{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.143 visninger | Oprettet:

DPF Problem Mondeo 2.0TDCI {{forumTopicSubject}}

Som opfølgning på tidlier indlæg..
https://www.bilgalleri.dk/forum/generel-diskussion/1882601-dpf_problem_mondeo_2_0tdci

Nu har knægten været på værksted flere gange og stadig problem med DPF
Hos den første mekaniker blev der skifter Lamba sonde bank 1-1 samt den 5 dyse (den i DPF) men det hjalp ikke længe for den fik igen motorfejl, det viste sig så at der var brændt hul flere steder i DPF filteret så der blev sat et helt nyt på fra FTZ af modellen Walker.
Men efter 200km gav det motorfejl (regenereringen)
Den har så over 3 gange været hos en mekaniker i Frederikshavn som bla. har skiftet en temperatur føler Hjalp heller ikke da der igen kom fejl.
Så har han pillet det nye DPF af og kunne konstater af katalysatoren vær meget sodet til og siger til min søn at den forrige mekaniker ikke var rigtig klog da det er normalt procedure at man kontroller dette og rengør katalysatoren før man installer et nyt DPF filter da alt det sod jo ville ryge lige ind i den nye DPF, så han er af den opfattelse at den helt nye DPF skal sendes til rensning eller et nyt på smiley
Da det er under 6 måneder siden han købte bilen så vil mekanikeren ikke gøre mere da han siger det vil komme til at koste over 20000kr før den er køreklar da der er flere problemer med den så som 4 nye dyser som koster 10000kr + montering

Hvad fan gør man lige her ? knægten har allerede ofret ca. 20000kr på den nu.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DPF Problem Mondeo 2.0TDCI
  • Martin L
    Martin L Tilmeldt:
    maj 2020

Svar: 19
    #1   3. sep 2020 Jeg ville banke indmaden ud af det gamle partikelfilter og få den chippet med egr og dpf off samt en tuning. Så er dpf løst.
    Har selv gjort det på min Peugeot 206+ 1.4 HDi 2012 og den køre meget bedre. Når jeg skal til syn, så sætter jeg partikelfilter på igen (som tager en time, gør det selv).
    En go ide er at købe en brugt ECU (motorstyring) så skifter man bare over til den.orginale når man skal til syn. Serfølig skal der så lige være styr på de fejl bilen har.

• #2   3. sep 2020 Det er jo en mulighed, men ikke lovlig.
    Mener bare ikke det kan passe at man skal til mekaniker igen og igen uden fejlene er rettet. det er jo ikke billigt og det virker som om mekanikerne bare skifter føler efter føler o.s.v uden det hjælper hvilket kunne tyde på at følerne der er skiftet måske slet ikke har fejl.

Er det normalt eller er der en procedure for at man skal kontroller / rense katalysatoren når man skifter DPF filteret ?

• #3   3. sep 2020 Prøv ved Bangsbo auto i Frederikshavn eller Autoteknik i Sæby.

• #4   3. sep 2020 Er der blevet skiftet termostat?
    Ikke følere men selve termostat.

• #5   3. sep 2020 Nej termostaten er ikke skiftet, men ifg. mekanikeren i Frederikshavn har vores lokale mekaniker som skiftede DPF ikke udført sit arbejde ordenligt da han ikke har renset katalysatoren før han monterede Den nye DPF og det er så skyld i at den nye er sjasket til igen. Spurgte faktisk vores lokale mekaniker om jeg kunne få den gamle DPF med (tænkte jeg kunne smide den i hovedet på forhandleren der har solgt ham bilen) men fik den besked at det kunne jeg ikke, det vil sige at hvis jeg ville betale den depositum der var på den så kunne jeg godt ?? mig bekendt er der ikke Depositum på DPF eller er der ?

• Martin L
    Martin L Tilmeldt:
    maj 2020

#6   3. sep 2020 Der er ikke depositum på dpf. Det er dit partikelfilter, ikke mekanikeres og man skal derfor have det igen hvis man vil det.
    Så det lugter som om han tar røven på dig.
    Om katten skal renses eller ej, det ved jeg entelig ikke men gjorde det ikke på min 206+'er da jeg købte nyt filter og der skete ikke noget. Men syntes det lyder som bullshit at dit nye filter er stoppet pga. den lille mængde sod der måtte være i katten.
    Har selv kørt med defekt temp måler, hvor jeg kørte 2000km uden regen og da jeg skiftede temp føleren, så regen'ede den fint og filteret er rent og som nyt, da jeg ikke bruger det pt, kun til og fra syn.

