{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.294 visninger | Oprettet:

Tobias  N
Tobias N
Tilmeldt:
21. mar 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Er det lovligt {{forumTopicSubject}}

Er det lovligt at købe brugte biler som mekaniker. Også at reparer den og sælge den videre til en anden køber. For ku godt tænke mig at sælge gamle biler som man har renoveret. Men kun med mekaniker uddannelsen.


Kommentarer på:  Er det lovligt
  • #1   21. mar 2019 Ja da.. Dog hvis du ikke er registreret som firma, må du max sælge 5 biler om året mener jeg det er.. smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.587
    #2   21. mar 2019 Hr og Fru Jensen må gøre dette, der er ingen lovgivning på området, så længe du melder dit overskud til skat.
    Mener dog at du må tjene lidt inden at det skal oplyses..
    Men sæt det godt ind i det inden du går igang, evt tag fat i en revisor eller anden med faglig viden på den økonomiske del smiley


  • Tobias  N
    Tobias N Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #3   21. mar 2019 men kan man godt bare være registret som firma vis du kun har uddannelse som mekaniker så man kan sælge mere end 5 biler om året

  • #4   21. mar 2019 Ja det kan du, men så husk at der kommer en masse ting som momsregnskab osv der tilkommer, men jo, det kan du godt..
    Hvis du er selvstændig mekaniker, kan du tilføje 'handel med biler' på dit cvr nummer.


  • #5   21. mar 2019 Det kræver da ikke uddannelse at købe brugt bil og rep den og sælge igen. Få dig et cvr nr og værktøj / grej så er du igang

  • #6   21. mar 2019 Du må sælge 5000 biler om året smiley

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.858
    #7   21. mar 2019 man skal huske at sælger man bil "professionellet"
    skal man give garanti, så man skal passe på med hvor "gammel"(lort)biler man sælge.

    man kan hurtig ryge ud i problemmer, hvis der går noget i stykker efter salget.



  • Tobias  N
    Tobias N Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #8   21. mar 2019 ok mange tak for hjælpen



  • #10   21. mar 2019 Hvis bilen købes med videresalg og fortjeneste for øje, så skal der betales skat.

    Det kan være svært at bevise med et lille antal biler, og derfor er der nogen der snyder med det.

    Når du omsætter for over 50t kr skal du betale moms (brugtmoms).


  • #13   22. mar 2019 Du må droppe ud af folkeskolen og begynde at reparere biler og sælge dem, uden andet at holde styr på, end at du betaler skat og moms mv. som loven foreskriver.
    Jeg har købt og solgt knallerter siden jeg var 12 år gammel og har mit eget cvr nummer med køb/salg af biler (dog kun som hobby endnu) og er "Blot" uddannet pladesmed.
    Derudover er jeg medarrangør af danmarks største bilmesse for Specialbiler der bliver afholdt på 30. år i år også uden anden uddannelse end folkeskole og teknisk skole.
    Men for god ordens skyld, så få nogle til at hjælpe dig med alt det skattetekniske mht. trække fra og indberette osv. for det er endnu værre end at finde ud af regler mht. biler, hvad man må/ikke må osv. og kan blive dyrt, hvis du gør noget forkert.

    Mht. garanti osv., så er der ingen reklamationsret på biler til under 10.000kr, så start evt. med en bil i de prisklasser, hvis din økonomi ikke er så stærk og så oparbejd dig en erfaring med indkøb af biler, reservedele osv. på 5-10.000krs biler, da det ikke gør så ondt at købe dem tilbage, hvis der er bøvl med kunden, som hvis du har bundet alle dine sparepenge i en 50.000krs bil, hvor motoren eksploderer, når kunden kører ud fra din fortovskant.
    Jeg har ihvertfald gjort det til en dyd at ALTID lade kunden få lov til at lade handlen gå tilbage, hvis der er noget de ikke er tilfredse med, så længe det ikke er fordi at de har slidt begge hjul ned ved at lave brændere osv., hvor man tydeligt kan se de er kundens fejl, men er der den MINDSTE tvivl om at kunden er uden skyld i fejlen, så lad for guds skyld være med at holde på din "ret" for der skal så lidt til at ødelægge et godt ry i dag og det er en af de ting som er lidt blakket i autobranchen mht. både mekanikeres priser og hvad de reelt skifter og så især brugtvognshandlere, som gerne er en ligeså stor stereotyp som Skoda vitser var i 90erne. smiley


