{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.011 visninger | Oprettet:

Mikael K
Mikael K
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22

Pendler 100 km hver dag - Benz eller Diesel? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Jeg pendler lige knap 100 km hver dag, hvoraf 95% er på motorvej uden den store trafik.

Det er sygt svært at gennemskue, om jeg skal have Diesel eller Benzin. Foruden at det bliver til omkring 20.000 km pendling om året, er der også ca. 10.000 km privatforbrug om året (blandet kørsel).

Hvad bør jeg gå efter? Moderne Benzin med omkring 20 km/l, eller en Diesel?

Og hvad er der galt med 1,6 liters diesel-motorer? FDM har en lang artikel om, at det er en dårlig motor, men er det alle 1,6 dieselmotorer eller nogle udvalgte?

Budgettet ligger på omkring 120.000 kr., og der er behov for en bil der MINIMUM er på størrelse med en Polo - men gerne større.

Selv har jeg haft kigget på følgende (og et par 1,6'ere mere, men er i tvivl om motoren er for ringe?):
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/15-tdci-95-trend-stc-5d/4207883

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/16-tdci-115-business-stc-5d/4220998

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pendler 100 km hver dag - Benz eller Diesel?
  • #1   24. feb 2019 Jeg ville vælge en diesel i dit sted. Vores søn har købt en Fiesta Eco Diesel. Den kører omkring 25 på literen og koster ikke ret meget i afgift m.v.
    Måske ikke nogen raket, men har ingen problemer med at følge den øvrige trafik.
    Så med dit behov: Diesel.
    Om 1,6 motorer skulle være specielt dårlige ved jeg ikke. Mig bekendt er det PSA der står for dem, og de kan da vist godt skrue en dieselhakker sammen?

• #2   24. feb 2019 Fiesta ECO diesel er et udmærket bud, men regn ikke med mere end 21-22km/l på motorvejen, turboen går ved omkring 300tkm mener jeg at have læst, kik efter rust det er jo en ford smiley en benzin ecoboost kunne vel også være interessant den køre måske kun 16-18km/l

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

Følgere: 6 Emner: 16 Svar: 1.327
    #3   24. feb 2019 Gå efter en 1.6 den fejler bestemt ikke noget, grunden til at de første gik til, var mest pga forkert olie, hold service med den korrekte olie så sker der ikke noget.
    Du bør gå uden om 1.5 tdci motoren, da det hvis er en Renault motor og de har ikke den store holdbarhed.

• #4   24. feb 2019 1.5 diesel fra renault er nok en af de bedste på markedet. Men lad os da høre problemerne med dem smiley

• #5   24. feb 2019 Ja vil da osse sige at de der 1,5 fra renualt er da noget af det mest gennemtestet og det os dem der ligger i nissan og dacia og jeg har aldrig hørt om boget dårligt med dem

• #6   24. feb 2019 Du bør gå uden om 1.5 tdci motoren, da det hvis er en Renault motor og de har ikke den store holdbarhed.

Jeg har fået den modsatte opfattelse, da jeg havde en Megane 2 med denne motor, men skal da ikke gøre mig klog på det.

• #7   24. feb 2019 Jeg kører med PSA 1.6 den har kørt 445xxx men skal også have ny turbo nu. 20000 mellem olieskift og 60000 km om året. Ville ikke være bange for 1.5 tdci fra Renault, overvejer selv en Dacia næste gang

• #8   24. feb 2019 Daniel C : Hvor har du lige det med 1,5 DCI motorerne fra ? Nok en af de mest driftsikre på markedet. 1,6 DCI er en anden historie.

• #9   24. feb 2019 Hold dig fra 1,5 dci. Så hellere en 1,6 psa

• #10   24. feb 2019 Kan vi ikke få bragt på banen hvor problemerne er med 1.5 dci ? #9

• #11   24. feb 2019 Vag 1,6 TDI er også en driftsikker og økonomisk motor, også selvom at alle kloge-ågerne sikkert er uenige smiley
    De 1,6'ere du har læst om er formentlig DLD-416, mener jeg den hedder. Disse er brugt i Peugeot, Citroën, renault, Mazda, Suzuki, Fiat, Ford og Volvo. De havde nogle bundkarsproblemer. Men med den rette service er de faktisk ganske pålidelige.
    Vh.