• Martin L
    Martin L Tilmeldt:
    maj 2020

#8   3. sep 2020 Depositum må jo så stå på regningen.
    Nu har jeg kun selv købt et Walker SiC filter som jeg gav 2800kr for (nyt og fra Autodoc) og der var ikke depositum.

• #10   3. sep 2020 Har slået walker DPF op på autodoc og det ser ikke ud til at der er depositum på dem der. der var i øvrigt brændt huller i den gamle så den kan jo ikke være noget vider værd

• #11   3. sep 2020 På alle de Mondeo mk4 2,0 tdci jeg har set Er partikelfilter og katalysator bygget sammen i samme enhed.
    Så man skal ikke rense kat. Først da den også skulle være ny?
    Jeg kunne godt tænke mig at hører hvor mange grader motoren er når den er driftvarm da den skal være x-antal grader før den regenerer.(man kan ikke se på måleren om den er 74 eller 76 grader og det kan afgøre om den regenerer eller ej)
    Det var fejlen på vores S-max fra samme årg og med samme motor sidste år.

• #12   3. sep 2020 skulle mene det er sådan en her (det er i hvert fald den lange model) https://www.autodoc.dk/walker/7896035
    og der er mig bekendt ikke indbygget Kat i denne.

• #13   3. sep 2020 Den er magen til vores og når du åbner den er der 2 kerner indeni.
    Men hvis der er kat på seperat så burde den være meget tydelig at se mellem turbo og dpf!
    Min bmw 335d har også dpf og kat i samme enhed, der er kun den klump og intet andet

• #14   3. sep 2020 Hvor meget modtryk er der før og efter DPF? Og hvad er fejlkoden ?

• #15   3. sep 2020

profilbillede
  • #16   3. sep 2020 fejlkode P246B partikkelfilter defekt.
    fejlkode 2463 partikkelfilter tilsodet.

Der er skiftet fgl.
    DPF med nyt walker
    Lambasonde bank 1-1
    Den 5 dyse (den i DPF)
    en af de 2 temperatur føler i DPF
    alt overstående indenfor 1000km

• #17   3. sep 2020 #14 kender ikke modtrykket, men går da ud fra han har tjekket det..
    Spurgte vores lokale mek og han sagde det var fint, spurgte også ind til om han havde husket at nulstille til nyt filter og det siger han at han har. men mek i Frederikshavn sagde at den lokale mek ikke havde nulstillet til et nyt filter og at katalysatoren var ekstrem møget til og at det var derfor den nye DPF er sodet helt til.
    Men hvad ved jeg smiley kat og partikkelfilter er ikke lige min stærke side smiley syntes bare det er lidt synd for knægten som ind til vider har ofret omkring 20tkr uden det funger og at den nye DPF muligvis er defekt pga. fummelfingrede mekaniker

• #18   3. sep 2020 I skal finde ud af om modtryk er inden for mål, er det fint så er det ikke defekt filter, men noget andet der fejler når det vil lave regenerering, kan i se om temp stiger i filter når den gør det? Hvis det ikke gør er det videre til at se om 5 dyse får signal. Og motor temp er hvor den skal være omkring 87 grader. Blæs slangerne igennnen med luft tryk på filter

• #19   3. sep 2020 Jeg syntes det lyder meget som om motortemperatur ikke er korrekt, det er meget billigt at få kontrolleret og så kan man få kigget på modtryk når man er igang

• #20   3. sep 2020 Vi må se hvad forhandleren siger, knægten skal ikke betale yderlig da det jo ligger før 6 måneder så vi køre den der op.

• #22   3. sep 2020 #21 fordi det jo hurtig kan gribe om sig og at bilen ikke kunne undværes.
    Vi gider jo heller ikke brokke os over småting, men så er der lige et par føler og vupti en regning på 4750kr og da det ikke virkede så ...
    Men det virker sku noget amatør agtig at den har været ved 2 mekaniker ialt 4-6 gange uden den er fikset eller der er sat en ordenligt diagnose.

• #23   3. sep 2020 Søren A

Det med depositum kan du ikke bruge autodoc til af afgøre om der er eller ej.
    Værksteder handler sikkert ikke ved autodoc.

• #24   3. sep 2020 #23 nej den kommer fra FTZ så der er sikkert en del her inde der kan se om dette er tilfældet hos dem.

• #25   3. sep 2020 Ok
    Nu skrev du jo om autodoc.

Jeg tror bare at de værksteder du har været ved, kun har reservedels udskiftere med en tester i hånden, og ikke reelle makanikere..
    Desværre, men sådan er det jo bare tit.

