{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.236 visninger | Oprettet:

Bedste bil-råd til 18-årig {{forumTopicSubject}}

Fik lige en sjov ide. Hvis du kunne spole dit liv bagud og starte forfra, hvad ville du så gøre anderledes eller hvad ville du råde en 18-årig til, som skal have bil for første gang?

1 Hvis du VIRKELIG har styr på bilteknik, dvs lave tingene selv eller gennemskue om en bil er bundrådden, så vil det være billigt at købe en hvilken som helst bil.

2 Hvis du IKKE har styr på bilteknik, ikke kan lave tingene selv, ikke gennemskue om en bil er rådden bag dinitrol osv, så VIL det næsten 100% sikert blive "katatrofalt" dyrt at købe en bil hvor indkøbsprisen, forsikring og afgifter vil blegne ved siden af uforudsete udgifter. Disse mennesker udgør hovedparten af befolkningen og derfor er biler=dyrt. Husk på at 25% af befolkningen ikke har råd til en uforudset udgift på 10000 kr hvilket en værkstedsregning nemt kan koste. Hvis noget er for godt til at være sandt så er det det nok også. Hvis man køber en bil til 10-20000 kr som har kørt 300000 km og man vil pendle 200 km hver dag de næste 4 år, så er det en ILLUSION at tro at den gør det uden nogen form for uforudsete værkstedsophold.

3 De fleste mennesker har det sådan, at de drømmer om en særlig bil som kan en masse, som har en masse ekstraudstyr osv, men når man endelig får den, så begynder den at føles lidt kedelig efter 1 måned. Luften går hurtigt ud af ballonen. Igen: Husk på, de fleste mennesker bruger deres liv på at tjene penge, til at kunne købe ting, for at kunne imponere nogle mennesker de slet ikke kender.

4 Det er EKSTREMT svært at finde et værksted eller autolakerer som kan lave et 100% top hæderligt arbejde. Der skal tjenes penge til lønninger, husleje, betales skat osv og derfor må en opgave ikke tage for lang tid. Der bliver derfor tit sprunget over hvor gærdet er lavest - balancen består i, at kunden aldrig finder ud af det eller kan/må acceptere små "afvigelser".

Hvad har i af kommentarer baseret på jeres erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedste bil-råd til 18-årig
  • #1   15. jun 2019 kør ordentligt og husk hvad du lærte da du tog kørekortet

    At købe en bil har ikke noget med alder at gøre, selv folk på +50 køber katten i sækken.

    Men læg et budget hvor du dækker dig ind med "uforudsete udgifter"

    Har du ikke råd til det, så lad være med at købe en bil.


  • #2   15. jun 2019 Lad vær smiley

  • #4   15. jun 2019 Trolle P: 100% enig smiley

  • #6   15. jun 2019 Hvis jeg var 18 år, havde jeg nok købt en ny/næsten ny mikrobil, og kørt i den indtil jwg var færdig med studierne.

    Det ville give mig en billig bil, selv hvis den skulle finansieres, som formodentlig ikke ville give mig nævneværdige omkostninger. Forsikring og grøn afgift ville også være lave.

    Når jeg så fik det første job, og fik opsparet nogle penge, ville jeg købe større og sjovere.


  • #7   15. jun 2019 Køb en motorcykel.
    Billigere, nemmere og federe.


  • #9   15. jun 2019 TS - ifølge din profil er du 14 år, og oprettede din profil for 11 år siden, altså da du var 3 år.
    Det varer lidt endnu inden du bliver 18 smiley


  • #10   15. jun 2019 Min første bil var en 2cv, købte katten i sækken og den var pilrådden.
    Min anden bil var også en 2cv, noget bedre og holdte nogle år.
    Tredje bil var såmænd også en 2cv, den blev skilt ad og gennem renoveret. Holdte i mange år og blev solgt pga ændret behov.
    Idag er de ikke til at købe for hvid mands penge, men den var helt ubeskrivelig simpelt bygget og let at reparere. Jeg elskede det minimalistiske og bilernes personlighed. Jeg gjorde mig mange erfaringer som jeg idag har med i bagagen.
    Mit råd: køb en billig nysynet bil. Glem alt om fart og alt muligt fancy gejl. Sæt dig for guds skyld ikke i gæld for at få råd til den


  • #11   15. jun 2019 Mit absolut bedste råd til en 18-årig er:

    Lad være med at låne penge til din første bil!

