{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.643 visninger | Oprettet:

Hvordan fungere Flexleasing? {{forumTopicSubject}}

Er der en der vil skære hele det her begreb ud I pap for mig ?

Hvordan det hele fungere? og synes jeg har hørt nogle sige at man stadig ejer bilen, altså har købt den selvom den er leaset? smiley

Står og overvejer det i stedet for at købe nemlig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan fungere Flexleasing?
  • #1   7. okt 2019 1. Bilen du leaser må ikke være "din". Den skal være ejet af et selskab som du leaser den af.
    2. Du betaler som udgangspunkt en startydelse og et månedlig beløb svarende til %-delen af afgiten samt tillæg til firmaet du leaser af.
    3. Når aftalen ophører efter aftalt tid er bilen nedskrevet til en værdi hvor du ifølge kontrakten skal købe den - hvor den så stadig er uden afgift. Der kan dog laves aftaler, fiktive eller ej, om hvorvidt de så prøver at sælge den for dig.

    Der findes også eksempler på at folk sælger sin bil uden afgift til et flexleasingselskab der så leaser den til ejeren selv. Her er udfordringen oftest værdi og hvad der evt. sker ved konkurs af firmaet.


  • #2   7. okt 2019 Thomas det er nu de færreste hvor du selv skal købe bilen, i alt fald som jeg har forstået det

    Du hæfter for en værdi, som du har accepteret ved indgåelse af aftalen. Og bilen sælges oftest af selskabet enten til andet leasing selskab, forhandler eller på auktion


  • #3   7. okt 2019 Yes det er også det jeg egentlig mener smiley Men hvis den er nedskrevet til f.eks. 100000 Kr. i restværdi og de kun kan sælge den for dig for 80000 Kr så hæfter man for differencen er jeg overbevist om.

  • #4   7. okt 2019 Det er korrekt, men du skal oftest ikke selv stå for salget

    Men mange steder må du gerne formidle et salg

    De fleste leasing selskaber vil gerne have bilerne momsfri smiley


  • #5   7. okt 2019 De boller dig i antal måneder også tager de bilen fra dig igen..

  • #6   8. okt 2019 Man ejer ikke bilen selv. I praksis kan man dog godt indgå en form for håndslag på, at man selv kan købe bilen efter endt leasing. Der er bare restriktioner på, hvor formel sådan en aftale må være. Og det kræver typisk, at man har et firma, man kan bruge som køber, så de ikke skal sælge til en privat.

    Men nej, på papiret må man ikke selv eje bilen. At man så i praksis kan få konstellationen til at LIGNE, at man ejer den, er en anden sag.


  • Jens C
    Jens C Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 10 Svar: 5
    #7   28. okt 2019 Hej,

    Jeg arbejder med leasing, bare så intet er skjult. I det firma som jeg arbejder for har man lavet en oversigt/forklaring på flexleasing. se https://leasingexpert.dk/om-leasing/

    Men helt kort. så skal bilen koste mere end 300.000kr ellers kan det ikke betale. Og jo dyrere bilen bliver, jo mere spare man på flexleasing. Det er sjovere at afskrive 15% af 250.000kr end af 700.000kr.

    Så skal du holde øje med restværdien, samt om du selv må sælge bilen.



  • #8   28. okt 2019 Jens du har sikkert ret i at afskrivning er lavere på en flexleasing bil

    Men min holdning er stadig, at sådan 12 mdrs flexleasing koster 20-30% af tilsvarede pris på bil med fuld afgift

    Det kan jeg altså stadigt ikke helt se for alle giver mening eller besparelse. Er godt klar over efterfølgende år er billigere, men en 500.000-800.000 kr's luksus bil har ikke tabt alt værdi efter 6 år/150.000 km

    Så en flexleasing i 36 mdr skal på en bil til 500.000 kr efter dine 15% afskrivning koste mindre end
    12 mdr 75.000 kr
    24 mdr 139.000 kr
    36 mdr 193.000 kr

    Særligt på 12-24 mdrs flexleasing er der altså en masse gebyrer og etableringsomkostninger som gør du hurtig rammer noget over 100.000 kr og altså mere for flexleasing end køb


  • #9   28. okt 2019 "Men min holdning er stadig, at sådan 12 mdrs flexleasing koster 20-30% af tilsvarede pris på bil med fuld afgift"

    Både og - for med mindre man har pengene kontant til at købe bilen med fuld afgift skal der også regnes eventuelle renter og gebyrer ind i lånet til købet. Det bliver hurtigt meget i den prisklasse også.


