{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.424 visninger | Oprettet:

Jonas K
Jonas K
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

140km hver dag Benzin eller Diesel? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i en situation at jeg nu kører 70km på arbejde og 70km hjem igen.
Jeg købte en sprit ny Skoda rapid i 17 med en 1.0 tsi 110 heste. Uvidende om jeg skulle til at kører så langt i den.

Den kører upåklageligt og har aldrig haft problemer med den overhovedet!
Når det er sagt er det bare ikke ligefrem en fest at sidde i så længe hver dag.
Jeg har lidt kig på den nye Skoda Octavia 2.0 tdi dsg.
Problemet er bare at jeg stadig har en ret stor restgæld i min rapid, så spørgsmålet er om jeg bare skal kører den ud nogle år endnu. Eller jeg skal ofre lidt på komfort og længere rækkevidde?
Evt. andre bud på en motorvejsbil?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  140km hver dag Benzin eller Diesel?
  • #1   10. feb 2021 Hvilken ekstra komfort er det du er parat til at betale så mange penge for?

Man skal jo bare fra A til B - og det skal være så billigt som muligt.

• #2   10. feb 2021 Jeg kører 55 km hver vej, og jeg gik fra en 2,0 TFSI til en 2,0 TDI.

ikke nogen fest accelerationsmæssigt, men en økonomisk besparelse på 800-1000 kr om måneden i brændstof alene.

Grøn afgift på de to biler samt forsikring vedblev at være den samme udgift.

• #3   10. feb 2021 Vælg 2.0 tdi dsg den super stabil.

• #4   10. feb 2021 Jeg har ca 100km om dagen og jeg valgte for knap 3 år siden at købe en bmw e92 335d.
    Yes jeg kunne ha købt en ny Spand MEN jeg bruger så mange timer om året i den bil at det skal være til at holde ud!!!
    Det er ikke den mest økonomiske bil, den kører 15-17km/l, men den er lydsvag, komfortabel og man kan overhale hvis det bliver nødvendigt.

• #5   10. feb 2021 Der er efter min mening ikke et entydigt svar på dit spørgsmål, det afhænger jo fuldstændig af din økonomi og hvordan du vil prioritere

Med de mange km om året, så ville jeg ikke have et billån i mere end 4-5 år, for at undgå restgæld er større end bilens værdi. Og fordi jeg ved så stort kørselsbehov vil overveje og skifte hver 4-5 år.

Derfor vil afdrag på en ny Octavia eller lignende ret hurtigt ramme 5000-6000 kr om måneden. Dertil udgift til brændstof, vedligehold, forsikring og ejerafgift. Så alt i alt kan du ramme en små 9000-10000 kr om måneden til bil ved køb af en ny bil

Elbiler og phev der har en emission under 50g CO2/km får en kæmpe rabat ved indregistrering. Derfor kan det måske give mening at se den vej, særligt hvis du kan lade både hjemme og på jobbet kan en phev være et godt valg

Alternativt så køb en diesel der har trillet nogle km, betal den kontant også lev med de øgede udgifter til vedligehold.

• #6   10. feb 2021 har du tænkt privat leasing ind i sammenligningen

• #7   10. feb 2021 Det er aldrig en god forretning at skifte bil i tide og utide, men hvad bliver dit årlige kilometer behov? hvis vi ca. har 220 arbejdsdage på et år er det knap 31.000 km. i sig selv. Hertil kommer det private.
    Det koster en halv arm at lease en bil med et højt antal kilometer, tror ikke Skoda som udgangspunkt tilbyder mere end 25.000 km. det er i hvert fald ikke noget de reklamerer med. Min egen nye Octavia 2.0 TDI leaser jeg med 25.000 km. årligt for 4800,00 kr. pr måned. Jeg kører noget mere årligt end de 25.000 km. i hvertfald 10.000 mere, her kalkulerer jeg med overkørte kilometer, mener det er 0,8 kr. og der ryger penge ind på en "bil konto" hertil. Kører dog rigtigt mange af disse km. arbejdsmæssigt, og får herved kørepenge for dem.
    Den nye Octavia kører glimrende og er meget behagelig, det er en betydeligt anderledes bil end forgængeren, og alt er rykket en klasse eller to op. Afhængig af hvordan du kører de 140 km. dagligt kører den dejligt langt på literen, kører alt fra 18-25 km. literen, men nu kører jeg heller ikke specialt øko, jeg kører bare.

Men som allerede skrevet, så bliver det dyrt pr måned at låne til en sådan en, for ved ikke hvordan du har det, men ville selv have det sådan at den skulle være afskrevet inden 250.000 km. Kører du ala 45.000 årligt så er vi nede på 5,5 år, og det giver noget af en ydelse. Der skal jo også være lidt til service og eventuelle reparationer.

• #8   10. feb 2021 En Rapid fra 2017 med 110HK kan sagtens pendle 2x70Km pr dag. Hvis du kører klogt, kan du også få en fin benzinøkonomi. Med mindre at du sidder dårligt/ukomfortabelt, så vil jeg anbefale, at du beholder den.

