{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.014 visninger | Oprettet:

Olielampe lyser omkring de 2000 omdrejninger når bilen er varm.. {{forumTopicSubject}}

Hey BG smiley
Jeg har min golf 4 1,6 sr fra 99 som har problemer med olielampen..
Så snart bilen er varm (90 grader) begynder olielampen og lyse omkring 1500 til 2000 omdrejninger, oftes når jeg accelerere fra 1. til 2. gear men kommer også nogle gange når jeg køre i en fart hvor måleren er på de 2000 omdrejninger eller mindre, konstant eller når jeg køre op af bakker og i skarpe sving. Det Plejer at gå væk hvis jeg endte accelerere hurtigere, eller hvis jeg kommer op over de 60 km/t som også for motoren til at være på mere end 2000 omdrejninger hvis jeg har den i 4. gear
Samtidig så når jeg køre længere ture, kan jeg lugte brændt olie når jeg stiger ud af bilen og står ved motorrummet.
Jeg har fået skiftet oliepumpe, oliekontakt, oliefilter og selvfølgelig olie i december måned men det har været et problem jeg har haft i omkring halvandet års tid nu som stadig ikke er forsvundet.
Har haft tester på som ikke kan finde noget så er lidt lost.
Jeg har læst mig til at det kunne være nogle ledninger eller selve instrumentbrættet men nu ville jeg lige høre herinde, for at se om der er nogle der kender til disse symptomer, før jeg bare sprang ud i en masse smiley

Håber der er nogle der kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olielampe lyser omkring de 2000 omdrejninger når bilen er varm..
  • #1   9. feb 2020 Banker motoren hvis du gasser op og slipper hurtigt?

  • #2   9. feb 2020 har du fysisk målt olietrykket med et manometer? det ville jeg starte med at gøre smiley

  • #3   9. feb 2020 Banker? Altså som om hele overdelen nærmest ryger af når jeg slipper? Det gjorde den lige inden at jeg fik skiftet oliepumpe hvor jeg troede det var motor ophænget, men det forsvandt da den blev skiftet, dog gør den det meget mildt nogle gange men det er ikke hver gang smiley

    Nej, det vil jeg da lige se om jeg kan få gjort billigt et sted smiley tak for svar smiley


  • #4   9. feb 2020 Hej
    Opslidt
    MVH KP


  • #5   9. feb 2020 Fyld korrekt olie på....
    Du må da snart være træt af den æske, så tit som du spørger til problemer med den.


  • #7   9. feb 2020 Buggi boy: tro mig, det er jeg også men samtidig er det min drømmebil så jeg nægter at sætte den til skrot hehe
    Men har tænkt over om mekanikeren kan have fyldt forkert olie på,
    Plejer selv at fylde Castrol edge professional, longlife 3, 5w-30 men ved ikke hvad han har fyldt på så det bliver nok min første løsning medmindre der er en herinde der er 100% sikker på hvad det er smiley


  • #8   9. feb 2020 Hvis din mekanikker har skiftet oliepumpen, har han vel målt olietrykket.
    Du er sikker på at du ikke bare skal finde dig en anden mekanikker, med alt det der er skiftet, for ham du har brugt ved åbenbart ikke meget, og når du heller ikke selv er særlig bilkyndig.
    Derfor skal du prøve skifte olien til noget andet end det tynde sprøjt, bilen er jo ikke ny.


  • #9   9. feb 2020 Jeg bruger ham skam heller ikke mere, så jeg leder efter en god mekaniker, men jeg betaler ikke overpris for det, for så kan jeg lige så godt gå til vw og få lavet det.

    Selve delenes navne og hvad der gør hvad er ikke min stærke side da jeg ikke var klog nok til at tage uddannelse efter folkeskole ligesom jer andre, men da jeg ikke er bange for at hoppe ud i noget, og ved at de fleste ting er lige til at skifte på så gammel en bil, så kan jeg vel lige så godt prøve selv med lidt hjælp fra dem der gider, inden jeg betaler 600kr for en arbejdstime


  • #11   9. feb 2020 Ja hvis du ikke vil betale en mekanikker et det vel også ok.
    Men igen på nettet kan lave bilen for dig uanset hvor meget du prøver at forklare.
    Selvfølgelig er der mange der tror at det er sådan livet er, men man er som reglen bedre stillet ved at bruge for eksempel et mærkeværksted, da de tit har expertisen og viden til at løse problemer for deres kunder, og selvfølgelig er der nogen steder hvor de bare skifter i blinde, men ofte er det fordi at 100% fejlsøgning koster ret mange penge, og derfor skifter de dele for at udelukke eller rette sig efter en tester.
    Og når alt kommer til alt er det ikke mange der vil betale for en korrekt fejlsøgning, da det ikke er økonomisk forsvarligt overfor en kunde.


