{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor gamle må vinterdæk blive ?
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #1   22. okt 2018 Der er desværre ingen lovgivning der forhindre folk i at køre på gamle dæk..
    Personligt siger jeg 5år hvis de er opbevaret korrekt, da gummi udtørre, og evnen til at gribe vejen bliver forringet.. Dette er også selv om at der ikke er revner osv i dem, da det ikke altid sker, købte min honda på org fælge.. Så org at det stadig var årgang 98 dæk der sad på den! De så fine ud, men de blev skiftet før jeg overhovedet fik tanket den op


  • #2   22. okt 2018 jeg vil osse sige 5-6 år som max, men omvendt kan man ikke altid regne med det, da dæklagerne tit har dæk liggende i nogle år inden de blir solgt, dvs at et dæk godt kan være 2 år fra produltionsdato når man køber det fra nyt.
    jeg ville hvos det var mig kigge på dækkets tilstand og har det revner o.lign så er det udskiftning.
    jeg slider et sæt vinterdæk op på 3 vintre så mine vinterdæk når aldrig at blive gamle


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #3   22. okt 2018 De må køre til de er slidt ned, og må ikke have skader i karkassen, i form af revner.
    På arbejdet (dækcenter)der anbefaler vi max 4 år


  • #4   22. okt 2018 Normalt siger man 5 år. Men jeg vil dog vurdere hvert enkelt dæk individuelt, da opbevaring og flere andre ting spiller ind. Nogen dæk begynder at revne allerede efter 3 år, men det er ikke ens betydende med de skal smides ud, da nogen producenter siger det er meget normalt (Bl.a. Continental.)

    Er der noget specifikt du tænker på?


  • #5   23. okt 2018 i tyskland må de maks være 4 år,

    så skal man over grænsen må de ikke være ældre end de 4 år, så kan det koste 60 euro i bøde, hvis man bliver kontrolleret af politiet dernede


  • #7   23. okt 2018 har fået det fortalt af en af vores tyske kunder, at det skulle være indført, med at vinterdæk kun må være 4 år.

  • #8   23. okt 2018 For et år siden fik jeg pillet dækene af min gamle Hiace. Det var nogle Dunlop og de var 34 år gamle. Mekanikeren som pillede dem af var chokeret over kvaliteten - han sagde de var i bedre stand end 3 år gamle low cost dæk som alle mulige kører rundt med i dag.

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #9   23. okt 2018 Jeg læste engang, mener det var på Continentals hjemmeside, at dæk fint kunne holde 10 år, under optimale forhold.
    However, har jeg punkteret på 7 år gamle pæne dæk og uden problemer kørt på 13 år gamle mørnede dæk.


  • #10   23. okt 2018 Selvom du ikke slider dine vinterdæk helt ned på bilen kan de godt blive for gamle, og dæk har ingen udløbsdato. En god tommelfingerregel siger 5-6 år hvis de er korrekt opbevaret,
    Hvis dine dæk er blevet møre i gummiet, har synlige dækskader eller mønsterdybden er under 3mm bør du ifølge mig altid skifte til nye vinterdæk.
    Læs mere om valg af vinterdæk her evt: https://hjulguide.dk/valg-af-vinterdaek


  • #11   23. okt 2018 Hvis de er hårde. Under 3mm mærket, møre eller over 5 år skifter jeg normalt mine dæk. Alderen har lidt mindre at sige såfremt de 3 andre ting er iorden.

  • #12   23. okt 2018 Jeg har en 35 år gammel Peumat ( østtysk ) reservehjul den er blød og mærkes som et nyt dæk . På min nye vito blev bagdækkene ikke meget over et år før de sprang og blev skæve .

  • #13   23. okt 2018 Hej
    5 år fra produktionsstempel.
    På det sidste år er de både glashårde og nedslidte. En lidt uheldig kombination.
    mVH kp


  • #15   24. okt 2018 Det er et spørgsmål om hvorvidt de må sælge dem som "nye" dæk. I min optik, er et 3 år gammelt dæk ikke nyt mere, jeg vil sige max 12 måneder fra produktionsdatoen.

  • #17   24. okt 2018 Nok derfor prisen er lavere. Det er nok de andre større forhandlere der skiber deres dæk videre, hvis lageret har været for stort i første omgang.

Kommentér på:
Hvor gamle må vinterdæk blive ?

Annonce