{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.902 visninger | Oprettet:

Diesel, Hybrid eller ren EL {{forumTopicSubject}}

Ja nu må jeg sgu have lidt input fra andre... Ikke sikkert jeg følger det, men skal bruge lidt input fra andre da jeg bliver mere forvirret af at forsøge bare at undersøge det selv.

Jeg har haft et lille uheld på Motorvejen, og det har resulteret i at min Honda Civic (Som jeg var ekstremt glad for trods elendig brændstof økonomi) er afgået ved døden.

Så jeg skal have fundet noget nyt at køre i.
Jeg har ca 120 km på arbejde hver vej. (jeg nægter at flytte til kbh) Så der køres en del kilometer, så jeg kigger lidt på Diesel biler, selv om jeg hader lyden af en Dieselmotor, Men Hybrid biler er jo kommet derop hvor de tangerer Diesel biler i brændstof økonomi, Dog kan jeg forstå at det ikke rigtig gælder når der er tale om megen motorvejskørsel.

En ren elbil er også en mulighed, da det jo kan lade sig gøre at køre på arbejde og hjem på 1 opladning, og så naturligvis så lade derhjemme mens man sover, med de nyere elbiler der kan køre 400-450 og mere til på en opladning... (og ja det tal falder lidt hvis vi snakker motorvej med 130 km/t)

Jeg ved nogle herinde har erfaring med lidt af det hele, så hvad er jeres input? Hvad virker mest fornuftigt?

Med Diesel, SKAL bilen være så støjsvag som muligt i kabinen. Hybrid skal IKKE være plugin hybrid da jeg så lige så godt kan tage en ren elbil...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diesel, Hybrid eller ren EL
  • #1   14. mar 2021 personligt ville jeg vælge diesel. hybrid og el skal lige have et par år mere før det giver mening i mit hoved.
    hvis man nu vælger og skal på længere tur med en el bil er du tvunget til at holde flere stop for at lade op og det gøres sjældent på under 1 time for 80% hvor du så kan køre måske 300km mere? tænk hvis man skulle til Tyskland eller andre længere ture. En diesel bil derimod køre nemt minimum 800km på en tank og så tager det 5 min og så er du på vejen igen.
    og generelt er der en del mere komfort i en diesel bil end de nyere hybrid biler, hvilket er noget jeg bare skal have når jeg køre de km jeg køre dagligt.
    kommer selvfølgelig også an på hvilke krav du har. størrelse, budget, årgang samt udstyr?


  • #2   14. mar 2021 Nåh ja... sorry.

    Budgettet hedder mellem 200000 og 300000.

    Alt fransk og ALT fra VAG gruppen er udelukket...

    Bilen må ikke være ældre end årgang 2019.
    Størrelse på bilen skal være golf-klassen eller større... (jeg er 205 cm høj så alt under golf-klassen føles som en kiste)
    Udstyrsmæssigt så er der ikke noget der hedder for meget udstyr... (er en gadget nørd)


  • #3   14. mar 2021 Taget i betragtning at du er 2 meter og 2og træls så er biler som C,klasse og Gulia desværre nok afskrevet. Men ville klart kigge på de 2 alligevel. .
    Corolla eller Civic diesel kunne også sagtens virke.. ved ikke hvad prisklasse du kigger efter
    Personligt er jeg lidt frankofil og syntes PSA laver fantastiske diesel maskiner
    Måske du kan finde en go Renault Talisman.

    Ville ikke tide.hybrid. med mindre der var noget Mercedes diesel hybrid. Og ren eler da en option. Men vel kun Tesla 3 og S der er værd at kigge på. Resten er virkeligt tarveligt bygget.




  • #4   14. mar 2021 #3
    Hvis du mener Mercedes C klasse så kan jeg sagtens køre sådan en... der er jo masser af plads... Og Giulia er da heller ikke afskrevet... Det er da relativt store biler jo...

    Civic vil jeg ikke have som Diesel... Den larmer ad helvede til i kabinen...

    Jeg vil hellere tørkneppes analt af en hest før jeg køber en fransk bil, så nej jeg finder aldrig en Renault Talisman, om så det var den sidste bil i verden... PSA laver Lort med lort i og lort udenpå... Så når jeg skriver: "Alt fransk og ALT fra VAG gruppen er udelukket... " Så mener jeg det virkelig...

    Prisklassen har jeg skrevet... 200000 til 300000 kr

    Tesla 3 har jeg faktisk kigget på, selv om det er en sedan... Men den fås inden for prisklassen utroligt nok...
    Men både Kia og Hyundai har lavet Elbiler med samme rækkevidde eller bedre, til lige godt 300K... Og de er lidt mere praktiske...


  • #5   14. mar 2021 ja okey personligt havde jeg gået med noget audi a3 eller lignende. men du skriver ikke fra vag.. måske noget BMW 3 eller 1 serie er lidt i tvivl med pladsen i en 1 serie til en gut på din højde.
    men jah jeg melder pas da jeg stort set kun roder i Audi og lign smiley


  • #6   14. mar 2021 Audi Er udelukket desværre...

    BMW ligger desværre 10 år bagud i forhold til tilsvarende konkurrenter, på udstyrssiden... en 2019 BMW 3 serie har ikke engang Android Auto eller carplay, som er standard i langt billigere biler... det taler lidt imod BMW... Det kan dog eftermonteres, men "hvad mangler de så ellers" bliver hurtigt min tanke...


  • #7   14. mar 2021 yup også derfor jeg er imod bmw, audi derimod er flot designet og generelt meget udstyr. Men det hjælper jo ikke dig når du ikke vil have det smiley
    Mercedes vil være på min liste som nr2, men da en anden nævnt du nok ikke kunne være i en c klasse tænkte jeg bmw ??


  • #8   14. mar 2021 Biler jeg har kigget på selv er:
    Mercedes A-klasse
    Mazda CX-30
    Mazda 3 (Både benzin og diesel er interessante her da Benzin versionen er oppe på 20 km/l)
    Toyota Corolla (Hybrid)
    Toyota CH-R
    Kia E-niro
    Hyundai Kona electric (Den er bare grim)
    Tesla 3
    Eller en Honda Civic magen til den jeg havde da jeg jo var glad for den... (Den er bare lige dyr nok at køre i)

    Er der et alternativ jeg ikke har tænkt på?


  • #9   14. mar 2021 #7
    min kollega har en C-klasse... jeg har skam kørt hans bil, og jeg kan sagtens være i en C-klasse... der er sågar plads til overs...

    Audi, er måske ikke helt udelukket... Den nye A3 er ikke forfærdeligt grim... (Det er primært VW jeg ikke kan fordrage... og ja er klar over at en Audi egentlig bare en en dyrere VW)


  • #10   14. mar 2021 Var igang med at skrive da du skrev pris.
    C klasse og Gulia har en "lille" cockpit så de kan føles små. Jeg ville selv gå efter en Gulial bare fordi den er så smuk og passioneret. Men en C-klasse er også en go bil.

    Er ikke enig i det med franske biler men du har din gode ret til at gå uden om dem

    Det mest tiltalende jeg kunne finde. Ikke franske var en BMW 1serie. Mazda 3, 6 og Ford Mondeo og Focus. Men har desværre hørt rigtigt skidt om samlekvaliteten på forskerne.

    Mazda'erne jeg har kørt har været rimelige økonomiske men ville klart lige kigge spritmonitor.de


  • #11   14. mar 2021 Uden at læse fra andre, så er det næsten dumt hvis man i 2021, ikke køber en Hybrid. Du får mere udstyr, hurtigere og så billigere end den billigste benzin/diesel fra samme mærke...

    BMW X2 og X1 25e ligger under 400.000 kr.
    Audi stiller også skabt med A3 45e til omkring 350.000 kr.

    Årets køb ,hvis du spørg mig, er så BMW 545e. Rækkesekser og 400 hk. Den ligger omkring 600.000 kr.
    Der findes også 530e med en 2-liter motor. Den er ca. 100.000 kr. biligere.


  • #12   14. mar 2021 har du prøvet Mercedes a klasse? for der mangler man virkelig komfort, generelt ikke meget bil for pengene i den.
    kiggede selv på dem da jeg skulle have ny bil sidste år. der landede jeg på en audi a3, sikke en verden til forskel på dem 2. hvis audi ikke er helt udelukket ville jeg helt klart prøve en tur i sådan en og samligne den med de andre biler du har kigget på. smiley siger ikke audi er det bedste men i forhold til en a klasse der burde man ikke være i tvivl.


  • #13   14. mar 2021 #10
    C-klassen har sgu da ikke et lille cockpit... Har du prøvet at sidde i en? Selv jeg har masser af plads...
    Jeg har dog ikke prøvet en Giulia...

    Efter et kig på Spritmonitor kan jeg se at Mazda 3 faktisk kører længere på benzin end på diesel... Lidt interessant... faktisk lige så langt som en del andre Diesel biler også...


  • #14   14. mar 2021 #11

    Super forslag... Du er ikke i nærheden af budgettet...

    Men hvor stor fordel er der lige ved Hybrid når jeg kører primært motorvejs kørsel? Det er trods alt 200 km motorvej til og fra arbejde i alt...
    Så vidt jeg ved kommer man jo til at bruge benzin motoren 90% af tiden, og så forsvinder fordelene i Hybrid systemet... (Alm hybrid... plugin-hybrid er et idiotisk system synes jeg)


  • #15   14. mar 2021 #12

    nej desværre... Har kun prøvet C-klassen...

    Der skal være en helt ekstrem forskel før at jeg vælger Audi over Mercedes... Helt ekstrem forskel...
    Hvad er det med hensyn til komforten du mener mangler?


  • #16   14. mar 2021 #13
    Kørte i en 165hk 2liteea CX5 benzin til Berlin og hjem igen (relativt tung fod. Plus noget bykørsel i Berlin) den holde et snit på 15.5km/l.
    Og så er mazda'erne super fede indvendigt


  • #17   14. mar 2021 #16
    Det er ret godt for så stor og tung en bil jo...

    Enig omkring interiøret i Mazda... Havde det ikke været for den tidligere Model 3's tåbelige loft i bilen, så havde jeg haft den i stedet for Civic... (jeg sad med hovedet nærmest limet mod taget, hvilket var irriterende)

    Men både 3 og CX-30 er med i overvejelserne... Men Måske skulle man tage dem i Benzin... Så slipper jeg for Diesel lyden... afgiften er billigere... og Spritmonitor.de viser der ikke rigtig er forskel i forbrug... Men om det også gælder med megen motorvejs kørsel ved jeg så ikke...


  • #18   14. mar 2021 fordelen er at du spare mange penge for en bedre bil.

  • #19   14. mar 2021 Hvordan er en toyota hybrid til samme pris som for en Mazda 3 Benzin eller diesel, og næsten samme KM/L en bedre bil? Hvor er den bedre? De har samme udstyr jo... Den må du kunne forklare bedre da...

  • #20   14. mar 2021 Ved ikke med en Corolla, men jeg har forklaret det. Fx. en Audi A3 , BMW X2e eller Mercedes A-klasse Hybrid. Du skal ikke tænke på fordele med hvor økonomiske de er - og siden du selv nævner Mazda - så er det udstyr og kræfter for pengene. Da Hybrid'er (18 December - ny afgifter), er faldet i pris, blev et par Hybriderne meget billig.
    Bare et eksempel. En BMW X2 benzin og lille motor på 1,5 og 136 hk. Den koster over 438.000 kr. En Hybrid version, 25e med samme motor og nu 125 benzin heste og 95 elektriske + firehjulstræk. Prisen er under 400.000 kr. Desværre er alle Toyota'er ikke faldet i pris da deres Hybridteknik fungerer noget annerledes.


  • #21   14. mar 2021 Så er der også Skoda Octavia IV (Hybrid) 1,4 fra under 300.000 kr. 204 HK og godt udstyret. Vælger man den med en 1,5 mHEV benzin og 150 hk, så starter den fra 318,000 kr.

  • #22   14. mar 2021 Jeg havde taget e-niro smiley Eller egentligt en e2008 GT Line som de kører kampagne på, men det er jo lidt udelukket smiley Jeg ved godt du frabeder dig det, men vil stadig anbefale dig at prøve en smiley


  • #23   14. mar 2021 Der vil hver eneste gang denne type spørgsmål kommer frem, komme et utal af indlæg som fortæller om fordele og ulemper, og oftest så er det ud fra ens egen præferencer

    med de nye afgifter, så er der sket en række ændringer, en række ændringer som skaber en "skævvridning" i forhold til nogle biltyper

    Der er når man beregner afgiften en ny bestemmelse, som særligt gør biler der udleder under 50g CO2/km attraktive

    derfor vil de klassiske hybrid (HEV) uden opladning blive beskattet som en "almindelig" bil. Derfor vil det for de fleste vedkommende ikke være et oplagt valg, og særligt med din kørsel vil du ikke få ret meget hybrid kørsel

    Opladningshybrid (PHEV) kan i mange tilfælde komme under de magiske 50g CO2/km, hvorfor de får en kæmpe afgiftsrabat. Det gør faktisk, at man vil kunne købe en ny PHEV til samme pris som en 2-4 år gammel diesel/benzin dreven bil af samme model. Derfor er PHEV blevet utroligt populære, det er dog ikke helt det oplagte valg til dit daglige kørsels forbrug. Fordelen ved en PHEV er dog også, at ud over bilen er billigere i afgift, så gælder den lavere afgift også for alt det ekstra udstyr du vælger at forsyne bilen med.

    En ren elbil har en lav afgift, og der er faktisk en del modeller som fint kunne klare dit daglige kørselsbehov. Fordelen ved en ren elbil er de lavere omkostninger til service, samt du ville kunne vælge en form for "flatrate" abonnement som giver dig billig kørsel til og fra arbejde. Der er dog vist nogen snak om, at den politiske aftale omkring netop disse abonnementer snart udløber, dette skal du nok lige tjekke op på

    Personligt ville jeg klart til dit forbrug vælge en ren elbil. Særligt nu her hvor afgiften for dem er fordelagtigt.
    PHEV modellerne er også attraktivt prissat grundet de lavere afgifter, men du vil jo naturligvis skulle forvente de vil køre kortere på literen end en diesel. Dog er der nogle som snakker om de kan køre knap 18-19 km/l i deres kuga, selvom de i en periode ikke har haft mulighed for at lade dem


  • #24   14. mar 2021 synes iden om hybrid er spændene og kunne godt selv finde på at købe det engang. men nu skriver du jo så vw er udelukket og så ville jeg nok kigge i en anden retning. toyotas hydrid modeller giver ingen mening da de ikke er plug-in, og så får du ikke rigtigt glæde af eldelen. smiley

  • #25   14. mar 2021 Phev modeller, er udelukket hos mig... Hvis jeg skal poste penge i en lader herhjemme gider jeg simpelthen ikke både betale for el og brændstof... Det giver slet ikke mening jo...

    Men ellers har #23 nogle gode argumenter... Der var lidt at tænke over... Tak


  • #26   14. mar 2021 #20 og #21

    Enten snakker du om biler helt uden for budget... Dvs totalt irrelevante... Eller også vrøvler du om Skoda der er fra VAG gruppen, hvilket også er totalt irrelevant... Tvivler på du ved hvad du snakker om når du ikke gider holde dig til relevante argumenter...


  • #27   14. mar 2021 #22
    Jeg vil hellere brændemærkes med hvidglødende stål på pikken, end jeg vil køre i en Peugeot... så nej, det affald vil jeg aldrig så meget som prøvekøre...


  • #29   15. mar 2021 #28

    Du kunne evt åbne øjne og læse hvad der er skrevet... budget 200 - 300K ikke hverken 4 eller 500K

    Og VAG lort var udelukket... Og hvad gør du så? Du vrøvler om 400K kr's biler og VAG biler... Det er her jeg tænker at du enten ikke gad lige læse hvad kravene var, eller også er du bare ikke intelligent nok til at binde et par snørebånd... I begge tilfælde er du ikke en man på nogen måde skal lytte til når det omhandler biler... Og jeg har ingen tolerance overfor dumme mennesker...

    Oven i det så beder jeg faktisk ikke om forslag til hvilke bilmodeller jeg skal kigge på... Jeg beder om erfaring og viden omkring fordele og ulemper ved Diesel vs, Hybrid vs, EL... med hensyn til megen motorvejs kørsel over lange strækninger... Inden for prisklassen 200K til 300K... IKKE 400K og over... Men kan se det var for svært for dig at forstå... Og vil man svare så forventer jeg saglige argumenter, og ikke "fordi jeg synes det" pis som du indtil videre er kommet med... Du har ikke formået at komme med 1 eneste argument der bunder i fakta... Ikke nok med det, så pladrer du løs om plugin hybrider som jeg allerede har fortalt IKKE har interesse, da det med at betale for både el og benzin, for mig virker som en idiotisk løsning... Hvis jeg skal montere en ladestation herhjemme skal det være til en rigtig elbil... Det har jeg allerede skrevet, og alligevel pladrer du løs i det samme igen... er du bare sindsygt dum? eller mangler du evnen til at læse?


  • #30   15. mar 2021 Dacia er da inden for dit budget og så er det fra Rumænien ??