  • #12   9. feb 2020 Jeg vil gerne betale for mekaniker men du må da også indrømme at der er ingen grund til at betale for en mekaniker hvis man kan spørge en venlig person til råds, som har oplevet det før, så jeg selv kan kigge på det.
    Indtil videre er det gået meget godt, og bilen køre igen, og jeg er 99% sikker på at den køre til den dør helt, af en anden grund, da jeg allerede har kunne køre med det i over halvandet år, men nu med ny oliepumpe, men hvis der bare lige er en sidste ting jeg kan gøre for at den køre uden en olielampe der lyser, så kan jeg lige så godt prøve ad.

    Det olie jeg selv plejer og bruge som jeg også gav dig navnet på koster 500kr for en dunk, og var noget jeg var blevet anbefalet netop fordi at bilen var gammel, men hvad mener du så jeg burde køre med?
    Havde selv en tanke om at skifte til noget 10w-40 men der er rigtig mange der skriver at de selv kun bruger 5w-40 til denne bil så det kunne også være en ide?


  • #13   9. feb 2020 Jeg ville fylde 10w40 eller for den sags skyld 15w40
    At du vil give 500 for olie til den må stå for din egen regning, jeg ville ikke bruge castrol uanset hvor meget guld og grønne skove folk mener der er fyldt i det.
    Olie er noget mange tror er en trosretning.
    Derfor er de så påståelige.

    Jeg syntes det er godt du lytter til råd , men syntes ikke at holder fast i det der bliver skrevet, at du har hørt dit og dat fra en, er ikke brugbart, så hvis du vil lytte til de råd, må du jo også følge op på dem, og tage affære i henhold til det, for til sidst står du med 50-100 forskellige råd der modsiger hinanden.Måske det var bedre at du søgte en der kan hjælpe dig og skabe et venskab til som har lidt mere erfaring end dig selv.
    Du kan også købe dig en værksteds håndbog til netop din bil, som også kan hjælpe dig.

    Du spørger dumt Karsten p hvad
    mvh. kp betyder...?

    Det er simpelt...
    Med venlig hilsen Karsten P (kp)
    ??


  • #14   10. feb 2020 Jeg har tidligere haft en Audi hvor olielampe tændte når omdrejningerne kom over præcis 2000. Efter at have skiftet olietryksfølere originale og uoriginale samt testet olietryk værende ok læste jeg mig til at fejlen kunne ligge i instrumentet. Det slog jeg mig til tåls med og satte klistermærke over lampe samt afbrød lydgiveren i instrument. 3 mdr. efter tjekkede jeg lige ved at pille klistermærke af og dælme om ikke fejlen var forsvundet. Om instrument have en periodisk fejl eller hvad, fandt jeg aldrig ud af, men så ikke fejlen igen.
    Dette var bare hvad jeg gjorde og er IKKE et eksempel på hvad jeg burde have gjordt, så kan ikke anbefales.
    Mvh. Gert


  • #15   10. feb 2020 Okay det vil jeg prøve, kender du et godt mærke som du kan anbefale?
    Jeg mener da selv at jeg har lyttet til alle der har hjulpet mig herinde.
    Når jeg kommer med noget jeg selv har hørt eller læst er det fordi jeg ved at der helt sikkert sidder en eller flere herinde der ville kunne fortælle om det kan passe eller ej, jeg har aldrig brugt det jeg selv har læst eller hørt, til at modsige dem der hjælper herinde. Jeg har tværtimod brugt det jeg har hørt herinde fra til at modsige det jeg selv har læst eller hørt som har været hele formålet med at jeg skriver hvis jeg har fået noget information da jeg ved hvor dygtige folk er herinde.
    Jeg har ikke brug for en ven til at lære mig op i det, jeg søger bare svar (3 svar for at være helt præcist) fra nogen med erfaring når jeg bare skal bruge deres/jeres logik og mine hænder til at fikse bilen.
    Jeg ved ikke om du er irriteret over at jeg skriver herinde eller hvad? Men jeg prøver ikke at irritere nogen, jeg prøver at lære og samtidig forberede mig til selv at uddanne mig som mekaniker da det er min store drøm at rode med biler smiley

    Gert: tak for den info, det tør jeg så ikke at gøre for hvis den ene gang jeg gør det, er den ene gang hvor der faktisk var grund til at den lyste, så ville det være lidt øv men tak fordi du skriver at du ikke anbefaler det, måske det bliver en sidste udvej hehe smiley


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #16   10. feb 2020 Castrol 10w/60 er eminent til motorer, der døjer med dårligt olietryk ved varm motor.