• #26   3. sep 2020 #25 jeg har jo ikke adgang til FTZ men hvis der er depositum på mærke dele så plejer det vel at være gængs for alle sælger af mærket eller ?
    Hvis der ikke er depositum hos Autodoc så tvivler jeg på der er hos FTZ

• #27   3. sep 2020 Grunden til der hos mange leverandører er depositum på DPF er at der er ret gode penge i de gamle enheder. Selvfølgelig er der ikke penge i et der er tomt men i de andre er der.

• #28   3. sep 2020 Søren a. Det filter du linker til længer oppe er der 100kr i depositum på fra Ftz.

• #29   3. sep 2020 Få målt .
    Luftmasse.
    Brændstofmængde.
    Egr funktion.
    Gløderørs funktion
    Temp fær og efter dpf
    Dpf modtryk
    Dysekorektion.

• #30   3. sep 2020 #28 det var jo ikke meget smiley
    #29 Tak, det vil jeg lade det gå vider.

• #31   3. sep 2020 Det tyder lidt på nogen mekanikere der bare skifter den dims som deres tester siger kommer med forkert værdi.
    Hvad får den nuværende mekaniker til at ville skifte dyser
    Hvis ikke den vil starte en regenerering, så tjek trykket hen over DPF, tjek temperaturen om den stiger når bilen prøver at regenerer, gør den ikke så tjek pumpen til dysen/forstøveren i DPF, virker den så tjek stik og ledninger til temperaturen sensorne. Dette kan tjekkes med en tester som F.eks Forscan

“ fejlkode P246B partikkelfilter defekt.
    fejlkode 2463 partikkelfilter tilsodet.”
    Fortæller stort set bare at den ikke har regenereret, og for god ordensskyld så skal bilen ikke køre med mindre det er strengt nødvendigt.
    Er der på noget tidspunkt forsøgt med en tvangs regenerering, og så se om den overhovedet vil være med til det, samtidig kan det ret hurtigt konstateres om div sensor virker og om pumpen dur.

Hvad får din mekaniker til at ville skifte dyser? Er det et gæt(igen) eller har han fejlsøgt med andet end hans tester?

Mondeo af den årgang køre med seperat DPF og Kat...

• #32   3. sep 2020 Det er tit den 5 dyse.
    - Men den er jo skiftet.
    Motortemperatur bliver mange gange ikke høj nok og der skal skiftes termostathus.
    Dyser er os medvirken til problemet, og sender du dem til tjek er det 100% sikker at de bliver kasseret.
    Jalousispjæld kan os fejle, og skal os tjekkes.
    - Tænding på, så skal spjælde foran køler åbne.

Tjek modtryk i udstødning. Maks 10mbar i tomgang, og 300mbar ved fuld gas i 3. Gear.

Tjek temperatur i DPF om den er ok. Jeg mener den skal være 400 grader før kat og 600 grader min før den starter regenerering.
    - Men temperatur bliver ikke høj nok hvis de andre komponenter ikke spiller.

Dette er mine egne erfaringer.

• #34   4. sep 2020 1

profilbillede
  • #35   4. sep 2020 2

profilbillede
  • #36   4. sep 2020 3

profilbillede
  • #37   4. sep 2020 5

profilbillede
  • #38   4. sep 2020 6

profilbillede
  • #39   4. sep 2020 7

profilbillede
  • #40   4. sep 2020 8

profilbillede
  • #41   4. sep 2020 9

profilbillede
  • #42   4. sep 2020 10

profilbillede
  • #43   4. sep 2020 lidt læsning, men mon ikke mekanikkeren også har adgang til det smiley ved ikke om du selv vil igang med at rode med den smiley

• #44   4. sep 2020 Mads, kedede du dig lidt der smiley
    Det er også set før at utæt flexrør kan fucke dpf da modtryk fiser ud der.

• #45   4. sep 2020 Mads S tusind tak for din tid, glædeligt når nogen forsøger at hjælpe, tak til jer alle..

• #46   4. sep 2020 Johan.
    Ja havde lige lidt go tid smiley

Søren.
    Så lidt smiley

• #47   5. nov 2023 Fandt i nogensinde ud af hvad fejlen var ?

• #48   5. nov 2023 FDM skrev til sælger og den røg retur til dem og knægten fik pengene retur.

• #49   5. nov 2023 Ja det blev jeg da ikke klogere af. døjer med det samme.
    Men godt det lykkedes jer at finde en løsning.??

Kommentér på:
DPF Problem Mondeo 2.0TDCI

Annonce