Tænk på at du vil få et meget stort værditab, hvis du køber en ny bil. En Octavia 2,0 TDI er ikke helt billig, så den vil tabe et stort beløb de første 3 år. Spørgsmålet er, om det ekstra komfort er det værd.

• #9   10. feb 2021 eller køb en Hyundai sonata 2,0 værdi ,eller en 2,4 GLS, de koster lidt i vægtafgift,men det opvejes så sandelig af, de er billige,de er komfortable,og frem for alt er de meget stabile,hvorfor skal det hele være så nyt, biler fra 2005-2009 er generelt stabilt bygget,og med få fejl

• #10   10. feb 2021 der skulle 2,0 crdi

• #11   10. feb 2021 Da jeg for en del år siden skulle til at pendle en times tid hver vej overvejede jeg om økonomien skulle bestemme bilvalget eller komforten/sikkerheden skulle bestemme. Jeg valgte en BMW 530D og har på intet tidspunkt fortrudt valget. Ja, det koster mere, men for pokker hvor er man bare mere tilpas efter hver køretur.
    Så min anbefaling vil være - vælg en behagelig og sikker bil, eks. BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse (eller tilsvarende).
    Livet er for kort til kedelige biler smiley

• Jonas K
    Jonas K Tilmeldt:
    feb 2021

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #12   10. feb 2021 Tusind tak for de mange input.
    Privatleasing er helt udelukket..
    Det er jeg ret sikker kommer til at koste ALT for meget.
    Og hvis det bliver den nye Octavia så skal det nok være en med et par tusind km på kontoen, ville ikke købe en helt ny igen for at se den falde så snart den kører udover kantstenen.
    Hvad med hybrid er der nogen bud på sådan noget eller for og imod?

• #13   10. feb 2021 jeg har selv haft BMW,men prøv lige en sonata først,inden du skriver sådan,og det er jo sådan at hvis du skal låne penge til en bil,Såååå skal du have den kasko forsikret,har man selv 12-15.000 -, kan man nøjes med alm. fordikring

• #14   10. feb 2021 Hybrid har ikke de store fordele på langtur. De er bedre til bykørsel og kortere ture eller tæt trafik.

• #15   10. feb 2021 Peugeot laver nogen der kører 33. km/l

• #16   10. feb 2021 Hvor langt kører din Tsi på literen? For så kan man jo Ca regne ud hvor meget der egentlig er at spare smiley

• #17   10. feb 2021 Octavia 1.4TSI 140 kører 19 km/l ved 110 km/t og stiger ved lavere hastighed.

• #18   10. feb 2021 PHEV kører jo oftest en 50-80 km på ren strøm, alt efter batteriets størrelse, kørselsmønster og bilens størrelse

Det vil sige, at i nogle tilfælde vil du kunne køre en del af dit kørsel på ren strøm, hvis du kører med lidt økonomi for øje, og ikke cruiser med 130 km/t på motorvejen

grunden til jeg nævner en PHEV er dog ikke så meget kun brændstofudgiften, men også indkøbsprisen. PHEV modellerne har den fordel de er billigere i indkøb, ekstra udstyr er markant billigere end i en diesel, og du får generelt ret meget standard udstyr samt automatgear i PHEV modellerne

mange PHEV modeller er markant billigere end selv den billigste benzin model med manuelt gear, når vi snakker biler over 300.000 kr. Det er skal jo også indgå i din udregning når du skal kigge på budget for fremtidigt bilkøb

Hvis dit daglig kørsel kan blive opfyldt af en elbil var det også en mulighed at se den vej. Der er allerede kommet en del elbiler, og der kommer flere indenfor nærmeste fremtid som lander på en 300.000-400.000 kr.

Hvis du reelt har råd til at smide de her mange tusind om måneden efter bil, kunne det jo give mening at køre videre i din rapid i 1-2 år. Så bør du jo kunne få betalt gælden ned i din rapid, samtidig med du måske får sparet nogle penge sammen. Det vil jo være en klar fordel når du skal ud og handle bil for 300.000 kr eller mere, at du har en del af pengene selv

• #19   10. feb 2021 hvad jeg lige har kunnet regne frem så vil det koste 31.278,- i benzin ved 19km/l for de 140km x 360 dage. (ved ikke lige hvorfor jeg ikke tog 365 dage smiley )
    og 21128,- i en diesel ved 25km/l
    taget ud fra listeprisen ved OK.

så ca 10.000 i forskel, nu ved jeg jo så ikke hvad den koster i vægtafgift kontra dieselbilen, plus udgifter til add-blue. og forsikringsforskellen. smiley

• #20   10. feb 2021 Nu ved jeg ikke over hvor mange år du har financieret din nuværende bil over, hvad den har kørt i skrivende stund, hvad restgælden er lige nu, og hvad du kommer til at skylde på din nuværende bil hvis du sælger den nu ?

Der er dæleme mange parametre der skal med i ligningen !

