{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.432 visninger | Oprettet:

Nancy J
Nancy J
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 7

Mekaniker ødelægger motor {{forumTopicSubject}}

Jeg har sendt min bil på værksted i september for at få skiftet converter og flexiplate, i november snakker jeg med mekanikeren for at få ombygget bilen, flere hk, forstærkning, lakering det hele.. fortæller jeg ikke gider på værkstedet så den skal kunne holde til det, han fortæller hvad der kan lade sig gøre og hvad der er bedst og så går han igang.. bilen skal være færdig til 1/3..
I februar får jeg af vide at der mangler en en masse dele fra USA og han ved ikke hvornår de kommer hjem.. har kontakt med han løbende hver 14 dag for at høre nærmere.. så kommer set hje. Og han får skruet bilen samme og skal køre den ind.. så ryger pejlstangen ud gennem blokken!!!!!
Dette får jeg først afvide for 3 dage siden da jeg spør ham hvor langt han er nået...
Jeg havde så en anden motor stående som han bare har taget og åbnet for at bygge den om..
Han fortæller at det er mig selv der skal betale da hans forsikring ikke dækker tuning!!!
Har på intet tidspunkt fået afvide han ikke dækkede noget og han har selv fortalt og bestilt dele hjem til bilen.. nu begynder han at snakke om der skal laves yderligere forstærkning (pejlstængerne og krumtap) da den ikke kan holde til de hk med standart pejlstængerne og det kommer til at koste yderligere...
Jeg har på forhånd lagt 120.000 og har en aftale om det vil koste ca. 2-220.000 i alt!!! Men nu efter motoren er ødelagt vil han have jeg skal betale for det.. en anden motor koster omkring 36000 og skal hjem fra usa...
Hvad gør jeg her?????

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift lås på hoveddør 1.000 kr.
  • Montering af bordplade i køkken 1.300 kr.
  • Skifte blæser i ovn 900 kr.
  • Samling af tre IKEA-skabe 1.500 kr.
  • Bil rengøring 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mekaniker ødelægger motor
  • #1   6. jul 2021 Det er fløjtende irrelevant, om hans forsikring dækker. Det er hans eget problem, at forsikringen ikke dækker. Hvis han laver noget lort, skal han selv rette det op for egen regning. Kan han ikke finde ud af det, må han erstatte den.

Sådan er det I TEORIEN. I praksis kommer det til at koste retssag, masser af slåskampe og alt muligt andet trættende.

• #2   6. jul 2021 Vil også sige at han skal betale for det. men som #1 skriver kan det blive dyrt vis der skal advokater ind over. plus inden du går den vej skal du nok have fjernet bilen og dele da man aldrig ved hvad der kan ske med det når kampen går igang. men hvad jeg læser så stoler du ikke på ham mere heller. så få ham da betalt for det han har lavet der er i orden og divs dele. Og få hentet bilen og få lavet den færdig et anden sted hvor de står ved hvad de siger.

• #4   6. jul 2021 Konstruktive ændringer uden dokumentation, i en retssag.. Det bliver spændene Bay.

Det giver helt sikker ordet, "Backfire" en helt ny betydning..

• #5   6. jul 2021 Det er jo så endnu et punkt, hvor det nærmere ville være forhandlerens røv, der var i klaskehøjde, hvis det skulle komme dertil. Det er jo rent faktisk i udgangspunktet ulovligt at tune biler i Danmark (vel at mærke ulovligt at udføre arbejdet). Men i et civilt søgsmål ville problemstillingen næppe komme op - det ville nok kræve sagsøgning fra Færdselsstyrelsen i stedet.

Under alle omstændigheder må man som erhvervsdrivende acceptere, at der er erstatningsansvar, hvis man laver lort i den. Det gælder, uanset om man er forsikret eller ej. Hvis man har forbehold, så må man tage dem, inden man tager arbejdet ind. Alternativt må man lade være med at tage sådanne arbejder ind.

• #6   6. jul 2021 Det skulle vel aldrig være stage3 du har fået til ombygningen? De har mange lignende historier.

