{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.264 visninger | Oprettet:

Leasing eller køb af bil? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle sammen.

Jeg har tænkt mig enten og købe denne her bil :

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/c220-d/20-amg-line-aut-4d/5000669

eller lease denne her:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/c220-d/20-amg-line-aut-4d/5089517

Spørgsmålet går ud på jeg kører hver dag frem og tilbage 140km.

Hvad kan bedst betale sig? Bil kan aldrig være en økonomi men man behøver hellere ikke og skyde sig selv i foden.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Leasing eller køb af bil?
  • #1   13. maj 2021 Pågældende leasing koster 92.000 kr. på et år, hvis man antager, at de rammer rigtigt på restværdien.

Køber du den til 360.000 kr. kontant, er det blot et spørgsmål om, hvorvidt du tror, den taber mere eller mindre i værdi end de 92.000 kr. på et år. Det tror/håber jeg bestemt ikke.

Skal den derimod finansieres, koster det vel hurtigt 20.000 kr. i etableringsomkostninger og et par procent i rente på et år. Så snakker vi nærmere et værditab på 60-70.000 på et år for at ramme break-even. Her tror jeg så afgjort, det stadigt vil være en fordel at købe frem for at lease.

Skal du beholde bilen mere end ét år, vil år 2 være billigere i leasing end 92.000. Til gengæld vil du heller ikke skulle betale låneomkostninger én gang til. Derfor vil det alligevel være en fordel at have købt frem for at lease.

Ovenstående er ud fra en antagelse om, at de to biler er lige gode, men i virkeligheden er det jo så en unfair sammenligning, da den ene har kørt 100.000 km mere end den anden. Så sammenligner man pludseligt lidt pærer og bananer. Men under alle omstændigheder har jeg svært ved at se fidusen i at lease nede i den prisklasse.

• #2   13. maj 2021 Tusind tak for din uddybende svar smiley

• #3   13. maj 2021 leasingtilbuddet er ud fra 25000 km. pr. år - du kører vel nærmere 40-45.000 årlig - så du skal nok have en tilbud ud fra de km. du kører.

Jeg ville ikke vælge leasing og slet ikke hvor jeg indestår for en restgæld.

• #4   13. maj 2021 Jeg sidder selv og regner på lignende situation: købe vs. lease.

Der er en del der spiller ind på omkostningen. Bl.a. hvor længe man vil beholde bilen, om man har interesse i at købe bilen efter endt lease, hvor meget man kører, hvilken rente man kan få ved finansiering, etableringsomkostninger etc.

Jeg vil eje bilen på sigt, og efter at have regnet forskellige scenarier igennem, ser det ud til at jeg har fordel af at lease bilen de første 3 år, og derefter købe den kontant. Det er holdt op mod at finansiere den ved køb (er ikke interesseret i kontantkøb fra ny).

For mig er det mest et spørgsmål om at vide hvad omkostningen ved forskellige løsninger er, og hvad jeg føler passer bedst på mit behov. Den billigste løsning er ikke nødvendigvis den bedste, der er fordele og ulemper ved alle løsninger. At kende til omkostningerne, og evt. begrænsninger, gør i det mindste at man er bedre klædt på til at træffe den rigtige beslutning.

Så mit råd er helt sikkert at prøve at regne det godt igennem, få tilbud på både leasing og finansiering, og se hvad der passer bedst på din situation.

• #5   14. maj 2021 Personligt er jeg ikke til leasing, i alt fald ikke når vi snakker almindelig hverdags biler

jeg synes man er alt for "bundet" af en kontrakt som derved kan vise sig at blive meget dyrere end først antaget. Særligt hvis ens behov pludselig ændrer sig under leasing perioden

ved de her 12 mdr's flexleasing kontrakter betaler man oftest 25-35% af tilsvarende bils fulde pris inklusive afgifter.

hvis du forlænger ud over de 12 mdr bliver år 2 selvfølgelig billigere. Men efter 2 år nærmer du dig måske alligevel at have betalt 45-50% af bilens pris inklusiv fuld afgift.

hvis du vælger leasing skal du være særligt opmærksom på følgende

Vælg en troværdig leasing udbyder, da det er selskabet der ejer bilen.

tjek restværdien, kan en c220d virkelig koste 176.000 kr plus moms og uden afgift. Tjek endvidere betingelserne for gensalgsværdien, hvem står for gensalget og på hvilken måde skal bilen sælges. Sættes den på auktion uden mindste pris, står du for anvisning af køber eller hvordan

Vælg det realistiske km tal, underkørte km kan du i nogle tilfælde få en mindre refusion for. Men overkørte km er oftest dyre

Hvad står leasing selskabet for, og hvad står du for under leasing perioden. Det ødelægger lidt regnestykket hvis du 1 uge før aflevering skal udføre stort service med tandremsskift og komplet nye bremser

• #6   14. maj 2021 Det skal måske også skydes ind, at hvis du kører vanvidskørsel, så er det bedre i en leaset bil end din egen... tø hø smiley

• #7   14. maj 2021 #6
    skal vi gætte på, at der snart indføres en betingelse i leasing aftalerne om, at ved konfiskering af bilen i perioden betales den fulde leasing ydelse for perioden plus bilens restværdi

Nogle fabrikanter er allerede begyndt med samme krav til journalister der låner biler til test

• #8   14. maj 2021 #7 men det hjælper jo ikke noget - det står da sikkert allerede i kontrakten, at hvis ikke bilen returneres, så skal man betale restværdien.