Som jeg ser det så skal du op med med penge for at komme af med din nuværende bil , og du teoretisk kan du sikkert købe en anden /ny bil uden udbetaling, men så starter du jo bare forfra og er stavnsbundet til din bil en længere årrække . Jeg tænker så også lige på hvad der sker hvis bilen bliver stjålet , eller totalskadet ? .... Så sidder du igen med en restgæld, og ingen bil

Hvis du i din nye bil skal være bare nogenlunde solvent, så skal du nok regne med at lægge et sted imellem 50.000 og 75.000 kroner i udbetaling på din nye bil , og så er der lige den restgæld du kommer ud med i din gamle bil - den gæld skal naturligvis lægges oven i !!!!!!

Min beskedne holdning er nok at du er stavnsbundet til din nuværende bil i en årrække endnu, og den dag du er "solvent" , der hvor du kan få det samme eller mere for din bil end du skylder i den , kan du begynde at spekulere på at få en ny/nyere bil .

Der kan dog også komme en dag hvor reparationsomkostningerne på din nuværende bil bliver for voldsomme, så kan det være du bare skal tage tabet på det tidspunkt .

Jeg er bare glad for jeg ikke sidder i din situation !!!!

• #21   10. feb 2021 Trolle nu er du vel også pensionist, på vej mod en eldrevet bodega scooter som det sidste køretøj.

• #22   10. feb 2021 sælg din bil nu,og tag skraldet,køb en billig brugt,du betaler Cash,og spar så penge op hver måned,og hold dig gældfri så længe du kan,det går sport i det til sidst,jeg giver mig selv 2800,- hver 14. dag og når der betalt til budget,sparer jeg resten op ,jeg har kun kasko på mine us biler,Buick en er købt for hvad jeg har sparet i kasko,fra jeg var 18 og til nu

• #23   10. feb 2021 Carlo, jeg er tydeligvis ældre end dig , og mentalt meget , meget mere voksen .

Jeg bliver så træt af at høre på dine helt igennem stupide bemærkninger uden andet formål end at genere mig og andre mere seriøse debatører smiley

• #24   10. feb 2021 Hvis du hører dem, har du så en oplæser så det virker med teleslynge?

• #25   15. feb 2021 Nu har jeg ikke læst alle kommentarerne, men hvis det skal være en forbrændingsmotor så ville jeg klart tage en Diesel.

Men med de km, så synes jeg at du alvorligt skal overveje en Elbil da du virkeligt kan spare penge.
    Med så mange km. vil brændstof og service hurtigt blive dyrt på en benzin/diesel men ikke på en elbil.

Et eksempel er at en elbil vil køre for ca. 20øre pr. km i "brændstof" og ingen serviceomkostninger og stort set ingen grøn ejer afgift

Hvor en diesel der køre 20km/l ligger på omkring 50øre pr. km + service + Grøn ejer afgift

Og en Benzin der køre 15km/l tæt på 70øre pr. km + service + grøn ejer afgift

Så elbilen ville køre de 140km dagligt for omkring 28kr x 221 arbejdsdage = 6.188kr.
    Diesel 70kr pr. dag = 15.470kr om året
    Benzin 98kr pr. dag = 21.658kr om året

Så der er virkeligt penge at spare

• #26   15. feb 2021 vent for guds skyld med at købe en elbil,om 3 år kører de 1000-1500 km på een opladning,og sådan een vil du gerne have,og så står du og skal sælge, men hvem fanden gider købe en spand der kun kører 150-200 km på een opladning,det går så hurtigt idag,og er langt fra færdig udviklet,det er så fint med udregninger,men man kan sgu ikke regne noget ud hvad den har kostet at køre i før den sælges eller er død ,,,,,bare min mening

• #27   15. feb 2021 Danny J

Hvad i alverden skal man med en elbil der kan køre 1500 km på en opladning?
    Man lader bilen op hver nat derhjemme, så det er kun aktuelt hvis du køre 1500 km om dagen hvilket ingen mennesker gør, og til gengæld skal du slæbe rundt på 3-400kg batterier som du aldrig bruger.

Det svare til at have en dieselbil med en 150 liter tank som man sjattanker 10liter på hver eneste dag, det giver ingen mening.

150-200km? Min klare snilt 300+ km selv her i hård frostvejr og 400+ i mildere vejr.

Mine beregninger er baseret på 1 år med min elbil hvor jeg har kørt 40.000km

Og over halvdelen af lånet på bilen bliver betalt af besparelsen på brændstof, service og afgifter

• #28   16. feb 2021 Danny J-->>
    I dag er der ikke nær så meget fokus på rækkevidde som der var for år tilbage

De største klarer snildt de flestes daglige behov, selv som taxa egner en elbil sig i dag

Derimod er der stor fokus på ladehastighed, som for de fleste er langt mere vigtig. Simpelthen fordi man gerne hurtigt vil videre når man er på langture

Jeg tror ikke på ret mange vil vælge en elbil som kunne køre mere end 1000 km hvis de fik valget, bilen ville være markant dyrere, tungere og generelt dårligere kørende end en tilsvarende som kun skulle klare 600 km

Jeg vil heller ikke mene dit forslag med sonata er oplagt, han har trods alt en nyere bil allerede. Så hellere smide ekstra på lånet og få den betalt ud før tid, også bruge lidt ekstra brændstof hvis vi ser økonomisk på det

• #29   16. feb 2021 Det er et komplekst regnestykke, fordi der alligevel er ret mange variabler.
    Som udgangspunkt er det billigst at have diesel, hvis man kører 25.000 om året eller mere.
    Hvad du så skal købe, afhænger jo af hvad din økonomi tillader.

