{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.438 visninger | Oprettet:

Kan en bil tåle høje omdrejninger og høj fart? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal en tur ned igennem Tyskland her om ikke så længe.

Min bil er en diesel bil.

Kan den godt tåle, at man ligger og kører de der 160 km/t og 3000 omdrejninger i længere tid? Eller er det ikke sundt for den at køre i de omdrejninger i længere tid ad gangen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en bil tåle høje omdrejninger og høj fart?
  • #1   15. maj 2019 Tror sku ikke der sker den noget. Bare Hold øje med olieforbruget hvis det er en ældre bil.

  • #2   15. maj 2019 Den er kun 1 år gammel

  • #3   15. maj 2019 Tror sku ikke der sker noget.

  • #4   15. maj 2019 der sker ikke noget ved det medmindre det er en bil med en lille motor.
    MEN tro ikke du kan køre 160 km/t i lang tid af gangen, dertil er trafikken ned igennem tyskland alt for tæt og der er vejarbejde på rigtig mange strækninger plus at det flere steder kun er tilladt at køre 130 km/t og på de store motorveje omkring byerne kan hastighedsgrænsen være helt nede på 80-100 km/t.


  • #5   15. maj 2019 Har hørt at lastbiler i tyskland ikke må køre om søndagen det vil sige de holder pause/sover på tankstationen osv det har jeg tit set faktisk smiley så tag afsted om en søndag hvis muligt

  • #6   15. maj 2019 3000rpm er jo ingenting. Det er hvad de fleste biler tog ved 90kmt på landevejen i 90erne.



  • #7   15. maj 2019 På omdrejningstælleren er der et rødt felt.
    Omdrejningstallet må kun ligge i det røde felt en kort periode, dvs. alt under det røde felt er ok i ubegrænset tid.


  • #8   15. maj 2019 Din bil vil være rigtig glad for det. Små klat ture er en diesel dræber, de er skabt til lange ture

  • #9   15. maj 2019 En bil kan tåle ALT i en given periode.

    Den kan 100% tåle 3000omdrejninger, i mange mange timer, men den vil tåle 25000omdrejninger bedre...

    spørgsmålet er om du vil opleve konsekvenserne af at ligge med 3000omdrejninger indenfor de kommende år, svaret er højst sandsynligt nej smiley

    jeg plejer at ligge med 5000-6000omdrejninger når jeg kører ned igennem Tyskland, men det er selvf en benziner og det klarer den fint, men bevares den bliver da slidt mere end hvis jeg lå med 4000 omdrejninger...


  • #10   15. maj 2019 i ipek , dem som kører med let fordærvelige varer må køre om søndagen

  • #11   15. maj 2019 Du kan køre med klampen i bund om du lyster.. der er en grund til stoppet lægger hvor det gør, så længe motoren er varm kan du pisse til italien med 5500omdr hvis du lyster.. afsted det går. Det er mere sundt end at tøffe

  • #12   15. maj 2019 Jeg undrer mig over at så mange tror at red line er sådan en magisk grænse hvor hvis man overskrider den i en kortere periode, så BANG så går motoren i stykker, og hvis man lige præcis holder sig under at man kan køre uden nogle konsekvenser..


    motoren bliver stresset af at køre ved høje omdrejninger, og det er måske en aggressiv fremfor progressiv udvikling, men det er 100% ikke enten eller som mange prøver at få det til at fremstå...


  • #13   15. maj 2019 #9 jeg tvivler på på du for ret mange gade biler op på 25000 omdrejninger.. ????

  • #15   15. maj 2019 #13 jeg ved ikke hvad du mener når du skriver "jeg tvivler på på du for ret" ???

    Det er ikke en sætning, prøv igen.


  • #16   15. maj 2019 #15
    dit svar i #9 er vist ikke skrevet helt rigtigt smiley

    Den kan 100% tåle 3000omdrejninger, i mange mange timer, men den vil tåle 25000omdrejninger bedre...


  • #17   15. maj 2019 #16 det er jeg godt klar over smiley jeg synes bare det er komisk at man kan fluekneppe et langt indlæg fordi man tydeligvis er kommet til at sætte et 0 for meget bag et tal, mens man samtidig ikke kan finde ud af at danne simpel sætning.

  • #18   15. maj 2019 Ja men hvis man vælger, at køre gennem Tyskland i en bil, der er nød til, at gå 5-6.000 omdr/min for at nå en tilfredsstillende hastighed, så har man helt sikkert også troen på, at en hver gadebil kan tage 25.000 omdr/min smiley

  • #19   15. maj 2019 smiley Ja det virker lidt ekstremt, men med 5000omdrejninger kører man 145km/t, og så er der stadig 3000omdrejninger mere at give af, og dermed 85km/t i reserve smiley

  • #20   15. maj 2019 Det er jo som sådan ikke muligt at redline en diesel, vores mister både pusten og brændstof før den når det røde felt, fra 4500->5500 er der godt nok langt, begge vores dieseler er helt døde deroppe, næste gear så er der kraft igen...

    Vi holdet vores Avensis under 3000 svarende til 190ish hele vejen til Østrig på fartpilot og det var den fløjtende ligeglad med smiley


  • #21   15. maj 2019 Jeg ville ikke belaste en nyere bil så hårdt over længere tid. Det tynde olie moderne biler køre på er ikke just egnet til høj belastning over lang tid, de absorbere alt for meget varme og mister deres bæreevne.
    Samtidig med at man har mindsket køling i øko kørslens tegn.