  • #31   15. mar 2021 #30
    Og det er Mazda, Toyota, Mercedes, BMW, Audi, Ford, (Og utroligt nok også Tesla) Kia, Hyundai... Dacia laves af Renault... Og jeg nægter at køre i franske biler...

    Det er ikke Hjernen der vejer tungest hos dig hva?


  • #32   15. mar 2021 Jeg kan sagtens følge dine argumentationer for ikke at vælge en PHEV, og især ikke med dit kørselsbehov. Desværre er der mange som i dag bare køber en PHEV fordi den er billigere end en tilsvarende benzin eller diesel, uden egentlig at se på ens behov og krav til en bil
    Det er som om, at fordi man kan få en 530E billigere end en 520D vælger man en 530E, selvom man reelt ville være bedre tjent med en 520D.
    https://biltesteren.dk/plug-in-smuthul-til-en-billigere-bil/ er bare et eksempel på hvordan man vil sende et grønt signal, frem for at overveje det reelle behov

    Hvis du har mod på en elbil, som jeg faktisk personligt mener vil give god mening til dit forbrug, så ville jeg da klart forsøge at låne en fra en forhandler med henblik på et køb.
    Du kan naturligvis altid få en prøvetur, men når du skal pendle 240 km om dagen, var det fedt lige og prøve en elbil til og fra job en 2-3 dage før man træffer den endelige beslutning
    Mange har jo rækkevidde angst, og det er da fedt lige og kunne køre et ærinde på vejen til eller fra job. Så til dine 240 km om dagen, med primært motorvej ville jeg nok gå efter mindst 400 km, og gerne mere i rækkevidde. Særligt vinter, regn og høj fart sluger jo på batterierne.

    Derfor ville jeg se nærmere på følgende modeller, som alle har rækkevidde over 400 km og findes til dit budget
    Nissan Leaf
    Kia E-Niro
    Hyundai Kona
    Tesla model 3
    (VW ID.3 som dog er diskvalificeret da det er en VW)
    (Skoda enyaq IV, som har plus fordi den kan få trækkrog der kan anvendes til større trailer, men diskvalificeret da det er en VAG)


  • #33   15. mar 2021 #32
    Se det er råd man kan bruge...

    Jeg mener faktisk at tesla 3 også kan/kunne fås med trækkrog, op til 1000 kg... Den har dog den ulempe at det er en Sedan... Så det vil være lidt af et kompromis jeg skulle tage der... (har en hund jeg skal kunne have med i bilen)

    Men ja E-niro og tesla 3 har jeg begge kigget på... (Har også kigget på Hyundai Kona... da den bygger på samme platform som E-niro... den er bare ugudeligt grim)

    Leaf Synes jeg ikke jeg har set med over 400km rækkevidde dog... Måske bare mig der ikke lige har set de rigtige...

    Det er mest det med at udvalget af EL-biler der passer til behov, som jeg kan holde ud at kigge på, (ja det er faktisk ret vigtigt) og samtidig er i det rette prisleje, er rimeligt begrænset. Dog da finansiering af EL-bil kan gøres rentefrit lige for tiden, kan man nok hæve budgettet en smule...
    Så jeg overvejer kraftigt en Elbil, da det økonomiske aspekt tæller meget med... når "brændstof" kan klares med et Abbonement for 750 kr pr mdr, frem for de næsten 4000 kr i Benzin min honda kostede, så er det bestemt noget der trækker op... Men jeg vil også indrømme at begrænsningerne i rækkevidde, en infrastruktur der ikke helt er tilfredsstillende efter mit hovede... (Jeg kan ikke bare vælge en tilfældig "tank" og lade op på under 5 min) trækker samtidig ned igen...

    Du vil ikke mene at Diesel vil være fornuftigt? Dog set i lyset af at en Diesel koster mere i afgift, og visse Benzin biler faktisk kommer op på samme km/l tal som mange Diesel biler bliver jeg i tvivl om jeg egentlig vil gå på kompromis med den der grimme lyd en Diesel motor har... (jeg er meget besværlig, det ved jeg godt)

    Må indrømme at slaget står lidt mellem:
    Toyota C-HR (her taler designet for den, og at den opdaterede motor ligger på 25 km/l lige som en diesel)
    Mazda 3
    Mazda CX 30 (disse to enten som benzin eller diesel da det er meget få km/l der skiller dem ad)
    Mercedes A-klasse. (grundet km/l og pris)
    Kia E-niro
    og Tesla 3 Og jeg indrømmer blankt at den nok er lidt for upraktisk til mig, men det er nu stadig lidt federe af køre tesla frem for Kia... (Ja super forfængeligt ja)

    Jeg må ud og prøve mig frem... Jeg er dog blevet lidt mere lun på en EL-bil dog...
    Kia E-niro


  • #34   15. mar 2021 Jeg tror, du skal prøve at vælge noget af det, du ikke tidligere har kunnet drømme om, fx en VAG til 400.000 kr. Dine hidtidige valg har ikke ligefrem gjort dig til en lykkelig og positiv mand, så måske du i virkeligheden finder svaret i netop det, du ikke søger? smiley

  • #35   15. mar 2021 #34

    VW vil blot gøre mig vred og ked af det hver gang jeg kiggede i carporten... Så Nej... Gider ikke skulle Heile af min bil for at starte lortet jo...
    Og så virker det ikke særlig fornuftigt at købe en VW til 400K med mindre udstyr end tilsvarende biler fra Japan og Korea... Desuden bliver det ret umuligt at købe en VAG til 400K når budgettet kun tillader 300K... smiley
    Så det bliver heller ikke til en bil fra VAG gruppen denne gang... (Hvordan er det nu man udtaler V på tysk?)


  • #36   15. mar 2021 Min pointe er også, at du virker til at være en mand, der i forvejen er temmeligt træt af verden i kraft af din udstråling herinde i det hele taget, så dine valg frem til nu er åbenlyst HELLER ikke har været rigtige smiley

    Jeg troede i øvrigt, at vi var nået dertil i 2021, hvor vi var enige om, at det at kalde folk homoseksuelle ikke var en skældsord. Jeg tog åbenbart fejl smiley


  • #37   15. mar 2021 #36
    Nej verden er et dejligt sted... Dumme mennesker kan man dog nemt blive træt af... Jeg er f.eks. godt træt af dig...

    Og beklager meget jeg ikke er Politisk korrekt... Det må være hårdt at være et skrøbeligt lille snefnug dog... har ondt af dig... Du er måske også en af dem der mener der er mere end 2 køn? Og at socialisme er en god idé?


  • #38   15. mar 2021 Med mindre at du aktivt regner brændstof of service besparelser med ind i dit budget og køber en dyrere elbil, så tror jeg ikke det er realistisk på dit budget.

    Men 400.000 efter en Tesla Model 3 SR+ ville løse opgaven perfekt, og ville rigeligt spare dig pengene hjem igen på den lange bane.
    Så får du også en bil med 325 hestekræfter og anhængertræk til 1.000kg
    Og så er der selvfølgelig adgang til deres superchargere som altid er praktisk i en snæver vending

    Alternativt kunne man se om man kunne finde en Long Range AWD brugt til omkring det samme som en SR+ fra ny


  • #39   15. mar 2021 Det er jeg godt klar over, du er. Det har du gjort klart utallige andre gange. Og det kan jeg fint leve med - så meget desto mere lykkes det dig at udstille dig selv smiley

    Jeg går op i biologiske køn. Dem er der to af - det ene er man født med. Alt det andet handler om, hvordan folk gerne vil leve, og det har jeg i udgangspunktet ikke tænkt mig at blande mig i.

    Socialisme kan jeg dog ikke se noget stort lys i. Ved ikke, hvorfor du gerne vil vide dét, men det er da ingen velbevaret hemmelighed, at jeg ikke er socialist.


  • #40   15. mar 2021 #38
    en SR+ det er en Standard range + er det ikke? Den fås da til 309900... Det er tæt nok på mit budget til at fungere jo... Bevares den har så kørt 40000 km... men det tror jeg nu nok jeg kan acceptere... Eneste issue jeg lige har er stadig at det er en sedan... Det må jeg prøve at tænke over, om ikke jeg for en gangs skyld kan gå på kompromis med det..


  • #41   15. mar 2021 #39

    Og jeg har tydeligvis ret i at du hører til blandt den IQ mæssigt mindrebemidlede del af menneskeracen... For du har kun kommenteret for at være en idiot jo... ikke bidraget med noget som helst... Så dit formål var bare at udstille hvor lavt en IQ du havde eller havde du en anden grund til at bidrage med mundlort helt uden relevans til emnet?


  • #42   15. mar 2021 At sammenligne IQ med provokation er fornøjeligt i sig selv. Men jeg skal da med glæde meddele dig, at min IQ ikke ligefrem ligger i nedre kvartil, hvis du synes, du kan bruge det til noget.

    Men herudover har du da helt ret i, at jeg ikke bidrager med andet til tråden end at udstille dig - det var også formålet smiley


  • #43   15. mar 2021 Yeps det er en Standard Range +

    Ja du kan selvfølgelig godt tage sådan en som brugt, det ville da også være en god løsning smiley

    Jeg foretrækker selv stationcar, men er gået ned i en Model 3 i sedan, og så stort et problem er det heller ikke, der kan være forbavsende meget i den når man lægger bagsæderne ned smiley

    Og så er det bare en mega sjov bil at køre i
    Og du kommer til at spare enorme mængder penge på brændstof og service.


  • #44   15. mar 2021 #42
    Den eneste du har udstillet er dig selv...


  • #45   15. mar 2021 Jeg er ret sikker på, at mange, som læser dine indlæg, er ganske uenige smiley

  • #46   15. mar 2021 #43
    40K km synes jeg ikke er slemt og det giver alligevel en besparelse på 100K åbenbart...

    Jeg er ikke 100% Overbevist, men må indrømme at en tesla 3 ligger meget højt i overvejelserne... Netop det med at spare mange penge på brændstof er et kæmpe plus...

    Spare penge på service siger du? er det billigere? Eller er det service intervallet der er længere?

    nu har du en Tesla 3... f.eks. bremser som er en normal sliddel, hvor ligger prisniveauet på skift af dem? For på min Honda måtte jeg slippe godt 7500,- for noget så simpelt som skift af bremser, bare pga. den skide elektroniske håndbremse...


  • #47   15. mar 2021 #45
    Nu ved jeg du ikke selv er mr populær så din mening er jeg ret ligeglad med...


  • #48   15. mar 2021 Det ved jeg godt. Jeg ved også, at du er ret ligeglad med de fleste andres mening, hvis de ikke lige er enige med dig. Sådan er der jo så meget smiley

  • #49   15. mar 2021 #48
    Nåh ved du det? Sjov løgn at komme med...

    Jeg sætter stor pris på de input folk kommer med her... Og jeg ved da at jeg ikke altid er enig med de folk der har skrevet... Men sætter pris på deres input... Altså det der er relevant... Nok derfor man bliver træt af dig da du sjældent kommer med noget relevant...


  • #50   15. mar 2021 Du burde også sætte stor pris på mine bidrag til din tråd. Du får jo en hel masse trafik og dermed flere nye potentielle input, du kan være ligeglad med og svine til smiley

  • #51   15. mar 2021 #50
    Har ikke svinet et eneste af de relevant input...

    Og tvivler på nogen sætter pris på dig... Dit eneste formål er jo at opføre dig som en idiot... PS: Det er du faktisk ret god til...


  • #52   15. mar 2021 Du tager ikke helt fejl. Mit formål er at provokere dig til et stadie, hvor du bliver sur og tvær (det må du gerne kalde "idiot") - og det synes jeg fakrisk selv, jeg er ret god til, hvis man ser på dine modkommentarer smiley

    Jeg synes, det er skægt, at nogle har det sådan, at der ikke skal mere til. Det har utroligt stor underholdningsværdi for mig, vil jeg godt indrømme.


  • #53   15. mar 2021 #52
    Wow indholdsløst liv du åbenbart har så... Har ondt af dig så.

    Nå men jeg har et job der skal passes senere, så jeg vil gå i seng... mon ikke du kan få dagen til at gå... burde ikke være svært for en tastaturkriger...


  • #54   15. mar 2021 Der er INGEN service på en Model 3 smiley
    Man anbefaler at man renser og smører bremserne op ca. en gang om året. og det må man gerne gøre selv og det anfægter ikke garanti om man gør det eller ej

    Bremseklodser og skiver er stort set umulige at slide op på den.
    På min performance forventer man 250.000km på originale skiver og klodser.

    Man bruger stort set aldrig bremserne


  • #55   15. mar 2021 #53
    Du skal ikke have ondt af mig. Jeg klager ikke. Du behøver heller ikke at være misundelig, hvis du ikke har lyst smiley

    #54
    "Styrer" den selv bremserne, så når du træder på bremsepedalen, bruger den egentlig ikke bremserne? Eller er det mere et spørgsmål om, at bilen på anden vis ikke inviterer til at bruge dem? Jeg har aldrig selv prøvet at køre sådan en 3'er, så jeg er egentlig lidt nysgerrig på området.


  • #56   15. mar 2021 #54
    Ok det er temmeligt nice jo... Den sprang lige et par pladser op ad listen over potentiel ny bil... Og pengene jeg sparer kan jeg bruge på at fikse Min gamle opel, så der er lidt legetøj til anlæg... Og det bliver en interessant udfordring at opbygge nyt anlæg i en El-bil... Og den faceliftede version er jo faktisk pæn... Nu er det jo kun det med at hunden skal sidde på bagsæddet der trækker ned...

    Tak Carsten, det gav mig faktisk en del at tænke over... Jeg skal helt sikkert ud og afprøve sådan en Model 3...


  • #57   15. mar 2021 #55

    Hvis jeg skal tage ud fra den VW e-UP! man er tvunget til at tage på på arbejdet, så er motorbremsen nok relativt effektiv... Så bliver de regulære bremser brugt meget lidt... Blot et gæt, men må indrømme det fungerer ret effektivt på den der "kabinescooter" de kalder en "bil" på jobbet...


  • #58   15. mar 2021 Bay

    Man køre "one pedal driving" hvor hvor bilen bremser med elmotorer når man slipper gassen, og er det ikke nok så træder du på bremsepedalen.


  • #59   15. mar 2021 Skulle jeg ha brugt elbil, og økonimi var vigtigt... ville jeg kigge efter kona - og så satse på et nyt gratis batteri inden for et år eller 2..
    Brugt bil.. ny batteri

    https://www.berlingske.dk/virksomheder/hyundai-goer-klar-til-verdens-dyreste-tilbagekaldelse-af-elbiler


  • #60   15. mar 2021 #58
    Så det er stadigt sådan, så når man trykker på bremsen, så bruger den bremserne? Men at den til gengæld motorbremser ret kraftigt? Bare for lige at forstå det.

    Er det ikke irriterende, at den motorbremser så kraftigt? Jeg bruger forholdsvis ofte at slippe pedalen og bare lade bilen trille. Det giver både komfort og fin økonomi i visse situationer. Men det er måske bare en vanesag.


  • #61   15. mar 2021 Helt rigtigt forstået

    Nej man vænner sig lynhurtigt til det, i stedet for at slippe gassen helt, så letter man bare foden så man får det nedbremsning man vil have.
    Og så er man helt fri for at flytte foden over til bremsen, så det er super behageligt


  • #62   15. mar 2021 Ok, det lyder bare lidt mærkeligt. Altså, det gør alt nok, når man skal vænne sig til at køre på en ny måde. Men du har nok ret i, at det ikke er noget problem - har da i hvert fald aldrig hørt nogle beklage sig over, de er dårlige at køre i smiley

    Kan være, jeg skal over i en Tesla, når jeg er færdig med at hygge mig med min V8. Så kan jeg få klimakompenseret lidt til den tid smiley


  • #63   15. mar 2021 Ja dem der har kørt en elbil med one-pedal driving vil ikke have andet smiley
    Og de elbiler der ikke har det får meget kritik for det.

    Kan i hvert fald kun anbefale Tesla, power som en V8 og ingen af udgifterne forbundet med det smiley


  • #64   15. mar 2021 Har du overvejet en "beater" i en periode ?
    Hvis du står og mangler en bil så kan man ofte finde en ældre bil til 10.000kr der klare jobbet i en periode. Jeg køre selv inden gammel VW passat til 10.000kr den klare 20km/l og må holde så længe den kan. Så har du tid til at finde den nyere og markant dyre bil du vil.


  • #65   15. mar 2021 Du kan bare nemt komme til at stå i en træls situation hvor bilen strejker, og så har man pludseligt virkeligt travlt med at finde en ny løsning

    og jeg ville personligt være ret træt af at køre 240km hver dag i en gammel spand


  • #66   15. mar 2021 Carsten: Det er noget af en påstand eller generalisering.
    Efter at have sluppet af med Tesla Model 3 efter et års ejerskab kom jeg personligt frem til at jeg IKKE skal have one-pedal-driving igen.


  • #67   15. mar 2021 Alle regler har deres undtagelser smiley
    Men der er ret bred enighed om at det er den mest behagelige og ikke mindst mest effektive måde at køre på


  • #68   15. mar 2021 Bay, den vane tror jeg hurtigt du får tilvænnet dig.

    Jeg havde en 2020 Focus Hybrid halløj til låns en uge, imens min var på værksted.