Er det udelukkende befordring, så kan det måske være en fordel at kigge over imod en el bil, som min søsters nabo. Han har ikke leaset, men købt, og kører dagligt Holstebro-Aalborg. Altså omkring 240 km, i en kona electric. Har du brug for anhængertræk (mere end 300 kg) er det måske ikke sagen, medmindre du har en som du de gange du skal bruge det, kan lave en aftale om at bytte.
    Fordelen ved elbilen er at du kan få ubegrænset strøm, til en fast pris. Dvs dit transport budget er reletivt fast, og siden du har et stykke, bruger du nok mere end 1000 kroner på brændstof smiley
    Om du køber nyt/brugt eller leaser afhænger igen af din økonomi. Men hvis vi tager leasing (i dette tilfælde på en kona electrick) aftalen der er fast, kan du have eksempelvis lease en kona electric, for 4095-5245 ( 5245 for 30.000 km ved hyundai), EON fri opladning 729 ( + ladeboks og gebyr) plus forsikring og ejerafgift, og dæk.
    Ikke for at reklamere for hyundai, men her får du også vejhjælp med, hvis det er noget der har betydning for dig.

Du kan også købe, men så skal du jo regne service omkostninger med- som til gengæld bør være billigere end fossile biler.

Jeg lavede selv et regnestykke da jeg sidst ville købe bil, over hvad fordele og ulemper var samt den estimerede pris var pr år, Dvs jeg brugte låneberegnere, og en procentsats bilen havde i værditab, årligt antal km, og hvad bilerne havde i brændstof økonomi.
    Selvfølgelig blev det ikke et 100 procent valid regnestykke, da biler jo også er forskellige, men det væsentlige var, at jeg havde noget at prissamenligne løseligt med, f.eks om jeg ville give ca 3000 mere for komfort om året eller spare dem og købe en billigere bil.
    Smid en PB, så kan jeg sende det, hvis du vil have inspiration til at sætte det ind i dit eget regneark, på biler der interessere dig, og få sat det op imod din nuværende bil.

• #30   16. feb 2021 #28 Helt enig
    Jeg vil godt gå 100 procent elektrisk, når den kan trække en rigtig trailer, uden at koste over 1 million. Men om den kan køre 1000 km er mig ligegyldigt. 6-800 er rigeligt.
    Kører jeg langt, holder jeg alligevel en pause og får en kop kaffe. Det kan lige så godt udnyttes med ladning i 20-30 minutter.
    Mit behov for bil er slet ikke til at lease, men for dem det er relevant for, er det ret fedt man kan lease elbiler nu,, selvom det er lidt dyrt, men uden at bruge 350.000 på en bil, som man skal bekymre sig om afskrivning på, nu hvor udviklingen går så stærkt.

• #31   16. feb 2021 Jeg købte en Polo TDI Bluemotion VAN 1,2 i 2012 (13 model m DK-Pakke), den har nu kørt 424.xxx stort set uden problemer, den har stadig ORIGINAL komplet udstødning, Turbo, Dyser, Batteri mv, den har lige fået 2. Tandremskift. Hvis man kan nøjes har man en fed pendlerbil., jeg kører ca 53.000 km/år.
    Mvh Lars N

• #32   16. feb 2021 Hej Jonas. Du har fået mange seriøse forslag, men biler bliver aldrig en investering. Du kan vælge med hjertet og med fornuften. Du skal jo også tage i betragtning om det job du har nu er fremtiden eller et job med skiftende arbejdssteder. Får du befordringsgodtgørelse eller skattefri kørselsgodtgørelse. Elbiler har siden de første, blevet supporteret af staten. Staten har flere gange truet med afgift forhøjelser, så steg salget, hævede de afgiften så døde salget, det gør det meget usikkert at spå om gensalgsværdier. Leasing er rent lån af bilen, der er mulighed for at være medbestemmende om restværdien, men der skal man være realistisk. Det ikke alle der giver den rigtige rådgivning! Hvis du sætter en høj restværdi er de månedlige ydelser lavere, men så skal du selv betale diffen hvis ikke restværdien rammer markedsværdien.
    God fornøjelse med dit valg.

• Knud H
    Knud H Tilmeldt:
    nov 2014

Følger: 1 Svar: 3
    #33   16. feb 2021 Køb en elbil. 750 kr om måneden i brændstof med hjemmelader fra Clever og fri opladning ude og hjemme ubegrænset. Feks en Fiat 500 EL

• Uffe H
    Uffe H Tilmeldt:
    mar 2018

Følger: 1 Svar: 6
    #34   16. feb 2021 Husk at vedligeholdelses udgifterne på en dieselhakker er højere end på en benzin og at mængden af ting der kan fejle større.
    Partikelfilter
    Dyser
    Flammeskiver
    Adblue
    EGR tilsodning
    Utætte topstykker
    Er blot nogen af de ting man hører om på VAG forummer med TDI diesel motorer..
    Der er også flere der begynder at have problemer med Adblue systemet, så det bliver spændende at se om det også bliver en af de helt store problemer når flere får dem.