• Nancy J
    Nancy J Tilmeldt:
    jul 2021

#7   6. jul 2021 Det er en ford f150svt..
    Sidste år havde jeg den på et andet værksted, de skulle sætte ny gearkasse, converter og flexiplate i.. nåede kun hjem med den så var alle ledninger brændt over fordi mekanikeren havde glemt at sætte dem op.. finder så et andet værksted.. hvor den står nu.. de fandt så ud af at tidligere mekaniker selv havde boret huller i flexiplaten for den skulle passe og der var kommet metalspåner i gearkassen,så den skulle tømmes, ny converter og flexiplate.. og som sagt i november snakker jeg med ham om at ændre den, den er han HELT med på og har en masse idéer så det bare spiller 100%..
    Det gør det så ikke og han siger hele tiden noget forskelligt/ændre historie når man snakker med ham..

• Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

Følgere: 4 Svar: 195
    #8   6. jul 2021 Så du har fået lavet det første et sted, og derefter flyttet hen til et andet som skulle stå for tuningen, eller hvad er op og ned her, eller er den først røget ud til det nye sted efter motor er gået helt i stykker?

Men når det kommer til tuning, og du har bestemt hvilke dele som skal på, så plejer vi at skrive en seddel hvor vi fralægger os alt ansvar, udover selve samlingen, og at det gøres efter bogen, vil dog sige at vi aldrig skruer op på 100% af hvad delene burde kunne holde til, for at der er en eller anden form for sikkerhed for at det faktisk kan holde.
    Det er umuligt at sige om motor kan holde til 250hk ekstra eller hvor meget du er gået efter..
    Og alt efter hvilken generation af svt du har fat i, så er der også stor forskel på hvor gode de er.. Er 99% sikker på at 1gen ikke er forged internals, mens 2th fik..

• Nancy J
    Nancy J Tilmeldt:
    jul 2021

#9   6. jul 2021 #søren# den kom til ny mekaniker i september for at få skiftet flexiplate og converter samt rense gearkasse for metalspåner.. i november er Jeg oppe og snakke med ham om at få nogle flere hk i, han fortæller hvad den kan klare, vi snakker ca.600hk, og han fortæller hvad der skal bestilles hjem , som han selv gør.
    jeg har ikke skrevet under på noget, har bare overført 120.000 a conto, ved regningen bliver højere men startede ud der.
    Det er en 2001 model.

• Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 14 Svar: 2.877
    #10   6. jul 2021 er du ikke medlem af en amerikaner klub ? de har tjek på hvem der skruer på deres biler..

• #11   6. jul 2021 Så du regner med at kunne lave, en 50% effektsforøgelse, på en standart motor ??

Du er satme modig !!!

• Nancy J
    Nancy J Tilmeldt:
    jul 2021

#12   6. jul 2021 #Henning L# nej, det er mekanikeren der sagde den kunne, jeg har bare sagt jeg gerne ville have nogle flere hk I, ikke hvor mange

profilbillede
  • #13   6. jul 2021 Du skriver selv "vi snakker ca.600hk"

Så havde det gået godt, ville det være fint med 600 Hk ?
    Og nu står du med med 600 Hk død motor, så nu er det alle andre der har et problem ?

Så vidt jeg har forstået, så er det ret normal i Amerikaner samfundet. Tun til den dør, og næste motor får lige samme behandling, bare for at være sikker smiley

Der er nok flere ting, du skulle have sat dig ind i, før du begynder på sådan noget.

• Nancy J
    Nancy J Tilmeldt:
    jul 2021

#14   6. jul 2021 #henning L# okay omformulere mig lige..
    Vi snakker 600hk= det er 600hk..
    Var en talemåde..
    Njaaaa.. med alle de regler der er kommet er det ikke bare tun til den dør!!! Tuner du for meget kan du miste din bil hvis politiet tar den til test..
    Jeg har bedt om den skal synes og godkendes..

Jeg har spurgt om hvad jeg skal gøre i denne situation da mekanikeren ikke mener det er hans ansvar at han har ødelagt motoren... til trods for det er ham der har fortalt hvad der kan og skal laves.. jeg er ikke mekaniker derfor jeg tar på værksted med bilen!!
    Men ja jeg har 1 stk død motor

• #15   6. jul 2021 Vi er enig om det er en 380 Hk motor standart ? og du vil have 600 Hk ?
    det er altså mere end 50% vi taler om...

i princippet har mekanikerne, kun gjort som du har bedt om.
    Tuning arbejder er ikke lovlig, så der kan du noget let vinde over ham i ret sag.
    Samtidig er du så igang, med noget der er total ulovlig. Så uden at kende mere til sagen, så skal du nok forvente en afgift sag. Hvis du vælger at gå vidre med det her.

