{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.473 visninger | Oprettet:

Jeg har købt ny bil ! Hvad skal jeg vide? {{forumTopicSubject}}

Hej alle..

Nå, så kom dagen hvor jeg fik min helt nye seat ibiza 1.0 tsi 95 HK.

Er pisse glad for den!

Jeg vil jo naturligvis gerne passe på den så godt som overhovedet muligt, da jeg planlægger at have den i mange år!
Jeg vil derfor gerne vide alt det, jeg ikke ved - For hvis jeg ved det jeg ikke ved, kan jeg ikke blive overrasket.... Giver det mening? smiley

Så ALT hvad i kommer i tanke om, at man som ny bilkøber skal være opmærksom på må i meget gerne skrive under her!

Jeg har bl.a. tænkt på jeg skal have gjort/lavet følgende:

Undervognsbehandling
Bundmåtter til både sommer / vinter
Give bilen voks hvert sæsonskift.
Dørtrinsbeskyttlse
Stænklapper for & bag

Så har jeg også følgende spørgsmål:

Bør jeg sige ja til serviceaftale? 843 / md for 5 år / 175.000 km jeg synes det er dyrt.
Han tilbød også 15.000 km for 199 om måneden.. og jeg kører altså 1500-2000 om måneden, men jeg mener ikke det kan svare sig.

Sælgeren mente cruise control var helt ok at bruge på en HELT ny motor. men jeg kan læse mig frem til noget andet på nettet?

Og olieskift siger han kun skal foretages ved 30.000 km fordi det er "long life" olie.. Og.... Jeg må sige det synes jeg GODT nok er langt i mellem de skift der.

Bilen skal holde i mange år, og der er jo en mulighed ude i fremtiden at den skal sælges igen, så den skal bevares og vedligeholdes så meget som muligt!!

Håber i vil give jer tid til, at svare.

kom endelig med ALLE jeres inputs!

på forhånd tak!

Vh
Nikolaj Brandt-Mosegaard


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg har købt ny bil ! Hvad skal jeg vide?
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #1   11. jul 2019 De første 1000-1500 km må du gerne variere lidt i omdrejninger, altså så du ikke ligger fast på f.eks 2000 rpm i længere tid af gangen. Udover det skulle der ikke være nogen egentlig tilkørsel af motor. 30000km mellem service syntes jeg også er vildt, men det er jo det vw foreskriver. Undervognsbehandling er et absolut must hvis bilen skal leve længe og få det gjort inden vinter.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #2   11. jul 2019 Og husk nu at chiptuning ødelægger din garanti, så vent med det til den er gammel nok.

  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #4   11. jul 2019 cruise control er ok fra starten af..

  • #5   11. jul 2019 Hej
    Det er lige sådan vi gør.
    MVH KP


  • #6   11. jul 2019 Husk at coate den, det vil du blive glad for =) ! Og du skal gøre det mens bilen er helt ny og inden bilen har kørt 20 km ;D. ( Der dummede jeg mig selv ) Bilen skal være 100% ren.

    Har lige gjort det på min egen med 4000 kørte km. Og der er desværre kommet lidt stenslag osv men det kunne nok have hjulpet lidt hvis jeg nu havde fået coatet bilen.

    Mvh


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #7   11. jul 2019 Stenslag er sku svære at sikre sig imod, de sker og oftere for nogen end andre.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #8   11. jul 2019 50.000kr i service aftale.. Sig at du hellere smider 500kr ind på en opsparingskonto, og betaler tingene som de kommer, det kan meget bedre betale sig!
    Og du er ikke bundet på et max km tal, som hvis du overskrider kommer til at koste dig ekstra + koster ekstra at opsige det, hvis der skulle ske noget grimt med bilen fx..

    Undervognsbehandling ville ikke være en dårlig ting, og klar folie på indstigning, bagagerumsåbning, og evt bagskærme, og clearbra.

    Og vil du forkæle den rigtigt, så sender du den ud til en god omgang polering og coating, ulempen er dog at du ikke har bilen i et par dage/uge, og du næppe slipper billigere end 5000kr..


