og elruder. Hvor der heldigvis var 2 andre til 20. Forsikringen havde sammenlignet med en bil med 380.000km på klokken uden A/C.

  • #13   17. okt 2018 Problemet er jo desværre at der ikke afvikles nok på lånene ifh. bilens afskrivning/værditab.
    Det kan aldrig blive modpartens problem, eller taksator.
    Jeg syntes faktisk jeg oplever det ofte ifb totalskadede nyere biler....


  • #14   17. okt 2018 Har prøvet det med en camping vogn og fik dækket min udgift til lånet men intet extra vi måtte finde penge på anden måde

  • #15   17. okt 2018 hvis du er utilfreds med det beløb taksator mener din bil er værd, kan du evt forhandle dig frem til lidt højere beløb, ellers siger du bare nej tak til beløbet og ber dem om at købe en tilsvarende bil som din , til den pris de mener den er værd .. så behøver du ikke udbetaling;)

  • #16   17. okt 2018 Det er da ikke modpartens skyld at du har gæld i bilen, og ikke har betalt mere af end den er værd

  • #17   17. okt 2018 At han totalskader jeres bil, må du da også kunne rode lidt i, evt. høre om de ikke bare kan lave den hvis grænsen ikke er nået for hvor meget de må reparere for,

    Forsikringen sælger jo bilen og får noget af deres tab dækket ind.

    Jeg ville sætte spørgsmål ved totalskaden.... Gå til stålet med dem, forsikringsselskaber er ret så svinske hvis de kan slippe af med det.


  • #18   18. okt 2018 jeg ville lige ringe til ret og råd. Det er gratis og de ved hvad de snakker om.

  • #19   19. okt 2018 Det er nok for sent men man bør ikke bare acceptere det første beløb taksator angiver. Har så mange gange hørt at de underbyder folk.
    Søg lidt her på bilgalleri så ser du hvad folk har gjort.
    Har du accepteret beløbet er sagen lukket.

    Men stadig surt at blive klemt.


  • Mark C
    Mark C Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #20   19. okt 2018 Taksator har givet et fint beløb på 125K for en 2016 Clio ST med 40K km. Vi skyldte 121K så alt vel.

    Nu kigger jeg p.t. på Skoda Fabia Combi og er ved at blive ør i hovedet
    F.eks en 2016 90hk Skoda FC med lidt ekstra udstyr (ikke aftagelig krog som vi vil have) til ca. 150K kontra den samme bare nyt til 185K (+ca.8K for aft. krog) - og det er uden at have snakket med og presset sælger smiley Synes det virker ulogisk at købe brugt...


Kommentér på:
Civilt søgsmål ved total skadet bil

Annonce