    Jeg havde en bil (Volvo med B18 motor) hvor olietrykket var ok ved kold motor - 4-5 bar ved kørsel og 1-1,5 ved tomgang, men ved varm motor var der kun omkring 2 bar ved kørsel, og kun en kvart bar i tomgang ifgl. olietryksuret, og olielampen lyste derfor nogen gange svagt.

    Efter skift til 10w60 lå den på 1,5 bar i tomgang og aldrig under 4,5 bar under kørsel ved varm motor.

    Olien jeg skiftede fra var Duckhams 20w50 (en tyk mineralolie til ældre slidte motorer)


  • #17   10. feb 2020 Okay fedt at du nævner det, jeg troede slet ikke at den skulle så højt op men der kan man bare se smiley jeg mener jeg læste at vw selv havde anbefalet 5w-30 eller 5w-40, men kan vel næsten kun have været fra dengang den blev bygget og var ny. Der var ihvertfald flere der var imod det, blandt andet herinde fra, på nogle af de ældre emner.

    Tak for info, jeg tror det bliver det der bliver min første løsning at skifte, jeg vil dog lige se om jeg kan få testet olietrykket så man kan se om den er helt gal der men er næsten sikker på det bare er olien nu når du siger det der.

    Den mekaniker der skiftede olie pumpe, startede med at skifte oliekontakt og olie, og da han så siger at han skal skifte oliepumpe et par dage senere, fortæller han mig at han havde fået af vide at det var det forkerte olie han havde fyldt på første gang, så det skulle ikke undre mig at han også har gjort det anden gang hehe smiley


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #18   10. feb 2020 Du skal have hævet trykket ved varm motor, og 10w60 holder sig VÆSENTLIGT tykkere når den er varm, men har stadig helt ok koldstarts egenskaber.

    Men ja, tjek nu om trykket virkelig ER for lavt først. smiley


  • #19   10. feb 2020 Modtaget, jeg håber at kunne få det tjekket her i morgen eller overmorgen, og jeg skriver så snart jeg ved noget smiley
    Men tak for hjælpen for nu smiley


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #20   10. feb 2020 Det lyder godt.
    For jeg undrer mig da over at du skal op i omdrejninger før problemet opstår.
    Men hvis trykket virkelig ikke er ok, så tænker jeg at 10w60 er kuren.

    Det var da så lidt. Ser frem til at høre hvad du finder ud af. smiley


  • #21   10. feb 2020 Mit bud er slidte plejllejer. Specielt hvis den har kørt med for lidt olie eller olietryk.

  • #22   10. feb 2020 Daner: du skriver at det undre dig at den skal op i omdrejninger før den blinker. Det er måske ikke normalt eller?

    Kunne først få en tid til på fredag da det bliver lidt dyrere end jeg regnede med, og først har penge igen der.

    Håber bare at det er olien eller noget simpelt frem for det du nævner Michael...
    Hvis det er plejllejerne så tror jeg sku jeg opgiver når jeg ikke har en lift og et værksted...
    Men tak for svaret.

    Lige et andet spørgsmål til alle.
    Der skulle sidde 2 oliekontakter men jeg har kun fået skiftet 1, kunne det måske også være en ide? Eller er det kun den ene som går op og laver signal til olielampen?


  • #23   10. feb 2020 Den Audi jeg skrev om længere oppe, havde 2 olietrykskontakter. Tilsyneladende skulle den ene virke under 2000 omdr. og den anden over 2000 omdr.

  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #24   10. feb 2020 #22

    Altså, jo flere omdrejninger, jo mere arbejder oliepumpen. Jeg har aldrig haft en bil med olietryksur, hvor trykket falder når omdrejningerne øges. Hvis det er en tilstoppet oliesi på pumpens sugerør, så giver det mening. Men det problem er mig bekendt ikke noget den motor døjer med. Og så ville problemet også være der ved kold motor.

    Hvis det bliver dyrt at få tjekket olietrykket, så kunne du måske selv købe et billigt olietryksur med føler, og teste trykket selv. Du behøver jo ikke montere det i kabinen, selvom jeg ville gøre det, hvis jeg havde en motor med olietryksproblemer.


  • #25   10. feb 2020 Gert: okay så hvis min har 2, så burde det være af samme grund, hvilket betyder at det kunne være en ide smiley tak for det svar. Det må jeg prøve og få undersøgt.

    Daner: hmm, så hvis jeg har forstået rigtig som jeg sikkert ikke har, så ville det i teorien ikke hjælpe at fylde tykkere olie på? For hvis det var årsagen, så ville lampen lyse hele tiden når den er varm.
    Ret mig endelig hvis jeg har misforstået fuldstændig smiley

    Jeg har faktisk tænkt over det, og syntes det ku være mega fedt og få sådan en måler sat ind i kabinen, men jeg ved også hvor meget jeg stinker til at lave ledningsnet haha smiley
    Men hvis jeg valgte bare at sætte sådan en nede ved oliekontakten, så skulle det vidst være noget med et T-stykke, hvor føleren sidder i den ene side, og måleren i den anden.
    Og det burde være alt.. ikke?
    Men det kan jeg jo så kun bruge i tomgang så det skulle nok helst sidde i kabinen

    Ved du hvad sådan noget koster?
    Mekanikeren skulle have 500kr for at måle olietrykket så hvis jeg kan gøre det billigere og få permanent måler på, så kunne det da også er fedt.
    Og jeg ved godt at 500kr ikke er meget for nogen men lige her og nu er det for meget for mit budget smiley


  • #26   10. feb 2020 Mener du lige nu kan finde olietryksmålere i Biltema til under 100 kr.
    Så jeg sidst jeg var forbi. Det er dog analog, så der er ikke den store ledningsføring der skal til alligevel.


  • #27   10. feb 2020 Jeg kiggede lige fordi du sagde det og fandt denne:
    https://www.biltema.dk/bil---mc/elsystem/malere/olietryksmaler-2000028539

    Koster kun 169kr, ved ikke om det var den du mente men det er måske ikke så svært at få kørt den ind i kabinen?
    Der står der er instruktioner med så tænker vel det er ligesom at samle ikea møbler hvis du forstår hehe smiley
    Og umiddelbart skulle det hele være med, så jeg tror sku jeg vil prøve og fat i sådan en hvis det var den eller ligende du mente?


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #28   11. feb 2020 #25

    Nej, hvis oliesien er stoppet til, så skal den renses. Af med bundkaret og rens manuelt.
    Men hvis det er årsagen, så burde det nok være lige meget om motoren er kold eller varm.

    Det eneste der forvirrer mig lidt, er din fortælling om at det også afhænger af, om du drejer eller kører opad. På den anden side havde jeg engang en bil der tikkede fra en ventilløfter når den var kold, indtil det første højresving, så gik det væk.

    Ja du skal bruge et T-stykke.


  • #29   11. feb 2020 Er næsten sikker på at det ikke er oliesien for den blev renset samtidig med at oliepumpen blev skiftet. Dog kan jeg ikke sige om den skulle være tilstoppet igen men som du siger så burde lampen vel lyse konstant?
    Men helt klart en ide som jeg vil sætte på listen.

    Det med ventilløfteren. Min gør det stik modsatte men som jeg også har skrevet er det kun nogle gange og ikke hver smiley

    Men jeg køber sådan en olietryksmåler idag og så må jeg se om jeg kan finde ud af det hehe smiley
    Så jeg forhåbentlig kan se olietrykket idag eller i morgen smiley
    Skriver så snart jeg finder ud sf det.
    Men igen tak for alt hjælpen alle sammen smiley


  • #30   11. feb 2020 Når, det er sku lidt for avanceret for mig, så tilbage til første løsning, hvor jeg må vente til på fredag hvor en mekaniker kan måle mit olietryk...
    Det der med at skulle pille ved en masse ledninger i tændingslåsen, instrumentet og i sikringsdåsen er ikke noget jeg tør at rode mig ud i før jeg er mere erfaren inden for de forskellige tilslutninger...
    Og ja øvelse gør mester men når tegningen bare siger “tilslut rød ledning til tændingslåsen via stikdåsen” så ved jeg at den mener “du skal ikke pille ved det her” haha smiley
    I hører nærmere når jeg engang har fået målt det olietryk, kunne være de kunne måle mit blodtryk samtidig inden jeg koger helt over smiley


  • #31   11. feb 2020 Daner: da jeg kørte den længere tur idag for at købe den måler, der nåede bilen og blive varm igen og jeg prøvede og se om jeg kunne finde ud af præcist hvad der sker og hvornår det sker.

    Som sagt så når temperaturen var kommet op på de 90 grader så begyndte den at lyse, dog først efter 10 minutters kørsel imens den var på 90 grader, og kun i omdrejninger mellem 1500 og 2000.
    Umiddelbart kom der ikke noget i de sving jeg tog men så snart jeg satte den fra 1. til 2. gear og slap koblingen, hvor omdrejningerne er på de 1800, så begyndte den. Når jeg så fortsatte med at accelerere så forsvandt den igen men fordi der var en del trafik endte jeg på ca. 47-48 km/t. I 4. gear hvor omdrejningerne igen var på de 1800-1900 stykker, så den begyndte igen, indtil jeg kunne komme op i højere omdrejninger.
    Jeg er ærligt talt meget tæt på at opgive den bil men nu vil jeg lige prøve de sidste ting som vi har snakket om, har bare lige et mere konkret spørgsmål til det.

    Hvis det var olien der var for tynd når motoren er varm, Og lampen lyser ved 1800 omdrejninger, burde den så ikke også lyse ved andre omdrejningstal, som F.eks. I tomgang (omkring 800-1000) eller på motorvej? (omkring 2500-3500) for så burde olien jo også være for tynd der?

    Dog virker det som om at det er problemet, men hvad jeg forstår, fra hvad i alle sammen siger, så er olien for tynd så snart motoren er varm og derfor ville den ikke kun lyse når, jeg når et bestemt omdrejningstal, men istedet lyse fordi at olien er for tynd til at give det rigtige tryk under kørsel uanset omdrejningstal?
    Nu kender jeg ikke til de forskellige olietryk da det først er noget jeg lærer om nu når vi skriver om det, så det eneste jeg har set er, at der er 4 forskellige slags tryk.
    Der er kold motor, tomgang og kørsel, og der er varm motor, tomgang og kørsel.

    Men finder ud af det på fredag uanset hvad men vil meget gerne forstå helt præcist hvordan det virker, og det er derfor jeg spørg smiley

    Igen, ret mig endelig hvis jeg har misforstået noget smiley




  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #32   12. feb 2020 Jeg synes ikke du skal opgive endnu, hvis du kan få nogle år ud af den ved at bruge en olie der holder sig tykkere når den er varm.

    "Hvis det var olien der var for tynd når motoren er varm, Og lampen lyser ved 1800 omdrejninger, burde den så ikke også lyse ved andre omdrejningstal, som F.eks. I tomgang (omkring 800-1000) eller på motorvej? (omkring 2500-3500) for så burde olien jo også være for tynd der?"
    Jo hvis den lyser ved 1800 omdr. så burde den også lyse i tomgang. Oliepumpen bliver mere effektiv, jo flere omdrejninger motoren tager.

    "Dog virker det som om at det er problemet, men hvad jeg forstår, fra hvad i alle sammen siger, så er olien for tynd så snart motoren er varm og derfor ville den ikke kun lyse når, jeg når et bestemt omdrejningstal, men istedet lyse fordi at olien er for tynd til at give det rigtige tryk under kørsel uanset omdrejningstal?"
    Nej, hvis du giver den omdrejninger, så arbejder pumpen bedre.

    Der er ikke fire slags tryk. Pumpen arbejder med motoromdrejningerne og laver mere tryk jo flere omdrejninger, og hvis den kan, så bliver den ved at hæve trykket indtil den når begrænseren, som er en ventil der åbner så en del af olien ledes tilbage til bundkarret. Trykket er bare meget nemmere at opbygge, når olien er kold og tyk, og de fleste motorer når nemt begrænseren når olien er kold, men de færreste når den med varm olie.

    Hvis din radio slukker sammen med tændingen, så tag strømmen fra radioens plusledning. Både strømmen til instrumentet selv og til instrumentbelysningen, hvis der er en separat ledning til det også.
    Så er det altså ikke så svært. smiley


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #33   12. feb 2020 Kommer lige i tanke om, at det ikke altid er sikkert, at radioens plus ikke fører strøm når tændingen slås fra. Nogle radioer styres af en anden ledning der går til tænding, for at de ikke mister deres kodning.
    Kan du finde den ledning, så brug den. Men et multimeter til at måle har du nok ikke.

    Hvad med cigarettænder stikket, har du sådan et?
    De slukkes oftest med tændingen, og det er jo nemt at teste om cigarettænderen virker eller ej, når bilen er slukket.
    Så kan du tage strømmen fra plusledningen der.