Du skal lige være klar over, hvis du vælger at gå i retten. Så er bilen "låst" til sagen er afgjort. Det vil sige den IKKE kan arbejders på, før der er afslutning.

Hvis jeg var dig, så ville jeg bare få en anden motor i ASAP. Og komme vidrer med mit liv, og bare ser dette som en MEGET sur og dyr lærestreg.

• #17   6. jul 2021 #16
    Han har nu ganske ret både mht. at 600 hk er mere end 50 % forøgelse fra 380 hk og at det er ulovligt at tune biler i Danmark.

Det første må du konsultere med din matematiklærer. Det andet kan du Google dig til. Prøv fx med "salg af tuningsudstyr ulovligt".

• #18   6. jul 2021 Kim P
    Jeg må give Bay ret i, du bør kontakte din matematiklærer
    Det er 57.89% forøgelse vi sakker om her.

jeg må også anbefale dig at prøve at Google, som Bay siger.

Jeg har arbejder i tunings branchen hele mit liv. Jeg er ret sikker på jeg ved hvad der er lovlig og hvad der ikke er lovlig.

• #19   6. jul 2021 Så hvis jeg tuner min bil i min baghave til 2000 heste - så er det ulovligt? Nej det er det sgu ikke. Du kan sætte en rumraket motor i en fiat 500 og tune den til en million heste… det er sgu ikke ulovligt. Der hvor det bliver ulovligt, er hvis du vælger at tage denne tunede bil ud på offentlig vej. Så stop med at sige at han har et problem med at bilen er ulovligt tunet eller hvis han skulle tage den i retten, at den så er ulovlig. Laver man denne slags tuninger er motoren ofte helt ude af bilen… så nej det er der intet ulovligt i.

Men til trådstarter… det er sgu uheldigt det du har været ude for. Mekanikeren skal selvfølgelig dække hvis han smadre noget - han burde vide hvad der kan lade sig gøre, ellers skal han slet ikke rode med det. Du er i god tro - om du så havde tænkt at køre rundt med 600 hk på de danske veje er så en helt anden sag.

Men du står dårligt hvis du ikke har på skrift hvad der skal laves, hvad du har betalt for… og endnu værrer hvis du har fået lavet det under bordet…

• Michael C
    Michael C Tilmeldt:
    nov 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #20   6. jul 2021 # Henning. Hvor er det lige du læser at trådstarter har bedt om at få 600 hk? Som jeg læser det har trådstarter kun bedt om flere heste ikke om det er 400 eller 1000 hk.
    Det er mekanikkeren som siger at han kan få 600 hk. ud af den motor.
    Hvem der er ansvarlig skal jeg ikke gøre mig klog på.

• #21   6. jul 2021 #19
    Der er noget du total har misforstået, så snart der er nummerplader på bilen. SKAL den opfylde gældende regler. Uanset hvor biler er brug / opbevaret.

• #22   6. jul 2021 #19
    Du må selv bestemme, om du tror på mig. Jeg gider ikke at begynde at lede efter dokumentation i love og synsbekendtgørelse for at overbevise dig. Men jeg fastholder, at det ER ulovligt, så længe der er tale om en indregistreret bil. Det har det været i efterhånden 10 år nu.

Så jo, både mekaniker og ejer har et ansvar i sådanne tilfælde. Men jeg tror som sagt ikke, det vil blive en diskussion i en civil retssag omhandlende noget helt andet.

Ovenstående forudsat at der er tale om en ulovlig tuning. Er tuningen udført lovligt, er der naturligvis ingen problemer. Jeg vælger dog at antage det modsatte med en så voldsom effektforøgelse.

• #23   6. jul 2021 #21 hvor står der at der er nummerplader på? Læser du mit indlæg om at køre på offentlig vej? Det er nummerpladens funktion.
    Og hvis den er på plader, er det eneste der kan ske, at pladerne bliver taget. Det er ikke noget der kan ændre udfaldet i en retsag om hvorvidt mekanikeren har smadret motoren.

