1.389 visninger
|
Oprettet:
Papegøjeplader {{forumTopicSubject}}
Hey, jeg er lige blevet 18 og har fået onkels BMW X5 i en uge til at hygge lidt.
spørgsmålet er så, er det lovligt at køre i den privat? troede gule/papegøje plader var til firma only?
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.431
Er den på ren guleplader skal du lige tjekke klistermærke eller motorregistret
Er den på papegøje er den ren privat eller blandet
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Om det er delvis firmakørsel er irrelevant i den sammenhæng.
Gule plader betyder at den ikke er lovlig til privat kørsel, medmindre du køber en stak dagsbeviser.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Kan du uddybe.
Jeg har selv kørt i biler med ren guldplade, men det er noget tid siden.
Dog har jeg to bekendte som også kører på ren guldplade.
Den ene er en landcruiser som ikke må køres i privat, men mindre han betaler for det, som du skriver med dagsbeviser.
Den anden er en mitsubichi l300 ladbil som der køres ren privat i, uden noget betaling, han er dog sidste år blevet pålagt misundelse afgift som gradvis stiger, men den er fra 1997 og landchruiseren er fra 1995
Jeg har dog selv tidligere haft en transporter benzin og en astrovan og en transit som også var ren privat dengang, men alle på ren guldplade men dengang var der heller ikke de problemee osv. Med misundelsafgift eller partikel filter afgift fordi de netop var benziner og og misundelsesafgifterne ikke eksisterede dengang.
Ham med ladvognen bliver altid kontaktet på genbrugspladser fordi de mener har er erhverv på de gule plader, men den er indregistreret til privat godstransport, men har dog tidligere kørt som erhverv da den var spritny.
Er det nye regler han ikke ved noget om eller, når du skriver at det kun er erhverv ved ren gule plader.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Bliver den omregistrering til ny ejer så skal den på papegøje plader.
Bare søg gule plader på www.skat.dk så kommer der en guide frem
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Men må ind og læse lidt, for ville gerne have en kassevogn ved siden af igen, men syntes det bliver for dyrt med afgifter, og om det er benzin eller diesel er jo mig et fedt, men ikke priserne på afgifter.
apr 2013
Følger: 1 Svar: 51
okt 2006
Alle private nyere end det, har papegøjeplader.
Alle firmaregistrerede nyere end det, har gule.
Reglerne er faktisk soleklare. De kan findes på google.
apr 2013
Følger: 1 Svar: 51
Varebiler på gule plader, der er registreret første gang i perioden 3. juni 1998 til 1. januar 2009 til privat eller både privat og erhvervsmæssig godstransport, har fået udleveret et klistermærke.
Klistermærket kan bruges, så længe du ikke ændrer anvendelsen af bilen.
Hvis du ønsker papegøjeplader, kan du afmelde de gule plader og købe nye papegøjeplader.
Er dit klistermærke gået i stykker, kan du bestille et nyt gratis hos os på telefon 72 22 28 69.
okt 2006
Men det er fint det bliver nævnt.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
mar 2019
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 20
og #6 Jyden ja jeg er meget taknemmelig
Papegøjeplader