  • #34   12. feb 2020 “Jo hvis den lyser ved 1800 omdr. så burde den også lyse i tomgang. Oliepumpen bliver mere effektiv, jo flere omdrejninger motoren tager”
    Så det burde udelukke at det er olien der er for tynd. Eller er det mig der ikke forstår rigtig? smiley

    Okay så hvis vi nu sagde at min motors olietryk var 1 bar når den stod i tomgang (1000 omdrejninger. Så ville den måske smutte op på 2 bar ved 2000 omdrejninger og så videre, men det min så gør, er at når den rammer, lad os sige 1800 omdrejninger, så går den ned på måske 0,5 bar som så er for lavt tryk, og derfor, ikke vil åbne op for føleren så den sender signal videre til olielampen. Men så når jeg kommer på 2000 omdrejninger så kan den lave normal tryk igen. Så må det vel være noget fysisk, som f.eks. Det der blev nævnt tidligere med plejllejerne, for hvis det var oliekontakten, så ville den vel ikke kun gøre det på et punkt, men istedet gøre det hele tiden?
    Det skal lige siges, at det er ikke hver gang den rammer omkring 1800 omdrejninger, F.eks. Hvis jeg accelerere i 1. Gear op til 2500 omdrejninger og forbi de 1800, så er der ikke noget men det er mere hvis der bliver lagt pres på de 1800 omdrejninger hvis det giver mening.
    De her tal kan ikke bruges til noget det er bare for at jeg kan forstå det lidt bedre smiley

    Du siger det som om at det er barnemad med den måler (fordi det sikkert også er for dig, og alle andre herinde) men det er Det overhovedet ikke for mig, så der må jeg sku være en quiter selvom jeg hader det, og droppe måleren medmindre at jeg kan finde en der kan montere det. Men så begynder vi at tale om mange penge igen og syntes allerede jeg har brugt alt for meget på den i forvejen. Min økonomi er blevet dårlig begrund af den bil så hvis den ikke kan laves billigt, så sælger jeg den nok eller skrotter den smiley nu vil jeg som sagt give den en chance med at få trykket målt, for det burde vel kunne fortælle lidt mere om selve problemet. smiley


  • #35   12. feb 2020 Du kører åbenbart på en longlifeolie med en slidt motor. Tap det tynde pjask af, og find en tykkere olie, som Buggi Boy allerede har foreslået dig.
    Biltema har den semi-syntetiske 15w/40 i en ti liters dunk til godt 300 kroner. Så har du både til efterfyldning og næste olieskift.
    Se om ikke det gør udslaget.


  • #36   12. feb 2020 Du gør det med måleren til et for stort problem.
    Du kan bare sætte plus og minus direkte til batteriet.
    Olieføleren der følger med instrumentet udskifter du bare men den originale og trækker ledning til måleuret.
    lys osv. behøver du ikke for at måle olietryk.
    Hvis du gerne vil se trykket inde i bilen mens du kører så trækker du bare de tre ledninger ind i bilen ud ved siden af motorhjelmen og ind af sideruden, så kan du følge olietrykket.

    Nogle biler har olietryk kontakt i motorblokken samtidig med er føler i topstykket, så du kan ikke være sikker på at dit olietryk overhovedet fejler noget.


  • #37   12. feb 2020 Allan: jeg prøver og købe det olie i morgen, bare så vi kan udelukke det nu når der er så mange der nævner det, så må der da være noget om snakken, har bare været bange for at jeg ikke har forklaret mig ordenligt da jeg ikke er så god til det (som man nok kan se på alt det jeg har skrevet) smiley

    Buggi boy: det lyder umiddelbart simpelt nok.
    Så lige for at skære det helt ud i pap for mig.
    Så af med stik til føler, ud med føler, ny føler i, tilkobling fra føler til måleur og så sæt strøm til det hele direkte fra batteriet.
    Det tror jeg at jeg prøver hvis olien ikke virker i morgen smiley


  • #38   12. feb 2020 lige precis

  • #39   12. feb 2020 Sidder og kigger efter olie men kan ikke finde noget 15w 40 i biltema.
    Men thansen har noget i mærket IQ-X, er det noget værd?

    Kom så også til at tænke på om det ikke er det sidste tal der skal være højere? Altså 10w 60 istedet for 15w 40 som Daner også nævner.
    For den virker helt fint i kold kørsel indtil den er blevet helt varm smiley
    Spørg bare for at være helt sikker på at jeg får købt det rigtige olie, og ikke fordi jeg trodser jeres råd.

    Ps. Skal jeg købe nyt oliefilter igen så det kun er frisk olie der er i, eller kan jeg nøjes med at tømme det nu når det ikke er så gammelt.


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #41   12. feb 2020 Du skal bruge 10w60 du får ikke noget ud af, at hælde en 15w40 på. Og slet ikke en semisyntetisk.

    Om Biltema's olie er ligeså god som Castrol's til de billige penge, ved jeg ikke. Men du skal ihvertfald op i viskositet ved varm olie. (det sidste tal) Og tøm du bare filteret helt og genbrug det.

    Skal ud af døren, så svarer ikke de næste timer.


  • #42   12. feb 2020 Fedt nok, tak for det hurtige svar smiley

  • #43   15. feb 2020 Beklager at det har taget lidt ekstra tid men stod pludselig med problemer i huset...
    Jeg ville skifte olie det i dag men da jeg skulle tage oliefilteret af, var det blevet skruet så godt fast at jeg ikke kunne gøre det med mit billige værktøj så skal ud og købe noget nyt imorgen samt nyt oliefilter da det røg med i kampen... tror min tidligere mekaniker bruger sin slagnøgle til alt. Er det noget alle gør? Selv der hvor man egentlig skal bruge momentnøgle?
    Når men gir besked i morgen om det virker eller ej smiley


  • #44   16. feb 2020 Det skal ikke spændes særligt meget.
    Hvis det er et udvendigt filter, så kan du bare slå en skruetrækker igennem fra siden og løsne der på den måde.


  • #45   16. feb 2020 Tak for det råd, havde ikke fået det af hvis du ikke havde sagt det smiley
    Men det virkede ikke at skifte olie så jeg må få sat den oliemåler på i løbet af næste uge.
    Dog virker det som om at det er blevet bedre, men da jeg prøvede bevidst at køre 48km/t i 4. gear med 1800 omdrejninger, så lyste den igen. Jeg prøvede også at gøre det samme fra 1. til 2. gear med de 1800 omdrejninger men umiddelbart lyser den ikke der mere smiley


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #46   17. feb 2020 En skam det ikke virkede, men så tror jeg heller ikke at du har olietryksproblemer.

    Så få det ur moslet i, imens sætter jeg pengene på at du har en eller flere defekte olietryksfølere.


  • #47   18. feb 2020 Ja lige præcis.
    Håber at få gjort det i dag, og ellers gør jeg det imorgen da jeg har tidligt fri der smiley

    Men er du gal, det olie stinker virkelig dårligt når det er varmt.. har lagt mærke til at lugten kommer fra udstødningen. Har det nogen betydning?
    Og er der forskel på oliemærkernes lugt eller er det bare tykkelsen der gør den forskel? For jeg kunne langt bedre lide lugten af det tynde Castrol jeg brugte end det her, så hvis det ender med at være olietryksføleren, så overvejer jeg at skifte til en tyk castrol i stedet, men gider ikke at bruge penge på det hvis det vil give den samme lugt smiley


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #48   18. feb 2020 Altså Castrols 10w60 synes jeg ikke lugtede grimt dengang jeg brugte det, og den bil brugte en hel del olie, men der er forskel på hvordan olie lugter. Biltema's lugter så åbenbart.

    Hvor meget olie bruger din bil hvis jeg må spørge?


  • #49   18. feb 2020 Hehe okay, tror det bliver det jeg gør hvis bilen bliver ordnet.
    Kan ikke nå det idag så det må blive i morgen smiley

    Fra søndag og til nu har den slugt omkring 1-1,5 liter olie. Så det er ca. på 120 km.
    Oliepinden var i midten af minimum og maximum og var nede på minimum da jeg tjekkede idag.
    Havde ikke regnet med at det gik så hurtigt for da jeg brugte det tynde olie, der brugte den næsten ikke noget men det kan vel også have noget at gøre med at jeg havde tømt den inden at jeg fyldte på, eller hvad?
    Nu må vi se om den fortsætter med at sluge det sådan smiley


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #50   19. feb 2020 Det var voldsomt meget. smiley Tror du ikke bare at du har fyldt for lidt på, for den skulle gerne bruge lidt mindre med en tykkere olie.

    Den jeg brugte 10w60 på, brugte 1 liter på ca. 500km.



