{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.189 visninger | Oprettet:

C3 motorlampe lyser {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har en Citroën C3 fra 2013 1.0 benzin der har kørt 98.000km.

Jeg købte den for 2 uger siden. For 3 dage siden begyndte motorlampen at lyse orange. Jeg har været på værksted og fået udlæst fejlkoden. Det er enten katalysatoren, en føler (2 mulige) eller lambdasonden. De foreslår en rens til at starte med, det kan måske fjerne fejlen noget tid. Bilen skal først synes om et års tid.

Har i nogle indvendinger, kan det hjælpe at køre med høje omdrejninger og få den blæst godt igennem?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  C3 motorlampe lyser
  • #1   3. feb 2020 Hvad vil de rense??

En bil tager ikke skade af at blive blæst igennem, tværtimod! -hvis det er Katalysator eller lambdasonde skal det skiftes.

• #2   3. feb 2020 Jeg tror det noget de sprøjter ind i indsugningen og så renser det udstødningssystemet. Lige præcis hvad det er ved jeg ikke.

• #3   3. feb 2020 Din katalysator er højst sandsynligt flækket. Fik du p koden? P0420 = Flækket katalysator. Der er kommet en ny forbedret udgave med et andet beslag, som gør den ikke flækker mere.

Men det lyder ikke til du har været forbi et Citroen værksted, for så havde de i hvert fald ikke gættet på alt muligt forskelligt og foreslået dig en rens. Vi har skiftet 100+ af de katalysatore på 208 og C3, fordi de revner.

• #4   3. feb 2020 Man kan oftest svejse katalysatoren, men når nu du lige har købt den er det vel bare tilbage til forhandleren, da der er garanti på smiley

• #6   3. feb 2020 Det betyder det i det her tilfælde på en Citroen C3 1.0

• #8   3. feb 2020 Jeg arbejder med bilerne til dagligt, og vi har som sagt skiftet 100+ inden for de sidste 2 år. På lige netop den fejlkode. "Nedsat katalysator effekt". Fordi den er flækket efter første sonde, så får den signal om forkert blanding på nr. 2 sonde.

Katalysatoren på en 1.0 C3 sidder som en sambygget manifold udfra topstykket.

• #9   3. feb 2020

profilbillede
  • #11   3. feb 2020 Det var dog utroligt.
    Den kommer når katten er flækket, typisk omkring samtidig som den begynder at larme så man kan høre det. Når katten skiftes, så kan fejlen slettes og kommer ikke retur.
    Der er endda ændret i opbygningen af beslaget, så katalysatoren bedre kan arbejde og bevæge sig fra kold-varm-kold, så problemet ikke opstår igen. Problemet med den flækker, kommer af for stram fiksering til motorblokken!

Jeg ved udemærket godt en katalysator dør pga olieforbrug, men har endnu ikke skiftet en på 1.0-1.2 pga olieforbrug, kun fordi de flækker i kanten. Og vi har også skiftet mange motore pga olieforbrug.

• #13   3. feb 2020 Her hvis du ikke gider kigge i linket.

profilbillede
  • #16   3. feb 2020 #4 - Ja man kan sagtens svejse dem. Men problemet opstår igen, hvis ikke der ændres på måden den sidder fast til blokken på. Der går oftest kun 1-4 måneder efter rep, så flækker den igen, hvis den bliver spændt fast på samme måde efter svejsning.

• #17   3. feb 2020 Ja det er den fejlkode P0420.

Tak for de mange svar.
    Jeg fik af vide en ny koster 3100-3600kr plus montering.

Jeg var ikke på et Citroën værksted.

• #18   3. feb 2020 Inden du smider 3K efter en ny kat, kan det også være en ide at få udmålt sonderne, om de regulere som de skal. Hvis de gør det, er det en ny miskat. smiley

• #19   3. feb 2020 #18 Ikke en defekt lambda sonde på de modeller har jeg set endnu. ?? Prisen lyder meget rigtigt, mener en org koster ca 5500 med montering. Har ikke så god erfaring med de uorg.

• #20   4. feb 2020 Okay. Hvor sidder den henne på bilen. Er den nem at komme til?

• #21   4. feb 2020 Forrest på din motor. 4 kobbermøtrikker øverst, 2 stik til lambda sonderne og så en clamp under bilen ved forrøret. Og så er der en møtrik der holder katalysatoren fast til motoren.

• #22   6. feb 2020 #19: Jeg har set en enkelt lambdasonde der var stået af, og har vel skiftet 4 eller 5 katter på dem. Chancen er størst for katten, men muligheden med sonden er der stadig. Og det tager ikke lang tid at kontrollere om de virker smiley

• #23   26. feb 2020 Hej igen.

Nu har vi målt brændstofforbrug siden vi fik udlæst fejlen. Bilen køre 17,08 km/l og er opgivet til 23,3 km/l. Vil i stadig mene, at sandsynligheden for at det er katten der er defekt, er størst?

• #24   27. feb 2020 Kan godt li' du betvivler det, jeg syntes ellers jeg har lagt ret mange beviser op for det skulle være den. smiley Men de 75-100stk vi har skiftet indtil videre, er nok ikke defekte så smiley
    Du kan jo selv afmontere din katalysator og så fjerne varmeskjoldet rundt omkring den for at se om den er flækket, det koster dig kun tiden. Inden du køber en ny type katalysator. Og lad nu være med at købe en uorg. Den holder ikke længe.

17km/l er ganske fornuftigt af sådan en, husk de 23.3 er efter den gamle EU norm og er yderst usandsynelig (Laboratorie testet). Du skal kører efter ekstreme forhold for at komme i nærheden af den opgivne km/l på den gamle EU Norm.

Desuden er en P0420 jo en fejl på din motorstyring, ergo din bil kører ikke i den rigtige modus og det kan også være medvirkende til øget brændstofforbrug.

• brian l
    brian l Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 1 Svar: 1
    #26   6. mar 2021 Morten

Jeg har fået skiftet
    Kat
    Lamdesonde
    Temperatur føler
    Og den anden føler
    Min bil kommer stadig med den fejl ved du hvad det ellers kan være

Kommentér på: