{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.419 visninger | Oprettet:

Leasing eller køb {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg går og leger med tanken om at anskaffe mig en lækker sommerbil. Valget er foreløbig faldet på en bmw z4 sdrive 23i.

Jeg har prøvet at læse lidt om leasing vs køb, men bliver ikke sindsygt meget klogere.

Bilen jeg kigger på kan fås for ca 13.000 euro i tyskland, og afgiften er iflg. Skat ca 140-180.000, altså en bil til 250-300.000 kr på hvide plader med afgiften betalt.

Min oprindelige plan var at købe bilen kontant da jeg har råd, og "slipper" for en leasin ydelse på 3-4000 kr om måneden.

Hvad vil i mene er smartest i min situation?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Leasing eller køb
  • #1   25. apr 2020 Ps. Det skal nævnes at jeg kun har planer om at have den på plader i sommerhalvåret, hvis det gør nogen forskel.

  • #2   25. apr 2020 Når man vælger biler oppe i den prisklase omkring 250-300.000 Kr så siger de kloge at det ville være dumt IKKE at lease pga afskrivningen på bilen vil være mindre i forhold til hvis bilen var købt kontant..

    Du vil der ved "spare" penge ved at feks betale de 3-4000 kr om måneden i forhold til hvad du vil midste på bilen hvis du feks skulle sælge den om henholdsvis 3 År.

    Det handler om at finde et leaseing selvskab der står med ALLE udgifter på bilen så du blot "Lejer" den og kan aflevere den tilbage når du ikke gider have den mere. Så finder du et leasing selvskab der tilbyder service og reparations aftale. Vil du være 100% dækket i forhold til hvis der skulle opstå fejl eller problemer med bilen er det deres ansvar. smiley


  • #4   25. apr 2020 Det afhænger af den månedlig ydelse og selvfølgelig hvordan aftalen er lavet.

    Er ikke 100% inde i det. Men har en kammerat der arbejder med det til dagligt som forsøgte at lære mig det forleden ?


  • #7   25. apr 2020 tak for svar.

    jeg har også læst det med tommelfigerreglen om at en bil på 300.000 eller over kun kan betale sig at lease. min hovedpine går dog mest på at jeg har et flot rådighedsbeløb efter salg af bolig, og hvis jeg skal kunne låne til en ny, så kigger banken ikke på hvad jeg har på kontoen, men hvad mit månedlige rådighedsbeløb er. derfor har jeg "brug" for en så billg månedlig ydelse som mulig.

    min ide var lidt at købe bilen selv (uden afgift), og sælge den til et leasinselskab, og måske lægge en stor førstegangsydelse, og håbe på at få en månedlig ydelse helt ned på måske under 2000 smiley

    Kunne være jeg måske bare skulle tage fat i nogle selskaber og få klar besked


  • #8   25. apr 2020 Det afhænger jo meget af dine fremtidsplaner

    Der er en på bilbasen til 434.500 kr, altså noget dyrere end dem du kigger på. Leasing af den koster for 12 mdr 97.500 kr eller hele 22% af prisen for bilen. Dertil er der en scrapværdi på 150.000 kr plus moms du står inde for og som kan betyde den bliver endnu dyrere

    Generelt vil jeg mene leasing af sommer biler kan svare sig hvis du har ønske om hyppige skift, og ikke vil binde store summer i selve bilen. Men det er på ingen måde gratis at lease, og 12 mdr med en 300.000 kr's BMW kan snildt koste 75.000 kr plus forsikring, vedligehold og grøn ejerafgift

    Hvis du vil lease så lad leasingselskabet finde bilen for dig, så kan den købes momsfrit, det kan du ikke selv hvis du køber den først og sælger til leasingselskabet


  • #9   25. apr 2020 havde ikke lige tænkt på det med momsen, det skal jeg lige tage i mente.

    jeg havde nu også tænkt mig selv at finde bilen, og få dem til at ordne alt derfra (handel, import osv) det gør de fleste selskaber, og tit til en fornuftig pris fordi de får leasing aftalen bagefter


  • #11   25. apr 2020 Jeg synes personligt, det er en stor røverhistorie, at det skulle kunne svare sig at lease frem for at købe, hvis der er tale om en bil til 300.000. Jeg har også til gode at se et fordelagtigt tilbud på leasing i forhold til en bil til 500.000. Det er ganske enkelt for dyrt at lease i samtlige tilfælde, jeg har regnet på.

    Hvis man skal lease, skal det enten være en meget dyr eller meget speciel bil. Desuden kan der være en vis fordel i at køre dem som firmabiler pga. momsfradrag, men det er lige meget som privatperson.

    Jeg selv er ved at kigge på "ny" bil. Det er en bil, der typisk koster 4-500.000 herhjemme. Og endda en ret speciel bil, som må antages at have en lav omsættelighed. Alligevel skal man give 130-140.000 kr. for at lease den i stedet. Lidt billigere pr. år over to år, men ikke meget. Og så meget tror jeg simpelthen bare ikke på, den vil tabe i værdi. Så skal den sælges utroligt dårligt...


  • #12   26. apr 2020 Jeg må nok indhente et tilbud og lave en fuld sammenligning mellem køb og lease.

    Man skal også have i mente at forsikringen er noget billigere ved leasing, da man jo her forsikrer bilens pris eks afgift


  • #13   26. apr 2020 Det har ikke været min erfaring, at forsikringen skulle være billigere. Tværtimod. De tilbud, jeg har fået, har været med dyrere forsikring.

