{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.784 visninger | Oprettet:

GodFornuft N
GodFornuft N
Tilmeldt:
7. jun 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Hjælp!! Hvad skal jeg bruge til at rustbeskytte denne bildel? {{forumTopicSubject}}

Hej alle herinde! smiley

Står i den situation at jeg igen igen, skal have sendt bilen på værksted for at få udskiftet vinduesprosser på mine 2 passager sidedøre på min Hyundai I10(2011) pga. de er rustne og skaller af(ingen rust på resten af bilen).

Jeg kan se der findes en del midler til at rustbeskytte på markedet, men tænker der sikkert er nogle midler som er mere egnet til mit lille projekt end andre......det er her, jer eksperter herinde smiley kommer ind i sagen.

Jeg vil jo meget gerne have forlænget levetiden inden de ruster igen og forestiller mig at det skal være et middel som lægger en tynd gennemsigtig PERMANENT hinde på sprossen, så at metallet ikke kommer i kontakt med salt/vand osv. som får det til at ruste.

Og inden nogen evt. foreslår det...så tænker jeg også at vokse og polere bilen med jævne mellemrum sikkert også kunne afhjælpe problemet, men jeg søger en mere "permanent" løsning som ikke kræver nær så meget vedligeholdelse! Hvis sådan en findes, må der da være en herinde der kender til det, ikke? smiley

Har indtil videre kigget på noget som det her = https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/rustbeskyttelse/tectyl-ml-greenline-600-ml-spray-klar/n-496471171/pn-495911304

Men aner ikke om det er noget der holder ret godt til udvendig beskyttelse, og dermed om det er særlig velegnet til mit lille projekt.

Jeg skal vel også passe på at det ikke bliver et produkt der laver for tyk en hinde, så at mekanikeren pludselig ikke kan få rude plus gummi liste til at passe ind i metal sprossen, bagefter jeg har klistret den ind i kemi, he he! smiley

Andre bedre forslag? smiley

(billed eksempel er fra nettet, der bare skal illustrere at vi snakker om den sorte skinne der afskiller de 2 ruder på passager døren smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp!! Hvad skal jeg bruge til at rustbeskytte denne bildel?
  • #1   7. jun 2019 Malet korrekt (hvilket de sikkert ikke er fra fabrikken) så burde det holde +20år

  • #2   7. jun 2019 #1 Så du ville anbefale at male den over med en bedre maling? Og kan man male ovenpå den gamle uden at det går udover holdbarhed?

    Vedhæfter lige et par billeder af metal sprossen som den ser ud


    profilbillede
  • #3   7. jun 2019 et mere...

    profilbillede
  • #4   7. jun 2019 Nej de skal slibes ned til bar metal og derefter have grunder osv.
    Rustbeskyttelse er kun til undervogn og hulrum


  • #5   7. jun 2019 #4 Bare lige for at være sikker, men du mener de NYE sprosser skal have fjernet malingen inden man tilføjer selv? smiley

    Har iøvrigt lige spurgt Hyundai forhandleren efter farvekoder til sprossen, men han havde desværre ikke informationen fortalte han.

    Nogen gode ideer til hvordan man får adgang til denne på en nem måde? Skal jo helst ikke se tosset ud bagefter! smiley

    Reservedels kode: 83510-0x000


  • #7   7. jun 2019 #6 tak for input! smiley
    Nu er "bare" desværre et relativt ord for en som er lidt "grøn" indenfor bil-vedligehold! smiley

    Hvilke kemiske egenskaber skal jeg gå efter, for at få den matte klarlak som er mest ideel til mit lille projekt? Altså, jeg vil jo have det produkt som tilbyder bedst rustbeskyttelse i længst mulig tid, imod vind og vejr og miljø fra landevejene? smiley

    F.eks.
    1. https://www.msp-tuning.dk/varmefast-klarlak.html?gclid=CN_ct67V1-ICFZXjdwod5DEJUQ

    2. https://www.hcfarver.dk/autolak/bil-og-mc-lak/spray/colormatic-2k-klarlak-200-ml?variant=64110

    3. https://www.billigbilpleje.dk/pi/Motip-Mat-Klarlak-Spray-400-ml-_2643046_146315.aspx?gclid=CNfOgbzV1-ICFQTidwod2psH8Q

    Syntes ikke det er "bare" at vælge! smiley
    Et produkt lover modstandsdygtighed overfor høje temperaturer(måske nyttigt på ekstra hede solskinsdage hvor bilen er udenfor)

    Et andet produkt lover god slagfasthed, så at det ikke så nemt går i stykker skulle det blive ramt af stenslag eller andre objekter fra landevejen.

    Et tredje produkt lovpriser ingen specifikke egenskaber, udover at det skulle være let at arbejde med og se flot ud.....hvordan vælger man? ;-D


  • lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
    #8   7. jun 2019 for mig se det ude til at den sposse kun har grunder på så den skal jo nok males første

  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #9   7. jun 2019 Motip er dejlig at arbejde med.
    Slib sprossen med korn 600 våd slibe papir inden du giver lak.


  • #10   7. jun 2019 Hvad koster en ny sprosse?

