{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.438 visninger | Oprettet:

Bilsyn. {{forumTopicSubject}}

Hvis en bil bliver betinget godkendt, men fx., fejl på tilslutningen af strøm til trailer, fx blinker stoplyset når man bliver til venstre eller lign.

Kan man så 2 år senere køre til syn men samme fejl også få den betinget godkendt igen, eller skal de være lavet til næste syn ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bilsyn.
  • #2   18. maj 2020 Min bil blev betinget godkendt sidst med det, selv om det kom bag på synsmanden, men den gik som sagt igennem..

    Leder efter en der ved om en betinget godkendt fejl, kan blive betinget godkendt igen, eller om de forventer den er lavet til næste gang ?


  • #3   18. maj 2020 Så på 2år har du ikke fået lavet en dårligere og stelforbindelse ?

    Men nej nu vil den blive kasseret til syn da reglerne er strammet meget op især pga idioter som dig der ikke få deres bil lavet. Snakkede med en synsmand og han sagde selv at mange biler hvor der stod anmærkninger kom igen flere gange med nøjagtigt samme fejl. 2år efter. Et betinget omsyn blev derved betragtet som et syn. Dette kan man naturligt spare væk så nu er er der i praksis kun godkendt eller ikke godkendt.

    Håber du er glad for at din dovenskab nu kommer til at koste reelle folk en helvede masse penge.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #5   18. maj 2020 Satme trist at man får "godkendt" sin bil betinget under tiltro til at kunden viser sig voksen nok til at trille direkte hjem/til mekaniker for at få repareret fejlene,for derefter at køre 2 år uden at få det lavet og endda vil have 2 år mere...


  • #7   18. maj 2020 Har aldrig forstået dem der lige laver et “prøvesyn” uden i det mindste at checke lys, dæk og de mest basale ting.

    Og folk der så ikke gider fixe deres bil fordi det ikke bliver kontrolleret er noget af grunden til at en bil nu skal til opsyn med selv de mest basale fejl.
    Få nu fixet den bil.
    Noget helt andet er at den dag du vil sælge din bil så er der nogen som går i en lang bue uden om de biler hvor synsrapporten de sidste gange mest bære præg af at være en mangel liste, jeg er en af dem.


  • #8   18. maj 2020 Til dit spørgsmål...
    Der sker ikke en skid, du får bare en betingen igen hvis synsmanden opdager det.
    Jeg har sgu set mange biler der har samme fejl fra syn til syn, og især når det er betinget syn.

    Men det kan vel ikke være et problem at lave.
    Dog kom der jo nye regler tidligere, som gjorde at man fik køreforbud hvis der manglede bremselys, så kunne være det går under det nu, mener at huske de nye regler kom i maj 2018 eller 2019..

    Bare rolig jeg er ikke politimand....


  • #9   18. maj 2020 #7
    Bjørn i

    Er de kommentarer ikke lige lidt ude i hampen....


  • #10   18. maj 2020 Hvis det skal være helt efter bogen må du faktisk ikke bruge bilen til daglige gøremål før fejlen er udbedret. Betinget godkendt betyder du skal køre på værksted eller hjem og få fixet fejlen inden du må bruge bilen til andet.

    Men hvis synsmanden ser fejlen kan den heller ikke få betinget godkendt igen med samme fejl som sidst. Medmindre han ikke skriver det ind


  • #12   18. maj 2020 mike a
    Jo det kan den sagtens.
    Synssansen får ikke sin løn for at undersøge ejerforhold de seneste to år, og en bil kan sagtens have samme fejl hvis det for eksempel ikke er lavet ordentlig nok.
    Man skal ikke tro på alt hvad FDM lukker ud, da virkeligheden ofte er en anden.


  • #13   18. maj 2020 Der blev rigtig nok lavet om på reglerne for nyligt og i dag er der stort set kun Godkendt syn, eller Omsyn.

    Betinget godkendt, var jo fordi synsmanden fandt en fejl på køretøjet, som han stolede på man fik lavet inden for en overkommelig periode. (og dette er IKKE til næste gang bilen skal synes om 2 år!)

    men ja, reglerne blev nok lavet om fordi for mange var for dovne og ikke fik lavet de småfejl, som var skyld i en betinget godkendelse.

    så i dag er det til omsyn med bilen, selv hvis det bare er en positionspære der springer mens bilen er ved at blive synet... så må bilen ikke godkendes. (med mindre man lige er hurtig til at skifte den på stedet og synsmanden siger god for det)

    så et trailerstik med dårlig stel forbindelse eller omvendt blink, ja selv hvis låget på dåsen ikke lukker stramt nok til er det til omsyn.
    - En ny dåse koster Maks 100 kr. og et par minutter at skifte, så det er bare i gang smiley


  • #14   18. maj 2020 #9
    Så du mener det er “ude i hampen” at det forventes at folk vedligeholder deres potter, samt udbedre det som man er blevet bedt om?
    Manden har kørt rundt i en bil med kendte fejl som han tydeligvis ikke har tænkt sig at lave....