En ven der er audi mekaniker siger at det du sparer på brændstof, betaler du til værkstedet.

• Michael F
    Michael F Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 1 Emner: 18 Svar: 42
    #35   16. feb 2021 @ * Carsten T (CopyCat) *

Hvordan kan der ikke være service omkostninger på en el bil ?
    Skal man ikke også ofte købe en el stander, så man kan lade derhjemme ?

Hvis noget går i stykker på en el bil, så må det da også koste en del, da det stadig er en forholdsvis ny teknologi ?

Jeg kan se at du har en Tesla, så ja der er vel nogle mærker som giver gratis el eller meget billigt, det hjælper selvfølgelig også på økonomien.

• Michael F
    Michael F Tilmeldt:
    maj 2015

#36   16. feb 2021 Jeg fandt denne omkring pris pr. kørt km ved diverse drivmidler.

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-01-fdms-bilbudget-2020-billigst-koere-elbil

• Kjeld B
    Kjeld B Tilmeldt:
    dec 2019

Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 1
    #37   16. feb 2021 Jeg syntes at du skal vælge med hjertet.
    Kører selv 110+ km pr arbejdsdag og købte derfor en Ford Fiesta 16 tdi med 160t på tælleren. Nysynet til 30 kilo. Med alt i udstyr. Fuld service bog. Står til 30 km/l, så billig i vægtafgift.

• #38   16. feb 2021 Betal bilen ud, kør benzin, kør aldrig under 2.0, vælg med hjertet ????

• Per T
    Per T Tilmeldt:
    aug 2016

Svar: 59
    #39   16. feb 2021 Få skiftet den Skoda, og det kan ikke gå rapidt nok

• Kim S
    Kim S Tilmeldt:
    dec 2018

Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 5
    #40   16. feb 2021 Sikke noget vrøvl sajmon.
    Køber du så bare en klapstol fra jysk til at stå foran dit tv, du skal jo bare sidde i den alligevel, hvorfor betale for komfort.

Jeg kan kun anbefale dig at købe en bil der gør dig glad, om det er en skoda, Audi, BMW, eller Toyota er ligemeget bare den gør dig glad.

Jeg er på min nr. 2 bmw og nyder hver en tur, kunne aldrig nyde at køre mine daglige 100 km i en træls bil.

• #41   16. feb 2021 Pga økonomi har jeg købt en træls bil, Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi, pt er det dog konen der kører i den, men med Octaviaen ligger man hele tiden og kører for stærkt, for den er umulig at holde tilbage smiley

• Martin P
    Martin P Tilmeldt:
    jan 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #42   16. feb 2021 Jeg har selv gode erfaringer med Opel Astra 1,6 cdti 136 HK. Den kører langt på literen, er komfortabel og forholdsvis billig efter opel overgik til samme importør som Citroen og Peugeot. Der er konstant brandudsalg og det har presset priserne ned. Så økonomisk set er det en fornuftig beslutning. Er med på at en Octavia er lækker, men også ved at være dyr i indkøb smiley

• camilla l
    camilla l Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5
    #43   16. feb 2021 Jeg ville vælge diesel. Men hvis du ikke får restgælden nedbragt ved salg af rapiden, kan det blive dyrt at skifte. Jo sjovere lækrere øse, jo dyrere forsikring mm.
    Hvis du er træt af siddekomforten i rapiden er det ikke sikkert det bliver bedre i octaviaen.
    Jeg valgte sidste år at opgradere til automatgear. Jeg ledte længe efter en der var til at betale. Men havde i forvejen et budget der tillod 30000kr årligt i rep på min Sonata fra 07. Jeg sidder nu billigere i det med en Audi fra 15, med alle beregninger/lån/service mm. Landevejskørsel, sommer uden vind, har jeg rundet 27,7km/l. Noget mere end sonataen. Nogenlunde samme siddekomfort, men gud hvor er det skønt at have en bil der kun er på planlagte værkstedsbesøg.
    Jeg kunne ha købt en spritny med automatgear til de samme penge, men så skulle det være fransk og skrabet i motor/udstyr.
    God jagt smiley

• #44   16. feb 2021 Michael F

Fordi at der ikke er nogen dele på en elbil der kræver regelmæssigt "service"
    Min Tesla har 8 års garanti og ingen service i de 8 år
    Man forventer at bremseklodser holder omkring 250.000km fordi at man bruger elmotoren til at bremse med.
    Ellers er det bare almindelige ting som måske styrekugler osv. der skal skiftes engang, men de holder også snilt 250.000km. og de ting skal stadig skiftes på benzin og diesel.
    Der skal ikke skiftes olie på noget, ingen koblinger, ingen skylninger af gearkasser, skift af tændrør / gløderør, udstødninger, partikelfiltre, osv. osv. osv.