  • #10   29. okt 2019 Thomas det er selvfølgelig rigtigt

    Jeg læser bare altid om den lavere afskrivning, men der er altså også mange gebyrer og omkostninger med leasing

    På en bil til 500.000 kr er prisen uden afgift vel omkring 250.000 kr. Det er i alt fald nemmest lige og regne med

    Der må afskrivningen så være 37.500 kr efter 12 mdr. Men har set flere hvor leasing af biler i den prisklasse koster 120.000-150.000 kr for omtalte 12 mdr, og altså 100.000 kr i gebyrer, afgift osv

    Så selvom afskrivningen kun er på bilen uden afgift og moms, ja så kan prisen godt overhale prisen med fuld afskrivning


  • Jens C
    Jens C Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 10 Svar: 5
    #11   29. okt 2019 Jeg sælger flexleasing fordi jeg tror på produktet smiley

    Vil prøve at lave et eksempel, og ja der kan være mange varianter...

    For ikke at få skudt i skoene at jeg snyder på vægten har jeg fundet en Porsche Cayenne, som står hos en forhandler som tilbyder både flexleasing og salg af bilen på fuldafgift.

    Fuldafgift
    Købpris 829.900kr
    Udbetaling 332.000kr (Santander)
    Mdr. ydelse 6.922kr

    Flexleasing
    Udbetaling 87.500kr
    Mdr. ydelse 6.498,75kr
    priser inkl. moms
    Restværdi 260.000kr.

    Alle andre omkostninger til bilen, forsikring, vægtafgift, service og rep koster cirka det samme, om den er på fuld afgift eller flexleasing.

    Kunde vil typisk have bilen i 2-3 år, det er sjælden at kunder i denne prisklasse skifter bil hvert år, og det gælder både for fuldafgift eller flexleasing. for lethedens skyld siger vi at bilen taber 15% pr år, om den er købt eller leaset.

    Fuldafgift
    Købpris 829.900kr
    1.år 15% afskrivning 124.485kr
    2.år 15% afskrivning 105.812kr
    3.år 15% afskrivning 89.940kr

    Flexleasing
    Restværdi 260.000kr.
    1.år 15% afskrivning 39.000kr + 5.000kr kontraktforlængelse
    2.år 15% afskrivning 33.150kr + 5.000kr kontraktforlængelse
    3.år 15% afskrivning 28.177kr + 5.000kr kontraktforlængelse

    Derudover skal det nævnes at en flexleasing bil ikke påvirker din privatøkonomi på samme måde, som en bil man køber. I dette tilfælde har man lånt ca. 500.000kr, hvor imod på flexleasing er der ikke noget lån, hvilket er positivt i forbindelse med f.eks. boligskifte.

    Vi har prøvet på vores hjemmeside www.leasingexpert.dk at forklare omkring dette.


  • #12   29. okt 2019 #11
    Det interessante ved at se på flexleasingtilbud er ikke afskrivningen. Det er måske nok det, der gør, at prisen er, som den er, men det ændrer stadigt ikke på, at det er udbetaling samt månedlig ydelse, der er interessant, og ikke afskrivningen.

    Du kan heller ikke bare sige, at det går lige op med lånets ydelse, fordi den er ca. den samme, for i lånets ydelse indgår jo en ganske stor andel afdrag på gælden, som derved kompenserer for afskrivningens størrelse.

    Du betaler altså 80-90.000 kr. i opstart, samt 6.500 kr. månedligt. Er det på 12 måneder, er prisen dermed omkring 160.000 kr. og altså væsentligt højere end værditabet på 15 % af prisen inkl. afgift. Dette antaget, at restværdien i leasingtilbuddet er realistisk, og at man ikke kommer til at stå med en ekstra regning her efterfølgende.

    Så er det klart, at det kommer til at se anderledes og billigere ud, hvis man gør det over en længere periode. Så vil jeg ikke udelukke, at det kan være en god idé.

    Min Audi A6 fik jeg et par leasingtilbud på, da jeg importerede den. Den kostede mig ca. 550.000 kr. med afgift. Det kunne i hvert fald på ingen måde svare sig at lease frem for at eje med de tilbud, jeg fik.

    Bemærk, at jeg ikke påstår, leasing er en dårlig idé. Jeg tror, det kan være en fin fordel i visse tilfælde, især dyrere biler som den Porsche, du skriver om. Man er blot nødt til at have det rigtige sammenligningsgrundlag på plads, så man regner rigtigt.


  • Jens C
    Jens C Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 10 Svar: 5
    #14   29. okt 2019 Det er rigtigt som du siger at man ikke bare kan sammenligne 1:1, men når du sammenligner prisen på 160.000 mod de 15% af værditabet mangler du omkostninger i forbindelse med bilen på fuld afgift. Her tænker jeg på etablering af lån og renter…når du tager det med tror jeg at år 1 er nogenlunde det samme, mens det bliver billigere i år 2 og 3. Som jeg sagde så giver det mest mening at flex lease sådan en bil i 2-3 år.

    Ved ikke hvor meget man taber på en Cayenne, hvis man vil sælge den efter 12 mdr efter man har købt den på fuld afgift... Men tror det er en del smiley

    Bare for hyggens skyld, må du gerne sende (pb) din nr. plade, info samt hvor lang tid du tror at du vil beholde den, så vil jeg gerne beregne den som flex og hvordan den vil se ud med en 15% afskrivning.


  • #15   29. okt 2019 Man har jo ikke NØDVENDIGVIS omkostninger ved at købe kontant. For mit vedkommende havde jeg pengene stående. Havde jeg ikke haft det, ville jeg kunne låne på en utrukken kassekredit, jeg har stående, til 0,75 % og uden etableringsomkostninger. I så tilfælde kan de netop sammenlignes direkte. Skal man låne pengene og betale forholdsvis dyre etableringsomkostninger, skal det naturligvis regnes med.

    Men når det så er sagt, så mener jeg som sagt ikke, at leasing pr. definition er en dårlig forretning for kunden. I Porsche Cayenne klassen tænker jeg, det sjældent er en stor fordel at købe frem for at lease. Men på forholdsvis almindelige personbiler - man kan diskutere, om min egen er en hybrid mellem almindelig og luksus personbil - så synes jeg endnu, jeg har til gode at se et godt nok tilbud til, at jeg selv ville takke ja.

    Mit formål var også alene at pointere, at sammenligningsgrundlaget skal være det rigtige, og her er afskrivningen på en leasingbil i princippet irrelevant, hvis ellers man bare har tiltro til, at restværdien er korrekt fastsat.

    Du må gerne prøve at regne på min, hvis du synes, det kunne være sjovt, men nu er afgiften jo godt nok betalt. Så vi kan højst finde ud af, om det var klogt eller dumt af mig at betale afgiften smiley
    Nummerpladen er BT93637, den er ikke hemmelig. Umiddelbart er det planen at beholde den i hvert fald 2-3 år endnu, tænker jeg. Og jeg har allerede haft den ét år, godt og vel.


  • #17   29. okt 2019 Jeg tænker også, det ville være dumt ikke at flexlease din Mercedes. Den ville være umulig at komme af med inkl. afgift igen smiley

  • #19   29. okt 2019 Det er det, der er problemet, ja. Leasing er endnu ikke under så mange restriktioner, at det er muligt for hr. og fru Danmark altid at gennemskue, hvad det reelt koster.

    Men det er ikke ren fup og fidus. Visse biler er oplagte til det. Der er jo nærmest ikke er marked for brugte biler inkl. afgift på over en halv million kr., så det vil i mange tilfælde blive med enormt tab, hvis de skal sælges.