  • #51   19. feb 2020 Jo det kan det også have været.
    Jeg tror også at jeg holdte lidt anderledes denne gang.
    Jeg brugte min nabos carport imens han var væk og hvis jeg havde kørt 10 cm. tilbage, så havde bilen stået skråt (med næsen ned)
    Jeg tror lidt at jeg har været så smart, at holde der første gang... smiley
    Men tænker at tjekke det dagligt nede på arbejdet hvor jeg kan holde mere lige smiley


  • #52   22. feb 2020 Hey alle.
    Beklager at det tog lidt længere tid end hvad jeg havde sagt men der kom lige noget overarbejde, og derefter trådte mr. dovenskab ind men var lige ude og kigge på det nu og fandt frem til at den olietryksføler der fuldte med uret, ikke har plads nok til at sidde der så nu står jeg med 2 ting som kan gøres.

    1. Jeg får tjekket olietrykket for 500kr. her omkring den 1. Får at finde ud af om den siger noget.
    Eller 2. Jeg dropper at tjekke olietrykket og satser på at det er føleren den er gal med så jeg køber en ny og original for maks 350kr.

    Jeg fandt ud af at den der sidder i er lavet i Italien og hvad jeg ved, så er det bedst med original dele til de forskellige følere, som jeg også fandt ud af med køletemperaturs føleren efter at den blev testet og viste fejl på den nye jeg havde sat i.
    Lad mig vide hvad i mener om det, og hvad jeg burde holde mig til, for umiddelbart ser jeg ikke det tryk som et stort problem nu når den kun gør det, en eller to gange på en længere tur så jeg holder nok mest på bare at satse på en defekt føler og ellers få det kontrolleret derefter smiley

    Daner: har tjekket olien de sidste par dage og har fundet frem til at den ikke bruger så meget olie. Jeg kan ikke se hvor meget den bruger nu, andet end at oliestanden ikke har rykket sig siden onsdag, men det er også maks 50 km jeg har kørt på den tid så det er ikke helt til at finde ud af endnu smiley


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #53   25. feb 2020 Det er jo svært at give råd om hvad der er bedst her, men man kan sige at hvis føleren skiftes og problemet forsvinder, er olietrykket ok og alt er godt.
    Omvendt, hvis du får testet olietrykket og det er for lavt, så kan du jo ikke gøre så meget ved det, udover det du allerede HAR gjort.

    Slå plat og krone om det. smiley

    Og vær nu opmærksom på at der kan være mere end een olietryksføler.


  • #54   25. feb 2020 det var også det jeg tænkte, og som jeg også havde skrevet tidligere så dropper jeg det helt hvis det er noget inde i motoren og så må jeg bare køre den død, så hvis jeg fik af vide at olietrykket var for lavt, så ville jeg nok alligevel ikke bruge flere kræfter på det så ville kun få målt olietrykket for at få bekræftet at olietrykket var fint, og at det er føleren den er gal med så jeg tror det bliver føleren der bliver skiftet HVIS jeg oplever mere med den lampe, for det ser sku ud til at det har hjulpet efter at have skiftet olien så lige nu sidder jeg og krydser fingre hverdag for at det bare var det smiley
    Den har ikke sagt noget de sidste 2 gange jeg har været ude på en længere tur, men nu prøver jeg og køre en tur til jægerspris (der ligger det bedste pizzaria jeg kender til :p)efter den 1. for at teste den en gang for alle og så bliver føleren skiftet med det samme hvis den lyser igen smiley

    Ja jeg har godt nok set flere af jer nævne det men jeg aner ikke hvor den anden skulle være så uden at være helt sikker, tror jeg kun at der er den ene nede ved siden af filteret smiley


  • #55   25. feb 2020 Har du tjekket om der sidder en oppe ved/I topstykket.

  • #56   25. feb 2020 Nej ikke endnu, er der et bestemt sted, den kunne sidde i nærheden?
    Jeg tænker man vel skal kunne komme til den så i teorien burde den vel sidde så man kan se den uden at pille for meget af. Har kun kigget overfladisk men det kan jo hurtigt være håbløst hvis jeg ikke ved præcis hvor jeg burde kigge hehe smiley
    Og tænker vel at den burde ligne den anden ikke?


  • #57   27. feb 2020 Ser sku ud til at bilen virker fint, var i jægerspris idag uden at lampen lyste en eneste gang så det var bare olien.

    Tak for hjælpen alle sammen, det sætter jeg stor pris på smiley
    Så skal bilen bare have en ordenligt omgang vask og polering og så kommer der nogle billeder op smiley


Kommentér på:
Olielampe lyser omkring de 2000 omdrejninger når bilen er varm..

Annonce