    Den motorbremsede mærkbart mere, grundet hybrid/opladning går jeg ud fra, og jeg vænnede mig hurtigt til hvornår jeg skulle slippe speeder - altså lidt senere end jeg plejer.

    Og husker ikke min tur i Model S, men kan forestille mig den (elbil) bremser yderligere (motorbremser).
    Det jeg nok var mest imponeret over i Model S (lille model med 420 hk) var at der ingen torque-steer var. Det kan godt være det bare er sådan det er, men blev stadig imponeret smiley

    Model 3, har den gratis adgang til Teslas Supercharger halløj? Synes jeg netop ikke de havde? Eller er det kun bestemte modeller?


  • #69   15. mar 2021 Carsten:
    Med det skal man huske på at hovedparten af dem som på nuværende tidspunkt har en Tesla eller elbil generelt nærmere udgør et nichesegment i form af Tesla/elbils tilhængere for hvem alt hvad Elon laver er guld.
    Det er ikke sikkert at når mere almindelige bilister kommer til at køre Tesla/elbiler at samme tendens til at prise disse løsninger gør sig gældende.

    Men det sagt, hvis totaløkonomi og evnen til at klare det daglige kørselsbehov er de to altoverskyggende kriterier så er Model 3 et absolut fremragende løsningsforslag, hvis altså det daglige kørselsbehov kan dækkes af bilens rækkevide og hjemmeladning er en mulighed.


  • #70   15. mar 2021 Martin

    Nej en Model 3 har ikke gratis opladning hos Tesla, man giver ca. 2,60kr pr kw.

    Man kan dog optjene gratis SuperCharger KM ved at henvise andre til at købe en Tesla, hvis nu Cody køber en Tesla og gør det med reference til mig, så får vi begge 1500km gratis opladnig på SuperCharger som tak smiley Jeg har PT 2500km gratis opladning stående på min konto smiley


  • #72   15. mar 2021 I.d 4 fra VW er super prissat. 320.000 kr. for en stor elbil med masser af plads

  • #73   15. mar 2021 Men hvad siger den reelle rækkevidde på sådan en?

    Og personligt syntes jeg man får væsentligt mere for pengene i en Tesla, desuden tror jeg det er op af bakke at få Cody i en VW smiley


  • #74   15. mar 2021 Carsten, det var bare siden du skrev: "Og så er der selvfølgelig adgang til deres superchargere som altid er praktisk i en snæver vending".

    Men adgang til, altså så betaler du 2,6 kr pr kw?
    Men alle Tesla'er har vel "adgang" til Superchargere så?


  • #75   15. mar 2021 Carsten... hvad er den reelle rækkevidde på denne?

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-3/performance-awd-4d/5001373


  • #76   15. mar 2021 Martin

    Jeg mener at man har adgang til verdens bedste ladenetværk, som jo er forbeholdt Tesla uanset om det koster penge smiley
    Det er meget dyrere at benytte de få alternativer der er her i landet


  • #77   15. mar 2021 anden_

    Det er sådan en jeg selv har, og den er godt 400km med almindelig kørsel i snit.
    Om sommeren kan den godt komme længere op.
    Men 20" sommer hjul og 19" vinter koster lidt på rækkevidden


  • #78   15. mar 2021 Her er en køretur jeg havde for nogle uger siden i koldt vejr
    og med det snit ville jeg kunne køre omkring 410km.

    Jeg syntes det er OK på 19" vinterhjul i tæt på frost grader


    profilbillede
  • #79   15. mar 2021 #65
    Om det er en 20år gammel bil eller 3år gammel bil ændre ikke meget op pålideligheden. Køre 45000km årligt og har haft flere problemer med mine gamle 10-20.000kr biler end min ven med helt nye biler i samme periode. Så der er lidt som vinden blæser. Ja man kan købe noget forfærdeligt forskruet lort men man kan også finde noget relativt fint for ingen penge. Er idag blevet tilbudt en bil der ville passe ish til Cody's krav. Den har dog en gravendne fejl og det er at det er en VW. Over er sku stadig om jeg selv skulle købe den og fikse det med at den taber turbotryk. (den har fået skiftet turbo og EGR så de dyre dele er skiftet)


  • #80   15. mar 2021 Jeg har selv kørt biler der var 8-10+ år gamle til hver dag
    og jeg blev sq træt af at skrue i pisset, og en hverdags bil der skal køre så mange km skal altså bare spille


  • #81   15. mar 2021 #80
    Jeg kender flere der har større udfordringer med deres nye biler end mine venner med gamle biler. De fleste jeg kender der pendler langt køre faktisk i gamle biler. Så at antage at en ny bil er et pålideligt valg er kun baseret på teori


  • #82   15. mar 2021 Dacia Spring Electric 44 hk og under 130.000 kr. boom

  • #83   15. mar 2021 haha ja! han skal bare lade på vej til arbejde, og på vej hjem igen smiley

  • #84   15. mar 2021 En Octavia TDI med det hele, enten DSG eller manuelt gear, der fås masser af udstyr i den, kører laaangt på literen, deres benziner kører ikke så langt, men det er i min optik super stabile biler de laver hos Skoda.
    Har selv Octavia 1.4 TSI 140, fin bil, økonomisk, men kun hvis man kører morfar, ellers sutter den noget i sig. står til 19.2 km/l.


  • #85   15. mar 2021 Siden hvornår har VAG solgt Skoda? Det var jeg ikke klar over smiley

  • #87   15. mar 2021 Der er ikke meget, som ikke allerede er skrevet, men jeg vil også slå et slag for en elbil.

    Elbiler er virkelig ideelle som pendlerbiler. Jeg har haft en del biler, også med aut. gear, men ingen biler har været så flydende, komfortabel og stres-fri at køre i trafik, som min Tesla var. På landeveje og motorveje mærker man ikke den store forskel på om bilen kører på el eller brændstof, men i trafik og byer vinder elbiler stort på komfort. Hvis jeg skulle til at pendle igen, ville jeg uden tvivl se på elbiler.

    Med dit kørselsbehov ville jeg nok ikke vælge en elbil med under 400 km rækkevidde, medmindre du kan lade på arbejde. Der skal være rækkevidde at tage af til både sommer og vinterkørsel (øget forbrug til AC om sommer, og generelt højere forbrug om vinteren).

    En ny Tesla Model 3 ligger nok lidt over budget, men mon ikke der kan findes en lettere brugt indenfor budgettet? Besparelsen i brændstof vil jo nok finansiere forskellen, men det må kunne lade sig gøre at finde en indenfor budgettet. I det prissegment er Model 3 trods alt nok stadig den bedste elbil på markedet, trods de mange nye konkurrenter.


  • #88   15. mar 2021 #84
    Skoda laves af VAG gruppen... så det lort er udelukket...


  • #89   15. mar 2021 #79

    jeg har kørt gamle biler... Og uden undtagelse så render man og reparerer på lortet igen og igen... Og så er brændstoføkonomien jo til at lukke op og skide i, i en 10 år gammel spand...

    De biler jeg har købt der var max 1 år gamle, har haft 0 problemer i den tid jeg har pendlet frem og tilbage... Nok fordi de ikke var franske eller fra VAG.. smiley (Nej det er selvfølgelig ikke mærket ude foran på køleren der afgør det jo) Primære problem de har haft har åbenbart været føreren... smiley


  • #90   15. mar 2021 Så Dacia er stadig med ?

  • #91   15. mar 2021 #87

    Med bankens 0% lån til elbiler giver det mulighed for lidt mere luft i budgettet til en elbil... (Ja lån... men jeg har det fint nok med at betale af på bilen)

    En tesla 3 med kun små 30-40K km på tælleren kan faktisk fås lige under 300K, Det er dog standard range versionen... Mellem 3 og 400K kan man få både SR+ og Long range... (long range versionen vil dog nok have kørt små 50K km... men det er jo egentlig ikke så meget jo)

    Så Tesla 3 er alligevel blevet ret interessant selv om jeg i starten var en del imod elbiler...


  • #92   15. mar 2021 #90
    Du er ikke videre intelligent hva? Dacia laves af Renault... Så selvfølgelig er den ikke med...


  • #94   15. mar 2021 Arr. Dacia laves ikke Renault. De købte mærket i 1999, efter et par års hårde tider i gennem 90'erne og så var der også en Rumænsk revolution kort inden.
    Dacia bliver bygget i Rumænien, men teknikken er fra Renault, Nissan og meget snart Mitsubishi. Mitsubishi har nemlig stukket hånden frem og spurgt om hjælp til det Europæiske marked.


  • #95   15. mar 2021 #94
    "men teknikken er fra Renault, Nissan " Se det er grund nok...

    Og Dacia er udelukket fordi det er en rædselsfuld plastikbil hvis eneste gode egenskab er at den er billig...


  • #96   15. mar 2021 Men som du vil nok kalde det, så sætter jeg hjernen i.
    Jeg tror at Kina bliver førende inden for elbiler om ikke særligt længe. De kommer til at tage alt salg fra Tesla. Nu kommer Airways E5 til Danmark meget snart.

    De modeller som venter på at blive lukket ind igennem de Europæiske grænser, er Tesla Model 3 konkurrenten Geely Geometry . Den tilbyder mere rækkevidde (testet) til laver pris.Og så er der også BYD. Dem vi engang grinte af fordi de lavede den grimmeste kopi af en BMW X5. I dag er det et af de rigeste bilmærker i verden. De kører i øvrigt i Danmark som elektriske busser. Der er to modeller i vente. BYD HAN OG TANG. Begge med et unikt design.

    Men inden Carsten skriver det, så kan man stadig ikke sige om hvordan bygge kvaliteten er på de modeller endnu - men hey, alle skal jo starte et sted.


  • #97   15. mar 2021 #96
    Se Aiways U5 har jeg faktisk kigget på og overvejet også, men det afhænger jo også af flere ting... der mangler stadig mulighed for at se og prøve den i virkeligheden... men interiøret ligner faktisk noget der hører til i en bil... (jeg er ikke super vild med teslas Minimalistiske interiør) Og så er der jo den lille detalje med ventetiden på bilen... De er jo ikke i Danmark endnu... og der er grænser for hvor længe jeg kan vente...

    Men Ja jeg tror ogå at kineserne kommer og overhaler tesla og de andre på ELbil's markedet... Især efter at Aiways jo vidst fik topkarakter i Ncap...

    Som du selv siger kan man dog være lidt betænkelig ved byggekvaliteten, dog tror jeg at Kineserne godt ved at det er ret vigtigt på det europæiske marked...

    Har du evt. set U6 modellen de kommer med? Den ligner jo en konceptbil taget direkte ud af en futuristisk våd drøm... tror dog prisen bliver lidt højere...


  • #98   15. mar 2021 #96
    Damn Den BYD HAN og TANG er jo faktisk ret fede... Samme er Geely Geometry.. Det er svært ikke at overveje at støtte kommunist styret derovre jo... For de er da igang med noget af det rigtige på bil fronten...


  • #99   15. mar 2021 Der er sikkert bare ting på dem som ikke er gennemtænkt, selvom Xpeng pumpede penge i Teslabjørn på YouTube for at promovere deres biler, så faldt de ret kraftigt igennem på mange punkter, og der er jo ikke ligefrem tale om billige biler her.
    De er jo i samme prisklasse som Tesla på flere modeller.


  • #100   15. mar 2021 Og så er der NIO ET7 og ES8. De bliver lige nu kun solgt i Norge, men mon ikke også at de kommer til Danmark i år.

  • #101   15. mar 2021 #99
    Det kan du have ret i...
    men igen, tror ikke den perfekte bil findes...
    Ser man på Aiways U5, er det jo en SUV, som for mig er 100 gange mere praktisk end en tesla 3 der er en Sedan... Og har den samme rækkevidde Så er der pludselig flere ting der taler for den jo...


  • #102   15. mar 2021 Ja du skulle vente på en Model Y hvis det endeligt var, der får du lidt af det hele, den må også trække 1,6ton på trækket

    profilbillede
  • #103   15. mar 2021 #100
    Tror det der kræves er forhandlere der tør tage chancen med de nye Kinesiske biler...


  • #104   15. mar 2021 #102
    Den ligner lidt en Model 3 der er blevet trykket sammen... Sorry men det er sgu da grimt... smiley
    Men igen tænker jeg også på om Tesla Virkelig er så meget bedre... De har også haft deres issues med samlekvaliteten f.eks... (Ja på model S 1. generation)


  • #106   16. mar 2021 Cody

    Du får ikke mere komplet og underholdende pakke end en Tesla andet kan jeg ikke sige, alt andet jeg har prøvet virker forældet i forhold til smiley


  • #107   16. mar 2021 Må give#106 ret, jeg kører 40K om året, først diesel, så hybrid hvor man bare bliver træt når motoren starter da det betyder besøg på tanken og nu en ny Tesla 3 Performance. Lav regnestykket, et flat rate abonnement og du ender ud med en reel pris på 650 pr/mdr for at køre 40Kkm i en fed bil, den financierer sig selv et godt stykke af vejen??

  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #108   16. mar 2021 jeg har en golf cabriolet diesel, ny ude som inde. Kører 21 km på en litr. diesel. Hele sommeren har du hovedet fri til himlen. Ingen støj eller diesellyde, når calechen er oppe. Køreglæde, hurtig acceleration. Den er til salg, og du sparer mange penge. 47746261.

  • georg C
    georg C Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 8 Svar: 4
    #109   16. mar 2021 prøv se Ford Mustan Mack e ca 400000kr til 480000kr veligeholdelse sparer ca 1000kr i mdr eller Skoda Enyq iv til ca 300000 til 390000kr, og prøv se dem på glatis i 25 graders frost på you tobe. kan køre op til ca 500km.vil mulivis selv kikke på sådan en.

  • #110   16. mar 2021 Så er der Breaking news fra MG
    https://www.bilgalleri.dk/blog/mg-marvel-r-og-mg-5---tre-elmotorer-og-400-km/1016


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #111   16. mar 2021 Cody hør på Carsten Tesla 3 er som skabt til dig med det kørselsbehov du har, intet andet kan konkurrere med Tesla 3 med det budget du har. smiley

  • #112   16. mar 2021 Med 2 x 120 km om dagen, ville jeg klart vælge en batteribil.
    Med et budget på 2-300.000 vill jeg nok finde en ældre Tesla S, med gratis opladning på charger netværket.

    Alternativt en diesel.

    Hybrid vil stadigt være ok, da de første km kan køres på ren el, men så skal du jo ha en plugin. Al anden form for hybrid er hul i hovedet med den mængde km.

    Hybrid er dog for manges vedkommende blevet attraktive i forhold til diesel, da nye afgifter i den grad har gavnet hybrid priserne. (Den jeg lige har købt, er på blot 2 år faldet 350.000,- i pris, så den nu pludseligt er blevet markant billigere end dieselvarianten)


  • #113   16. mar 2021 Martin A

    Hvis du kigger på den komplette pakke så nej, så er der faktisk ikke noget der kan konkurrer med en Model 3 som det står lige nu..
    Selv den mindste og billigste Model 3 har stadig 325hk.. alt andet er desværre ret tamt i forhold til, for slet ikke at nævne infotainment er i en helt anden liga.
    Og når man lige beregner anhængertræk til 1000kg med så udelukker man de fleste elbiler på markedet i dag.
    Jeg gad da godt at der var flere valgmuligheder som gav mening, men sådan er det bare ikke lige nu


  • #114   16. mar 2021 Rene S

    Problemet med pluginhybrider er at de ofte har en elendig økonomi når batteriet slipper op, og med den mængde km så køre man hurtigt det man har sparet op i benzin.
    og så slipper man ikke for service osv.


  • #115   16. mar 2021 #108

    En golf cabriolet? Så vil jeg hellere sparkes i løgene af en hest gentagende gange hver dag i en uge, end at køre i en golf...


  • #116   16. mar 2021 #114

    Præcist det der er mit problem med plugin hybrider... De lyder smarte men i sidste ende skal du stadig hælde penge ud til Benzin og nu også til strøm... Og service osv...


  • #117   16. mar 2021 #109

    Jeg har kigget på Den nye "mustang" Mach-E... Den er fed... ingen tvivl om det... Spørgsmålet er bare om jeg faktisk får mest for pengene der end jeg gør med Tesla...


  • #118   16. mar 2021 #109
    En anden fordel ved Tesla som samtidig er et kæmpe minus ved alle de andre er at Tesla er ligeglad med om du får lavet service.
    De har jo ikke et værksteds netværk de skal holde liv i, Hyundai vil have deres til service for hver 15000??


  • Mikael R
    Mikael R Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Svar: 4
    #119   16. mar 2021 Tænk fremad.
    Hvor meget skal du afskrive de kommende fem år på en konventionel brændstof bil. Personligt tror jeg ikke der er meget afsætning i nyere brugte brændstofbiler til den tid, og kig på dine serviceudgifter i samme periode. Sammenholdt med finansiering og brændstoføkonomi, vil du kunne lave en opsparing med en ny ren elbil, i forhold til dine nuværende udgifter. Brug dem på at leje en bil i Tyskland den ene gang du måske får brug for det.


  • #120   16. mar 2021 #118

    Nemlig, der var mange Hyundai Kona ejere der blev ret sure da Hyundai pludseligt fandt på at deres bil skulle have skiftet kølervæske på batterierne med fast lavt interval som koster 10.000kr at få gjort. Noget som bilerne IKKE skulle da de først blev solgt til kunderne.