  • #14   22. mar 2019 Men når det så er sagt, så er kunder til 10.000krs biler, hvor du tjener 1000kr på 20 timers arbejde, MEGET sværere at handle med en med kunder til 100.000krs biler hvor du tjener 10.000kr på blot at vaske og støvsuge og gå den igennem.
    Investeringen er større og det samme med udbyttet og en langt mindre arbejdsindsats, men det kan hurtigt knække nakken på dig, hvis en dyr gearkasse skal skiftes på din regning og der bliver pudset FDM på sagen mv.


  • #15   22. mar 2019 10.000krs biler kan du bruge HELE dagen på at sælge og prutte om prisen mv. til en kunde, hvorimod 100.000krs biler, der behøver du knap finde prøvepladerne frem, før købskontrakten er underskrevet til tider.

  • #16   26. mar 2019 Du skal være opmærksom på at der skelnes mellem erhverv og privat/hobby mht til skat M.m.

    Ligeledes er der ingen, som har påtalt, at hvis det er erhverv, så skal du også lige have styr på forsikringen, forurening og arbejdsmiljø.

    Der er ingen forskel på om du er udannet eller ej. Kun hvis du arbejder på el-biler.


  • Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
    #17   26. mar 2019 Så vidt jeg ved - skulle mekanikere også være mennesker, og som sådanne kan de selvf. gøre som alle andre - selv om de på andre områder til tider bliver beskyldt for at gå over de gængse streger.

    Men uanset hvilket fag/erhverv vi taler om, er det jo rimeligvis det samme smiley

    Kan man udnytte sit fag til lovligt, at hente kroner ind via sin viden/erfaring, er det da bare at køre på i højeste gear!

    Gør vi egentlig ikke alle det, når/hvis vi får muligheden smiley


  • #18   30. mar 2019 Mads R:
    Noget du taler om af erfaring?
    For jeg ved det hverken kræver forsikring, miljøtilsyn eller APV hvis du blot er dig selv der køber/sælger biler.
    Som autoophugger skal du dog ha miljøtilsyn, det koster regulær timeløn for tilsynet fra kommunen.


  • #19   30. mar 2019 Cowdy
    Ja, jeg har et nedlagt landbrugsejendom hvor jeg har lift mm. Jeg snakkede med forsikringsselskabet (værktøj m.m. Er jo rart at få dækket ved tyveri/brand).
    Afhængig af selskab, så ser nogle svejseværk (nogle ser det som højrisiko for brand), lift mm som professionelt udstyr og kræver separat forsikring andre ikke.
    Så længde det ikke er erhverv og du ikke arbejder på andres biler, så er der ingen problemer.
    Men går det hen og er erhverv, så er situationen en anden selvom du er alene. Nu skal olie stå på opsamlingskar. Du skal være opmærksom på aflåsning af kemikalier. Kloak skal også være sikker (hvis du fx har afløb i værkstedet). Udluftning/ ventilation. Herudover vil ejendommen automatisk blive klassificeret som forurenet. Du er også underlagt arbejdsmiljøstyrelsen.

    Men så længe det er hobby/privat ingen problemer. Men vær sikker på at du er dækket af forsikringen.



  • #21   30. mar 2019 #20 dit indlæg omhandler hvad man måske kan gøre for at omgå reglerne og ikke blive opdaget. Det ændrer ikke på, at hvis biler købes og sælges med videresalg for øje skal der betales skat og moms af fortjenesten.

Kommentér på:
Er det lovligt

Annonce