{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
818 visninger | Oprettet:

Hvornår kan en bil veteransynes? {{forumTopicSubject}}

Jeg synes, at jeg har søgt Google nærmest tynd for, at finde den oplysning.
Det jeg egentlig er i tvivl om, er hvornår man kan gøre brug af muligheden med at en bil kan nøjes med at synes når den er 30 år gammel og så først igen når den er 35 år.

Er det fra det års begyndelse hvori bilen bliver 30 år eller er det første fra den eksakte dato 30 år efter bilens 1. indregistrering?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår kan en bil veteransynes?
  • #1   15. maj 2023 1. stadie mod veteran er 30 år og giver 5 år til syn. 2.derefter altså 35 år 8 år med lille vægtafgift

  • #2   15. maj 2023 Hvor ofte skal veteranbilen synes?
    Når bilen bliver registreret til veterankørsel, skal den ikke længere synes hvert andet år. Det skyldes blandt andet, at bilen nu kun må bruges lejlighedsvist.

    Bilen kan registreres til veterankørsel fra den er 30 år gammel. Når bilen er registreret til veterankørsel, skal næste syn af bilen ske, når den er 35 år gammel. Derefter skal bilen til syn hvert 8. år.

    "Registrering til veterankørsel kan ske i forbindelse med et syn. Eller man kan henvende sig til Motorstyrelsen om at få veteranbilen registreret til veterankørsel. Man kan også logge på motorregister.skat.dk med sit NemID og selv tilføje tilladelsen til veterankørsel.

    Biler registreret til veterankørsel indkaldes ikke til syn i vinterperioden fra 15. november til 15. marts. "

    Fundet på FDM


  • #3   15. maj 2023 begge mine t3'er er synet lige inden de blev 30 og der fik jeg 8 år til syn på begge

  • #4   15. maj 2023 det har jeg os set og hørt men det ikke normalt med 8 år fra 30 år men kun fedt når det lykkes

  • #5   15. maj 2023 Ja Mikkel, det har jeg også godt selv læst, men synes du, at det besvarer mit spørgsmål?

  • #6   15. maj 2023 Hvor lang tid inden Rasmus? Blev de synet i det år som de fyldte 30, men altså som "29-årige"? hvis man kan kalde det det smiley

  • #7   15. maj 2023 Mekanikeren, det er jeg skam klar over, det er jo netop også det jeg selv skriver, så det besvarer jo ikke rigtigt mit spørgsmål smiley

  • #8   15. maj 2023 nej korrekt

  • #9   15. maj 2023 de kloge siger at det ikke er normalt.. men ved at de fleste i vores klub har fået dem lavet om til 8 år.

    men.. min syncro fra 91 den ændrede jeg før den skulle synes for og det må være året hvor den bliver 30.

    min bus der ændrede jeg det efter syn og hvor den var 30.

    min bror's golf fik dog kun 5 år. den er fra 91


  • #10   15. maj 2023 Det er nu ikke det med om bilen får 5 eller 8 år der er interessant for mig.
    Men du lyder ikke til at være helt sikker på hvornår det er sket i forhold til 30 år og syn kan jeg høre? smiley


  • #11   15. maj 2023 #5 JEG læser det som den eksakte dato, men kan da fornemme at andre oplever noget andet smiley

    Jeg ville køre forbi en synsmand, med et stelnummer/Registreringsnummer og høre ham ad.
    Jeg har lige "bladret" lidt i" Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer" men har ikke fundet et præcist svar.....


  • #12   15. maj 2023 "Er der særlige regler for syn af veteranbiler?
    Hvis din bil er indregistreret første gang for mere end 30 år siden og kun benyttes lejlighedsvis, kan du registrere den til veterankørsel, hvorefter bilen vil få længere perioder mellem indkaldelserne til syn. For at få bilen registreret til veterankørsel, skal du rette henvendelse til Motorstyrelsen.



    Ved registreringen påfører Motorstyrelsen tilladelsen 'Veterankørsel' i Køretøjsregistret (DMR).



    Når bilen er registreret til veterankørsel, bliver den første gang indkaldt til periodisk syn 35 år efter 1. registreringsdato og herefter med 8 års mellemrum.



    Er din bil ikke registreret til veterankørsel, vil den fortsat blive indkaldt efter de gældende intervaller, selv om den er over 35 år gammel."

    En lidt anden formulering, denne her er fra Færdselsstyrelsen...


    "indregistreret første gang for mere end 30 år siden"


  • #13   15. maj 2023 Ja jeg er godt stødt på den formulering, som sagt har nærmest søgt Google tyndt for info, håbede lidt på at nogen rent faktisk havde erfaring fra den virkelige verden med hvornår det kan lade sig gøre.
    Jeg har faktisk været forbi en synsmand en gang sidste år for at høre efter det og han plejer ellers at være rimelig skarp, men han var ikke sikker på hvordan det lige hænger sammen smiley


  • #14   15. maj 2023 har lige kigget efter.

    begge biler var 30 år på synsdatoen smiley


  • #15   16. maj 2023 jeg har lige solgt min Peugeot 306 s16 fra feb. 95 og den kunne jeg tilføje veteran status inde på skat når jeg slog den op når jeg var logget ind . Men dét gav ikke noget . Så klart der er en fejl på skat ????

  • #16   17. maj 2023 Jeg kan godt læse det i skriver men jeg har bare hørt at man først har en veteran bil når den 35år gammel og en klassiker er 30år nu til dags men er det lavet om igen ?

  • #17   17. maj 2023 Thomas, det er fordi du blander vægtafgift/skats regler sammen med forsikringsmuligheder

  • #18   18. maj 2023 Når okay for min bil er jo 26år jo så den kunne jo være klassiker nu så

  • #19   18. maj 2023 for at opsummere så har skat lavet et system der ikke virker.. nok mest til vores fordel. men nej bilen skal være 30 år for at du kan ændre den til veteran.

    man kan godt ændre det inde på skat på en bil der er 25 år men det ændre ikke på syn.


  • #20   22. maj 2023 Hvordan det er meningen at systemet skal fungere er beskrevet fint i denne tråd flere gange. Du kan selv tilføje en godkendelse til "veteran kørsel", på skats hjemmeside. Jeg gjorde det én dag efter jeg fik bilen synet. Den skal først synes i 2031 selvom bilen er fra 1992. Enten er reglerne så kringlet og forvirrende formuleret (på typisk dansk vis), eller også er der noget galt med skats system

    @Thomas R. Der er ikke noget der hedder "klassiker" i den forstand. Det er bare nogle forsikrings selskaber der er villige til at give favorable aftaler til folk med ældre biler der kun kører når vejret er godt, som regel 25/30+, og kræver du har mere end én bil, den står aflåst i garage osv. F.eks min E36 325i er klassisk forsikret ved Aros, den giver jeg 1100kr for om året med fuld kasko. Det er mindre end hvad jeg giver for min økepotte jeg triller rundt i til dagligt. Ikke alle selskaber tilbyder det, og de har alle forskellige kriterier du skal opfylde.


  • #21   22. maj 2023 Okay tak for det må jeg prøve at høre mit Forskiring om de vil det

Kommentér på:
Hvornår kan en bil veteransynes?

Annonce