De fleste elbiler man køber i dag får man en hjemmelader med i handlen.
    Jeg valgte at købe Tesla's egen hjemmelader til 4000kr, og så betaler jeg bare strømmen ud af min egen måler, det er langt det billigste for mig.

Jeg køre 40.000km om året og jeg kan ikke engang bruge for 500kr i måneden på strøm

• kda k
    kda k Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 9 Følgere: 10 Svar: 40
    #45   17. feb 2021 Diesel altid ! diesel det er billigst og mest mest miljø venligt

• #46   17. feb 2021 aaaaaaahhh den sidste påstand der smiley
    Men nu er det nok ikke miljøspørgsmålet der er oppe og vende her smiley

• Michael F
    Michael F Tilmeldt:
    maj 2015

#47   17. feb 2021 @ * Carsten T (CopyCat) *

Ok, det hjælper selvfølgelig altid, når bilen har 8 års garanti.

Jeg har haft både nye og gamle biler ( altså 22 år gammel Corolla ), og kørt alt fra 25.000 til 40.000 km om året, og der har aldrig været rep for 10.000 kr af gangen.
    Den eneste "store" regning jeg har haft, var udskiftning af tandrem.

Ja så aircon, men det var fordi at der var kommet et stenslag ind foran på fronten og lavet hul.

Men jeg er så godt klar over, at andre kan være mere uheldige med store reparationer desværre.

• #48   17. feb 2021 Spændende at se om El biler stadig vil være attraktive nå afgifterne bliver harmoniseret.
    I dag bliver El biler stort set friholdt for registrerings afgift, dvs. staten og dermed os allesammen kommer til at betale for at der kan komme elbiler på vejene. Jeg syntes elbils fanatikere skulle holde lidt lav profil. Jo flere elbiler på vejene efter gældende system, jo flere afgifter bliver pålagt andre forbrugsgoder. Staten får omkring 45 milliarder ind om året på afgifter der er relateret bilbranchen, dem kan staten ikke undvære så beløbet skal findes andre steder.

• #49   17. feb 2021 Henning

Priserne på produktion af elbiler styrtdykker, og du kan være sikker på at når afgiften bliver harmoniseret, så vil afgiften på benzin og diesel blive sat voldsomt op! samt grøn afgift på benzin og diesel.

Michael F
    Det er lidt en gamble at køre så meget i så gammel en bil
    og langt de fleste har noget højere krav til et køretøj i dag end hvad en 22år gammel corolla kan levere..
    Jeg ville nødigt køre så meget i sådan en i hvert fald smiley

• #50   17. feb 2021 Carsten.
    Vi startede med at sælge fabriksfremstillede elbiler i slut halvfemser. lige siden har de været mere eller mindre afgiftsfrie , det er konkurrence forvridende og en udgift for dem der endnu ikke har erhvervet sig en elbil. Statskassen skal bruge pengene så den manglende afgift er vi alle med til at dække. Udviklingen går stærkt og på et tidspunkt vil elbiler også have en produktionsomkostning så de kan få normal prissætning. Tanken var ikke at man for år tilbage kunne købe dyre Tesla,er med investering for øje.

• #51   17. feb 2021 Præcis, og elbilerne er snart billigere end fossil biler, så det problem er snart løst.
    Men så længe der ikke bliver solgt flere elbiler end der gør, så skal man ikke pille ved afgifterne.

Staten slog elbils salget ihjel i DK tilbage i 2016 da de som det første land i verden satte registreringsafgift på elbiler, nu er der endeligt kommet gang i det igen, så skal de sq ikke pille ved det

• #52   17. feb 2021 Carsten her bliver vi aldrig enige. Kan et produkt ikke klare sig uden statsstøtte må man nøjes med ad sælge de elbiler der kan.

• #53   17. feb 2021 Når staten vil have elbiler på vejene, så er de nødt til at gøre det fordelagtigt for forbrugerne, ligesom man gør med varmepumper, solceller osv. osv.

• #54   17. feb 2021 Jeg kører elbil - og jeg holder sgu ikke lav profil.

Fuck det er fedt med stort set gratis transport. smiley

Jeg har også 2 andre biler holdende, som ikke kan erstattes af sådan en, så jeg er selv med til at betale gildet, men til daglig er det stort set gratis at køre til og fra arbejde.

• #55   17. feb 2021 Sajmon

Samme her, jeg har også en hel flåde af gamle fossilhakkere som man kan hygge sig med, men til hverdag er der ikke noget der slår en elbil smiley

Hvad for en har du?

• #56   17. feb 2021 Jeg gik nærigrøv vejen og købte en Renault Zoe fra 14 med 98000 på tælleren og lejebatteri.
    Alle service overholdt ( alle 2. smiley ) og sidste batteri helbreds status var 96% i November 2020.
    63.000 kroner var den billigste elbil jeg kunne forsvare at købe - alternativet var den mildest talt katastrofale Fluence, men jeg opdagede heldigvis i tide hvor ringe den er.
    Det er så slemt at Renault faktisk er ved at tømme kloden for dem, fordi de skammer sig over den. De køber de brugte tilbage.... smiley

Succes kriteriet? Den var ikke hvid, og havde rækkevidde nok til at kunne bruges i dagligdagen uden at skulle stresse over det, og udstyr nok til at man kan holde den ud, men ikke så meget at man skal dimse med den hele tiden.