  • #21   29. okt 2019 Nu er afskrivningen på bilen med flexleasing jo dejlig lav, men den er jo også kun den ene faktorer af to

    Du skal jo også betale procentvis afgift, gebyrer og andet oveni

    Som jeg forstår det, så er leasing selskaberne ofte selvanmeldere og sætter selv værdien af bilen. Hvem hæfter hvis de snyder værdien af bilen ned?? Skal kun efterbetale mange tusind kr, eller er det firmaets problem??

    Hvis det er kundens problem så risikerer han et stort smæk, er det firmaets problem, så risikerer man jo de drejer nøglen og bilen hentes af skat

    Jeg ved godt flere store leasing selskaber har styr på tingene, men der er helt sikkert også mange der snyder på vægtskålen. Og nogle af kontrakterne skal man altså virkelig sætte sig ind i

    Selvom leasing måske er billigere end eje, så er der stadig nogle faldgrupper. Restværdi, konkurser, vurdering af afgift, gensalg og den slags

    Er man ejer af sin bil kan man jo selvfølgelig være afhængig af gensalgspris, men har måske også mulighed for at beholde bilen 1-2 år længere uden nær så stort værditab, eller sælge hvis man kan få en rigtig god handel ved bytte


  • Jens C
    Jens C Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 10 Svar: 5
    #22   31. okt 2019 Bay - hvor langt har din bil kørt? så regner jeg på den idag. Tror at vi alle er nogenlunde enig omkring fuld afgift vs flexleasing, at jo dyrere bilen er, jo mere mening giver flexleasing.


  • #24   31. okt 2019 #22
    Altså, nu har den fået 54.000, men den havde gået 26.000, da jeg købte den.

    #23
    Ikke nødvendigvis. Man kan jo bare lease de første år og købe den af leasingfirmaet efterfølgende. Det kræver oftest et CVR-nummer, men det kan alle jo låne til formålet, hvis de bruger 10 minutter på at spørge rundt omkring smiley


  • Jens C
    Jens C Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 10 Svar: 5
    #26   31. okt 2019 Jeg har fundet denne bil

    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=281710022&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&interiorTypes=ALCANTARA&interiorTypes=LEATHER&interiorTypes=PARTIAL_LEATHER&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.modelId=10&maxMileage=30000&minFirstRegistrationDate=2017&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&transmissions=SEMIAUTOMATIC_GEAR&vatable=true&searchId=2c290353-f4d1-a715-70c8-0705ac9b6d88

    Jeg tror ligner din. Kan ikke se alt udstyret på din bil. Men denne har læder, panorama, aut.gear, navi... Så vil regnestykket se ud som følgende (indlagt vores normale provision):

    Udbetaling: 55.000kr inkl moms
    Mdr. ydelse: 4.283kr inkl moms
    Restværdi: 160.000kr ex moms
    Så kan vi tilbyde en forsikring til 645kr pr mdr.

    Er spændt på at høre hvordan det ser ud i forhold til hvad du ellers har fået af flexleasing tilbud og banklån på bilen.


  • #27   31. okt 2019 Bilen er forholdsvis sammenlignelig. Det er nok lidt gynger og karruseller i forhold til udstyr. Den mangler lidt det ene sted og har lidt for meget det andet sted.

    Men du vil ikke kunne sammenligne tilbuddene, da mit tilbud er halvandet år gammelt. Skal der sammenlignes direkte, skal du nok i stedet finde en fra 10. måned 2018 eller lignende smiley

    Jeg har ikke noget tilbud fra banken, da den er købt kontant, men HVIS jeg skulle låne, var det til 0,75 % uden oprettelsesgebyr osv.

    Forsikring er også billigere nu, ca. 5.200 årligt. Men det er ikke det, der rykker alverden.

    Jeg har også svært ved at forestille mig, den ville koste over 100.000 kr. på et år at eje. Det får jeg ikke efterprøvet, da jeg ikke har sat den til salg. Men det er i overkanten, er jeg ret sikker på.


Kommentér på:
Hvordan fungere Flexleasing?

Annonce