Jeg kan købe en corvette med standard motor på plader. Køre den ind på min grund, skifte motoren om til en nascar motor, lade den stå der. Så længe jeg ikke bevæger mig ud på offentlig vej, så er der intet ulovligt i det. Pladernes funktion vedrører kun kørsel på offentlig vej…. Ikke en skid andet

• #24   6. jul 2021 #23
    Så tror jeg du skal til at nærlæse loven noget bedre.
    For at have en nummerplade, SKAL bilen være i synsmæssig stand.

Lad os sige, du af andre grunde får ransaget din ejendom. Og Bent betjent tilfældigvis, ved det er en nascar motor. Du har i din Corvette, så står du juridisk på samme sted, som hvis du blev stoppet på offelig vej.
    Har du derimod afmeldt den og ingen nummerplade har. Så er der intet der forbyder, dig i at gøre hvad du vil.

• #25   6. jul 2021 #24 laurits betjent har kun mulighed for at klippe pladerne så bilen ikke kan køre på vejen(hvilket den jo ikke skulle til at starte med) der kan hverken beslaglægges eller noget som helst, ydermere så vil han få problemer med lovligheden af at ransage når der ikke er foregået nogen ulovlighed - det skal der en dommerkendelse til og det fåes kun hvis der er en overvejende risko for at der foregår noget ulovligt… og her går en nascar motor i en parkeret bil på egen grund ikke ind under - da jeg ikke får ransaget min ejendom af andre grunde kan der heller ikke spekuleres i det.

• #26   6. jul 2021 Et konkret eksempel på tuning og nummerplader, som jeg selv har set.
    et par gutter mener de er smarte, og vil til DHB og køre i deres indregistrerede bil ,som de har tunet hjemmefra.
    De ved selvfølgelig godt at Bent betjent ikke synes om det, og afmonterer derfor nummerplader og smider den på en autotrailer.
    De flinke betjente stopper dem ved indgangen, og tjekker da bare stelnummeret på bilen, og ser at den er indregistreret........ hammeren falder og bilen bliver indkaldt til syn mv.

• #27   6. jul 2021 Nejjj det har de faktisk, motoren i sig selv, er faktisk nok til, de kan ransaget din egendom.
    En nabo eller en der har ond i røven, kan være mere end nok til det sker.

Og så står du med bevisbyrden om den IKKE har være på offelig vej. Nu siger jeg det IGEN !!, for at have en nummerplade, SKAL køretøjet være i synsmæssig stand. ?
    Men jeg vil da forslå , du kontakter en af de lokal rocker bander. For de har med 200% sikkerhed 1. hånds erfaring med både beslaglæggelser og afgift sager på ombygget Harley Davidson.
    Der har Politiet, ikke har de store problemer med at gå ind på privat ejendom.

• Bo R
    Bo R Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 11 Emner: 1 Svar: 2
    #29   6. jul 2021 Prøv at kontakte fdm for juridisk råd og indtil da så husk at alt du betaler, skal påføres at du betaler under protest, da du ikke godkender beløbet

• #30   6. jul 2021 Det er en irrelevant diskussion her, om politiet har hjemmel til at ransage på baggrund af tip om en bil, der holder med afgift, men uden plader - og hvad konsekvensen er.

Hvorfor er det lige meget? Fordi der selvfølgeligt er tale om en bil, der enten ER indregistreret eller SKAL indregistreres. Og så er det ikke lovligt, med mindre selve tuningen i sig selv er lovlig og godkendt. Det tvivler jeg som sagt på - men jeg anerkender "hullet", hvis det skulle være tilfældet, og indrømmer, at det i så fald ikke er ulovligt.

• #32   6. jul 2021 Nu må Henning have lov at svare for sig selv. Den ære vil jeg ikke tage fra ham.

Det, der var min pointe, var egentlig, at det er mekanikeren, der overtræder loven, fordi han ikke må sælge tuningsudstyr på en indregistreret bil, som ikke alene skal bruges på bane og lignende. Jeg er ikke bekendt med, om det så er en anden lov end Færdselsloven, der regulerer den del, men man kan da i hvert fald læse om det på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

• #34   6. jul 2021 Jo, det gør den i høj grad. Man kan jo ikke øge effekten med 50 % uden som minimum at omprogrammere motorstyringen smiley

• #35   6. jul 2021 Det er pudsigt så mange nye debatører der dukker op her på BG med nogle meget avancerede problemer .

Hyggeligt, lidt mistænkeligt , men det giver trafik på siden .

Spændende om man kan finde det samme billede af den motor hvis man googler billedet ?

