DPF Problem {{forumTopicSubject}}
Har ingen Fejlkoder, men er i tvivl om PDF funger da udstødningen er ret sort (sodet) og forsøger jeg selv at regenerer så stopper den næsten med det samme med en ukendt fejl.
Men hvis pdf ikke funger så burde bilen vel melde fejl ?
Den virker også til at køre og trækker fint, der er lagt nyt software i hos ford så det kan vel ikke være chip optimering med dpf off så vidt jeg ved.
Nogen der har forstand/bud på det ?
Ford Mondeo Mk4.5 2.2TDCI (200Hk) årg. 2011
På billedet når den kun 1-2%
Havde lige været ude at køre Ca. 40km hvor jeg bevist har kørt med omkring 2500-3000rpm det meste af vejen
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Vil du bare vide om dpf er udhulet eller om det fungere?
For at se om der er indhold i dpf skal du med testeren se på exhaust back pressure.
Men er afgangsrøret sodet så er eller har dpf Været defekt
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Jeg ved der er sat en dpf på fra en hugger (numrene derfra står på den) om den kan være udhulet ved jeg ikke, eneste jeg ved er at den ikke vil regenerer via programmet og at den er ret sodet i udstødningen.
Hvis DPF er udhulet vil det i sig selv ikke lave rod med motorstyringen samt sætte fejlkoder ?
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Hvis der ingen problemer er med bilen hvorfor så prøve at regenerere dpf?
Hvis din Mondeo ikke selv regenerer mens du kører vil du få en fejl kode Pga dpf bliver tilstoppet.
Er dit dpf udhulet uden dpf delete vil du få en fejlkode
Er dit dpf udhulet og har dpf delete vil den kører som normalt, kører længere literen end normalt, ikke give fejlkoder og bare ikke regenerere.
Hvis det er fordi du bare vil vide om du har et virksomt dpf så er det sikreste at adskille den bagerste/forreste del af udstødningen og kig derind, så kan du se hvad der er/ikke er.
Det med bare at prøve og tvangs regenerere fortæller/løser ikke rigtig noget andet end du ved den ikke kan.
Du er nød til at finde data som exhaust back pressure eller kigge i filteret for at se hvor du står! Ellers er det hele gætværk.
Jeg vil super gerne hjælpe men du er nød til at finde ud af om der overhovedet er et dpf.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Det undrede mig bare at jeg ikke kunne regenerer og at den ikke smider fejlkoder for det.
Og hvis DPF var kodet væk i ECU så ville det vel være slettet igen efter Ford havde opdateret softwaren hvilket så ville betyde fejlkoder men det kommer der så ikke.
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Jeg bruger selv Delphi, men du skal finde noget live data eller måleblokke hvor du kan se live data på de forskellige følere.
Hvis bilen skal kunne regenerere skal der være nogle ting det skal være opfyldt.
Feks kølervæske temperatur skal være over x antal grader, det kan feks være 76 grader, kommer den ikke over den temperatur regenerere den ikke!
Exhaust back pressure skal være over 0 og under x antal mbar så den er sikker på filteret er der og det ikke er stoppet.
Det sidste er som regel udstødningstemperatur før dpf som skal være over x antal grader.
Er disse værdier ikke opfyldt regenerere den ikke!
Disse værdier er du nød til at kunne finde i forscan for at diagnostisere på dpf systemet.
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Den forurener ikke mere fordi der ikke er dpf på!
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.510
så kan man ikke regenerer dpf.
alle fejl i motorstyring skal være slettet og forblive slettet
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Du er nød til at se live data for at vide hvad du har med at gøre.
https://m.youtube.com/watch?v=ugUb4PmXsw8
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
I infodisplayet på bilen kan jeg sætte den til at vise temperatur på motoren og den går der op hvor den skal.
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Det kan være alt afgørende.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Den skrev bare en eller flere betingelser ikke opfyldt Og stoppede så som din gør
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
Dpf modtryk, ligger gerne på 0-3 mBar i tomg, og må helst ikke være over 50mBar ved 25/3000rpm
Temp følere i dpf skal også virke, og gløderør også, oma.
Tror nogle forveksler at de kan måle sværtning hvis dpf er færdigt, og kat, de er tit sammenbygget nemlig
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Dpf er der for at mindske sod partikler, fjerner man Dpf udleder man langt flere sod partikler som så gør udstødningen sort.
Men er det en små slidt motor der bruger lidt olie, 2 af dyserne er ved at være ringe og inds manifold er stoppet af gammel sod, ja så kan det blive et problem at syne sådan en bil.
Men det er nok også derfor Dpf døde i første omgang.
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Det ændre ikke på røggas tallet men på mængden af sod partikler
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
Fjerner du dpf, vil røggastallet stige.
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Hvis din logik er korrekt vil en bil med dpf filter aldrig kunne bestå en røggastest uden dpf?
Det er så påvist gang på gang og jeg har set det mange gange at de klarer røggastesten til UG!!!
For at måle partikeludledning skal du have et apparat der til og det har synshallerne ikke endnu!
Røggastest taster nok sod men ikke partikel mængden.
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
Kat, minimerer sod... Som de måler til syn, nogle biler kører så rent at kat næsten ikke er nædvendig
DPF Problem