    Og det er noget de udelukkende har gjort for at gøre deres forhandlere glade så de kan se ud som om de er nødvendige, og selvfølgelig lænse deres kunder for penge


  • #121   16. mar 2021 #115

    Haha! ja og så lige en diesel smiley
    Der er bare ikke noget federe end at tage taget ned på en sommerdag for så at høre på den evindelige klapren fra en TDI motor, det score bare damer smiley smiley smiley


  • #122   16. mar 2021 Min far er super glad for sin C-klasse fra 2016, som jeg også synes kører virkelig godt. Vælg en C220d. Så får du 2,2 motoren med 170hk som er fra Mercedes selv, og som ikke er udviklet sammen med Renault. smiley

  • #123   16. mar 2021 #121
    Hvis ikke de vil scores kan man altid give dem en gang røg smiley


  • #124   16. mar 2021 Ja der er sikkert noget emissions snyderi der gør at den kan ryge til trods for at den står til at udlede renere luft end den tager ind smiley smiley smiley

  • #125   16. mar 2021 Plugin-hybrid kan sagtens give mening, men selvfølgelig ikke med det kørselsforbrug du har.
    Jeg har selv snart kørt 6000km i min Audi A6 PHEV, og kun omkring 17% har været på benzin, så langt hovedparten er på ren el.
    Når jeg så har en længere tur slipper jeg for de tvungne ladepauser som jeg havde i min Model 3 Performance som efter min mening havde for dårlig rækkevidde på motorvej.
    Kunne jeg havde fået en ren elbil som kunne have opfyldt samme ønsker og behov som min A6 og med en rækkevidde tilsvarende en Tesla Model S Long Range havde det været et oplagt valg, men sådan en bil kunne man ikke få på det tidspunkt jeg købte A6'eren og det kan man i øvrigt stadig ikke.


  • #126   16. mar 2021 Morten

    Bare sådan af interesse, hvad går din bil på literen på motorvejen når batteriet er fladt?


  • #127   16. mar 2021 #119
    Du har nok ret der... Desuden har jeg faktisk en ganske fin Opel Astra fra 99' som hygge projekt... Som jeg jo pludselig ville have fint råd til at køre den længere tur i hvor teslaens rækkevidde ikke kan følge med...


  • #128   16. mar 2021 #122

    2016 er for gammelt... Må ikke være ældre end 2019...


  • #129   16. mar 2021 #121

    Ja den er rædselsfuld at høre på i en alm lukket bil, så som cabriolet må den sgu da være ren tortur at køre i... En diesel cabriolet virker som den dummeste idé nogensinde...


  • #130   16. mar 2021 Carsten:

    Der må jeg melde pas, jeg kan simpelthen ikke huske det da brændstoføkonomi på ingen måde er noget jeg går op i.

    Men jeg har da overvejet at teste det på et tidspunkt af ren nysgerrighed.


  • #131   16. mar 2021 De fleste hybrider jeg har set og prøvet får i hvert fald katastrofalt dårlig økonomi så snart batteriet er brugt, og derfor æder den hurtig den besparelse ind man har haft på strømmen.
    Det er også en af grundende til at man kraftigt revidere hybriders opgivet km/l, afgifter osv. da det er rent og skær fantasi

    Flere hybrider er opgivet til at gå længere på literen end en 100% elbil og det i sig selv er jo tåbeligt


  • #132   16. mar 2021 Carsten T

    Korrekt, og anbefaler det heller ikke til formålet her, hvor bilen udelukkende skal bruges til transport.

    Hybrid er bare et pisse godt alternativ i mange tilfælde, fordi man for de fleste:
    1. Kan bruge den som almindelig bil udelukkende på el.

    2. Mig bekendt må alle hybrider trække en anseelig vægt.

    3. Ligemeget om man har rækkevidde angst eller ej, så med nuværende infrastruktur har man en bil der passer ind i begge verdener.

    4. Alt efter valg af hybrid bil, får man lidt mere power end man ellers ville få.

    I min hybrid har man valgt at udnytte mervægten på el delen. Jeg har dermed FWD på benzinmotoren og RWD på elmotoren. De er ikke mekanisk forbundet, så mit AWD er ikke forbundet med mervægt fra en mekanisk drivlinie. Dermed er mervægten på hybriden blot 125kg i forhold til tilsvarende benzin/diesel model med AWD.
    Jeg har 320hk på forhjulene og 90 på baghjulene, altså 410hk totalt og 700nm.
    Jeg har 50km på strøm og 65l Benz i tanken. Korrekt at økonomien ikke modsvarer en diesel eller batteribil, men holder dog en ok økonomi på mine langture. 2 gange i ugen kører jeg 450-800km i et stræk, primært motorvej, og holder her Ca 14km/l, hvilket er udemærket i en stor bil på benzin. (2.1 Ton)
    Når jeg er hjemme kører jeg udelukkende på strøm. Indtil videre har jeg et totalt snit på 21km/l på de 8000km jeg har haft bilen.

    Her var min tidligere diesel også lige omkring 21km/l i total snit.

    Hvad angår service, møder an nok hybriden største problem. Det er muligt den har kombineret de gode ting fra begge verdener, men desværre også de dårlige.
    Dermed ment 2 biler i 1 der skal serviceres...

    Men ak, købte jeg bil udelukkende for økonomien om at gøre, var mit valg af bil i eg helt andet prisleje. :):)


  • #133   17. mar 2021 Carsten T

    Jeg kan ikke huske om jeg har skrevet det tidligere, men inden jeg købte min PHEV, havde jeg tilbage i november lånt en Tesla S i et par uger.
    Jeg "lejede" den af forhandleren, med tanke på at modregne lejeprisen, hvis jeg købte den.

    Selvom den fint skulle kunne klare mit krav på rækkevidde (550km mener jeg) , blev jeg godtnok udfordret netop på dette, da jeg ved motorvejskørsel havde svært ved at komme over 350km på en opladning. Grundet mangel på opladningsmuligheder endte jeg med at bruge 2 timer ekstra på transport, hvilket ikke var acceptabelt. Desuden var mangel på ordentlig trækvægt et problem.
    Model 3 var jeg lidt skuffet over, og syntes den er ramt af samme problem som model X. De støjer begge to meget ved motorvejskørsel, hvor model S er lige tilpas. (målt med DB måler i min mobil, har jeg mindre støj i min PHEV, selv med motoren kørende, end model S)


  • #134   17. mar 2021 #132
    De fleste hybrider jeg har set må trække mindre end tilsvarende diesel bil...

    21km/l lyder fint... Men det kan en diesel også køre, og en del nye benzin biler også... Og så slipper man for at skulle betale for strøm også...

    Jeg kigger både på økonomien og komfort... Og en plugin hybrid giver bare ikke mening... Hvis jeg alligevel skal sætte ladestander op derhjemme og betale et ABB på strøm til bilen, så gider jeg sgu da ikke også til at betale for benzin... Og så har jeg jo en ældre benzin bil til sjov og hygge ved siden af... Så en elbil må selv jeg indrømme, giver rigtig god mening...


  • #135   17. mar 2021 He he... dB måler i telefonen... Det svarer til at tage billeder med en kartoffel jo...

    Kan man høre vejstøj er det jo bare fordi anlægget ikke spiller højt nok... smiley


  • #137   17. mar 2021 Tror mange der køber hybrid ik kigger økonomi samlignet med elbil.. de kigger rækkevidde, grøn ejerafgift og trækkrog... her vinder hybrid.
    (Nå ja, så er indkøbsprisen også blevet bedre end den rene brændstof udgave i flere tilfælde) fx bmw 330i er nu dyrere fra ny end bmw 330e)
    For hr og fru danmark er bilen måske næst største økonomiske post overhovedet, efter boligen.
    Så skal den da helst også opfylde ALLE behov.
    For trådstarter er ren elbil sikkert fint, da behovet passer der efter.


  • #138   17. mar 2021 #136
    Jeg vil aldrig lease en bil uanset hvilken det er... Fordi så kan jeg ikke bygge den om som jeg vil...

    Jeg kører aldrig på ferie alligevel... Man kan ikke køre der hvor jeg normalt rejser til... Og som tidligere skrevet, så har jeg allerede en benzin bil til de lange men få ture...


  • #139   17. mar 2021 #137
    Hvordan vinder hybrid lige? René elbiler kan nu fås med træk og op til 1500 kg på krogen... Så hvordan vinder hybrid lige der?

    BMW er 10 år bagud i forhold til næsten alle andre mærker, så det er et dårligt brand at sammenligne noget med... (Man kan seriøst købe en ny BMW uden Apple carplay... Det får du jo i en ny Kia)

    Grøn ejerafgift er sgu da den samme for elbiler som den er for hybrid, så hvordan vinder hybrid der?


  • #140   17. mar 2021 Det jeg skriver er at hybrid vinder når der skal så vælges..den er tæt på lige så billig i grøn ejerafgift, folk behøver ik ha rækkevidde angst og flere der må ha noget på krogen.
    Ellers ville der jo nok ha været fler elbiler end der er hybrid ik


  • #141   17. mar 2021 Det kan godt være jeg ikke kender min Audis forbrug af benzin ved 130km/t, men jeg ved med sikkerhed at det ikke er helt oppe på 21km/l.

    Jeg kan ikke forestille mig at forbruget ved konstant motorvejs hastighed er markant anderledes end for en tilsvarende ren benzin bil, i mit tilfælde ville det være en Audi A6 45 TFSI quattro og sådan en har jo heller ikke prangende forbrugstal.

    Men selv om de få ture med motorvejsfart bliver meget dyrere pr km end en tilsvarende tur i en ren elbil betyder det jo ikke noget.
    Det som betyder noget er gennemsnittet ud fra ens kørselsmønster.

    Kører man mange km hver dag med en større andel motorvejskørsel giver PHEV ikke mening, så skal man over i enten BEV eller ren diesel.
    Kører man dagligt få km og en gang i mellem længere ture på motorvej så kan en PHEV også give rigtig god mening.
    Det ville en BEV selvfølgelig også kunne, men igen så er det reelle udvalg af BEV'ere noget begrænset.
    Personligt vil jeg gerne have en tysk luksus sedan (ingen SUV tak!) som uden problem kan køre 400 km på en opladning til trods for at der er minus grader.


  • #143   17. mar 2021 Edit til mit sidste indlæg, der skulle selvfølgelig have stået følgende til sidst:
    Personligt vil jeg gerne have en tysk luksus sedan (ingen SUV tak!) som uden problem kan køre 400 km på en opladning ved 130km/t til trods for at der er minus grader.


  • #144   17. mar 2021 Nu er der flere der bliver ved med at gentage at hybrider må trække en masse, det passer simpelthen ikke
    Jeg snakkede med en gut der havde en Kuga PHEV der prøvede at bilde mig ind at hans bil måtte trække 16 eller 1800kg
    her er lige en lille liste.

    0 kg BMW 225xe
    Kia Optima Sedan PHEV
    Mini Countryman S E
    Porsche Panamera E-Hybrid
    Toyota Prius Plug-in

    750 kg Hyundai Ioniq PHEV

    1.200 kg Ford Kuga plug-in hybrid (750 kg med trailer uden bremse)

    1.250 Peugeot 3008 Plugin Hybrid
    Peugeot 508 og Peugeot 508 SW Plugin Hybrid
    Opel Grandland X Plugin Hybrid

    1.300 kg Kia Niro Plugin Hybrid
    Kia Ceed SW Plugin Hybrid
    Kia XCeed Plugin Hybrid


  • #145   17. mar 2021 Ole det er jo heldigvis en smagssag
    Det værste der kan ske er jo at folk tror det er en Porsche smiley



    profilbillede
  • #146   17. mar 2021 Porsches E-hybrid må da trække 3500 kg smiley Kender en skibsmailer der har en

    Vi har selv overvejet en E-klasse med plug-in diesel, da vores kørsel ikke helt kan dækkes af elbiler smiley Men indtil videre har vi en almindelig diesel stationcar og tøffer 21 på literen så det er fint for nu. Bil 2 bliver dog en elbil næste gang i stedet for diesel smiley


  • #147   17. mar 2021 Kasper

    Ja men så er du også oppe i en heeeeelt andet prisklasse, der kan du også købe en Tesla X som må trække i nærheden af det.
    og så har du stadig råd til at købe en Model 3 der må tage 1000kg ved siden af smiley

    Men de hybrider som almindelige mennesker kan komme i nærheden af må ikke trække ret meget


  • #148   17. mar 2021 Sjovt at du i din liste springer over Audi A6 50 TFSI e...
    Men den kan jeg hjælpe dig med:
    2.000kg smiley

    Det kan godt være at der er nogle som ikke er bilkyndige som mener at Model 3 ligner en Porsche, men er det ikke også samme type mennesker som mener at enhver rød sportsvogn/coupe er en Ferrari smiley
    Men hvis du nogensinde havde set en Model 3 ved siden af en Porsche vil du heller ikke være i tvivl om at det er vidt forskellige biler.


  • #149   17. mar 2021 Tjekkede lige Passat GTE da det er en jeg ser flere af heromkring hvor jeg bor.
    1.900kg på krogen smiley


  • #150   17. mar 2021 #149

    Nu har jeg ikke børnebørn, så en bil som passat med verdens mest Morfar agtige design er sgu ikke lige i min smag... Desuden så pynter VAG vel med tallene som de plejer... (Dieselgate anyone?) Og jeg vil stadig ikke have en VAG... Gider ikke Heile af bilen hver gang jeg skal køre...


  • #151   17. mar 2021 Carsten-->>
    Der findes jo flere PHEV modeller som godt må trække nogle kg på krogen, men det er meget forskeligt fra model til model. Og lige nu er det nok nemmere at finde en egnet campingtrækker når vi snakker PHEV frem for EV, men der sker jo konstant en udvikling på disse to biltyper

    Sådan lige lidt hurtige tal på hvad PHEV bilerne må trække
    1750+ kg tiguan, diverse volvo T6 og T8 (samt xc40 T4), C300e
    1500+ kg Golf GTE, Leon, octavia, kuga 2021 model

    jeg ville hvis jeg skulle vælge mellem PHEV eller en EV model klart have mere fokus på ens daglige behov, og ikke vælge det ene frem for det andet

    selvom mange egentlig er imod PHEV, så ser jeg en række muligheder i netop PHEV modellerne. De er perfekte pendler biler for folk som kører 40-60 km om dagen i alt til og fra job, og så kan de jo for manges vedkommende vær et godt springbræt videre til en ren elbil. Vi kender efterhånden mange som er skiftet til PHEV, men ingen af dem er reelt klar til EV som markedet osv er i dag, men jeg tænker da mange af dem næste gang vælger en EV model

    ulempen ved PHEV er dog, at hvis man som os eksempelvis kører med campingvogn, så vil man jo oftest når batteriet er tømt have en mindre benzin motor til drivkraft.
    Flere skriver i alt fald, at man skal være opmærksom på man ikke har en stor motor med masser af moment til hele køre turen hvis man vælger en PHEV som campingtrækker


  • #152   17. mar 2021 Cody, det var heller ikke ment som et forslag til dig.
    Det var en henvendelse til Carsten hvor prøver at pointere at han piller de data ud som understøtter hans pointe og ignorerer resten.
    Jeg har fuld forståelse og respekt for at du ikke vil have VAG eller franske biler.
    Jeg har det nemlig på præcis samme måde med Tesla efter at have prøvet det et år.


  • #153   17. mar 2021 Mener mg ehs må trække 1500kg på krogen

  • #154   17. mar 2021 Morten

    Jeg havde udeladt biler i den høje ende af prisskalaen da de jo ikke er interessante for langt de fleste i den debat her, du kan jo ikke sammenligne en A6 PHEV med en startpris på 520k med en Ford Kuga til 250k

    Det samme med en Passat GTE, inden du er færdig med at sætte flueben er den også over 500.000.-


  • #155   17. mar 2021 Det er så vidt jeg har forstået også ret begrænset hvor mange rene benzin biler (og formodentlig også diesel) til f.eks. maks 250k som må trække omkring 2.000kg, så kan man jo heller ikke regne med at hybrider i samme prisklasse må.

    Jeg fik forresten testet min PHEV's benzin forbrug ved 130km/t på benzin drift.
    11,9km/l over 63 km med 130km/t iht. speedometeret, målt som gennemsnit frem og tilbage på samme strækning.
    Det forbrug er efter min opfattelse helt i tråd med det brændstofforbrug man kunne forvente af en bil af den størrelse med en benzin motor af den størrelse, men det kunne være sjovt at låne en A6 45 TFSI (som hvad angår benzinmotoren er den model som kommer tættest på) for at se hvordan den klarer samme test.


  • #156   17. mar 2021 Huuha 11,9 det er dyrt at køre på ferie smiley

    En Bovlam Nissan Qashqai må trække 1800kg, selvom det nærmest ikke er fysisk muligt for motoren smiley


  • #158   17. mar 2021 Det er som man ser på det.
    Jeg tror ikke en Audi A6 45 TFSI, BMW 530i eller en Mercedes E 300 (som alle er biler af samme størrelse og med ligeværdige motorer drevet af benzin) ville kunne køre længe på literen under disse forhold.
    Faktum er bare at store dyre biler er... ja dyrere at køre i end små økoæsker (surprise surprise).