  • #15   18. maj 2020 #14
    Bjørn i

    Har du overvejet at læse, hvad du selv skriver ?

    Du kommenterer på et prøvesyn, at folk ikke gider at lave det bilen fejler.
    Alle har jo ikke teknisk viden om de indgående ting på en bil, selvfølgelig kan man tjekke dæk og lys, og det må så være det.
    Du kan ikke forvente at fru Hansen eller hr Pedersen har indgående indsigt i de tekniske ting i en bil.
    Jeg har lige været behjælpelig med min brors bil, som skulle til syn, jeg indstiller lygter og skifter 1 pære.
    Da han kører herfra og til syn næste dag,, så virker en positionslys lampe ikke da synsmanden tjekker den. (den bliver skrevet på som en fejl)
    Så forurener bilen for meget, dette kan min bror eller jeg jo ikke tjekke, da jeg kun har en gammel bosch tester som ikke er en 4 gas tester.
    Sidste fejl er at synsmanden mener at bilen bremser vildt skævt under brug af håndbremsen i høj fart og tager styringen fra bilen. (højre baghjul) synsmandens ord.
    Han kommer herud, jeg skifter pæren der tilfældigvis er sprunget på vej til synshallen, vi skiftede en anden, sen eftermiddag dagen før inden syn, da der var en der var sprunget.

    Jeg tjekker tromlerne igen, og kan ikke se nogen problem, tjekker hans luftfilter, og råder ham til at købe et nyt.
    Derefter bliver bilen kørt til syn igen.
    Den går lige igennem syn, uden fejl og anmærkninger., det kan godt være at Corona krisen spiller lidt ind, så de kan tjene lidt penge igen i synshallerne.
    Men til omsynet var der ingen forurening, og jeg gætter på at min bror ikke har kørt bilen varm nok inden han kom til syn, da han kørte direkte fra bopæl til syn, og hvis synsmanden måske havde kikket på temperaturmåleren og tjekket op på det, kunne han jo havde måske fattet lidt, ligeledes skævbremsningen, det var ikke højre baghjul den var gal med, men en håndbremsekabel der hang en anelse i ventre bag, som gjorde at den bremsede tidligere i bag, men på bremsestanden holdt den sig godt inden for grænsen, da den jo skal holde bilen på en stigning.
    Vi er jo i 2020 idag, og nogle synsfolk og andre lever stadig i 1938 hvor biler var med et kreds bremsesystem, og havde håndbremsen som nødbremse, men idag har vi 2 kreds og vi har abs, så skulle man ikke komme videre der, hvad fanden skal det til at hive en håndbremse igennem med høj fart, som der stod på synsraporten, som slet ikke er lavet til at bremse en bil med den hastighed, den synsmand jeg bruger stod og rystede på hovedet over fejl der ikke var der.

    Man kører til syn for at få sin bil tjekket i henhold til gældene lov, man kan tjekker lys, og dæk, og det er så det, men at du vil kalde alt andet.
    Hvis folk vil have en gennemgang af en bil ved mig, så giver jeg dem en pris på reperationen, for jeg er nødt til at være sikker på at den går igennem første gang uden ekstra omkostninger for en kunde, eller jeg må jo selv betale omsynet, og betale yderlige reperationer, hvis jeg nu har sagt en pris til en kunde, så må jeg jo forholde mig til det.
    Min erfaring siger mig bare at folk kan tjekke deres lys og køre til syn, og er der sikkerheds mæssige mangler, så er det synsmandens opgave at finde dem, og tit er det den billigste løsning for en kunde, frem for at vi andre skal gå med livrem og seler.

    Det med at du vil gå langt uden om en bil der har et eller flere omsyn på raporten, jeg der har du da lov til, men er fejlene lavet senere og bilen er ok, jeg så skal man ikke hænge sig i fordums tid.
    Siger du så også,,, ohhhh, jeg kan se bilen har fået nye dæk, eller det er ikke de originale bremser der sidder på den, eller vil du hellere gå efter en ren synsraport.... smiley


  • #16   18. maj 2020 Hvis man ikke har teknisk viden så finder man en der har, Et værksted feks, men dette ændre stadig ikke på følgende af mine påstande, som åbenbart er ude i hampen....

    1. Trådspørger er ligeglad med de fejl der bliver fundet og har ikke i sinde at så meget som overveje atlave det. Det er for det første ulovligt og en af grundende til at betinget godkendt næsten ikke findes mere, hvilket så betyder at de selvsamme personer hyler over et opsyn pga defekte pære.
    2.
    “ Min erfaring siger mig bare at folk kan tjekke deres lys og køre til syn, og er der sikkerheds mæssige mangler, så er det synsmandens opgave at finde dem, og tit er det den billigste løsning for en kunde, frem for at vi andre skal gå med livrem og seler. ”

    Så du har det fint med ingen vedligehold ud over detsom brækker sig mellem syn? Og mener du seriøst at alt er ok bare synsmanden ikke finder det som er ved være færdig, bremserne kunne sagtens være lovlige men ikke kunne holde i 2 år til næste “service” syn.

    3. Hvis en bil jeg kigger på har haft en lang række af fejl de sidste mange gange den har været synet har jeg al mulig grund til at tro på at vedligehold åbenbart forgår i synshallen hver andet år, og der udover er resten pisse lige meget. Det giver mig al mulig grund til at kigge på en anden bil.

    Min påstand vil være at mange/fleste af dem med mange fejl i synshallen ikke tjekker noget som helst før der ikke er nogen vej uden om.

    Vi bliver nok ikke enige, og fred være med det, men det foruroligede mig en del at nogen vælger ikke at vedligeholde deres biler.


  • #17   18. maj 2020 #13

    Nico

    Ændringerne blev jo lavet fordi at så mange, blandt andet synsfolk tolkede fejl på deres egen måde, og oven i det så er det jo et EU regulativ der blev smidt i hovedet på os.
    Det blev lavet om med effektuering d.20-05-2018 hvor der bla. blev lavet en liste på 34 sider med ændringer i betegnelserne.
    Jeg talte lige hurtigt igennem listen, og der var over 200 punkter i listen som hed betingen godkendt, så det bliver da stadig brugt.
    En kunde kan jo klage hvis de ikke er enige i en syns dom på deres bil, men det vil aldrig være en kunden fejl(bilejer) har den store indflydelse på, ejeren kan jo ikke umiddelbart lave reglerne om.

    Du skriver jo følgende.
    <<<<<<

    Betinget godkendt, var jo fordi synsmanden fandt en fejl på køretøjet, som han stolede på man fik lavet inden for en overkommelig periode. (og dette er IKKE til næste gang bilen skal synes om 2 år!)

    men ja, reglerne blev nok lavet om fordi for mange var for dovne og ikke fik lavet de småfejl, som var skyld i en betinget godkendelse.
    >>>>>>

    Jeg ser der nu mere som en precisering til synsfolkene, da fejl jo gentager sig.
    Jeg havde en nabo der manglede vægtavler på hans tidligere bil, og de stod dengang på synsraporten 3 gange over 6 år, og det var jo fordi de dengang manglede.(aldrig været der) fejlen blev skrevet første gang da bilen blev 4 år.
    Han var da pisse ligeglad, for han mente ikke et klistermærke ændrede på det der stod på hans registrerings attest,
    Der var en latterig regel, ligesom den med at medbringe en regattest på en trailer og en bil under kørsel osv.
    Vi har i 2020 alle jo smatphones, selv politiet kører rund med mobiler, og går man på skat så tager det 10 sekunder at finde data på den bil eller en trailer.
    Der er nogle regler der er lavet for at score folks penge ved forglemmelser, men igen det er jo ikke forglemmelser, det er dovenskab som der jo bliver udtrykt her i tråden.

    Når nu trådstarter spørger om bla. et trailerstik der er noget galt med, så må jeg 100% ærligt indrømme at med alle de biler jeg i tidernes morgen har kørt til syn, aldrig selv set at de kan gøre andet end lige at tjekke stikket ved at løfte låget.
    Dog har jeg en bekendt som fik et omsyn på at den lille fjeder i stikket var knækket og derfor skulle det et nyt stik på....
    Og lige precis det syntes jeg er bindegalt, hvad skulle fjdereren kunne holde i selve klappen, ud over tappen der skulle kunne holde stikket på plads.
    De stik både på trailere og biler jeg har mødt der skal der sgu som regel presses eller trækkes til for at få dem af eller på, de smutter sgu ikke bare sådan ud, så der har vi sådan en regel igen. (jeg så da hellere at der var wire på alle trailere)
    Tag foreksempel en C4 fra 2012, den må have 400 kg. på krogen, både med og uden bremse.
    Hvor mange trailere er der lige der har bremser på ved 400kg, jeg ved godt at han godt må hægte en trailer på der har bremser eller buggi hjul på, men så kan man jo ikke læsse mere på end de 25 kg. kan være bag i bilen alligevel.
    Men er krogen til wiren på han krog der ikke, så bil han få et omsyn...
    Syntes du det er tidsvarende regler, eller er det ren idioti......