Jeg har kun 35km på arbejde, og kan lade til rå kostpris på el, så det er stort set ingen udgift. Jeg havde en udregning der sagde at den ville tjene sig hjem på 22 måneder, men det bliver før. Alternativet er enten en rimeligt pumpet Volvo 240 projektbil eller min Transporter T4, som jeg bruger til offroad MC transport.

Den er købt til et specifikt formål, og der passer den perfekt ind.

• #57   17. feb 2021 Hvad vil de så give for at få deres dårlige elbiler tilbage igen?

• #58   17. feb 2021 Jeg havde en snak med en fra bilbasen der ville sælge en Fluence for 42.000 - 2012 model.

Han sagde at Renault havde givet skriftligt tilsagn på 38.000. smiley

Men det er en ret stor bil, med en rækkevidde under 120km når temperaturen er 15 eller derover. I disse dage ville den være omkring 65-80km alt efter batteriets tilstand - med fratræk for motorvej eller hårde accelerationer.
    De værste fejl er dog en dårlig BMS løsning på batteriet, og en mega fesen ladeløsning - så i bedste fald kan man lade den op på 16 timer. smiley
    Problemet er at man kun kan bruge bilens interne lader, og den sutter bred pæl.
    Min Zoe kan lade på 43kw standerne med Type 2 stik, så det er en time til 100% hvis den er stort set flad...
    På arbejdet lader jeg med en 3 faset 16A, så det er ca 4 timer til fuld - og min korteste arbejdsdag er 5 timer.

Den dårligste rækkevidde jeg har set på Zoe i -16 grader, er 99km. Stadig rigeligt til mit behov. Normalt ligger den på 113 - og så snart vi er over 15 graders udetemperatur, er den på ca 160km.

• #59   17. feb 2021 Ville godt nok ikke give 40 for en bil der kunne køre 60-80 km, det er for farligt når der er 36 til job og man så ikke når helt hjem, jeg kan ikke lade på jobbet.

Kender en hvis bror har en Renault, husker ikke modellen, men den er der nede i rækkevidde.

• #60   17. feb 2021 Nej det gjorde jeg heller ikke. smiley

Det er sikkert en Fluence han har så.

• #62   17. feb 2021 #61 - Det er jo det jeg siger! Vi er ved at redde jer allesammen!!!!!!11111 smiley

• #63   17. feb 2021 Tror det er sådan en ja.

• #65   17. feb 2021 #64 - Men det understøtter el nettet bare ikke...

Sjovt folk ikke fatter det. smiley

Regnestykket går ikke op. Uanset hvor stort et batteri og hvor let det er, så koster det X antal kW at flytte en bil X kilometer - og det kan man ikke rykke ret meget på.
    Infrastrukturen kan slet ikke bære det enorme forbrug, som den rækkevidde kræver i opladning.

• #67   17. feb 2021 Sætter om?

• #69   17. feb 2021 Men der er jo en fællesnævner uanset hvad man vælger lige nu.
    Såden en benzin, diesel, mild hybrid, plug-in hybrid eller ren el - uanset hvilken fabriks nye man købte i morgen, så vil den være håbløst forældet om bare 5 år

• #70   17. feb 2021 Har det ikke altid været sådan? og vil det ikke altid være sådan?

• #71   17. feb 2021 Nej vil jeg sige, udviklingen er gået hurtigt de, lad os sige sidste 5 år.
    Men en 5 år gammel benzin eller diesel er da ikke håbløst forældet kontra samme motortype nu 5 år efter.
    Min vurdering er faktisk at det vil være hybrid købt nu der vil blive mest forældet.
    Er selv lun på en, men 50-80 km. på el lige nu? Mon ikke det er mere end doblet op om 4 år for den teknik?

• #72   17. feb 2021 Tjaaaa stod du med en diesel bil fra 2010 og sammenlignede den med en fra 2015 så ville den også se forældet ud, måske ikke motormæssigt, der er jo ikke sket ret meget på fossil biler de sidste mange år, men mere i design og udstyr.

Hybrider kommer helt klart til at være den form for bil der kommer til at leve kortest tid, de er kommet alt for sent ind i gamet, og de er stort set ved at være overhalet indenom af elbiler. Den slags hybrider vi ser i dag, skulle man have haft for 10år siden, så havde det givet mere mening.
    Men i dag, er det penge ud af vinduet hvis du spørg mig

De sælger ret godt fordi de rammer de folk der er bange for at tage springet direkte til elbil og har brug for noget bekendt og trygt i form af en forbrændingsmotor.
    Men de fleste der skifter til en plugin-hybrid skifter ret hurtigt til en ren elbil, typisk efter kun et år eller 2 pga, de finder ud af at det er den elektriske del af bilen de helst vil bruge og brændstofmotoren sådan set bare er i vejen, og en træls udgift.