  • #159   17. mar 2021 11,9 km/L

    Damn det er mindre end min gamle Opel fra 99' kører... Så giver PHEV jo stadig bare slet ingen mening på nogen måde...

    Forstår slet ikke princippet bag PHEV... De kører ca det samme som du kan få både Diesel og rene benzin biler til at køre i gennemsnit... Nu skal du bare betale for strøm oven i hatten... det giver jo slet slet ikke mening...


  • #160   17. mar 2021 Kører din gamle Opel også så langt literen når det er ren 130km/t kørsel vi snakker om?

    Vi kan godt blive enige om at PHEV ikke giver mening hvis man ofte kører meget på motorvejen.
    Men med det rigtige kørselsmønster kan det give rigtig fin mening.
    Jeg har over de sidste knap 6000 km kørt et gennemsnit på 62,5 km/l, hvilket vil sige at jeg imens jeg har haft bilen kun har tanket den 2 gange (jeg regner ikke forhandlerens tankning med da der ikke var meget benzin i tanken da jeg fik den leveret smiley )...
    Jeg nærmer mig dog 3. tankning da den siger der kun er 100km rækkevidde tilbage i tanken.


  • #161   17. mar 2021 Carsten de fleste qashqai må trække 1200-1400 kg

    Kun enkelte 1,6dci og 1,75dci modeller må trække 1800 kg, og faktisk er der kun 26 brugte på Bilbasen som må trække så mange kg

    PHEV giver altså fint mening. Du kan i hverdagen fint kører på rent strøm, og her kan du faktisk køre til nogenlunde samme pris som ren elbil. Derefter kan du så køre videre på benzin og her have samme forbrug som en normal benzin bil

    At den ikke giver mening for en med stort dagligt kørselsbehov gør ikke PHEV mindre egnet til andre

    Jeg kunne med en PHEV realistisk køre omkring 20.000 km af vores årlige 25.000 km på rent strøm. Så for os er det da klart et godt alternativ til en traditionel bil


  • #162   17. mar 2021 Morten J

    Min Astra OPC Stationcar med 250hk kørte 14km/l ved 130 på motorvejen


  • #163   17. mar 2021 Havde man kunne kombinere PHEV med diesel ville det give mere mening, brændstof er billigere og så ville man kunne holde et snit på 20km/l selv når batteriet er tomt.

  • #165   17. mar 2021 En Astra er jo også markant mindre end en A6, det kan jeg ikke forestille mig andet end at det har noget at sige.
    Det skal siges at snittet stadig steg da jeg afsluttede målingen så havde jeg fordoblet afstanden jeg målte over havde jeg nok kørt længere per liter.
    Målingen var også taget ved ca 2°C så også her er der mulighed for forbedring.

    Mercedes laver både en E 300 e (benzin-PHEV) og en E 300 de (diesel-PHEV).
    Så vidt jeg ved er det kun Mercedes som laver diesel-PHEV, men de findes hvis man skulle have det behov.


  • #166   17. mar 2021 I øvrigt, den jeg linker til må ha 1800 på krogen... hvilken næsten ny bev til 425.000,- må det?

  • #167   17. mar 2021 Tesla Model X må tage 2.250kg
    Men ja det er også en lidt dyrere bil, også en væsentligt kraftigere

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-x/90d-5d/5014594


  • #168   17. mar 2021 Jeg kender ik nyprisen på model x?
    Men c klassen må være tæt på nyprisen allerede


  • #169   17. mar 2021 Tesla'en koster jo også over 40% mere.

    Model X starter i 935k fra ny.
    Det er så ikke til at finde nyprisen på C300 de længere da produktionen er ved at skifte til den nye C klasse.


  • #170   17. mar 2021 Tjekkede lige nyprisen på den større E300 de... 639.500 kr...

  • #171   17. mar 2021 Tænker nyprisen var under 500.000 på c eren
    17.000km og 6mdr kan da næppe ha kappet over 75.000,-
    I øvrigt.. de "små" A-er må sgu ta 1600kg på krogen

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/a250-e/13-aut-4d/5024488


  • #172   18. mar 2021 Jeg valgte lige at teste en ren benzin bil med en nogenlunde tilsvarende motor (4 cylindret 2 liters turbomotor) som den i min Audi PHEV for at se hvordan den klarede sig ift. de 11,9km/l jeg opnåede på ren benzin drift over 63km ved 130km/t.

    Jeg tog præcis samme tur på samme tid på dagen under samme vejrforhold.
    I dag var bilen dog en VW T-Roc 2.0 TSI DSG med 4motion og 190hk.
    Det er så en lidt mindre/lettere bil end min Audi, men den er tilgengæld højere.
    Resultatet var 11,8km/l, hvilket er en lille smule dårligere end hvad jeg målte i min PHEV, men forskellen er så lille at man inden for fejlmargenen formodentligt kan antage at de kører lige langt pr liter ved 130km/t.


  • #174   18. mar 2021 #172
    Din test viser jo fint hvorfor PHEV slet ikke giver mening... Det er kun til folk der bor i byen, og sjældent kører længere ture...


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #175   18. mar 2021 #173 Du er syg “ ikke porsches flotteste bil “ Ja ja hold du dig til Fiat multipla Ha ha ha smiley

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #176   18. mar 2021 #172 Cody eller folk som er dumme og har arvet så meget at de er ligeglade med at fyre pengene af på benzin. smiley

  • #178   19. mar 2021 Min test viser at en PHEV ikke bruger mere benzin end en tilsvarende benzin bil.
    Det er jo ikke alle som har et kørselsbehov hvor en dieselbil giver mening, jeg har selv set eksempler på at brug af en dieselbil til primært kortere ture kan blive dyrt i det lange løb på grund af tilsodning og de medfølgende værkstedsregninger.
    Alligevel er der nogle som stirrer sig blind på hvor mange km/l en bil kører og vælger diesel til trods for at deres kørselsbehov ikke er til det.
    Når jeg over de sidste 6000km har formået kun at bruge benzinmotoren 17% af strækningen til trods for en elektrisk rækkevidde på 40-60km alt efter vejret illustrere det vist godt nok hvor meget lange ture hvor en diesel kunne give mening udgør af mit behov.


  • #179   19. mar 2021 Altså jeg tager 2100kg på krogen i min PHEV, som så godt nok også ligger med priser en anelse over en Tesla 3. Min har så "kun" 410hk 750nm, så den kan fint klare det, og smutter også til 100 på 4.8sek, så det er ingen kedelig bil.

    I min verden den bedste pakke man kan komme til, for dem der har behov for rækkevidde, trækkraft og lidt sjov i gaden.
    Trækvægten er iøvrigt den samme for min PHEV, som for de tilsvarende udgaver af bilen.

    Tesla X gir bare ikke mening, heller ikke selvom de må have godt på krogen. Med en egenvægt på 2500kg og totalvægt på 3000kg, må man jo knapt have familien lovligt med i bilen, og slet ikke hvis man oveni har oppakning med.
    Endnu værre er det med Tesla S der kun må have 300kg ud over føreren. smiley
    Tesla 3 er i det henseende bedre, da den trods alt må laste 500kg ud over føreren, hvilket er ret normalt i den størrelse bil.

    Og nej Carsten, der er absolut ingen der sammenligner en Tesla 3 med en Porsche, eftersom Teslaen kun er halvt så stor, og ligner lidt en frø. smiley





  • #180   19. mar 2021 Jeg mødte også lige en Model 3 på vej til arbejde i morges (der er ikke mange af dem på disse kanter) og Porsche var nok også det sidste jeg tænkte...
    Snuden af den er altså ikke det mest heldige design smiley


  • #181   19. mar 2021 #135

    Hvis du blot bruger den samme kartoffel til at tage billeder med, har du et godt sammenligningsgrundlag.

    Og med 6 db til forskel mellem Model S og Model X på samme stræk, samme hastighed, samme dag, så taler resultatet meget godt overens med de sagsanlæg der kom fra Tesla X ejere, der brokkede sig over markant mere støj end deres Tesla S.
    Jeg måler iøvrigt kun 2 db forskel mellem Tesla X og 3, hvilket også bekræfter oplevelsen af markant mere støj i model 3, end i model S, hvilket også gir bedre mening, da det er en billigere bil.
    Jeg er absolut ikke imponeret, og må desværre holde fast i at det eneste Tesla kan tilbyde er acceleration. Alt andet er ringere end selv elbiler til halvdelen af prisen. Model X og S syntes jeg til gengæld virker lækre, med lækre materialer. Samlekvaliteten skal jeg ikke gøre mig klog på, men model 3 slår sig frem på acceleration, og har ikke meget andet at byde på end finurlige indstillinger og sjove gimmics, som formodentligt hurtigt bliver kedelige. Komfortniveauet på en lidt ujævn motorvej ligger under en Ford Focus IMO, og ja, jeg har kørt en del km i Teslaer....


  • #182   19. mar 2021 Haha ja det er sjovt, man siger fronten er grim på en Model 3, viser man så en Porsche som er næsten identisk, så høre man undskyldninger som "Den ligner da overhovedet ikke", "Det er altså heller ikke den pæneste Porsche" bla bla bla.

    Fronten på de 2 biler er stort set identisk, Porschen er pæn og Teslaen er grim
    Det har ikke en skid med design at gøre og en heeeeel masse med mærke-snobberi at gøre smiley


  • #183   19. mar 2021 Kunne i evt oplyse hvor mange km blandet kørsel der kan køres i hybrid mode, før batteri løber tomt?
    Kan ikke udelukke vores bil nr 2 næste gang blir hybrid... men er sgu egentlig ligeglad med km/l men mer intresseret i hvor længe der kan køres, inden el motorkraften ikke længere kan supplere?
    Altså, hvor mange km kan man bevare samlet systemydelse?


  • #184   19. mar 2021 Den nye Tesla model 3 er jo netop mere støjdæmpet, den har bl.a. fået lamineret glas (for at fjerne støj) og er bedre støjdæmpet generelt samt interiøret er blevet noget federe med den nye centerkonsol smiley
    Design er jo en smagsag, jeg synes interiøret er fedt med det hvide læder, men forstår virkelig ikke dem der vælger det sorte smiley Model 3 er ingen pæn bil imo men det er jo individuelt


  • #185   19. mar 2021 Carsten: Du sku' ha gået til Louis Nielsen.
    Fronten har måske lighedstræk, men det er ikke det samme som at den er identisk.
    I så fald havde du nok også set Porsche sagsøge Tesla for at kopiere deres design.

    Det som virkelig irriterer mine øjne ved model 3's front er den "fold" der er på snuden, den er ikke så synlig på det billede du har lagt op, men jeg har markeret hvor den er.

    Hvis ikke det var for den kunne bilen have været meget flottere, for resten af fronten fejler ikke noget grotesk.
    Det er bare den fold der fucker det hele op.


    profilbillede
  • #186   19. mar 2021 anden:
    Jeg kører omkring 40 til 60km på el alt efter vejret.
    Det har også indflydelse på rækkevidden om man kører 10 ture af 4 km eller 4 ture af 10 km.
    For hver gang du starter bilen skal den bruge strøm på at varme/køle kabinen.
    Så hvis man bruger hele opladningen på én tur har man længere rækkevidde end hvis man bruger opladningen på flere små ture.


  • #188   19. mar 2021 Ja for de er jo bare sååååå forskellige de 2 fronter der smiley smiley
    Det er lidt med Kejserens nye klæder, dem kan du i hvert fald se Ole F smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #190   19. mar 2021 Du mener måske også at denne front ligner en Porsche/Tesla Model 3?
    Den har også mange lighedstegn.
    Den har som Model 3 også en enkelt fold i designet som gør at den adskiller sig, men ellers har den da alle de samme elementer.


    profilbillede
  • #192   19. mar 2021 #186#
    Det jeg mener er, hvor mange km kan du køre med fuld systemydelse til din rådighed fra start til slut?
    Går ud fra man med fuld opladt batteri, stadig kan vælge at bruge begge systemer fra start?


  • #193   19. mar 2021 anden:
    Ja det kan man, men hvor længe man kan afhænger af hvilken mode man kører i.
    Den starter som standard op i EV mode, dvs. ren eldrift, med mindre man trykker for hårdt på speederen så motoren starter.
    Man kan også skifte til hybrid drift, hvor den selv skifter mellem el og benzin.
    Så er der battery hold hvor den kører næsten udelukkende på benzin for at spare på strømmen.
    Men hvis du ønsker maks effekt skal man nok skifte til sport mode (sætte gearvælgeren i sport) så starter den motoren selv om man holder stille og hjælper til med elmotoren.
    Men aner ikke hvor langt man kan køre på den måde, for jeg bruger det næsten aldrig.

    Ren eldrift er sublimt når man ønsker komfort, så en BEV havde nok været det optimale valg for mine behov, hvis altså man kunne få en BEV der kunne opfylde mine krav og ønsker og specielt krav til rækkevidde.


  • #194   19. mar 2021 Nu må du fandme holde

    Se på placering af lygter
    Form af lygter
    Placing på blink
    Placering og udformning af luftindtag
    Bilens og især skærmenes form sammen med lygterne
    "motorhjels" åbning

    hold nu... nu gør du dig dummere end du er Morten


    profilbillede
  • #195   19. mar 2021 Så se det fra denne vinkel og fortæl mig hvor meget du mener de to biler ligner hinanden.

    profilbillede
  • #196   19. mar 2021 Det må simpelthen være en giga gåde, hva teslas designer lige har tænkt på der..

  • #197   19. mar 2021 Uanset hvad er det stadig den bedste elbil på den danske markede i prisklassen ser det da ud til...

  • #198   19. mar 2021 Når man ser Panamera og Model 3 i bakspejlet, ser de sgu meget ens ud. Jeg er flere gange blevet "narret" smiley



  • #199   19. mar 2021 Cody:
    Hvis man vil have den elbil med bedst rækkevidde, effektivitet, ladehastighed og ladeinfrastruktur til prisen rent objektivt set så har du helt ret i at Model 3 er toppen af poppen.
    Hvis design, kvalitet, betjeningskoncept og komfort og så spiller ind risikerer den ret hurtigt at dumpe ned af listen alt efter personlige præferencer.


  • #200   20. mar 2021 Ja, på et eller andet tidspunkt opdager de fleste, at det er en høj pris at betale for at kunne komme fra 0-100 på 3.5sek. ;);)
    Når speederen slippes, er den ligeså kedelig som biler til det halve.

    I min optik vækker en Tesla 3 ikke mere opmærksomhed end en Nissan Leaf.

    Jeg er til gengæld stadigt betaget af Tesla S, og kan godt tage mig selv i at tænke "fed nok bil", hvis der står sådan en basse med store fælge og helt nypoleret.
    Og co2 spørgsmålet... Tja, jeg har stadigt ikke mødt en person der har købt en Tesla 3 grundet co2. Det er udelukkende kombinationen af lav pris og høj ydelse, der i sidste ende nok gir den modsatte effekt.

    Og Morten J, fed sammenligning med Multipla'en. ????
    Mal kofangeren hvid, så har man stilen. ????

    Ej gas, men en Porsche ligner det faenme ikke. (P.S. Carsten. Ingen misundelse da jeg ikke er så vild med Panamera)


  • #201   20. mar 2021 #183

    On Topic:

    Alt er relativt hvor mange km blandet kørsel du får, inden batteriet er tomt i en PHEV.
    Meget afhænger af batteriets størrelse og kørestil, og om du bruger strømmen rigtigt, altså det punkt er som i en elbil.

    Min PHEV har et 10Kwh batteri, som bringer mig 30-50km, alt efter udetemp.
    Jeg har så 2 måder at køre på strøm.
    1. Ren strøm, hvor strøm bruges til opvarmning af både kabine, sæder og rat. (kan til vælges på timer, uden bilen er koblet til strøm, så er rækkevidden dog helt nede på 20km i -15 grader.)
    2. Bilen har benzinfyr som kan vælges til opvarmning, også under kørsel. Så er rækkevidden på strøm meget bedre, også i kulde, og fyret bruger Max 0.5l benzin i timen.

    Hvis jeg bare kører fra a-b, starter jeg på strøm, og gør på benzin, når batteriet er tomt. Ligger jeg derimod en rute i GPS, med retur koordinater, så fordeles strømmen, så jeg har til der hvor det gir mest mening, altså bykørsel.
    Så kan jeg køre en tur på 500km, hvor strømmen fordeles. Jeg kører Ca 8km til motorvejen på strøm, på motorvejen skiftes til benzin, hvor den automatisk går på strøm ved både Storebælt og Øresundsbroen. Når jeg kommer i fart igen der, har jeg stadigt Ca. 20km strøm tilbage, hvor den kobler over på strøm, Ca 18km før jeg når frem.
    Tager jeg samme tur, men med retur rute lagt i GPS, så fordeler den strømmen derefter.

    Jeg kan "holde" på strømmen, og kun køre benzin. (elmotoren laver fortsat alle starter fra 0km/t)

    Jeg kan bede benzinmotoren om at lade batteriet op undervejs. (koster Ca 1l/100km i den tid hvor opladning foregår)

    Dynamisk bremse gir helt godt tilbage på batteriet.