• #37   6. jul 2021 Det stemmer bare ikke overens med Færdselsstyrelsens gengivelse af bekendtgørelsen. Her fremgår fx følgende, som den bliver dømt ude på:

Udførelse af chiptuning er ulovligt, såfremt det motordrevne køretøj efter udført chiptuning ikke opfylder bestemmelserne om luftforurening i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr, bilag 1, punkt 7.06.

Bare for lige at plukke et enkelt uddrag.

• #39   6. jul 2021 Nej, for hvis det skal give mening, så er bekendtgørelsen helt overflødig i alle tilfælde på nær dem, hvor man chiptuner bilen, MENS man kører på vejen. Det hænger i sagens natur ikke sammen.

• #41   6. jul 2021 Nej, for du kan jo så altid henholde dig til § 1 og sige, at i det øjeblik, hvor du tuner bilen, så færdes den ikke på offentlig vej. Dermed er betingelsen for IKKE at være omfattet af Færdselsloven opfyldt og bekendtgørelsen irrelevant. I praksis vil det derfor altid være lovligt at tune en bil.

Ovenstående ud fra den måde, jeg forstår, du tolker loven og bekendtgørelserne på. Ret mig, hvis jeg tager fejl.

• Nancy J
    Nancy J Tilmeldt:
    jul 2021

#43   7. jul 2021 #trolle p /Martin p#
    Jeg vil meget gerne se om i kan finde andre billeder på nettet ????????

profilbillede
  • Nancy J
    Nancy J Tilmeldt:
    jul 2021

#44   7. jul 2021 Jeg har idag fået oplyst den kun må lave 475hk for at den kan synes og godkendes til vejen...
    så mekanikeren har et problem..
    har snakket med bilklagenævnet og forklaret dem det hele, og vil han ikke betale for en anden motor og det han har ødelagt går jeg den vej for så kommer han til det.

• #45   7. jul 2021 #42
    Kan du ikke se, det ikke giver mening, at man laver en bekendtgørelse, som slet ikke er gældende? Alene ud fra det kan man efter min opfattelse konkludere, at dine konklusioner må mangle et eller andet smiley

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #46   7. jul 2021 Medmindre mekanikeren har bedt dig underskrive at han ikke er ansvarlig for tuning, hænger han på den. Det er utroligt dumt at betale 120.000 kr inden arbejdet er færdig. Det er en nybegynderfejl, vi har alle været der, men man skal aldrig betale før arbejdet er udført. Det hele lyder temmelig amatøragtigt, han har åbentbart ikke undersøgt hvad bilen kan holde til, hvorfor har den skudt en plejstang ud af motoren, det lyder til at den ikke er blevet kørt til men bare fyret af. Er han overhoved mekaniker som i uddannet mekaniker, der findes en del “supermænd” der har værksted og bare skruer biler uden uddannelse. Hvad skete med den første mekaniker der har ødelagt din gearkasse. Har han erstattet en ny eller. Jeg syntes din fortælling er meget rodet. smiley

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#47   7. jul 2021 Jeg ved ikke om du har arvet penge og bare vil fyre dem af, men det er ikke hverdagskost at en kunde vifter med 120.000 kr + foran et værksted. mekanikeren har nok lugtet guld. Og når man skal have lavet såden noget tun skal man virkelig forhører sig rundt omkring inden man takker ja. Du har vel også fået et skriftligt tilbud inden du sagde ja. smiley

• Nancy J
    Nancy J Tilmeldt:
    jul 2021

#49   7. jul 2021 #martin a#
    Jeg har intet underskrevet, og for mig lyder det også til han bare har givet den Maks gas på rullefeltet..
    Jeg lagde 120.000 på forhånd da det ville løbe op i ca.200.000-220.000.
    Og jeg aner ikke hvad delene har kostet,har bedt om en specifikation..

Den første mekaniker skiftede gearkassen, converter og flexiplate ud..
    ledninger blev smeltet over på vejen hjem da de ikke var sat op men lå direkte på gearkassen, og den kom til ny mekaniker (hvor den er nu) han finder så ud af at tidligere mekaniker selv har boret huller så flexiplate passede og der er kommet metalspåner ind i gearkassen.. gearkassen er ikke ødelagt, kun flexiplate og converter.. jeg fik intet ud af at at brokke mig til tidligere mekaniker OVERHOVED,og når det kun ar dele til sammenlagt små 4000 gad jeg ikke gå gennem advokat/bilklagenævnet..