• #12   25. feb 2019 Det er vel et fedt hvad du vælger, benzin eller diesel.
    Personligt vil jeg altid fravælge en diesel.

• #13   25. feb 2019 Jeg skiftede til diesel da jeg pendlede 120km hver dag, og jeg sparede MANGE penge på brændstof

• #14   25. feb 2019 Ville vælge en diesel, de moderne små benzin turbo motorer kan sagtens køre ok langt, men på en motorvej bliver de altså ret hurtige tørstige. Kører nu med "nummer" 3 af dem. Så snart man forlader 110 kmt. ja så er de ganske dygtige til hælde benzin igennem.
    Min egen Superb 150 HK TSI var opgivet til over 19 km pr liter da den blev anskaffet, efter nyeste normer er det nede på 14,7 km pr liter. I praksis ved 130 kmt. "ægte" dvs. sige 140 på speedometer, ja så kører den altså under 14 literen. Det er også en stor bil med en lille motor, men desværre den vej der går.

• #15   25. feb 2019 I siger det jo selv.
    Prisen på diesel kontra benzin, og længden de kan køre på en liter brændstof.

Men reperationer er jo generelt dyrer på en diesel...

• #16   25. feb 2019 Buggi Boy

Nææh det er sådan set det samme, har haft både benzin og diesel og flere af hver, og vedligehold er der ikke meget forskel på

• #17   25. feb 2019 Hvis dyser, gløderør og højtrykspumpe, partikkelfilter, og bla. Kobling m.m. går til, så koster det ofte en del, og derfor fravælger jeg personligt diesel.

Og vi behøver jo ikke være enige.
    Om man kører korte eller lange ture er nok ligemeget hvad man vælger at brændstof, da man jo ikke bruger støbejerns blokke længere.

• #18   25. feb 2019 Jeg syntes nærmere at der er mindre vedligehold på dieselerne jeg har haft. Der er jo stort set de samme ting på begge typer motor.

• #19   25. feb 2019 Hvor har i fra at Ford 1.5tdci er end Renault. Mig bekendt er det ligesom PSA de har downsized deres 1.6 med 100ccm. Grundet nogle afgifts regler i andre lande

• #20   25. feb 2019 #14 et eksempel, konens Ford fiesta ecoboost (chippet 125Hk model) samt sønnens fiesta 1,6 tdci Ecotech på en Sveriges tur var forskellen ca. 2 km/l til Dieslens fordel (samlet kørsels strækning ca. 1500km) men benzinerne slæbte altså også en 500kg trailer hastigheden var ca.100-105km/t og tvivler nu på at der er en stor forskel på de 2 ved 130km/t.

• #22   25. feb 2019 Det lyder ret vildt at der ikke er mere forskel på de 2 når den ene tilmed har en trailer på, så må den Diesel da gå af helvede til på literen?

Når jeg havde campingvogn efter min Astra 2.0 Turbo benzin med 200hk så gik den 7km/l
    Min insignia 2.0 Diesel med 200hk som oven i købet selv vejer 400kg mere end Astra'en, køre med den samme campingvogn og der får jeg snilt 17km/l

Så der må være noget galt med den Fiesta der

og køre jeg langt uden campingvogn får jeg 20-21km/l i Insignia'en, og den vejer 1850kg køreklar.
    Det får du sq ikke en benziner i nærheden af

• #23   25. feb 2019 #22 når jeg slår den op på spritmonitor.de siger den gennemsnittet er ca.22km/l så tror ikke den fejler noget vider og med den erfaring ville jeg tage ecoboost (benziner) frem for diesel fiesta. den er også en smule sjover.

Kommentér på:
Pendler 100 km hver dag - Benz eller Diesel?

Annonce