Men mit eksempel går også kun på at være en fidus hvis man ikke er lovlydig(dvs ikke har intention om at betale leasing selskabet tilbage)

• #9   14. maj 2021 Finansering koster og leasing koster og man taber altid penge det kan ikke regnes ud men som privat tror jeg ikke det kan betale sig at lease til privat kørsel

• #10   14. maj 2021 #9
    Selvfølgelig kan det regnes ud. Det er jo ret gennemsigt hvad man betaler.

Flere bilmærker giver tilskud til leasingbiler for at få en konkurrencedygtig leasingpris. Jeg har set flere leasing tilbud hvor en 3-årig lease er langt billigere i omkostninger (svarende til renter, gebyrer etc.) end tilsvarende finansiering.

Jeg overvejer at lease en ny BMW M4 Competition, og de samlede kreditomkostninger ved leasing i 3 år er ca. 23.000 kr. Det er vel omtrent hvad etableringen alene af et lån til sådan en vil løbe op i, og dertil kommer renter og andre løbende gebyrer.

Restbeløbet jeg skal betale for at eje bilen efter de 3 år er under markedsprisen for en tilsvarende brugt bil, så kan ikke se hvordan det leasing tilbud ikke kan være bedre end at finansiere.

• #11   14. maj 2021 #10
    Sådan fungerer det ikke i Danmark. Her er ingen kæmpemæssige fordel i leasing, med mindre der er tale om forholdsvis specielle biler, som er svære at komme af med, hvis der er betalt fuld afgift.

I dette tilfælde er der også tale om en brugt bil udbudt af en tredjepart. Det er ret dyrt.

• #12   14. maj 2021 #11
    Jeg var sidste år ved at overveje at flytte tilbage til DK pga. arbejde, og kiggede lidt på leasing priser i DK, og jeg synes nu at det så rimelig attraktivt ud ift. finansiering. Det var primært BMW og Porsche jeg kiggede på.

• #13   14. maj 2021 #8
    Man kan da sikkert forsøge sig med ikke at betale hvis leasing bilen bliver konfiskeret.

man kan jo også hvis bilen er finansieret og bliver konfiskeret, bare undlade at betale afdragene på den

oftest har den slags valg bare nogle konsekvenser som man senere hen skal forholde sig til.

Det er da derimod straks værre når vi snakker om biler lånt af bekendte, som pludselig står med et kæmpe tab som låneren måske faktisk ikke kan dække

• #14   14. maj 2021 Jeg har ikke set fidusen. Men det er nemt at få til at se billigt ud, hvis du ser på listeprisen på køb af en BMW 5-serie i forhold til leasing. Det, der så bare ikke står skrevet noget sted, er, at man uden problemer kan få 50-100.000 i rabat på købet. Og så hænger regnestykket ikke sammen længere smiley

• #15   14. maj 2021 Det lyder da helt absurd med en rabat på 50.000-100.000 kr på en bil til 500.000... jeg syntes jeg gjorde en god handel da jeg fik en brugtvogns forhandler til at æde leverings omkostningerne på min bil smiley (dvs 1 procent rabat)

Hvad kræver det at få den slags rabat? Udover gode talegaver

• #16   14. maj 2021 Det kræver som regel et CVR-nummer. Jeg fik fx 70.000 i rabat på min S-MAX ved at købe den som firmabil. Men i praksis købte jeg den med mit selskab, fik registreringsattesten og omregistrerede til mig selv.

Det er ikke alle mærker, hvor man kan hente så meget. Men især Ford, BMW og Volvo er "slemme" til at give store rabatter til virksomheder. VW er en mellemting. De franske giver stort set intet ud over, hvad man kan få privat. Det er min erfaring.

• #17   14. maj 2021 Hvis man kan få 100k i rabat på bilen ved kontanthandel, kan man også på leasing bilen. Det er jo bilens pris, inkl. det udstyr man vælger, som fastsætter leasingprisen. Leasing er jo bare en anden form for finansiering.

• #18   14. maj 2021 Nej, det er nu min erfaring, at man ikke kan handle alverden med leasing. Her er en større tendens til, at den er korrekt prissat fra start.