Den mekaniker som den står hos nu ig som har ødelagt motoren fik den op efter tidligere mekaniker havde lavet fejl... og nu da han alligevel skulle have gearkassen op valgte jeg at smide lidt flere penge i den så den skulle være tip top..

• #50   7. jul 2021 Narh, det er nok nærmere din tolkning af, hvornår den er gældende, jeg mener, der må være skæv. For hvis den kun gælder, når man KØRER på offentlig vej (din tolkning af § 1), så er bekendtgørelsen overflødig i alle tilfælde, hvor der ikke tunes bil, mens man kører på offentlig vej - hvilket vel i praksis gælder alle (eller næsten alle) tuninger.

Jeg er ikke juraekspert. Men jeg kan godt regne ud, at der i sagens natur ikke laves en bekendtgørelse, som i praksis ikke er gældende.

• #52   7. jul 2021 Nej, men min pointe er den samme, hvad enten du skriver "kører på" eller "befinder sig på". Bekendtgørelsen omhandler jo salg og udførelse af tuning. Det foregår nok altid på privat grund og ikke på offentlig vej. Herudover omhandler den reklame på nettet for samme - det sker I HVERT FALD ikke på offentlig vej. Man kan næppe kalde internettet for offentlig vej smiley

• #54   7. jul 2021 Det vil ifølge din fortolkning kun være udførelse på biler, der færdes/befinder sig på offentlig vej. Det er aldrig tilfældet. Ergo er bekendtgørelsen overflødig - sådan som jeg forstår din tolkning, vel at mærke. Og så er vi tilbage ved, at den ikke giver mening. Jeg vil gå så vidt som at sige, det bør give sig selv, at det ikke er tilfældet.

• #56   7. jul 2021 Jeg forstår ikke, hvordan du kan tro, der er lavet en bekendtgørelse, som 1) i praksis aldrig er gældende og derfor irrelevant i sin helhed, som 2) er specifikt irrelevant i forhold til fx tro-og-love-erklæringer, der omtales i bekendtgørelsen og som 3) håndhæves over for tuningsfirmaer og er blevet det siden den trådte i kraft. For så vidt angår sidstnævnte er jeg bekendt med flere firmaer, der har fået henvendelser om at stoppe aktiviteterne. Heraf er det ene lukket som direkte konsekvens.

Så er det for mig sådan set ligegyldigt, om det skyldes en tolkning af lovhierarkier, Færdselslovens § 1, Færdselslovens § 68 eller noget helt syvende.

• #58   7. jul 2021 Mit sidste afsnit i forrige indlæg er det tætteste, jeg kommer på et svar. Som sagt er jeg ikke jura-ekspert - slet ikke inden for Færdselsloven - men enhver burde kunne sige sig selv, at ingen sætter sig ned og laver en bekendtgørelse, som ikke er gældende på noget tidspunkt, men som alligevel håndhæves, som om den gælder. Og så er det som sagt mig underordnet, hvor det er gået skævt i forhold til paragraffer, love og bekendtgørelser.

• #60   7. jul 2021 På det tidspunkt, hvor 99,9 % af alle tuninger foretages, befinder bilen sig jo ikke på offentlig vej. Det er jo det, der hele tiden har været essensen af diskussionen. Dermed brydes loven/bekendtgørelsen ikke i nogle tilfælde og dermed er den i praksis irrelevant.

• #62   7. jul 2021 Hvis den overordnede regel er, at Færdselsloven kun gælder, når man færdes på offentlig vej, så gælder bekendtgørelsen også kun, når bilen færdes på offentlig vej. Det var din egen tolkning og ikke min. Hvis bilen så ikke færdes på offentlig vej, MENS bilen tunes, kan det jo ikke være ulovligt ifølge den tolkning. Man kan jo ikke så pludseligt sige, at tuneren så heller ikke må tune en bil, der på et tidspunkt senere kommer til at færdes på offentlig vej - igen, ifølge din tolkning, ikke min.

Men hvis du derimod er enig i, at det til hver en tid er ulovligt at chiptune en bil, så passer dine argumenter ganske vist ikke - men så er vi til gengæld enige. For det var fakrisk det, jeg skrev i mit allerførste indlæg, der var med til at starte diskussionen smiley

• #64   7. jul 2021 Hvorfor er selve udførelsen af en chiptuning så ulovlig, uanset hvornår den er lavet? Det er jo det, du senest har skrevet.