  • #9   11. jul 2019 Hvis den skal holde længe så skal den have genopfrisk af undervognsbehandling hvert 2. år. Ja, HVERT ANDET år. Har set masser af biler hvor undervognsbehandling skaller af efter 5 år i hjulkasserne pga udtørring og vandspuling.

  • #10   11. jul 2019 30.000 for hver olie skift? Jeg synes det er for langt

  • #11   11. jul 2019 Service på den er 30000/12 mdr ??
    Men hvis det var min bil. Helt nye bil...
    1. Undervognsbeh, samt stænkklapper for(bag er ligegyldig med plastkofanger). Samt inderskærme bag. Coating af lak. Disse ting før man får bilen udleveret. Få det som del af klargørringen..
    2. Tilkøring af motor er en tros sag, men igen..hvis det var mig... Kør de første 2000km, med varierende rpm, uden sejtræk og tung belastning... Skift så olie og filter...
    3. Efterfølgende olieskift, for hver 10.000km, MAX 15.000km..
    4. Bremser adskilles og smøres HVERT år.

    Olieinterval, er også lange af en økonomisk grund.. Bilers garanti er typisk 2 år. 1-2 olieskift...derefter hvis den bruger olie pga for lange intervaller, ja den hænger man selv på.


  • #12   12. jul 2019 Mange motorers problemer kan henføres til 30.000 km mellem olieskift, har jeg læst.

  • #13   12. jul 2019 Tja, jeg har jo allerede kørt bilen 150 kilometer... Men jeg kan vel stadigvæk lave en coating? Og hvad ER en coating helt præcist?

    Undervognsbehandling bliver gjort her til september.. smiley


  • #14   12. jul 2019 Her er lidt om coating https://youtu.be/nAQIVFqxRTQ

  • #15   12. jul 2019 Alle jer der synes 30.000km er for langt mellem olieskift, hvor kommer denne skepsis fra ?

    Er det fordi vi voksede op med gamle biler og dårlig motorkvalitet der gjorde at intervallerne engang var 10.000km ?

    men 10.000km er også et RIGTIG højt tal, hvorfor skiftede vi ikke dengang olie for hver 2.000km ? smiley


  • #16   12. jul 2019 2 ch dash cam hvis du holder på gaden med den.

  • #17   12. jul 2019 Kan det svare sig med keramisk coating når jeg har tænkt mig at give den voks hver tredje månede?


  • #18   12. jul 2019 Nikolaj, Coating skulle gerne holde hele bilens levetid smiley

  • #20   12. jul 2019 Ja coating holder i mange år men mange fravælger at betale for det smiley

  • #21   12. jul 2019 #17 coating er stærkere end voks du slipper også for at polere din bil

  • #22   12. jul 2019 Få sådan nogle "klistermærker" man sætter hen over stenslag i ruden, så du kan hurtigt lukke for dem. Det er en bjørne tjeneste du gør dig selv, når de skal lukkes. Såfremt du får dem lukket på et værksted.

    Tjek hvad du har af garanti på bilen. Lakgaranti / rustgaranti osv.

    Være opmærksom på ting, du mener bilen ikke gjorde førhen, for det kan være der er noget bulletin på forskellige dele ingen erfaring med seat som kan være du får lavet på garantien.


  • #23   13. jul 2019 Mirza
    Der er flere som siger at mange problemer skyldes de lange intervaller, bl.a. på BMW og Audi, det skulle have afstedkommet flere havarier, og flere mekanikere siger 10.-15.000 km er bedre end de longlife intervaller.


  • #24   13. jul 2019 Ja det er jeg med på at folk siger, men holder det egentlig.. og selvfølgelig er det bedre at skifte olien tidligere, det er også bedre at skifte dækkene tidligere, og vokse bilen oftere, men hvor nødvendigt er det egentlig..
    jeg har også hørt om folk som har kørt 100.000km på samme olie som bare efterfylder det motoren har brændt..