• #19   15. maj 2021 Ville købe fremfor at Lease

Vores kørselsbehov er ikke til Leasing og syntes tit man ser restværdierne er sat “for høje” så man bagefter ikke kan komme af med bilen eller der kommer en ekstra regning

Så jeg vil købe i 99% af tilfældene
    Dermed ikke sagt Leasing ikke er en god ide for nogen

• #20   15. maj 2021 Leasing er et spjøst markedet.
    Forstå godt dem der får har stået med en købt VW i midt 00'erne som har måtte betale for DSG Gearkasser. Topstykker. Turbo'er. Elektronik og mange andre fejl ud af egen lomme. De kan nu med den rette leasing køre i en ny bil og gå den istykker kan de køre til forhandleren og sige "jeres bil er defekt. Stik mig en låne bil". de betaler selvfølig for den sikkerhed.

Jeg fortrækker at eje min bil. Men ville da ikke udelukke leasing men så skulle det være for en sjov sommerbil eks SLK AMG eller sådan noget

• #21   15. maj 2021 #20
    Mange, der leaser, hæfter også selv for sådanne reparationer. Hvis man leaser en ny VW gør man ganske vist ikke, men det kan man jo også købe sig ud af i dag via tilkøb af ekstra garanti. Det kan man i hvert fald ved de fleste mærker. Så det argument kan man ikke engang sådan for alvor bruge for at vælge leasing.

Man kan til gengæld bruge det argument, at hvis man leaser en ny VW i 3 år, så ved man, hvad det koster at have den de 3 år. Så er der ikke noget med, at man skal udregne forventet værditab osv. - prisen er, som den er. Det gælder så kun operationel leasing. Vælger man i stedet finansiel leasing, er det alene et alternativ til at købe, betale afgift og finansiere.

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
    #22   19. maj 2021 Hvis du kun kører 140 km frem og tilbage vil et rejsekort være langt det billigste.

• #23   19. maj 2021 Det vil være endnu billigere bare at tomle. Men nu er det jo ikke lige en del af problemstillingen.

• Miguel P
    Miguel P Tilmeldt:
    sep 2020

Følger: 1 Svar: 9
    #24   19. maj 2021 Husk der er også muligheden for selv at købe bilen uden afgift og blot lease pladerne. Efter noget tid, når bilen har tabt noget værdi kan man vælge at betale afgiften og registrere den almindeligt.
    Det er en god mellemting, du tager selv ansvaret og sparer leasingsælskabets fortjeneste. smiley

• #25   19. maj 2021 #24
    Nej, det kan man så ikke. Ganske enkelt.

• Miguel P
    Miguel P Tilmeldt:
    sep 2020

Følger: 1 Svar: 9
    #26   19. maj 2021 #25
    Ikke lige sådan ordret som jeg skrev, men forskellen er den samme. smiley
    https://www.tjekbil.dk/leasing/flexleasing-af-egen-bil

• #27   19. maj 2021 Prøv at kigge på autotjek 100’s side
    Der får du 1 års garanti med i købet

• #28   20. maj 2021 #26
    Der står jo det eksakt modsatte af, hvad du skrev, på dit eget link:

"For at en flexleasing kan lade sig gøre, så skal du have disse ting på plads. For det første må du ikke stå som ejer af bilen i en leasingperiode. Her skal du sørger for, at det er leasingselskabet, der har ejerrettigheder over bilen i hele leasingperioden. Såfremt du har købt en bil, som du ønsker at flexlease, så skal du sælge bilen til det valgte leasingselskab og efterfølgende oprette en leasingkontrakt på bilen. Dette kaldes også for “Sale and Lease back” indenfor branchen."

• #30   20. maj 2021 Kan man godt flexlease en bil der har været fuld dansk afgift på?

For normalt kan en bil der har været på danske plader ikke importeres igen efter den har været eksporteret

Mange der har biler som er tæt på veteran og har en høj værdi med lav nypris er træt af man ikke kan sende den ud af landet før den bliver veteran, også hente igen som veteran til lavere afgift

• #31   20. maj 2021 #30 er de trætte af at de ikke kan lave et tricks hvor de får penge i hånden og samtidig bilen på danske plader igen?

Selvfølgelig skal man da ikke kunne gøre det. Formålet med at få penge retur er jo netop at bilen ikke længere skal være registreret i DK. At der så er en mindre registrerings afgift på veteran biler som aldrig har været indregistreret i Danmark er da bare positivt.

Er man så træt/har ondt i røven over afgifter/afgifts-refusion. Så sælg bilen og køb en anden fra udlandet... hvor svært kan det være.