• #66   7. jul 2021 Det er jo ikke bilens lovlighed, vi snakker om. Det er lovligheden i selve det at udføre tuningen. Jeg er helt med på, at BILEN er ulovlig, når den kører rundt på vejen. Men ifølge din terminologi er det jo så aldrig ulovligt at UDFØRE tuningen for forhandleren/mekanikeren, hvis bare han gør det i sit eget værksted.

• #68   7. jul 2021 Det kan man vel godt sige. Man kan også argumentere for, at den starter i indlæggene først i 30'erne. Men det mener jeg nu heller ikke er specielt relevant - hvornår diskussionen lige starter.

• #70   7. jul 2021 Nej, det gør den fakrisk ikke. Diskussionen er hele tiden gået på, om forhandleren (og til dels ejeren) gør noget ulovligt ved selve det at tune bilen. Udførelsen af tuningen. Alle har hele tiden været klar over, at selve bilen ikke vil være lovlig at køre i, så den diskussion har vi vist alle været enige om fra start.

• #72   7. jul 2021 Ok, så lad mig sige det sådan, at JEG hele tiden har været enig i den del. Det, jeg går i rette med Jake om, er jo udelukkende det forhold, at han påstår, forhandleren må tune alt det, han vil, på bilen. Det passer ikke. Deraf vores diskussion. Jeg har egentlig aldrig sagt eller ment andet.

• #74   7. jul 2021 Det kommer an på, hvad du mener med "uden for Færdselslovens område". Hvis du mener biler, der ikke er omfattet af Færdselsloven, og hvor der udarbejdes en tro-og-love-erklæring, så er jeg enig. Hvis du mener, at en forhandler må tune løs, bare bilen ikke befinder sig på offentlig vej, så er jeg ganske uenig.

• #76   7. jul 2021 Jeg begynder at miste interessen for denne diskussion. Som jeg hele tiden har skrevet - flere gange direkte - er jeg egentlig ikke interesseret i, hvordan loven formelt er skruet sammen. Jeg mener bare, det giver sig selv, at der ikke laves en bekendtgørelse, som i praksis er irrelevant. For det er tilfældet, hvis du har ret, eftersom ingen tuner stiller sig ud på åben gade og chiptuner en bil.

• #78   7. jul 2021 Du spørger, hvad jeg mener. Og det er helt rigtigt, at jeg mener det. Det var rigtigt første gang, jeg skrev det, og det var rigtigt 5. gang, jeg skrev det.

Og du har endnu ikke overbevist mig om andet. Som sagt er det jo en bekendtgørelse, der eksekveres over for tunere i Danmark, selv om de tuner i deres egne værksteder. Det er også en bekendtgørelse, der ingen alternativ anvendelse har, så hvis du har ret, er den irrelevant. Den kunne lige så godt være droppet. Den ville ikke have haft nogen form for gyldighed i de små 10 år, den har eksisteret. Så kan du fremføre dine argumenter nok så mange gange - men forhåbentligt er de færreste enige i, at vi har bekendtgørelser, der er opfundet uden at ramme nogen og uden at have nogen konsekvens overhovedet.

• #80   7. jul 2021 Jeg synes ikke, jeg kan bakke det yderligere op, end hvad jeg allerede har gjort. Det fremgår af chiptuningsbekendtgørelsen, at det ikke er lovligt. Det efterlader så alene et argument om, at din tolkning af § 1 i Færdselsloven må være forkert, hvis jeg skal give mit bud.

Men nu er jeg som sagt ved at miste interessen for diskussionen. Jeg synes, det kører lidt i ring, og i virkeligheden er det ikke specielt vigtigt for mig at få dig overbevist om, at det er sådan, det er. Jeg tror dog, mange vil kunne se det og være enige med mig.

• #82   7. jul 2021 Jeg er også enig i, at når der ikke er andet i forlængelse heraf, så må det være sådan, at den er udtømmende i forhold til, hvornår den er gældende. Det er mit bud.

Der ligger så også en tolkning fra din side i, at det er ensbetydende med, at Færdselsloven i så fald kun gælder i det øjeblik, hvor bilen befinder sig på offentlig vej. Her tænker jeg, du tolker for snævert.