    Kører jeg hjemmefra med fuld tank (65l) og fuldt batteri (10kwh), så kommer jeg Ca 800km, så jeg kan næsten nå hele min tur til Norge i et hug, men skal dog lige ind og tanke, inden jeg kører ind i Oslo.


  • #202   20. mar 2021 Ja, jeg kan godt se der er mange muligheder i phev.. hvor lang er ladetiden så?
    Lige præcis din rækkevidde er årsagen til vi kunne ha en hybrid som den ene bil, den ville kunne klare man-tors. på el og i weekenderne ville vi ikke blive rækkevidde udfordret.
    400km eller der under i bev er ubrugelig for os i weekender.
    Ud af landet, sydpå osv.. kører vi nok stadig bare den gamle forslugende række 6.. vi har stor hund der skal med, der skal være plads, det skal gå tjept, med korte tank stop.


  • #203   20. mar 2021 #201

    65l på 800 km det giver dig stadig et forbrug på 12,3 km pr liter... Min Honda med ren Benzinmotor havde bedre brændstoføkonomi... Så dit eksempel viser jo at PHEV er en sygt dårlig idé jo... Så dårlig brændstof økonomi gider jeg da slet ikke rode med...


  • #204   20. mar 2021 410hk 12.3km/l er da ret godt.

    Min gamle bmw 218hk 10.2km/l


  • #205   20. mar 2021 #203

    Haha, ja ser din pointe....

    Jeg kører den jo ikke tom.

    Plejer at tanke omkring 50l. +/- 3 liter alt efter vind og vejr.


  • #206   21. mar 2021 #205

    Selv ved 50 liter giver det kun 16 km/L... Så er hybrid stadig tåbeligt... det kørte min Benzin bil sgu da også... Så giver hybrid jo ingen mening...


  • #207   21. mar 2021 #204
    På El får du lige over 300 hk... 0 - 100 på 5,6 sek... Og skal ikke betale for Brændstof... Kun el... lavere omkostninger til service, Lavere omkostninger til afgifter... = Hybrid er en tåbelig idé...


  • #208   21. mar 2021 Du kan sige hvad du vil.

    Hybrid, 410hk 0-100 4.8 sek. Rækkevidde, infrastruktur der virker, 2100kg på krogen, 600kg lasteevne i bilen, mulighed for hurtig vejhjælp, hvis man er kørt tør...
    You name it, og der findes et bedre alternativ.

    En elbil er totalt i vejen for min hverdag, og gir ingen mening.( som tidligere skrevet fik jeg 2 timers ekstra transporttid i en Tesla S P100D, og måtte jeg have min arbejdstrailer med, tænker jeg nogle dages ekstra transport. ????)
    Lige nu og her er hybrid det eneste brugbare alternativ, så længe det er nødvendigt at hælde 5000kg batteri i en bil, for at kunne køre til købmanden. Syntes man hybrid er dumt, så er benzin/diesel fortsat bedste alternativ.

    Økonomien er jeg ligeglad med. Tænkte jeg økonomi, havde jeg købt en gammel Lupo 3L, som er 1000 gange billigere at holde i live, end en batteribil.

    Om jeg kører 16 eller 30 på literen, er en merudgift på sølle 1250 i måneden for mit vedkommende. (4000km pr/måned)
    Det er ikke det ser ødelægger økonomien, og ej heller serviceudgifter, som er Ca 8000 årligt.

    Det er værditabet der smadrer økonomien, og her er der sku ingen forskel på de forskellige biltyper. Hybriderne er attraktive lige nu, men dette skifter nok om nogle år.
    Der er ingen der vil ha en brugt elbil, fordi elbiler fra sidste måned allerede er totalt forældede.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #209   21. mar 2021 #208 Hvad for en bil har du og er du direktør siden økonomi er ligegyldigt for dig smiley

  • #210   21. mar 2021 #209

    Har en Volvo S90 T8.

    Nej økonomi har betydning, men forskellen på en diesel og en battetibil er bare ikke voldsom stor, når man gør hele regnskabet op.
    Som nævnt kører jeg 4000km i måneden, og der er der tale om en merudgift på 1250,- om jeg har en bil der kører 16 eller 30km/l. Det er ud af et brændstof på i forvejen 4000,-, så det er jo ikke her jeg sparer en masse.

    Lige nu bruger jeg hybriden helt forkert, for jeg kører 85% benzin og 15% strøm.

    Morten J der har en Audi A6 PHEV kører jo omkring 80km/l, fordi han bruger den helt rigtigt.

    Ironisk er min normale pendler bil en gammel Volvo S80 T6 Fra 2003 (325hk), som kører 10 på literen.
    Jeg har købt den billigt kontant, og har ikke mange andre udgifter på den.
    Hybriden skal som udgangspunkt ikke bruges til pendlerbil, men er egentligt købt som bil Nr.2.
    (alle de kørsler i byen, hvor min gamle Volvo ikke klarer mere end 5 på literen)

    Jeg elsker biler, og har ikke købt hybriden grundet økonomi eller Co2, men simpelthen fordi den er sjov, men samtidigt så praktisk, at den fint kan erstatte min pendlervogn.

    Folk der nævner co2 som en årsag til at købe elbil, er fulde af løgn.
    Hvis en Tesla 3 var 7 sekunder til 100, var der ikke solgt en eneste i DK. smiley


  • #211   21. mar 2021 #202

    De fleste PHEV lader med Max 1 fase 16A, altså 3,6kw. Det betyder en opladningstid for de fleste på Ca 3 timer fra 0-100%.

    Mange der ikke får stander eller 16A monteret, bruger den medfølgende "mormor lader" der kan sænkes til 10A eller 6A. Det øger ladetiden til henholdsvis 5 og 8 timer, men så behøver du hverken abb eller noget.
    Regn godt på det med abonnementet, da mange af aftalerne kan være lidt noget bondefangeri.


  • #212   21. mar 2021 204#

    Hvis vi siger at en liter benzin koster 10kr.

    Så kan jeg køre 3.000km for hvad 60l benzin koster på den her tid af året, og jeg har 520hk
    så det svare vel til 50km/l smiley


  • #213   21. mar 2021 Det er muligt du kan det.. det aner jeg ik noget om.
    Det ændrer ik på jeg ik kan bruge en elbil med så kort rækkevidde.. heller ej om så du kunne køre 100km/l eller om jeg så skulle betale 15kr literen når jeg tankede


  • #214   21. mar 2021 350-400km rækkevidde om vinteren er simpelthen for lidt for dig?
    Hvor i alverden skal du hen? smiley


  • #215   21. mar 2021 Min gamle bimmer købte jeg af et konkursbo for 9år siden, for 100.000 kontant.
    Den kan ha hund med i bag, hvor der er hundegitter vi kan køre op, meget vigtigt, da fx. Sverige og tyskland har regler ang transport af dyr, og vores hund er meget stor og altid med.. (bor i esbjerg)
    Vi kan køre til hamburg og hjem samme dag uden problemer, vi kan køre til egense og hjem, vi kan ta campingvognen med på krogen, vi kan besøge forskellig familie i øst og nordjyll samme dag uden problemer. (For at nævne noget af vores weekend transport)
    Bmw'en har aldrig svigtet, vi kan max tabe 100.000 på dens værdi.
    Alle disse ting kan en tesla preformance til 500.000 ikke uden problemer, og det med hunden og vores campingv. er umuligt.
    Samtidig går jeg ud fra at når du nævner 400km så er det på fuld opladet batteri?
    Som jeg har forstået, så holder batteriet bedst ved ikke altid at blive fuld opladet.
    Dvs hvis du prøver at holde dig til at oplade fra 20-80% eller 10-90% hvad er så rækkevidden?
    Vi er mange mennesker der ik kan bruge dette setup... og her hjælper 0-100 på 3 4 eller 5 sek jo ik en skid.
    Til dette formål, kan jeg jo købe en mc fra 50.000 og op, som går 0-100 på 3sek og kør 300km/t, hvis det er et behov af og til..


  • #216   21. mar 2021 Hvorfor må jeg ikke have en hund i min bil? smiley
    og hvorfor i alverden skulle jeg få problemer ved at køre til Hamborg og hjem igen den samme dag? smiley smiley

    Ja det er korrekt forstået at man ikke skal lade bilen til 100% når man ikke har brug for det, hvilket man ikke har 98% af tiden, men skal man et smut til Hamborg så lader man da bilen helt op for pokker, det dør den altså ikke af smiley smiley

    Jeg har kørt 41.000km på godt et år i den, hvilket er mere kørsel end de fleste har, jeg tænker faktisk også mere end dig?

    Med din filosofi er du jo nød til at have en helikopter fordi du kunne jo få brug for at flyve en dag?

    Her er et billede fra en lille hyggetur i frostvejr, og igen er der ingenting galt i at bruge bilen fra 100% til 0% man skal bare ikke gøre det hver dag, som sagt før jo slet ikke er nødvendigt


    profilbillede
  • #217   21. mar 2021 #214

    Jeg melder mig lige på det spørgsmål.

    Jeg arbejder hos en stor kunde i Sverige, og har 420km til min lejlighed. (Den Tesla S P100D jeg lånte kørte omkring 300km i vinters. 350km totalt, men skal jo nødvendigvis ind til en lader)
    Den tur kører jeg hver søndag, og igen retur om torsdagen.

    8 gange om året kører jeg til og fra en kunde i Norge, som er yderligere 500km væk.
    På 15% af turene skal jeg have min 2t lukkede trailer med. (Dog ikke til Norge)

    Bevares, 520 hk er sjovt, og de 850hk som P100D'eren havde var endnu sjovere, men det er desværre alt hvad Tesla har at byde på. Sjov, sjov, sjov. (Nej Tesla S har faktisk noget at byde på, det er X og 3 der er for sjove. Jeg vover pelsen og smider model Y i samme båd)

    I Tesla S må jeg ikke engang have mit måleudstyr med i bilen + oppakning + 1 person, uden at overskride totalvægten betragteligt.

    Nej jeg forstår godt at man kan falde for en Tesla, og mit liv skulle ikke være meget anderledes for at jeg faktisk havde købt den Tesla S.

    Jeg ved sku ikke hvad der er smartest at købe ligenu. Desværre er det samme historie med politikerne.
    Jeg forstår at man gerne vil gøre en masse for klimaet, men man kan ikke indføre et nyt produkt, i en verden der ikke er klar til det. Produktet selv er jo for pokker ikke klart...

    De 50km/l du snakker om, er vist ret teoretiske. Da jeg kørte i den Tesla S, var mit snit nærmere 28-30km/l omregnet, og den "lille" forskel kunne bare ikke opveje regnskabet og kompromisser.

    Og når man så pludseligt kan få en stor Volvo fra ny, som er samlet som en bil nu skal samles, og med virkeligt lækre materialer, og en del mere støjsvag end en Tesla 3, til samme pris, ja så valgte jeg altså praktik og sjov frem for kun sjov, da PHEV'en netop løser mine hverdags problemer, uden at gå meget på kompromis.

    Og ja, hybrid og batteribiler er tåbelige, men bruger man dem rigtigt, er der mange penge at spare.


  • #218   21. mar 2021 Du må da gerne ha hund i din bil... men skal du over sundet, skal du overholde regler for hund i bur.. find dem selv på tulverket.se og prøv at smid et korrekt str bur til 63kg bernersennen ind på dit bagsæde.
    Tyskland kræver som min. hundegitter ...osv når du krydser forskellige grænser..


  • #219   21. mar 2021 Rene S

    Nu er dit eksempel jo også lidt exremt og slet ikke repræsentativt for en gennemsnits Dansker.

    Jeg har også en makker der køre til Italien 5 gange om året... han har dog valgt en Tesla alligevel fordi så kan han køre stort set gratis.
    Der kan altid være argumenter for hvorfor en bil ikke lige duer til ens behov, men man skal huske at kigge realistisk på det.
    Jeg høre ofte ting som "jamen så kan jeg ikke slæbe en 2ton campingvogn til Italien"
    og når jeg spørger "Har du nogensinde gjort det? og har du overhovedet en 2ton campingvogn"
    Er svaret ret ofte... "nææææh, men hvis nu!"

    Den mentalitet forstår jeg ikke


  • #220   21. mar 2021 Anden_

    Jeg har selv en 70kg Alaskan Malamute, men nu har jeg heller aldrig taget ham med på så lang en tur da jeg syntes det er synd for en hund at skulle køre så langt.

    Hvad brændstof køre din bil på?


  • #221   21. mar 2021 #210

    Undskyld mig, men sidder du seriøst og argumenterer for PHEV og bruger en bil der koster 600000 kr BRUGT, som argument? Jeg snakker biler der kan fås UNDER 350000... = ALLE dine argumenter er til at lukke op og skide i, da de ingen relevans har for emnet her... Tænd lige hjernen fætter mangepenge... Vi er nogle hvor Økonomi er meget vigtigt... Og som har fundet ud af at benzin og diesel er simpelthen for dyrt at køre 245 km dagligt i...


  • #222   21. mar 2021 Carsten, din Tesla kører sq heller ikke 350-400km på en opladning om vinteren, i hvert fald ikke med 130km/t.

    Min erfaring var 250-300km om vinteren.
    Når de fleste danskere skal bruge lang rækkevidde er der normalt involveret en hel del motorvejskørsel hvilket vil sige 130km/t.


  • #223   21. mar 2021 Hvis du kigger på det billede jeg postede ovenfor så er min totale rækkevidde 408km?
    Nej det vil ikke sige 130km/t

    Jeg kørte heller ikke 130km/t i min dieselbil, for skulle jeg holde en nogenlunde økonomi på lange ture skulle jeg holde 110-120km/t hvilket jeg gerne gjorde for at få 2-3km længere på literen, mere travlt har jeg altså ikke, de 10min jeg kommer frem før er ikke vigtigt for mig


  • #224   21. mar 2021 Vores hund elsker bare at komme med, han vil faktisk helst ik engang ud af bilen igen.. det er da mere synd han skal være i en fremmede pension..
    Jeg kan love dig, i sommers da vi tog via ystad til bornholm, var det første tolderen gjorde da vi ramte sverige at tjekke op på hund og plads/bur.
    Gennem tyskland har vi kun oplevet sådan et tjek en gang

    Benzin.. den kører få km man-tors og ofte rigtig mange i weekender


  • #225   21. mar 2021 Hvorfor så ikke nøjes med at køre 50 km/t?
    Så sparer du endnu mere.


    profilbillede
  • #226   21. mar 2021 ok, og igen, aldrig et problem jeg så meget som har overvejet, jeg kender heller ingen der har smiley
    Og min hund bliver da passet af familie når vi ikke er hjemme, han har aldrig været i en pension


  • #227   21. mar 2021 Morten J

    Fordi der er en grænse imellem logik og idioti...


  • #228   21. mar 2021 Jeg undrer mig bare over at du mener din Tesla er åhh så billig at køre i, men alligevel har du ikke råd til at følge fartgrænserne i den?
    Der er jo næsten 2,5 gange så meget at spare ved at køre 50km/t i stedet for 130km/t hvis man sammenligner med besparelsen ved at gå fra 130km/t til 110km/t.
    Så hvis du ikke har råd til at køre 130km/t må den ekstra besparelse ved at køre 50km/t jo være en velsignelse for dig?


  • #229   21. mar 2021 Det er jo 2 forskellige grunde til at at jeg ikke buldre afsted på motorvejen.
    I dieselbilen var det fordi det var spild af penge.
    I elbilen kan det betyde forskellen imellem om jeg skal tage et 10min stop for at lade på vejen og istedet bare lade hjemme.
    Så hvis jeg kørte hurtigere og sparede 10min ville jeg bruge de 10min på et ekstra stop. Så jeg kommer frem til den samme tid, og har samtidigt sparet penge.
    Igen logik..

    Du skal da ikke være i tvivl om at hvis jeg bare lige skal en smuttur på 300km, så ligger jeg da 130-140km/t på motorvejen i Tesla'en for rent penge mæssigt betyder det intet på den.


  • #230   21. mar 2021 #229
    Carsten, er din en SR+ Eller en Long range? Tænker bare at hvis jeg kunne finde en LR inden for prisklassen (brugt selvfølgelig) Så var jeg rimeligt sikret at kunne køre på job og tilbage igen...


  • #231   21. mar 2021 Cody:
    Carstens er en Long Range Performance.