• #32   20. maj 2021 #31
    Det er i og for sig fint der ikke er huller man kan udnytte i afgiftssystemet, men jeg mener personligt der er nogle regler som skaber nogle problemer når bilerne passerer 35 år

Hvis jeg købte en ældre værdifuld bil som var tæt på de 35 år, skal jeg før bilen bliver 35 år tage et afgørende valg.
    Vil jeg sælge bilen uden for Danmark og få refusion af afgiften, skal det gøres før bilen bliver 35 år. Såfremt jeg vælger dette er bilen for altid låst og kan ikke importeres til Danmark igen når den bliver veteran
    Veteranbiler kan der ikke tilbagebetales dansk afgift på, så vælger jeg at beholde bilen til den er blevet veteran, vil den ved salg udenfor Danmark stadig være med fuld afgift og uden jeg får refusion

Hvis jeg derimod er heldig og få fundet en specialbil med fuld Dansk afgift til langt under markedsprisen, kan jeg ifølge linket sælge denne bil til et flexleasing selskab.
    Få hele afgiften retur, en afgift som i og for sig kan være højere end hvad bilen med afgift blev købt for
    Og derefter flexlease bilen og derved betale 0,5% af den beregnede afgift om måneden

Hvorfor skal en tidligere eksporteres bil ikke kunne importeres til Danmark igen, når den tilsyneladende godt kan exporteres og derefter køres som flexleasing bil?

• #33   20. maj 2021 Jeg tror hele konceptet, at eksportere en bil, få skatten retur, og så importere den igen og betale veteran afgift.. er et åbenlyst forsøg på at trække penge ud af staten så det netop er derfor det ikke kan lade sig gøre.

Forskellen er vel at leasingselskabet ikke er en privat person og at de heller ikke betaler registreringsafgiften(den bliver aldrig dansk) og den er kun tilladt at køre med i Danmark så længe den er leaset, så efter endt leasing skal den enten skrottes eller sælges i udlandet.

Hvilke biler er det du tror man kan hive en helvedes masse penge ud af som er 34 år gamle?

• Christian Capion K
    Christian Capion K Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 1 Svar: 2
    #34   20. maj 2021 Nemt. Hvis du har penge nok, køb. Hvis du skal finansiere med lån, overvej leasing. Hvem tror I betaler de dyre kontorer leasingfirmaerne bor i? Dem selv? ??????

• #35   20. maj 2021 Hvis man kan få billån til 2 % tror jeg ikke på leasing ,

• #37   20. maj 2021 #33
    Der er lige betalt små 3.000.000 kr i fuld dansk registreringsafgift for en Ferrari F40 fra 1989

Ved denne betaling af fuld afgift, skal ejeren jo netop om nogle år gøre op med sig selv hvad han vil

skal bilen kunne sælges på det europæiske marked til en høj pris, er det jo nok ganske fordelagtigt lige og få de 2.500.000 kr retur i afgift før bilen rammer 35 år

Det betyder så også, at vælger man dette kan netop denne F40 aldrig igen komme på danske plader

En bil der har kørt flexleasing kan ganske fint sælges til i Danmark efter leasing. Der er intet krav om den skal eksporteres igen, men den kan kun komme på vejen ved indgåelse af ny flexleasing aftale eller betaling af fuld afgift

• #38   20. maj 2021 #37 3 millioner er billigt for en F40 og med 3 år igen til den bliver veteran så er ejeren nok ligeglad.

Kan huske at den officielle pris i DK i 1991(bilrevyen fra det år) listede en F40 til at koste 4,7 millioner DKK

En brugt nu koster mellem 1 og 1,5 million Euro

Så afgiften lyder nærmere til at være beregnet på den originale pris end til hvad en tilsvarende brugt går for på nuværende.

Jeg ved Karsten Ree har en F40, så det kunne være ham der har valgt at indregistrere den og han er nok pænt ligeglad med 3 millioner... omvendt kan det betyde meget at få kørt en bil på de danske veje inden man ikke længere kan køre bil.

Hvor mange F40’ere er der indregistreret i DK?

• #40   21. maj 2021 #38
    Det er ikke Carsten Ree der har indregistreret en F40 i december måned

afgiften er ud fra ny prisen, da afgiften aldrig kan blive højere end den oprindelige afgift

selvom man har råd til at smide 3mio kr i afgift, er der jo ingen der siger man er ligeglad med muligheden for at få 2,5mio kr tilbage ved et salg til udlandet

nu er det jo også et ekstremt eksempel, men det samme gælder jo også for lønmodtageren som har sparet mange år til hans drømme bil. Han skal jo også træffe dette valg hvis han har en bil der står til at blive veteran

• #41   23. maj 2021 Er lige som kommet lidt langt fra spørsmålet , måske der ikke rigtig findes et svar ? Men følg din mave fornemmelse og lev med dit valg , begge biler er rigtig fine

Kommentér på:
Leasing eller køb af bil?

Annonce