• #83   7. jul 2021 f#ck det køre da helt af sporet i denne tråd

• #85   7. jul 2021 Det er ikke dét, jeg skriver. Jeg er som sagt umiddelbart enig med dig i, at § 1 er udtømmende som gyldighedsområde. Jeg mener til gengæld så bare, at din tolkning af ordlyden i paragraffen er for snæver.

• #87   7. jul 2021 Nej, jeg mener kun det, jeg skriver i #82 og #85.

• #89   7. jul 2021 Jeg mener ikke, det er uden for Færdselslovens område. Det er kun dig, der mener det.

• #91   7. jul 2021 Det er det, jeg mener, ja. Det er i øvrigt heller ikke modstridende med mit indlæg rettet mod Jake. Jeg synes efterhånden, jeg har gjort mit til at forsøge at forklare hvorfor, men jeg kan godt fornemme, det ikke lykkes.

• #93   7. jul 2021 Vi er jo så fortsat ikke enige i forhold til, hvorvidt en bil befinder sig inden for eller uden for loven. Så på den måde er der ikke opnået nogen form for enighed.

• #95   7. jul 2021 Det står efter min opfattelse ikke uden fortolkning. Som jeg efterhånden har skrevet mange gange. Deraf uenigheden.

• #97   7. jul 2021 Det kan nok bedst forklares som et tidsbegreb. Tidsbegrebet er forholdsvis løst formuleret. Du tolker det som om, at den kun gælder lige nøjagtigt i det øjeblik, hvor bilen befinder sig på offentlig vej. Det mener jeg ikke er tilfældet.

• #99   7. jul 2021 Nu er du simpelthen nødt til at læse mine indlæg igen. Det bliver ved med at køre i det samme. Jeg har skrevet svaret på dit spørgsmål efterhånden mange gange.

• #100   7. jul 2021 Man kan ikke bryde en lov der hvor en lov ikke er gældende. Færdselsloven gælder på offentlig vej, ikke i min baghave. Først når jeg kører ud på offentlig vej vil mine ændringer være ulovlige.

Hvis en mekaniker bliver lukket ned pga ulovlig tuning, må det være på baggrund af at en bil han har tunet, efterfølgende har kørt på vejen.

Det eneste nummerplader betyder er at man MÅ køre på offentlig vej(hvis bilen er lovlig) det har intet at sige hvad man gør på privat grund om den er lovlig eller ulovlig i henhold til færdselsloven - da den ikke gælder der..

Mht rocker kommentaren… så ransager politiet sgu ikke fordi en motorcykel er ulovlig i forhold til færdselsloven - de ransager fordi rockere ikke betaler skat og har betalt deres motorcykler med narko-penge + hvad de ellers laver af ulovligheder.

• #103   7. jul 2021 #101
    Jeg har mistet interessen i forhold til at uddybe yderligere. Alle mine holdninger kan læses længere oppe. Det bliver i al væsentlighed det sidste fra mig.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#106   8. jul 2021 Slap af i gik i selvsving smiley

• #107   8. jul 2021 #104
    Problemet er, at det ikke ville handle om ét uddybende svar og en reference til tidligere indlæg. Så var diskussionen jo færdig flere timer tidligere, for det er det, jeg har forsøgt gennem hele aftenen. Svarer man på ét spørgsmål, så kommer der et nyt retorisk, ledende og kritisk spørgsmål, og sådan er det ellers fortsat, mens diskussionen blot har kørt i ring.

Jeg erkender blankt mit nederlag. Afgjort ikke i forhold til selve emnet, men mit nederlag i forhold til at formå at forklare min holdning. Det har åbenlyst ikke været nogen succes

• #109   8. jul 2021 Der skal kun 2 mand til at ødelægge en intetressant tråd, det gør ofte der ikke kommer flere relevante indlæg, det håber jeg ikke sker her, for det er en interessant sag som flere af os gerne vil følge med i fremover.

• #110   9. jul 2021 Med det budget havde jeg ikke fået nogen i dk til at lave det.
    Jeg havde nok lagt en plan og så snakket med feks Nelson Racing engines.

• #111   9. jul 2021 wtf happened to the thread.

• #112   11. jul 2021 Det kræver jo at man kender nogen steder, gør man ikke det tager man den første man støder på, desværre.

Kommentér på:
Mekaniker ødelægger motor

Annonce