    Uanset om det er kviklån, banklån, rockerlån eller hos mor og far... Bare lad være! Accepter at du ikke har mange penge og køb et gammelt løg. Det kan godt være at du så betaler 10.000 for en bil der ikke holder til næste syn, men alle de sure erfaringer man skal gøre sig omkring eje af bil, er bare en anelse mere overkommelige når det er en bil man ikke skylder mange penge i.


  • #12   16. jun 2019 Lån IKKE penge til en bil.

  • #13   16. jun 2019 #6 Carsten J... Hvor skal pengene komme fra til at begynde med ?

    Der er ingen 18 årige uden fast indtægt der kan låne penge til en bil.


  • #14   16. jun 2019 KIA GT
    Jeg havde to jobs da jeg studerede og kunne sagtens betale for en bil.


  • #15   16. jun 2019 Tvivler på du kan få finansieret en bil med et "studie job" som 18 årig.

    Her snakker vi en "ny/næsten ny mikrobil" Du skal have jordens dårligste bankrådgiver hvis de giver grønt lys til dette. Det er også det samme som at sige at du heller ikke bør give dig ud på det grå markede for at finansiere dette. Bilens pris er det mindste af de samlede omkostninger der er forbundet ved at eje en bil.



  • #16   16. jun 2019 Jeg skal ikke kunne sige om det har ændret sig, men jeg kunne da jeg var 18.

  • #17   16. jun 2019 Køb nu bare den bil du drømmer om - lev livet mens du er ung, også selv om det kræver at du skal tage et lån. Det er sgu for kedeligt at være gammelklog når man er ung.
    Så giv fuld gas og lev livet i en fed bil - det vil du aldrig glemmme eller fortryde smiley


  • #19   16. jun 2019 Ikke købe en suzuki swift med 255k km på bagen. Motoren ryger efter 30k km, haha

    Hellere købe en Toyota Corolla


  • #21   16. jun 2019 #20 jeg skrev det bare i en sjov tone, så jeg forstår ikke, hvorfor du bliver så sur. Og jeg gider godt at eje en gammel corolla. Har faktisk ejet en i 3½ år nu, og er stadig en glad ejer. Ville til hver en tid eje en gammel Corolla over en ny Renault Clio

  • #23   18. jun 2019 Lad være med at være mærkeliderlig.

    Drop tanken om 200hk(de bliver alligevel kedelige efter 1 måned)

    Køb noget simpelt. Eks en Aygo. (vil selv gerne havde en men har brug for trækket til. Min trailer så jeg bliver nød til at gå en klasse højere op)

    Hold din bil med olieskift for hver 10.000km også selvom den er oplyst til at køre 20-30.000km olieinterval og køb altid olie der matcher forskrifterne

    Køb en bil med fartpilot. Du kan sagtens undvære Klima eller A/C. Med fartpilot kan du undgå de ærgelige fartbøder. Hvor du bliver målt med 90 på en 80 strækning, udelukkende fordi man er uopmærksom eller der har gået en lille smule ned af bakke

    Undsøg forsikring og ejerafgift før du køber og regn det med ind i budgettet,

    Slå bilen op på Spritmonitor.de for at se hvad den reelt køre pr.liter

    Hvis du køber en bil så overveje om du har råd til at miste de penge. (har altid haft ansvar da mine biler aldrig har kostet over 20.000kr. Men min nuværende Mercedes har jeg kasko på da den er noget dyre)

    Hvis bilen ikke har BT håndfri så køb det

    Lad være med at smide 10-15.000kr efter flotte fælge, 2000kr efter en sænket undervogn og diverse geiler dele. (skal du skifte fjedre eller dæmpere fordi de er slidt kan du overveje sænkning på det tidspunkt, og du kan ofte finde pæne brugte fælge med okey dæk til 2-4000kr)

    Køb heller gode dæk end billige dæk. Køre PT på Rotalla dæk og de kostede halvdelen af et sæt Hankook men der kan også tydeligt mærkes ved kørsel i regnvejr.

    Få tillært dig selv at skrue bil, så bremser, olie, og andre småopgaver kan klares selv og du spare timelønnen væk til mekanikeren


    Jeg har haft 15 biler ind til vidre og kigger efter nummer 16. Alle sagde hold dig fra Peugeot men mine 2, 406'ere har været ufattelig billige at holde kørende så gå ikke op i hvad folk siger. Det somregl uvidende folk eller Mærke entusiaster der siger sådan fordi Peugeot var noget knald tilbage i start 80'erne


  • #24   18. jun 2019 Det er egentligt ikke et råd til mit 18 årige jeg.. Men synes også dit oplæg er så bredt, at det rammer ældre bilejere også...

    Jeg kan godt lide at jonglere lidt med biler.
    Men i stedet for, at jeg kørte i en bil i et par måneder og skiftede den ud, bestemme mig og fruen sig for, at købe en lidt dyrere bil end normalt og så har vi den fast.
    Så kan jeg jonglere med biler ved siden af uden at det er vores dagligdagsbil.

    Jeg kiggede på en Audi A4 1.8tfsi. efter at have søgt på nettet og findet ud af, at den bil hurtigt koster langt over 50.000kr. hvis noget går galt... Hvilket det nok gør da der både er problemer med kæde og olieforbrug grundet skod indmad, endte vi med en Mazda 3 fra 2010. men som havde kørt betydeligt mindre en Audien, har langt mere udstyr og som kostede 15.000kr. mindre. (Audien var engros med lys i motorlampen, Mazdaen er privat køb hos forhandler)

    Jeg har INTET nævneværdigt kunne finde af problemer om Mazdaen på nettet.
    Og den kører rigtig fint... Bevares, da Mazdaen holde i en parkeringskælder forleden ved siden af samme model Audi jeg ellers ville ha' købt, er jeg ikke i tvivl om at Audien er langt flottere...

    Mit "råd" er, undersøg bil/motor model inden man køber. Forvent at det værste kan ske og køb bil ud fra det. Vi har ikke 500.000kr. til bil og vil godt undgå at låne til en.
    Så undersøg eventuelle problemer og fin ud af om behovet er at have den flotteste bil, eller om driftsikkerhed og udstyr vægter mest...
    (Havde jeg syntes Mazda 3 var en utrolig grim bil, havde jeg aldrig købt den... For mig er en bil mere end et transportmiddel, så meget spiller ind...)

    Fortryder på ingen måde mit køb!


  • #25   20. jun 2019 råd #1. lad være med at låne penge

    råd #2 køb den sjoveste bil du (realistisk) har råd til

    Jeg købte en civic 1,5iLS med 114hk som 18årig og blev træt af den efter et par måneder, så købte jeg en Civic 1,6VTi med 160hk og begyndte at skifte undervogn, udstødning, bremser mm da jeg begyndte at køre trackday.

    Hvad ville jeg lave om ? Ikke en skid, det kickstartede min største passion, som er race, og nu kører jeg på et af de højeste niveauer nationalt.

    Jeg er sikker på mit liv ville se anderledes i hvis jeg trillede rundt i en øko spand dengang og bare gik til fitness. Samtidig med at jeg havde bilen så studerede jeg og arbejde 30-40 timer ugentligt.. Det gik egentlig meget fint, og kan ikke være mere tilfreds med min økonomi og sociale status i dag.

    jeg ville til ENHVER tid råde mine børn til at købe en brugt ældre velholdt sportsbil end en nyere mikrobil....


  • #26   22. jun 2019 Jeg har aldrig haft mange penge at gøre med. Men jeg synes faktisk jeg har været ret heldig med mine biler. Jeg kiggeede først på golf 2. Mine forældre var med, det var en rygerbil og den lugtede forfærdeligt. Den gad jeg ikke. Så kiggede jeg på en billig hyndai accent. Det var en "engros bil" heldigvis havde min onkel en lift, så vi fik den ind og kiggede lidt på den. Den var så bundrådden at jeg nærmest var bange for at køre tilbage i den.
    Min første bil blev så en citroen xantia. for få tusind fik jeg en helt anden bil. Jeg købte den hos en fohandler, og da toppakningen gik i stykker fixede han det, og da tændingslåsen senere gik i stykker, fixede han også det.

    Derefter fik jeg en citroen picasso. Kliman anlægget gik i stykker. Bortset fra det kørte den også bare uden nogle nævneværdige problemer.

    Mine råd
    Vær kritisk i dit valg, og brug mavefornemmelsen
    Køb ved en forhandler hvis du er usikker
    Læg et budget, men tænk over at du nogen gange kan blive noget bedre kørende ved at gå en klasse op, for ganske få penge, så spar lidt mere op
    Lad vær at tro du kan køre bil når du har fået kørekort. Det er der du skal til at lære det.
    Biler er en udgift, ikke en investering


Kommentér på:
Bedste bil-råd til 18-årig

Annonce