  • #25   13. jul 2019 Mirza, hvis du er glad for din bil, og vil passe på den i mange år, og bare lidt mere end 60-100000km, så skift hyppigere end 30.000 regenerering af partikkelfiltre, og bare generel slid på oliens smøreevne, samt andre kontamineringer gør slid på moren større,
    Der hvor jeg var før, havde vi et dorsøg kørende med en virksomhed med en større flåde, alle med det samme kørselsmønster.. Vi tog 4 biler af dem som forsøgsbil, 2 kørte 30.000/24 mdr interval, 2 andre 15000/12mdr.. Efter 150000km, kunne man tydelig se på motorolierne, hvilken bil der var ren indeni, og hvilke der ikke var...dvs olien på dem med lange interval, var sort som tjære efter 1000km, og dem med korte interval, var olien klar selv efter 5-7000km. Men, det er op til den enkeltes pengepung..


  • #26   14. jul 2019 Det forsøg siger jo alt!
    Sagt på en anden måde, hvis man VIL køre de lange intervaller er man faktisk nødt til at køre en motorrens, og flushe, hver gang?

    Dvs man faktisk ikke sparer noget på at køre de lange intervaller.


  • #27   14. jul 2019 Har kørt de lange, op til 30.000, siden nu 2003.
    Dette på 5 biler, og har skam ikke oplevet noget som helst uhensigtsmæssigt.


  • #28   14. jul 2019 Carlo
    Diesel eller benzin?


  • #29   17. jul 2019 Jeg har altid skiftet olie mellem 30.000-40.000 km på min 1,9 tdi. Serviceinterval siger op til 50.000..
    Den har passeret 300.000 km, og aldrig fejlet i motor/turbo. 7-9-13.. Haft bilen fra ny.


  • #30   17. jul 2019 Sørg for at få renset og smurt bremserne op fra ny.

    Lad være med at køre for tæt på forankørende for at minimere stenslag.

    Undgå kørsel på motorvej så meget som mulig når der er salt på vejen.


  • #31   20. jul 2019 Kæft hvor er det fedt med alle de inputs, tusind tak!

  • #32   21. jul 2019 Thomas E

    300.000 km i en 1.9 TDI er jo heller ikke noget, alle biler skal kunne køre det, den jeg kører nu har kørt 568.000, Octavia 1.9 TDI 2002, jeg kender ikke til dens tidligere liv, har lige fået den, kører forrygende godt, og jeg flusher den her første gang jeg skifter olie og når vi når maj må den muligvis dø, for den er ikke pæn rustmæssigt, men en rimelig olie skal den da have med på vejen.

    Tænker hvis du fortsætter med så lange intervaller vil det have konsekvenser i form af sod forskellige steder i motoren.
    Hvilken olie kører du på?


  • #33   21. jul 2019 Lique moly top tech 4200.

  • #34   21. jul 2019 #15
    Olien brydes ned og der kommer skidt i olien. Og mange nye motore køre en ret fin tolerance igennem smøresystemet så olieflowet kan blive dårligt. Ved skift af olie hyppigere så man en mere "ren" motor. Har en kunde der jævnligt skifter eller få renoverede motore der har kørt 30.000km interval fordi de har revet et plejstands leje eller krumtaps leje. Hans motor bygger siger det skyldes skidt fra olien der blokere smøringen.
    Så den lille udgift det er at få skiftet olie og olie finter pr. 10.000km er godt givet ud for at undgå de store regninger.


  • #35   21. jul 2019 Skidt i olien, tager filteret.. Longlife olie nedbrydes ikke så hurtigt, det er jo netop derfor det hedder longlife..

  • #36   22. jul 2019 #35, Hvis du tror filtret tager det hele så tag og dyp din pegefinger i det olie du tapper af og Knud det mod fin Tommelfingeren og prøv så med den nye olie på den anden pegefinger. Der er forskel og det kan ikke undgås at der kommer slam rundt i systemet. Og gradvist blokere oliekanaler. Og er olien hele tiden frisk så er der ikke så meget der kan nå at opbygge sig.
    Fabrikkerne er totalt ligeglade, da motoren nok skal holde til efter garantiperioden udløb. At der så kommer et motor havari til 40-60.000kr det ligemeget. Det bare profit såfrem det er dem der sælger den nye motor


Kommentér på:
Jeg har købt ny bil ! Hvad skal jeg vide?

Annonce