• #73   18. feb 2021 Ja stod faktisk selv midt i en del overvejelser om hvilken biltype jeg skulle springe på.
    Som sådant var jeg lodden ved at købe en ny diesel selvom det var det der passede bedst på behovet, så valgte slet og ret at lease en Octavia 4 TDI, det var med 10.000 kr. i førte gangs ydelse, og kan komme af med den igen efter 11 måneder hvis jeg vil.
    Skulle have en bil i en fart, så kunne ikke vente på alt muligt.
    Men der skal nok ske noget nyt til sommer når de 11 måneder er gået, lysten siger at det skal være en Octavia VRS IV, og den vil som sådant også via el delen kunne udfylde en del af min daglige kørsel. Men har afstikkere der går Aalborg til København og Tyskland, og så rækker el delen jo ikke ret meget.
    Så er faktisk meget kraftigt ved at tænke at det skal være en Skoda Enyaq eller VW ID4 af 80+ modellen, den skulle have en rækkevidde på over 500 km.

• #74   18. feb 2021 Hvis du pendler og overvejer elbil så køb evt. en af de gamle Tesla model S fra 2015 eller 2016 med gratis supercharger (el opladning). Eksempelvis en 85D - så bliver dine lange ture frem og tilbage helt gratis (ihvertfald i forhold til strøm/benzin). Bilen koster ikke en skid i service og reparationer, og kører generelt bare skide godt til længere ture, og er næsten selvkørende på trods af at den er 5-6 år gammel. Min onkel har haft sin 85D siden start 2015 og den kører som en drøm. På trods af at han har kørt 90.000km i den så har han kun haft en omkostning på 6.000kr i sammenlagt reparation og service. Det er der ikke nogle benzin/diesel biler der kan slå?

Vent med VW's ID serie til de har fået styr på alle deres software problemer. Lige nu har de produceret en masse ID4 som de ikke kan få til at fungere optimalt grundet software problemer...

• #75   18. feb 2021 Helt enig med Oscar K

• #76   19. feb 2021 Carsten
    Netop med diesel er der jo sket det omkring 2013 at de er væsentligt billigere i miljøafgift, 2.200 om året kontra 5.800 for den ældre model, så man sparer jo næsten 4.000 på at kunne købe den lidt nyere.

• #77   19. feb 2021 Allan

Du får ikke ret meget dieselbil til 1.100 halvårligt i miljøafgift da

• #78   19. feb 2021 Vag 2.0 TDI som min 962,00 kr.

• #79   19. feb 2021 Hvad laver den af HK?

• #80   21. feb 2021 Dacia 1.5 dCi fra 90 hk og op til 120 alt efter model og chip, mener der er nogen som er født med 115 hk når de sidder i Renault eller Nissan.

• #81   21. feb 2021 Vag laver vidst fra 150 og op til 190 hk.

• #82   21. feb 2021 Hyundai i30 bliver også fra 2012 til 2013 væsentligt billigere i afgift.

• RB V
    RB V Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Svar: 6
    #83   15. mar 2021 Køb en lettere brugt diesel. - Om 5- 6 år er

elbiler udfasede og vi kører brintbiler i stedet. I USA står der ca 200.000 teslaer med knækkede/ defekte hjulophæng pt.

• #84   16. mar 2021 Haha brintbiler er allerede udfasede og blot en middelvej til dem der ikke er klar til at overgive sig til elbilerne endnu. Brintbiler udnytter kun 40% af dens energi mens en ebil udnytter det dobbelte (80%).
    Og hjulophæng er noget alle biler har, så hvad har det at gøre med at vi ikke skal have elbiler?
    Halvdelen af omkostningerne ved at producere en elbil udgøres af batteriet. Batteriers pris falder i snit med 15% om året. Èn kWh batteri pakke kostede i 2010 1.183 USD, i 2019 kostede den tilsvarende 156 USD... Elbiler er fremtiden og det vil kun blive mere tydeligt de næste 5-10 års tid for dem som ikke har fanget det endnu.

Køb hellere en Tesla Model S fra 2015 med gratis supercharging hvis du skal pendle langt smiley

• #85   14. maj 2021 El og hybrid vil i fremtiden blive udfaset, brint er vejen frem og det bliver det, indtil da kører jeg ren benzin..held og lykke med din tesla..

• #86   14. maj 2021 Bennetzen

Brint biler?? haha!! ja held og lykke med det, sådan en har du slet ikke råd til at tanke smiley

• #87   14. maj 2021 Økonomisk rådgiver er du også, der kan man bare se ??

• #88   14. maj 2021 lad mig omformulere mig
    Du har slet ikke lyst til at drive en brint bil smiley

https://cleantechnica.com/2019/04/26/hydrogen-cars-have-4x-annual-fuel-cost-2-70-times-the-carbon-debt-as-electric-vehicles/

• #89   21. maj 2021 Brintbiler er helt godnat... Så kan vi ligeså godt få bilerne til at køre på rapsolie smiley

Kommentér på:
140km hver dag Benzin eller Diesel?

Annonce