  • #232   21. mar 2021 Evt. Køb noget midlertidig og vent 2år mer... så kan du sikkert få en tilsvarende carstens for 300.000,-

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-3/performance-awd-4d/4949710


  • #233   21. mar 2021 Som Morten siger er min en Performance smiley
    Men en Long Range er rigeligt vild smiley

    Anden_
    Så kan man blive ved med at vente, der er altid noget nyt lige rundt om hjørnet og altid noget bedre der bliver ældre liiige om et par år


  • #234   21. mar 2021 Cody og det er værd at nævne at en Long Range er opgivet til at gå længere end en Performance, men det er primært pga. Performance er født på 20" hjul og har betydeligt større bremser (tungere)

  • #235   21. mar 2021 Jeg er heller ik vente typen selv, men hvis mit budget ik rækkede, men snart gjorde... så ville jeg selv ha ventet lidt og ik bare ha snappet den af modellerne med kortest rækkevidde.
    Tænker heller ik dårligst rækkevidde er mange basøre værd ved gensalg, hvis topmodellen allerede er nede med 50.000,- årligt i starten og man tror på der sker en batteri revolution inden for få år. Så kan det jo blive dyrt at købe billigt..
    Ved ik hva det hjælper at spare årligt 10.000,- på brændstof og så tabe stort på gensalg


  • #236   21. mar 2021 Tesla Model 3 er den bil på verdensplan der holder sin gensalgsværdi bedst smiley
    Du finder ikke ret meget bil i ½mill klassen som kun mister 50k efter et år og over 50.000km smiley

    Og som sagt kan man jo bare være træt af at vedligeholde og spytte penge i "midlertidige" bøtter, bilen giver jo også mere end bare besparelser


  • #237   21. mar 2021 Jeg havde heller ikke valgt en performance model da jeg købte min hvis ikke det var for at jeg kunne få en performance "minus" model uden 20" (min havde 19"), store bremser, sænket undervogn og spoiler, men da der var sådan en på lager syntes jeg jo det var sjovt at få den hurtige model.
    Men som Carsten siger er en almindelig Long Range rigeligt vild, faktisk var det til at blive syg af når man gav fuld gas under accelerationer i en Performance.

    Så hvis jeg blev tvunget til at købe en Model 3 igen ville jeg helt sikkert vælge en almindelig Long Range.


  • #238   21. mar 2021 Jeg har faktisk overvejet at finde sådan en Performance "minus" som du havde, da den er godkendt med træk, og det er Performance ikke

  • #239   21. mar 2021 Performance minus er det geniale kompromis hvis man gerne vil have en hurtig Tesla.
    Komforten er lige en tand bedre pga. hjul og undervogn ja og så har den træk som du selv nævner, men den har accelerationen fra performance.

    Men igen, en almindelig Long Range er rigelig hurtig for de fleste.


  • #240   21. mar 2021 Med tanke på at forskellen i acceleration på performance og long range er ca 1½ til 2 sek... Så tror jeg alligevel jeg godt kan "nøjes" med 0-100 km/t på 5,6 sek... Jeg får nok brug for den acceleration ca 0 gange alligevel... smiley

  • #241   21. mar 2021 #232

    Kender jeg min bank ret må bilen være max 1-2 år når jeg køber den... Så at vente lyder som en skide dårlig idé... Jeg skal jo gerne kunne betale bilen ud inden den kan veteran forsikres jo...


  • #242   22. mar 2021 og skulle man få brug for det kan man tilkøbe "Acceleration boost" til en Long Range til en hver tid smiley

  • #243   22. mar 2021 "Der er ingen der vil ha en brugt elbil, fordi elbiler fra sidste måned allerede er totalt forældede."
    Der er netop Tesla vel på forkant, da de får opdateringer?


  • #244   22. mar 2021 Måske du skulle overveje Polestar 2 som er en elbil (Volvo's elbil mærke), kommer dog først til efteråret, overvejer selv også at bestille den når man kan

    Synes designet er ret fedt, god plads bagi og proppet med lækkert udstyr, langt bedre alternativ til Tesla 3 smiley


  • #245   22. mar 2021 Deniz kan man få den til 350k? smiley

  • #246   22. mar 2021 Eller også skal du måske gå efter noget lettere brugt Toyota Corolla/CHR, kan se at nogle af de nyeste modeller som har kørt "noget" ligger på omkring de 250k hvis du går efter 2.0 hybrid motoren
    Mazda 3 modellerne er også værd at kigge på!

    @Carsten Læste et sted at der ville komme en med lidt. mindre battteri/udstyrsniveau til ca. 350k


  • #247   22. mar 2021 Så tvivler jeg på at den ville kunne klare de km som han skal køre hver dag smiley

    Og Toyota hybrider giver ingen mening, og slet ikke når vi snakker til pendling


  • #248   22. mar 2021 Det vil den sagtens kunne? Det bliver nok mindst på over 300km og han skal kun bruge ca. 240 i alt??

    Og hvorfor giver Toyota hybrider ikke mening? Hvis du tager et gennemsnitsforbrug med motorvej og bykørsel, så vil den sagtens kunne holde de 20-25km pr.l???


  • #249   22. mar 2021 En bil der er opgivet til 300km kan ikke gå det, og slet ikke om vinteren.
    Min egen er opgivet til 530km og går omkring 400km

    Desuden tror jeg godt du kan kigge i vejviseren efter en model i den prisklasse, den billigste jeg kan finde er 410.000.- og den pris kan endda være medregnet udenlandske incentiver som man ikke får i Danmark

    aaaaah på sprit monitor kan de knap holde et snit på 18km/l på en C-HR
    og køre man mere motorvej går det gennemsnit kun en vej og det er ned af smiley

    https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/0-All_models.html?fueltype=10&vehicletype=1&powerunit=2


  • #250   22. mar 2021 Jeg skrev også over 300km og alle ved jo at vinteren tager på km' tallene... desuden ved de nok godt at de ikke sælger mange biler hvis den kun holder under 240km, jeg mener bestemt at det er et alternativ at holde øje med

    Et snit på 18 er også fint, men det betyder ikke at den ikke kan køre længere end det og hvis du kigger på listen, så er det også Toyota hybriderne der lægger blandt de øverste, så der må jo være noget om snakken smiley


  • #251   22. mar 2021 "Et snit på 18 er da også fint"
    Nej.. da ikke hvis du forventer 25?

    En "selvladende hybrid" er desværre så dumt et koncept at jeg slet ikke ved hvor jeg skal starte...
    Og det fungere ikke til pendling på motorvej, meget mindre end en PHEV gør som heller ikke er ret god til det.


  • #252   22. mar 2021 Det værste ved en Toyota hybrid er E-cvt gearkassen, der er ikke noget værre end at få firma Corollaen på arbejde, der lyder dom om den er ved at springe i luften ned af tilkørselsramperne på motorvejen, hvor den ligger på omdrejningsbegrænseren i 10 sekunder...

  • #253   22. mar 2021 Ja jeg prøvede en Auris Hybrid og den lød også som om speederen sad fast i bunden for at komme op af en bakke smiley

  • #254   22. mar 2021 Deniz:
    Selv toyota siger at deres C-HR ikke er en god løsning, med tanke på hvor meget jeg kører motorvej...
    Jeg synes det er stort af toyota forhandleren selv at sige at deres bil ikke vil være en god løsning... De anbefalede også Diesel eller El... Når selv dem der tjener penge på at sælge bilen til dig ikke vil anbefale den bil de selv sælger, så er der sgu nok noget om snakken med at det ikke er en god løsning... Jeg tror dog gerne at en Hybrid er en god løsning for en der kører meget bykørsel, og så skal kunne tage en lang tur engang imellem...


  • #255   22. mar 2021 Problemet med stort set alle Toyota Hybrider er at de ikke kan modtage strøm udefra og skal selv producere det med benzinmotoren...

  • #256   22. mar 2021 Jeg lavede lige en "Carsten" test i weekenden i min A6 PHEV for at se hvad den gik på samme motorvejsstrækning hvis jeg kun kørte 110km/t.
    Der kunne den så klare et snit på 14,8km/l (ift. 11,9km/l ved 130km/t), men med den hastighed risikerer man da også at falde i søvn undervejs.

    Turen gjorde så også at jeg blev nødt til at tanke benzin i dag, men sidst jeg gjorde det sagde kalenderen så også 28. november 2020.
    Men jeg manglede lige 9 km mere for at have rundet 4.000km på en tankning.
    Så med et kørselsmønster som mit kan en PHEV give rigtig god mening.


  • #257   22. mar 2021 Det er mig en gåde at man kan få lov til at bruge hybrid betegnelsen på biler der ikke kan lades i en stikkontakt.
    I mit hoved betyder hybrid at der kan hældes to typer brændstof på bilen som derefter kan bruges til fremdrift.
    En selvopladende hybrid er jo bare en benzin/diesel bil hvor man har gjort lidt ekstra krumspring for at få den til at gå længere literen.
    Værst er nok den nye betegnelse "mild hybrid" som så vidt jeg kan forstå blot er et udviddet start/stop system.


  • #258   22. mar 2021 Yup, det er også blevet ulovligt at reklamere for dem i Norge så vidt jeg ved, Toyota har fået bandlyst deres reklamer for at være vildledende for forbrugerne.

    Og ja få mig slet ikke startet på "mild hybrid" som stort set bare er en generator der kan tilføre 0,001kw igennem remmen til krumtappen fra et batteri der nok var bedre tjent at sidde på en elcykel...
    Der kan man fandme snakke om at udnytte systemet to-the-max

    3km længere på literen er da også en ret stor besparelse, det er en næsten 25% forbedring i brændstoføkonomi smiley


  • #259   22. mar 2021 I Audi's mild hybrid er der en remstarter/generator som kan lade et 48 volt lithium batteri.
    Energien i det batteri kan så bruges til at starte motoren med eller at drive diverse systemer som servo, klima og lignende når motoren ikke kører.
    Ideen er så at når bilen coaster selv ved høj fart kan bilen slukke motoren og bruge den lagrede energi.
    Men den kan på ingen måde bruge energien til fremdrift, så at bruge ordet hybrid i beskrivelsen af dette system er noget misvisende.

    Det kan godt være jeg kan spare penge på benzinen ved kun at køre 110km/t, men så skal jeg bruge dobbelt så mange penge som jeg sparer på at gå til psykolog fordi jeg har fået en psykose over at køre så langsomt på motorvejen, så det kan vist ikke betale sig smiley
    Lige i mit tilfælde udgør brændstof også en meget lille del af udgifterne ved at have bil i forhold til værditab/afskrivning.


  • #260   22. mar 2021 Har lige set der er kommet ny Dacia elbil, Spring hedder den, 129.000,-, men den er jo slet ikke til din højde, tror jeg, og kun 230 km på en "tankfuld", men det ender sgu nok med 2 Dacia i husstanden her smiley

  • #261   22. mar 2021 Fruen herhjemme ville ikke have el eller hybrid... (nogle ting som vi gjorde løbende, som de ikke rigtig var med på samt inde for vores prisklasse....)

    Ikke verdens mest økonomiske bil... men valgte en Insignia 1.6turbo benzin... (motor mæssigt overkill i forhold til behov, men går længere end 1.5turbo)...

    Det er så den sidste Opel bygget Opel... alle andre er nu psa....


  • #263   23. mar 2021 Allan

    Tyskerne er allerede ved at konspirere i hvordan de kan eksportere dem til DK, de skal jo have kørt 6.000 km før de må blive eksporteret som "brugt bil" til DK til gengæld ville man så kunne samle sådan en Dacia der op til omkring 80.000.-

    Selvom det er lidt en bovlam spand smiley


  • #264   23. mar 2021 Mon ikke bare de spoler km tælleren frem til 6000km smiley
    Tyskerne har så vidt jeg ved ikke stå store kvaler ved at spole tilbage, så hvorfor ikke også frem smiley


  • #265   23. mar 2021 #221 Cody

    Hvad fanden snakker du om???

    Min Volvo S90 T8 koster 580.000 fra sprit ny, altså nogenlunde samme pris som Tesla 3 long range, så glem dit lort, indtil din uvidenhed er kommet lidt op i gear.

    Og hvis du tænker økonomi, så lad os da lige tage FDM's test af 5 forskellige biltyper i 350.000,- klassen.
    De lavede en test i 2019, hvor stor økonomisk forskel der reelt er på benzin, diesel, hybrid, PHEV og EV.
    Og ved du hvad... EV er billigst med 3.02,- pr/km totalt, efterfulgt af PHEV med 3.06,- pr/km

    Dyreste er ren benzin med 3.20,-. Her snakker vi 20.000,- årligt med alle faktorer inkluderet.

    Så hvis du en gang til hævder at folk der kører andet end EV er nogle rige svin, så få styr på dine facts. Så billigt er det sku heller ikke at køre EV.



  • #266   23. mar 2021 Aaaaah der er et stykke vej fra en Model 3 LR og til 580.000.-

    Det kan du sådan set få en Model S for smiley


  • #267   23. mar 2021 Det var egentligt også Model S jeg mente, da den jo er samme klasse, Sorry.

    Hvad koster en Model 3 egentligt fra ny? LR OG P hvis der er forskel på prisen?

    Da jeg prøvede den, var de nyeste afgifter ikke helt afgjort, så der lå den i omkring 530k for LR.



  • #268   23. mar 2021

    profilbillede
  • #269   23. mar 2021 Det kan heller ik udelukkende være økonomi det drejer sig om, siden tyske og franske biler udelukkes omg. Her indsnævrers valgene jo betragteligt i så fald.
    Det må nærmere være økonomi, med forbehold for mærke snobberi..
    Køb da evt en let brugt clio 1.5 diesel til 100.000. Om 6 år har den gået 300.000km og er værdiløs.. køb en tesla og tab yderligere 200.000kr for ik at tale om det extra du sparer i renteudgift. Så er pengene til brændstof sgu så rigeligt tjent..
    Ja.. jeg har læst du er høj, og en af mine venner på 1.99 har en - så kan en på 6cm mer sgu også være i den..
    Men nej, så ville du hellere tørkneppes analt..



  • #270   23. mar 2021 Cody.

    Trådstarter har iøvrigt ikke spurgt ind til priser på bilerne, blot hvad han skulle vælge for en teknik.


  • #271   23. mar 2021 #270
    Eeeh.... Cody ÉR trådstarter? smiley


  • #272   23. mar 2021 Rene S:
    "Min Volvo S90 T8 koster 580.000 fra sprit ny..."

    A hvad? 580.000 for en S90 T8 fra ny?

    Jeg synes den siger 690.000, uden at jeg trykker på andet overhovedet?


  • #273   23. mar 2021 Så burde Cody ikke ligge stor vægt på prisen, da han ikke har spurgt ind til det på noget tidspunkt. smiley

    Ok, 588.000 så. Tjek prisen her for MY21.


    profilbillede
  • #274   23. mar 2021 Jeg forstår det stadig ikke... hvor ser du de priser?
    Jeg går ind på Volvos side?

    Og det er kun under "Hybrid" at de hedder Recharge?


    profilbillede
  • #275   23. mar 2021 Og prøv at læse #2

    Tænkte faktisk på at nævne han skulle skrive det i sin trådstarter post, fordi folk garanteret ikke læser andet end starten.......


  • #276   23. mar 2021 Sjovt at Volvo har både en prisliste og en kontantsalgsprisliste og at der er 100.000kr i forskel på en enkelt model i de to lister.

  • #277   23. mar 2021 Martin: https://www.volvocars.com/dk/buy/koeb/prislister
    Klik på "vælg" under S90 og vælg "Recharge kontantsalgspriser MY21"


  • #278   23. mar 2021 #262 jeg var nu ligeglad, om det var det ene eller ander, så længe det ikke var en diesel.

    Resten af kravene, var plads, hvad den, måtte trække, men også for os en pæn bil.

    (Også skulle den gamle på 17 år udskiftes)


  • #279   23. mar 2021 Jeg kommer aldrig tilbage til benzin, bare tanken om at skulle købe en tankfuld benzin er jeg blevet alt for nærig til smiley

    Jeg regnede ud den anden dag, at jeg kan køre knap 4.500km i Tesla'en for hvad 60l benzin koster smiley


  • #280   24. mar 2021 Jeg kommer aldrig til at købe en ny bil til 500.000,- det er jeg alt for nærrig til.. bare tanken om at den taber måske 200.000 i værdi på få år..
    Jeg kommer heller aldrig til at låne til bilkøb, det er jeg også alt for nærrig til..
    Renteudgifter og værditabet kan jeg tanke i årevis for..


  • #281   24. mar 2021 #277
    Mærkeligt med de priser smiley


  • #282   25. mar 2021 Rene S:

    ok mongolhjerne der ikke kan læse

    "#2 14. mar
    Nåh ja... sorry.

    Budgettet hedder mellem 200000 og 300000. "

    Jeg skrev sågar prisklassen allerede i nr 2 svar i tråden... kigger du en lille smule længere ned gennem tråden vil du se at jeg også nævner at elbil's lån er billigere og budgettet derfor nok kan strækkes en smule over 300K, måske endda op til 400K...

    Men du er en af de der rigtig IQ mæssigt mindrebemidlede typer med hovede så langt oppe i røven på sig selv, at du slet ikke læser andet end det du selv skriver åbenbart...

    PS: Jeg nævner også at jeg kører over 45K km om året... Så en anden gang inden du svarer folk, så kontroller lige:
    1: Hvem det faktisk er du svarer inden du påstår trådstarter ikke har spurgt om noget... (For JEG er trådstarter)
    2: At du ikke dummer dig ved at påstå jeg ikke har spurgt om prisen, når det faktisk står som nr 2 svar i tråden...

    Få dig en hjerne din paphat...


  • #283   25. mar 2021 #280

    Yeah, men nu gioder jeg ikke sidde og lægge rente og værditab til sidde for at tanke benzin... Og jeg gider ikke køre i en gammel spand jeg skal reparere på hele tiden...