  • #16   26. apr 2020 #15
    Det er også min erfaring. Det er som regel langt dyrere at lease, især i den prisklasse.


  • #17   26. apr 2020 Tak for svarene alle sammen.

    Jeg tror at jeg ender med at købe den kontant ??


  • #19   27. apr 2020 Der kan godt være penge at spare på leasing, nogle mærker giver rabat på biler forhandlerne leaser ud.

    En af mine bekendte er bilsælger, og han lavede et tilbud, hvor jeg ved at lease bilen 3 år, og derefter købte den for restværdien (som bliver fastsat ved indgåelsen af aftalen), ville jeg spare ca. 100.000 kr. ift. at købe bilen kontant fra start. Det var rabatten forhandleren får på leasingbiler der gjorde forskellen.

    Forudsætningen er så, at jeg rammer det km tal der ligger i kontrakten, ellers kan regnestykket se anderledes ud.


  • #21   27. apr 2020 Jeg er ikke bekendt med, det findes i lille skala (til forbrugere) i Danmark. Men man kan få gode rabatter på større ordrer. Man kan også få en klækkelig rabat de fleste steder, hvis man køber som flådebil, altså til et firma. Men det gælder uanset køb eller leasing.

    Jeg ved i hvert fald, at flere af de store mærker giver klækkelige flåderabatter. Fx VW, Ford, BMW, Volvo... Det er nogle af dem, jeg kender til.


  • #23   27. apr 2020 Jeg hørte for nogle år siden, at det var en, der sparede lidt over 100.000 kr. på en BMW 5-serie. Det var så også tilbage fra før de seneste afgiftsændringer osv.

    Hos Ford er det bestemte motorer og udstyrsvarianter, man kan vælge imellem. Vi købte vores S-MAX på denne måde.

    Hos VW er det alle modeller og udstyrsvarianter, man kan lave det på. Her er ikke nær så meget at spare, som der er hos Ford, men man kan alligevel dog skære på den gode side af 50.000 kr. af prisen på fx en Arteon.

    Men ja, det er det, man kan. Og så er de umiddelbart ligeglade med, om man køber eller leaser. De er også ligeglade med, om man omregistrerer til sig selv privat efter en uge.


  • #24   27. apr 2020 jeg tror ikke noget lignende vil kunne fungere herhjemme, og give mening på samme måde som i lande uden afgift på biler

    enten skal forhandleren betale fuld afgift, og lease bil uden efterfølgende. Så kan man beregne afskrivningen og du ville kunne købe bilen til en fastsat pris. Det har dog den ulempe for forhandleren, at bilen for hans vedkommende vil have en langt større værdi, da han jo sådan set indestår for både bil, moms og afgiften

    vælger man at lave det med en bil på flexleasing, så vil du måske kunne indgå aftale om køb efterfølgende. Du vil så skulle betale moms af bilen, og derefter fremsende til registrerings syn også afvente afgiften. For det skal kunne lykkedes skal du være meget bevidst om afgiften på en bil om 3 år jo kan svinge ret meget, og derfor gøre bilen væsentligt dyrere eller billigere end forventet

    skat vurderer og opkræver jo den fulde afgift for bilen, uanset hvor mange penge du allerede har betalt i afgift på en flexleasing aftale. Så for det ville skulle give mening skal afskrivningen på en bil med fuld afgift være væsentligt større end afskrivningen på en moms og afgiftfri bil plus månedlig afgift til skat


  • #25   27. apr 2020 Jeg er ikke 100% sikker, men jeg synes at have hørt at eks. BMW giver rabatter fra fabrikken på biler der skal leases gennem BMW Financials, også i andre lande end US.

    Bilen jeg fik et konkret tilbud på var en fabriksny Aston Martin Vantage.


  • #27   27. apr 2020 Martin, helt enig, men vi var vist allerede kørt på et sidespor

  • #28   27. apr 2020 Tak igen for alle svarene ??

    Noget helt andet. Hvor stor tror i at prisforskellen på afgiften er om bilen har kørt 100.000 eller 200.000?

    Der er "kun" ca 1000 euro forskel på de 2 jeg kigger på, men er bange for at den med lave km vil være meget dyrere i afgift?


  • #29   28. apr 2020 Jeg tror ikke man kan stille det op på den måde, ift prisklasse uden at kigge på bilens alder.. køber man en +10år gammel M3er til 400 så skal man jo ikke forvente et stort værditab, og her an leasing nok ikke svare sig... køber man derimod en ny kedelige alm 3er til 400k så kan man forvente et STORT værditab de første par år, og her vil leasing måske kunne godt svare sig..

  • #30   29. apr 2020 Som #29 skriver, så bliver du nød til at kigge på værditabet. En Z4 der bliver brugt som sommerbil, vil holde værdien en helt del bedre, end f.eks. en alm. bmw 320d - hvilket er derfor det kan svare sig at lease en alm. 320d.
    Du vil have et minimal værditab på en Z4, og derfor vil jeg mene, at det ikke kan gå at lease den smiley


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 531
    #32   27. maj 2020 #31. Jeg vil aldrig bruge chat-biler, hvis et firma ikke kan finde ud af at reklamere ordentligt, så vil jeg ikke stole på at de kan finde ud af leasingregler uden jeg bliver snydt.
    Rigtig god dag til "Mia"


Kommentér på:
Leasing eller køb

Annonce