{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.201 visninger | Oprettet:

Kim L
Kim L
Tilmeldt:
20. jun 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63

Justering af forlygter {{forumTopicSubject}}

Jeg har skiftet forlygte-pærer til Osram Night Breaker Laser. Disse funger sådan set fint nok bortset fra et problem, jeg skal have justeret lygterne fordi de nu lyser lidt for lavt (lyset falder for meget, eller hvad det nu hedder). Jeg ved at lyset fra nærlyset skal falde med 1 cm pr. meter. Dette har jeg endnu ikke fået testet men jeg er ret sikker på at det ikke holder med de nye pærer. Nu er det så at jeg skal have fundet de rigtige skruer til at tilte lyset højere op men uden at ændre på justering i det vandrette plan. Jeg kan bare ikke finde noget på nettet hvor der står hvilke skruer der skal skrues på. Bilen er en Hyundai Getz. Nogen som ved noget om det? Jeg gider ikke lade et værksted gøre det, da det er noget som jeg selv burde kunne ordne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Justering af forlygter
  • #1   27. maj 2020 bilen stå på en plan flade.
    mål til midten af lygten.

    tag et stykke pap, sæt en vandret streg, der er 1 cm laver end målet til midten af lygten .

    sæt papstykket 1meter/ 1000cm fra lygten,
    så skal lyset følge stregen.

    så ved du højden passer.

    husk kontroller. om der er skruet op evt. højdejusteringen til lyset.
    den skal stå på 0.
    vi ser tit folk der juster den fordi de mener de blænder


  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #2   27. maj 2020 Ja jo men det ved jeg sådan set godt. Det som jeg ønsker at vide er hvilke skruer af de to som er pr. lygte at jeg skal skrue på. Det er det som jeg ikke kan finde på nettet. Ingen tvivl om at lygterne ikke blænder nogen som helst som det er nu. Jeg er naturligvis med på at de ikke må justeres højere op på bekostning af at de blænder andre bilister. Hvor mange af os er ikke sk... irriteret over fejl-justerede lygter på daglig basis.

  • #3   27. maj 2020 højde justering sidder for det meste nederste på lygten.
    og tit skal man bruge en 6mm umbrako eller en stjerneskruetrækker til justering


  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #4   27. maj 2020 Det var DET som jeg var ude efter. Tak for info. smiley

  • #5   27. maj 2020 #1
    Godt du ikke er pladesmed Dennis GSi

    1meter eller 1000cm Same shit smiley


  • #6   27. maj 2020 Lyder mere som om du ikke har sat pærerne rigtigt i.
    Du helt sikker på de sidder rigtigt?


  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #7   27. maj 2020 Ja den er jeg opmærksom på. For eksempel at bøjlen som skal spænde pæren fast ikke er røget delvist på den forkerte side af soklen. Bemærk at det er begge lygter som sidder lige forkert (med samme højdeforhold lyst ind imod en mur), det er ikke kun den ene som er monteret forkert. Men tak for din kommentar, jeg har tænkt nøjagtig den samme tanke selv og ville være kommet med det samme råd i en lignende tråd.

  • #8   27. maj 2020 Ja jeg har nøjagtigt samme pære i min egen bil, og har ikke oplevet at skulle justere kun fordi man skifter pære.
    Og i min tid som mekaniker har jeg heller aldrig oplevet og skulle justere efter pære skift.


  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #9   27. maj 2020 Bemærk at det var en anden type pære som sad i den før. Jeg forstår det heller ikke men jeg har prøvet at kontrollere at pærerne sidder korrekt. Det er første gang efter et pære-skift på samme bil at jeg konstaterer dette her. Jeg kan godt forstå at det giver anledning til undring.

  • #10   27. maj 2020 En H7 eller H4 hvis der sidder sådan en i den.
    Det er en standard pære med standard mål.
    Jeg tvivler på du pludselig har fået leveret to ukurante pære.


  • #11   27. maj 2020 En justering koster normalt 100 kr hos quickpot der hedder quickpoint nu, de tager ikke noget for det nogen gang fordi det tager alligevel 5 mins arbejde

  • #13   27. maj 2020 Jeg har altid givet 100 kr hos quickpot og 2 andre steder samme pris.. Nogle gange tager quickpot slet ikke noget for det. Jeg har selv haft en getz hvor det blev udført på 5 min

  • #14   27. maj 2020 En H4 har en lille not/boble på sin fod, du sikker på du ikke har fået begge til og stå på den?

  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #17   1. jun 2020 Det er et ganske godt bud. men efter at have kontrolleret monteringen af pærerne, så ser det ser ikke ud til at være problemet. Pærerne sidder, så vidt jeg kan se, rigtig nok men lyset falder mindst 20%, og det duer ikke.
    Jeg har bestilt en gratis lygtejustering om et par dage på et værksted og så kommer det på plads. Det er nok bedst at sagkundskaben ordner det. Jeg siger tak til alle som har bidraget til tråden.


  • #18   1. jun 2020 Hvis lyset falder 20% så passer det med at du har vendt pæren forkert.

    Jeg tvivler osse på at hvis lyset falder så meget, at justerings muligheden i lygten vil kunne justere lyset højt nok op.
    Kunne forstille mig dit lang lys sikkert osse ser mærkeligt ud.


  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #19   1. jun 2020 Nu har jeg lige kigget nogle "how to replace H4 bulb" igennem på Youtube og der vender pærerne altså på samme måde som jeg har sat dem i, så det tror jeg ikke er tilfældet. Der er intet som ser mærkeligt ud bortset fra at de lyser for lavt.

Kommentér på:
Justering af forlygter

Annonce