  • #12   8. jun 2019 Køb to nye yderligere samtidig med du får de gamle skiftet ud, og læg dem på lager. Med mindre de er uforholdsmæssigt dyre, får du hurtigt brugt mere på en ordentlig overfladebehandling der holder og har en pæn finish, hvilket det lyder som om du også gerne vil have. Skift dem så igen om 6 år med dem du har på lager, når rusten har fat. Til den tid hvor 3. sæt er tæret vil bilen være i omegnen af 20 år gammel, og så har den nok også udtjent værnepligten så rigeligt smiley

  • #13   9. jun 2019 Gå evt til en autolakerer, du kan ikke selv lave noget der kan måle sig med en pulverlakering

  • #14   9. jun 2019 Jeg har lagt folie på mine en give dem klarlak

  • #15   9. jun 2019 #8 Sprossen kommer færdig til montering fra fabrikken. Jeg er dog bare ikke tilfreds med holdbarheden af deres maling/rustbeskyttelse! smiley

    #9 Kan ikke lige se fordelen ved at slibe i malingen inden den får lak?? Tror måske du tænker på hvad man plejer at gøre, hvis der skal males? smiley

    #10 Gav 375kr for 2 sprosser.....men det er faktisk selve monteringen der er det dyre. Værkstedet har sat timelønnen til 45 minutters arbejde per dør. Da døren bl.a. skal skilles ad helt ind til side ruden, som også skal pilles ud. Jeg kunne muligvis gøre det selv, men jeg er sikker på at det ikke ville komme til at se nær så godt ud bagefter.....og vil gerne have at man ikke kan se bagefter at døren har været skilt ad, selv inde bagved beklædningen! smiley
    Der sidder lim inde bagved beklædningen som skal fornyes, samt nogle skruer i bl.a. dørpanel "lommen" som er blevet rusten som jeg også gerne vil have skiftet. Og da jeg som sagt også gerne vil have at det tager længe inden det bliver nødvendigt igen, vil jeg have lagt noget ekstra beskyttelse på metal sprosserne! smiley

    #11 Er også blevet enig med mig selv om at det bliver en lak beskyttelse de får! Pulverlakering tror jeg ikke kan betale sig ifht. at skifte sprosserne 1 gang mere. Men har dog ingen specifikke priser at basere det på, bare en formodning! smiley

    #12 Det er selve timelønnen til udskiftningen som er det dyre, da jeg ikke selv kan gøre det(eller har mod på det ihvertfald)! Var lidt igang og fik fjernet beklædningen, men da jeg opdagede at jeg skulle skille døren ad yderligere, samt ikke kunne se hvordan jeg lige nemt fik sprossen løsnet uden at skulle til at pille ved ruden, gav jeg op! smiley

    #13 Har du priser på en pulverlakering? Jeg forestiller mig nemlig at det er temmelig dyrt ifht. at beskytte med lak? smiley

    #14 Forstår vidst ikke helt hvad du foreslår mig her....kan ikke lige se hvordan alufolie og klarlak, er en god ide til mit projekt. Så tror jeg misforstår eller ihvertfald mangler mere information, om det du prøver at fortælle mig! smiley

    Skulle nogen være nysgerrig, så blev jeg enig med mig selv om at jeg vil prøve at give sprosserne et par lag lak med dette produkt = https://www.billigbilpleje.dk/pi/Color-Matic-2K-Klarlak-Spray-Mat-200-ml_2638351_146315.aspx

    Og så krydser jeg fingre for at der går længere end 4 - 5 år inden sprosserne ruster igen!

    Tak til alle som kom med input i tråden! smiley


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #16   11. jun 2019 #15
    ved at bruge korn 600, så sliber man ikke malingen af, men forbereder til lak, hvis du giver lak oven på den fabriks malede sprosse, så hæfter lakken ikke.


  • #18   18. jun 2019 #16 Det viste sig så at være en rigtig dårlig ide....se billed!

    Malingen fra fabrikken er ultra tynd(nok derfor den ikke holder), så der er derfor ingen mulighed for at slibe i malingen uden at man kommer til at blotte metallet bagved.

    Og jeg har endnu mere trist nyt.....projektet med lakering med valgte produkt viste sig at være en rigtig dårlig ide. Jeg havde valgt at lade sprosserne hænge vertikalt i en snor da jeg gav dem lak. Og ved ikke om dette er imod anbefalingerne, men ihvertfald havde spraydåsen problemer med at sprøjte jævnt hvis holdt i horisontal position, så resultatet blev en meget lidt pæn lakering af sprosserne......med luftbobler og ujævn lag tykkelse.

    Opsummering: Mit råd til andre med lignende projekt......er at enten at lade en professionel eller ihvertfald en med erfaring på området gøre arbejdet for dig.....eller helt lade være med at lakere/male og nøjes med(hvis du gerne vil gøre noget selv) at give bilen poleringsvoks som din rust beskyttelse og dermed undgå hele risikoen for at din bil evt. ligner lort efter du selv har været igang, for at spare penge! smiley


    profilbillede
  • lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
    #19   18. jun 2019 den ultra tynd "maling" er kun grunder som jeg fortalte dig tidligere

  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #20   18. jun 2019 #18
    Det skal jo også males vertikalt.
    Dit problem er nok at du har sprøjtet alt malingen på af en gang, og ikke flere tynde lag. smiley


Kommentér på:
Hjælp!! Hvad skal jeg bruge til at rustbeskytte denne bildel?

Annonce