    Jeg mener at der i en M5 Manual stod at bilen ikke måtte køre mere end XX Minutter over 160km/t og XX minutter over 200km/t
    Og det er trods alt en større motor der om nogen er bygget til belastning og nok har noget oliekøling.


  • #22   15. maj 2019 Gal noget sludder.. det tynde olie som der køres på idag har bedre bæreevne end en tykkere olie havde for 10 år siden... der sker ingen skade ved at køre med hverken 4 eller 5000 omdr her fra og til italien.. når først den er der oppe er der ik rigtig belastning, det er accelerationen der slider mest... så længe motoren er driftvarm ( olie temp ) så har den bedre sf det, end den har af at køre samme distance med 1500omdr.. forhelvede altså har kørt esbjerg - kbh i en aygo i 4 gear da den køre hurtigere i 4 end i 5 smiley

  • #23   15. maj 2019 Ja og en aygo er ikke engang bygget til at komme udenfor byskiltet smiley

  • #24   15. maj 2019 Instant - du læser jo ikke engang hvad jeg skriver. Lav viskositet olie er mindre varme resistent, og derfor mister den sin bære evne når den bliver for varm - som den jo gør over længere tids belastning.

    Næsten alle nye biler køre på 0w20 eller 0w30. Går man 15år tilbage kørte næsten alle biler på 10w40.

    Og så er jeg ikke enig i at nutidens olie standarder er bedre end dem i slut 90'erne. Olie standarder i dag handler om miljø og friktions nedsættelse. Moderne olier og den lave viskositet skåner motoren i dagligdags brug - men det er på kompromis af beskyttelsen når den får tæv.


  • #25   15. maj 2019 Angående M5 så var det kun under indkørsel, tror det var de første par tusinde hvor man ikke måtte give fuld gas og kører over 4000 rpm, de næste 3000 eller 5000 km man ikke måtte kører ved høj hastighed i længere tid, efter de første tusinde km måtte man køre alt hvad kunne i så lang tid man havde lyst smiley
    I dag er bilerne jo kørt ind inden man får dem


  • #26   16. maj 2019 Tænker jeg også, det er det samme når du køber en AMG. Der står det både i ruden og i bogen, at den skal holdes under 4500 omdr og ingen kraftige accelerationer de første x antal km

  • #27   18. maj 2019 Fuld skrue fra dag et, klampen i kælderen.

  • #28   19. maj 2019 ..og sidelæns Allan smiley

  • #29   19. maj 2019 Ikke sidelæns, det hjælper jo ikke med at få motoren til at køre bedre.

  • #30   19. maj 2019 Jeg har kørt igennem tyskland et par gange i min clio diesel. Den får fuld gas i de frie zoner ca. 180 km/t 3200 omdregninger. Har ingen problemer haft.

  • #31   19. maj 2019 Rasmus - hvor lang tid har du så kørt med de omdrejninger?

    PS. Din bil har godt nok set lidt af verdenen hva? smiley


  • #32   20. maj 2019 Det er svært at sige hvert fald 20 timer ved tophastigheden, jeg plejer gerne at lade den stå i tomgang et par minutter inden den slukkes.
    Prøv at køre på den polske autostrada, der køre mange biler mere eller mindre hvad de kan smiley


  • claus j
    claus j Tilmeldt:
    apr 2009

    Emner: 4 Svar: 54
    #33   21. maj 2019 Du kan roligt gi den 3000 rpm smiley Har taget turen mange gange også flere gange med små motere og de kan saktens klare at få nogle prygl ?? alle biler har godt af at få lange ture , vil dog anbefale olieskifte inden turen hvis den ik har fået skiftet olie fornyeligt smiley Go tur!!

  • #34   21. maj 2019 Hej
    Skønt at kunne nøjes med 18oo -1/min og 6000 -1/min ved overhaling af en hoven VAG.
    mvh Kp


  • H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 34
    #35   22. maj 2019 En gammel ræv fortalte mig, at generatorremmen er et svagt led.
    Hvis din bil ikke jævnligt kommer op på nævnte omdrejningstal, er det klogt at skifte den inden turen.
    Måske er det løgn, men det er nemmere og billigere at skifte den inden turen.


  • #36   22. maj 2019 Har flere gange kørt med fartpilot sat til 205 km/t i et par hundrede kilometer..
    har selv en diesel og den ligger ved ca 3300-3400omd ved 200km/t.

    Det sker der ikke noget ved, bare du skifter olie mv. til tiden.


  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 11 Svar: 1
    #37   22. maj 2019 Jg kan godt forstå hvis du er i tvivl, nu med alle de underlig svar du har fået!! Som en skrev, få skiftet olie, inden turen, og benyt samtidig lejligheden til at hælde noget diesel rense additiv i tanken, så får du renset hele systemet, samtidig med du nyder turen, det vil du kunne mærke Allerede efter tankning nummer 2 eller 3. Din bil tager Ikke skade af 3000 omdrejninger, og glem det sludder med type dit og dat olie, din bil er påfyldt med den olie der passer til din motor, 160 kmt og 3000 omd er ingenting for en moderne bil. God tur.

Kommentér på:
Kan en bil tåle høje omdrejninger og høj fart?

Annonce