    Jeg ved sgu da udmærket godt at det er dyrt i længden at bilen taber værdi osv... men sjovt nok så er det bedre for hverdags økonomien at give små 700 kr i strøm hver måned end at give 3500 - 4000 i benzin hver måned... kan du se forskellen? Og så slipper jeg for at køre i et gammelt lig... win/win...

    Det du skriver er lige så smart som de idioter der stiller sig op og siger: "Nøj du ryger... jamen hvis du ikke røg kunne du om 10 år køre i en ferrari"... Ja det er super... Men hvis du ikke ryger, Hvor er DIN ferrari så?

    Sjovt hvordan økonomi virker... Ved IKKE at køre i en gammel bil... Ved at betale af på en ny bil, så har jeg i sidste ende alligevel flere penge til mig selv hver måned... Og ja det er der regnet på... Jeg køber ikke en bil fordi jeg vil have så mange penge for den som muligt om 8 år når jeg sælger den... jeg køber en bil fordi jeg skal køre i den NU... Jeg er faktisk totalt ligeglad med værdien af bilen om 8 år...


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #284   25. mar 2021 Puuuhaaaaaa Cody hoved i røv ad ad ad jeg fik lige et billed på hjernen smiley

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #285   25. mar 2021 Havde jeg hørt efter den med rygning, havde jeg nok haft lidt mere end 20% lungekapacitet tilbage smiley smiley

  • #286   25. mar 2021 anden_

    Og derfor får du aldrig noget ny, moderne og fedt smiley
    Men det er jo de valg man tager og fred være med det.


  • #288   25. mar 2021 #284
    Ja det er ikke det kønneste billede... Det beklager jeg.. smiley


  • #289   25. mar 2021 #285

    Det er jeg ked af at høre... Nu er rygning rimeligt usundt, og mit eksempel var nu også bare sat på spidsen.. ryger ikke selv dog...


  • #290   25. mar 2021 #287: Nej men nu er Ebbe Sommerlund jo heller ikke lige den skarpeste kniv i skuffen og bare fordi at han ikke kan forestille sig et brugs scenarie hvor PHEV giver bedre mening end ICE eller BEV betyder jo ikke at det ikke findes.

    I mit eget tilfælde er jeg overbevist om at PHEV er den rigtige løsning.
    Min daglige tur til/fra arbejde er simpelthen så kort at det er direkte synd for en forbrændingsmotor at skulle startes op for at transportere mig på arbejde.
    Så skulle man mene at en elbil var det perfekte valg?
    Det ville det også være hvis altså lige der fandtes en elbil på markedet som passer til mine krav og ønsker.
    Det nemmeste af mine krav at fælde en elbil på er rækkevidde, for der findes så vidt jeg ved kun én elbil på markedet som kommer i nærheden af at leve op til det og det er Tesla Model S Long Range...
    Og Tesla? Jae.. Been there... Done that... og jeg kommer sku' ikke tilbage i sådan en igen.


  • #291   25. mar 2021 !RemindMe 4 years
    Skal se om du kommer i en Tesla igen, Morten smiley smiley


  • #292   25. mar 2021 Ebbe er da absolut skarp, jeg synes han har fat i den lange ende på hele det cirkus

  • #293   22. jun 2021 #282 - Trådstarter..

    Du er altså lidt sjov og hyggelig. smiley

    Godt ord igen.

    Ok fair nok du nævner prisleje i svar 2. Havde jeg egentligt godt set, men når man læser 150 svar, svinger det måske lidt med hukommelsen på hvem der har skrevet hvad, og spoler man så tilbage til start, for at læse indlægget igen, er der ingen priser nævnt der.

    Grunden til jeg nævner Volvo S90 T8 Recharge som en mulig løsning er, at en spritny koster 590.000 lige nu på kampagne, hvilket rammer de brugte ret hårdt.
    Da T8 har været aktuel siden 2016/2017 burde disse kunne erhverves til en yderst fornuftig pris, hvis man altså kan støve dem op. Der blev ikke solgt vanvittigt mange dengang, da nyprisen var lige over 1mill. Men altså anno 2021 er nyprisen lige nu 590k.



  • #294   23. jun 2021 Tænker du har løst dit befordrings problem. Så hvad blev valget ?

  • #295   23. jun 2021 #294

    Ja har fundet ny bil... og jeg må indrømme at trods mine store ord og generelle uforståenhed overfor PHEV biler, så blev jeg nødt til at gå imod alt jeg troede på... For der findes endnu ikke en ren Elbil som kan opfylde mit behov desværre, som ikke også mister rækkevidde ret ekstremt så snart det bliver koldt og vådt i vejret... (Som det er i Danmark ca 80% af året)

    Et andet problem var pladsen i bilerne... Efter gennem næsten en måned at have prøvet forskellige biler, blev feltet reduceret til 3 stk... Ikke en af dem var en Elbil desværre.. De fleste biler tabte på rummelighed... Jeg sad ad helvede til i de fleste... nogle var så lavloftede at jeg faktisk ikke kunne køre dem... I nogle sad jeg og kiggede direkte ind i solskærmen... i Andre havde jeg intet udsyn ud af forruden til højre grundet bakspejl...

    Så feltet blev pludselig reduceret fra flere ønskebiler, (Heriblandt Tesla 3, der dog er en sedan og det kunne jeg bare ikke leve med i længden) til:
    Maxda CX-30 Benzin
    Mercedes A200 Diesel
    Mitsubishi Outlander PHEV...

    Jeg kører nu I En Outlander, på trods af at jeg selv ikke kan lide PHEV biler... men den har pladsen, og dækker behovet for bil bedst lige nu...

    Men Næste gang bliver det elbil, for sådan som Outlanderen kører i EV mode, sådan må min bil godt køre hele tiden...

    Og ja både den nye Hyundai Ionic5 og Kia EV6 kom for sent på markedet... dem kunne jeg ikke vente på...


  • #296   23. jun 2021 En Outlander?
    og du pendler en del?

    Aaaavs det bliver dyrt i benz smiley


  • #297   24. jun 2021 Godt valgt.

    En Outlander er også en lækker vogn. Tillykke med den.


  • #298   26. jun 2021 Kender en som går fra en Kia Niro til en Kia EV, han får også først sin i oktober/november.

  • #299   27. jun 2021 #296
    Se det var jeg også bange for i starten, men er blevet positivt overrasket... Den er ikke dyrere at køre i end min Honda var... (Ok ok den var heller ikke ligefrem super billig) Faktisk ligger jeg i snit en lille smule lavere i forbrug end jeg gjorde i honda'en på trods af at Outlanderen er en 2,4 benzin hybrid... Jeg har måttet ændre kørestil lidt, men ikke meget... Plus at det meste kørsel der ikke er arbejdsrelateret kan håndteres helt uden at bruge benzin... hvilket jo er et stort plus...

    Så alt i alt er jeg nu godt tilfreds med tanke på at bilen er ustyrligt meget plads... Må trække 1500 kg på krogen, og er ganske behagelig at køre i... (Savner måske lidt af det sporty fra Honda'en men overlever nok)
    Men næste bil bliver altså en Elbil... Der hvor udviklingen er på vej hen, ser det ud til at når den tid kommer så findes der en der dækker behovet...


  • #300   27. jun 2021 #297
    mange tak... Jeg synes faktisk den er ret lækker... Lidt outdated design, men en SUV/4x4 må godt virke lidt "Arbejdsvogn" agtig i kabinen, så det gør ikke noget... Og så føles det som om jeg har boet i lejligheder der var mindre... Kæft der er meget plads...


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #301   27. jun 2021 Jeg syntes nu Outlanderen er ret fed smiley

  • #302   27. jun 2021 Men hvad køre den så på literen når du pendler i den?

  • #303   28. jun 2021 #302
    Når jeg pendler, ligger dem i snit på 15-16 km/L hvilket er det samme som Honda'en gjorde... Nej det er ikke ligefrem en besparelse... men det er heller ikke blevet dyrere at køre... Til gengæld har jeg nu en større bil der dækker mit kørselsbehov... Der Fandtes desværre ikke et eneste Alternativ på ren EL (som kunne leveres inden november) Der kunne dække mit kørselsbehov desværre...


  • #304   28. jun 2021 Så havde jeg nok valgt en dieselhakker og ventet lidt længere smiley
    Du skal jo huske at den eneste grund til at bilen kan gå det samme på literen som Honda'en er at jeg OGSÅ bruger strøm som du betaler ekstra for i forhold til Honda'en


  • #305   28. jun 2021 #304

    Problemet med en dieselhakker er at så skal jeg høre på en dieselmotor... Så vil jeg hellere lytte til en hel koncert med Rasmus Seebach, et falskspillende sækkepibe orkester, og en mand der bruger en motorsav på en olietønde... Samtidig...

    Og de 20 kr pr opladning... det går nok... Og husk så at det KUN er når jeg pendler jeg rent faktisk bruger benzin... Resten af tiden kører jeg faktisk på el... Enkelte gange kan jeg komme helt op på et forbrug på 52 km/L hvis der skal bruges en smule benzin... (Ps: Jeg arbejder kun 15 dage om mdr) Honda'en kørte 15 km/L ALLE dage...

    men ja... PHEV biler er for mig stadig ikke en gangbar varig løsning... Ikke at jeg er utilfred med den jeg har nu, men det var ikke ønske scenariet... Men nu har jeg den, og det var lige nu den bedste løsning... I det mindste er den billig i grøn ejerafgift...


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #306   28. jun 2021 Hey 15 dage om måneden smiley er du erhvervsdykker eller borebisse. smiley . Du skal jo bare købe en ordentlig diesel Mercedes de er godt isoleret men ja diesel er lidt anderledes at køre, har dog altid haft det ligesom dig indtil jeg fik min første diesel smiley

  • #307   28. jun 2021 Mht. støj har diesel i nogle modeller en fordel over benzin da de kører med lavere omdrejninger.
    Min lillebror leasede for ca. 5 år siden en Mercedes E-klasse og han prøvekørte både benzin og diesel og han valgte diesel udelukkende på grund af støjniveauet.
    Er støjniveauet en vigtig parameter er en elbil det oplagte valg nu om dage, men der mangler et reelt udvalg af elbiler som kan konkurrere med benzin og diesel biler.
    Det skal nok komme, men det bliver ikke i morgen, og imens vi venter er PHEV et rigtig godt alternativt hvis det vel og mærke passer til ens kørselsmønster, jeg har nu selv kørt knap 9000 km i min Audi PHEV med omkring 85% på el.


  • #308   29. jun 2021 #306
    Jeg er sikkerhedsvagt... 11 til 13 timers vagter... Ren aften og nat... = Fuldtid timerne er hurtigt arbejdet af jo...


  • #309   29. jun 2021 #307
    Det har intet med støjniveauet at gøre... Det er simpelthen selve lyden der er forfærdelig... At bilen støjer generer mig som sådan ikke .. det er lidt ligesom nogle reagerer negativt på lyden af negle der skrabes ned af en tavle...
    Fanme nej om jeg vil have en bil der lyder som en John Deere traktor...


  • #310   29. jun 2021 #304
    Vi kan desværre nok ligeså godt indse, at polikerne har besluttet at diesel skal udfases som drivmiddel til private biler. Og det gør de så en hel masse for at få gennemført, miljøzoner straf i form af udligningsafgift og lignende

    vi forventer og udskifte vores diesel clio i 2022 eller 2023, og jeg følger derfor lidt med i markedet og følger med i de nye teknologier. Og i flere podcast nævner man at diesel salget er gået næsten i stå, og de har et meget højere værditab end andre biltyper. Derudover nævnes det, at man i dag nok skal op over 40.000 km om året før diesel er en bedre løsning end benzin, phev eller el som drivmiddel

    Diesel bilerne straffes i dag ret hårdt på ejerafgiften, og det afholder da helt sikkert mange fra at kigge på en diesel. Vores clio iv er egentlig ret økonomisk, men er fra 2020 til 2021 steget mere end 20% i ejerafgift. Med en stigning i ejerafgift på 36% over de næste år, gør at en diesel med et forbrug på 20 km/l stiger til over 7000 kr om året i ejerafgift

    De nye takster for CO2 udregnede ejerafgifter må så trække i den anden retning kunne man tænke, men igen straffer man diesel biler. En straf som virker som en hetz mod diesel biler og igen forfordeler alle andre drivmidler
    Et eksempel på en tiguan som sælges i phev, benzin og diesel
    PHEV udledning 41g/CO2 pr km 330 kr halvårligt 2026 pris 455 kr
    benzin udledning 187g/CO2 pr km 1510 kr halvårligt 2026 pris 2070 kr
    diesel udledning 168g/CO2 pr km 2880 kr halvårligt 2026 pris 3950 kr

    Jeg må da indrømme, at den stigende ejerafgift og hetz mod dieselbiler faktisk gør vi kraftigt overvejer at vores clio bliver vores sidste dieselbil, selvom vi kører omkring 30.000 km om året og har en campingvogn på 1700 kg, så historisk set har vi været i den gruppe der altid ville vælge en diesel



  • #311   29. jun 2021 #310

    Det er nogenlunde samme scenarie jeg allerede har været igennem.
    Jeg kører ca.60.000 km årligt, og har haft diesel de seneste 12år, 4 biler.

    Da jeg senest skulle udskifte min Volvo V60 D5 fra 2017, blev valget pludseligt svært, fordi netop afgifterne på diesel stiger rimeligt de næste år.

    Desuden stod jeg jo med det faktum, at den næste bil jeg havde kig på, en Volvo S90 D5, jo kostede det som sådan en nu koster, og med nye afgifter kunne jeg få den samme model i PHEV udgave, til 250.000 under prisen som en diesel koster.
    Samtidigt var der jo også det med ejerafgiften, som på en S90 D5 ligger omtrent 4000 årligt, og kun 700,- på hybrid versionen. (Om 3 år 5500 for diesel og stadigt 700 for hybriden)...

    Jeg var langt rundt og har kigget elbiler i stakkevis, mest i Tesla afdelingen, da det her i starten af året, var dem der tilbød længst rækkevidde.
    I efteråret sidste år, lånte jeg sågar en model S longrange i 4 uger, for at se om det var noget for mig og min hverdag. Jeg vidste på forhånd at det ikke ville være muligt for mig at tage min 2600 kg trailer med, hvilket jeg af og til gør. Desuden er der campingvognen. Men ikke noget større problem, da jeg har en bil hjemme, der kan håndtere dette, så var mest på udkig efter en bil til hverdagen.
    Jeg måtte se mig slået af Teslaen, der i min verden blev et irritationsmoment allerede på den første uge. Jeg endte i snit med at have 2-3 timers ekstra transport hver uge, som jeg ikke helt kunne komme over ens med, og her er mine ture til Oslo ikke talt med.

    Det er alt sammen noget man sikkert kunne finde ud af at leve med, men gider bare ikke bøvle med det, når det samtidigt stadigt er et krav at jeg har 2 biler, for også at kunne køre med campingvogn og trailer.

    Derfor lå det helt til højre benet at vælge hybrid. Jeg fik bilen jeg ville have, 250.000 billigere, med 172 ekstra hk og 200nm mere og med samme udstyr.

    Som bonus kan jeg se nu her hvor jeg har haft den i en lidt længere periode, at jeg faktisk kører det samme på literen, som jeg gjorde i min diesel.
    Jeg kører primært motorvej, så det er lidt tungt for både benzin, diesel og el. Men holder altså et snit omkring 16 på literen. (I min V60 diesel kørte jeg 16.7)
    Jeg har solceller hjemme, så har ingen udgifter til opladning.
    Jeg bruger hybriden helt forkert, da jeg via satistikken på min kørecomputer, kun kører 13-15% på strøm, og resten på benzin.

    Jeg må smide 2100kg på krogen, uden at skulle bekymre mig voldsomt om reduceret rækkevidde.
    Og så den her lidt tunge ting med bilens egen nyttelast. En Tesla S må faktisk ikke ha mere end 400kg i bilen. Jeg er ret høj, og i udmærket form, så vejer selv 110kg. Så er der sku ikke meget plads tilbage til familien, hvis vi skal på tur med bagage.

    Valget var dermed ret simpelt. PHEV. Og meget billigere i længden, da jeg ikke behøver tænke i en bil nr.2, der skal være så stor, at den må køre med stor campingvogn/trailer. All-in-one til PHEV.

    Næste gang jeg skal have ny bil, ser verden måske anderledes ud. Hvem ved?? Selv om batterier bliver bedre og bedre, så findes der jo alternativer der er grønnere, som måske bare mangler en Elon Musk, der absolut vil have noget til at blive smart. Hånden på hjertet, var det ikke for ham og hans umådeligt mange penge, så var batteribiler jo stadigt blot primært præsenteret af en ellert.


  • #312   29. jun 2021 #310 og #311

    Det er præcist også af de grunde i nævner at Diesel blev valgt fra... Jeg arbejder jo i KBH, og gæt hvilken by der ville blive den første til at skabe miljøzoner der blev endnu skrappere imod diesel biler... Yup, kbh... Og jeg gider fanme ikke parkere i Køge for at tage toget ind til jobbet.,.,


  • #313   29. jun 2021 Hvor ser i hvad afgifterne bliver i fremtiden? Jeg giver pt 1110 kr halvårigt for den store og 130 for den lille dieselbil smiley

Kommentér på:
Diesel, Hybrid eller ren EL

Annonce