  • #18   18. maj 2020 #16
    Bjørn i


    Hvem pokker har her i tråden påståen at trådstarter faktisk bruger trailer på sin bil, og kan man så kalde det for dovenskab eller nærighed, hvis faktum eksempelvis var at det jo i det tilfælde er at hvis han aldrig kører med trailer, så er det jo en unødvendig reperation.

    Det med at man bare skal køre til sin mekaniker og få lavet ALT hvad mekanikeren siger, det vil da være noget blå øjet....
    Du finder IKKE en mekanikker eller synsmand med samme opfattelse af noget der er nødvendigt.
    Hvis du kører til er service eftersyn med en bil, så tjekker de meget visuelt, men det gør da ikke din bil i tip top stand, hvor vil du så hen med at det har man en mekanikker til.... ?


  • #19   18. maj 2020 Så du mener ikke at det er bekymrende at nogen ikke gør noget som helst ud over det der bliver fundet til syn, eller hvis det brækker helt ned.
    Der ikke nogen der siger at alt hvad mekanikeren finder skal laves, men har man ikke selv evnerne til at vedligeholde sin bil skal man få andre til det som kan, og stoler man ikke på sin mekaniker så skal man nok finde en anden.

    Om du vil erkende det eller ej, så dem der er ligeglade (som trådstarter) en meget medvirkende årsag til at de nu har noget sværer ved at få deres fejl beramte bil “betinget godkendt” og en del af hyler over det, jeg vil sige de ligger som redt.





  • #20   18. maj 2020 Bjørn i

    Fortæl nu istedet hvad menig mand skal vedligeholde på sin bil, som de selv har evnerne til.


  • #21   18. maj 2020 Hvis bilen har fået en betinget godkendelse står der i synsvejledningen

    Vejledningen om syn af køretøjer 14.03.4
    §35 Synsbekendtgørelsen

    ''Mindre mangler, som ikke har væsentlig indflydelse på køretøjets sikkerhed
    eller indvirkning på miljøet, og andre mindre uoverensstemmelser''

    Vejledningen om syn af køretøjer 14.03.05
    §46 Synsbekendtgørelsen

    ''Et køretøj, der er betinget godkendt med påpegede fejl, må, indtil det er bragt i
    forskriftsmæssig stand, kun benyttes til den kørsel, der er nødvendig i forbindelse
    med køretøjets reparation.''

    Hvis du IGEN køre til syn med samme fejl og mangler som du havde ved sidste syn og synsmanden opdager fejlen ved at slå den sidste synsrapport op og ser at fejlen IKKE er blevet udbedret. Så bliver din bil kasseret lige på stedet indtil fejlen er udbedret.


  • #23   18. maj 2020 Trolle P

    Kan vi så blive enige om at der så er utrolig mange fører af køretøjer som dagligt ikke lever op til den forpligtelse.
    Tænker ligesom at hvor mange der har en mistanke om at en bil har en defekt som slet ikke er tilstede.
    Men at bilen så kan have 30 andre fejl.
    Vi kan jo tage rustne bremserør som er skjulte.
    At bilen altid har fået undervogns behandling og derfor er rustfri.
    Eller at de har været til et service eftersyn hvor der er tjekket 44 punkter, for bagefter at være til syn og blive godkendt, for så en uge senere at konstatere at bilen ikke kan bremse mere fordi belægningen er væk.
    Eller at et bremserør ryger, eller en skjult skade på et dæk.
    Tænk på da alle de historier florede om hjulbolte der blev løsnet og folks hjul røg af under kørsel, og at de intet opdagede før det var for sent.
    Ja der er nok at tage af.


  • #24   19. maj 2020 uanset hvad og hvordan.

    så er det ejeren af et køretøj, som har ansvaret for at det er lovligt at køre i.

    det er førende ansvar at kontroller at bilen er i forsvarlig stand, til at køre.
    eks kontroller at alt lys virke osv.

    men folk er så dovne i dag, de hopper bare i bilen og køre uden og kontrollere noget som helst.

    derfor har de flere gange hævet beløbet på bøder, da folk eller ikke forstå det.


  • #25   19. maj 2020 Det har du da ret i, jeg sad også lige og tænkte på dengang at man kun skulle til syn ved ejerskifte med biler, der tilbød alle værksteder jo gratis lygte kontrol.
    Men i dag har vi syn hvert andet år, og vi har biler der har automatisk lygte kontrol, og alligevel kører der så mange rundt med defekte lygter, og hvor mange kører ind på værkstedet og får stillet deres lygter.
    Det er jo blevet noget de fleste kun får lavet til syn, ligesom folk der har mere travlt med at montere ikke godkendte pærer og lygter


  • #26   19. maj 2020 #21 det var også hvad jeg skrev ??

Kommentér på:
Bilsyn.

Annonce