Mekaniker ødelægger motor {{forumTopicSubject}}
Jeg har sendt min bil på værksted i september for at få skiftet converter og flexiplate, i november snakker jeg med mekanikeren for at få ombygget bilen, flere hk, forstærkning, lakering det hele.. fortæller jeg ikke gider på værkstedet så den skal kunne holde til det, han fortæller hvad der kan lade sig gøre og hvad der er bedst og så går han igang.. bilen skal være færdig til 1/3..
I februar får jeg af vide at der mangler en en masse dele fra USA og han ved ikke hvornår de kommer hjem.. har kontakt med han løbende hver 14 dag for at høre nærmere.. så kommer set hje. Og han får skruet bilen samme og skal køre den ind.. så ryger pejlstangen ud gennem blokken!!!!!
Dette får jeg først afvide for 3 dage siden da jeg spør ham hvor langt han er nået...
Jeg havde så en anden motor stående som han bare har taget og åbnet for at bygge den om..
Han fortæller at det er mig selv der skal betale da hans forsikring ikke dækker tuning!!!
Har på intet tidspunkt fået afvide han ikke dækkede noget og han har selv fortalt og bestilt dele hjem til bilen.. nu begynder han at snakke om der skal laves yderligere forstærkning (pejlstængerne og krumtap) da den ikke kan holde til de hk med standart pejlstængerne og det kommer til at koste yderligere...
Jeg har på forhånd lagt 120.000 og har en aftale om det vil koste ca. 2-220.000 i alt!!! Men nu efter motoren er ødelagt vil han have jeg skal betale for det.. en anden motor koster omkring 36000 og skal hjem fra usa...
Hvad gør jeg her?????
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Sådan er det I TEORIEN. I praksis kommer det til at koste retssag, masser af slåskampe og alt muligt andet trættende.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Det giver helt sikker ordet, "Backfire" en helt ny betydning..
maj 2006
Under alle omstændigheder må man som erhvervsdrivende acceptere, at der er erstatningsansvar, hvis man laver lort i den. Det gælder, uanset om man er forsikret eller ej. Hvis man har forbehold, så må man tage dem, inden man tager arbejdet ind. Alternativt må man lade være med at tage sådanne arbejder ind.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 26 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
jul 2021
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 7
Sidste år havde jeg den på et andet værksted, de skulle sætte ny gearkasse, converter og flexiplate i.. nåede kun hjem med den så var alle ledninger brændt over fordi mekanikeren havde glemt at sætte dem op.. finder så et andet værksted.. hvor den står nu.. de fandt så ud af at tidligere mekaniker selv havde boret huller i flexiplaten for den skulle passe og der var kommet metalspåner i gearkassen,så den skulle tømmes, ny converter og flexiplate.. og som sagt i november snakker jeg med ham om at ændre den, den er han HELT med på og har en masse idéer så det bare spiller 100%..
Det gør det så ikke og han siger hele tiden noget forskelligt/ændre historie når man snakker med ham..
mar 2009
Følgere: 4 Svar: 195
Men når det kommer til tuning, og du har bestemt hvilke dele som skal på, så plejer vi at skrive en seddel hvor vi fralægger os alt ansvar, udover selve samlingen, og at det gøres efter bogen, vil dog sige at vi aldrig skruer op på 100% af hvad delene burde kunne holde til, for at der er en eller anden form for sikkerhed for at det faktisk kan holde.
Det er umuligt at sige om motor kan holde til 250hk ekstra eller hvor meget du er gået efter..
Og alt efter hvilken generation af svt du har fat i, så er der også stor forskel på hvor gode de er.. Er 99% sikker på at 1gen ikke er forged internals, mens 2th fik..
jul 2021
jeg har ikke skrevet under på noget, har bare overført 120.000 a conto, ved regningen bliver højere men startede ud der.
Det er en 2001 model.
jul 2014
Følgere: 14 Svar: 2.877
apr 2008
Du er satme modig !!!
jul 2021
apr 2008
Så havde det gået godt, ville det være fint med 600 Hk ?
Og nu står du med med 600 Hk død motor, så nu er det alle andre der har et problem ?
Så vidt jeg har forstået, så er det ret normal i Amerikaner samfundet. Tun til den dør, og næste motor får lige samme behandling, bare for at være sikker
Der er nok flere ting, du skulle have sat dig ind i, før du begynder på sådan noget.
jul 2021
Vi snakker 600hk= det er 600hk..
Var en talemåde..
Njaaaa.. med alle de regler der er kommet er det ikke bare tun til den dør!!! Tuner du for meget kan du miste din bil hvis politiet tar den til test..
Jeg har bedt om den skal synes og godkendes..
Jeg har spurgt om hvad jeg skal gøre i denne situation da mekanikeren ikke mener det er hans ansvar at han har ødelagt motoren... til trods for det er ham der har fortalt hvad der kan og skal laves.. jeg er ikke mekaniker derfor jeg tar på værksted med bilen!!
Men ja jeg har 1 stk død motor
apr 2008
det er altså mere end 50% vi taler om...
i princippet har mekanikerne, kun gjort som du har bedt om.
Tuning arbejder er ikke lovlig, så der kan du noget let vinde over ham i ret sag.
Samtidig er du så igang, med noget der er total ulovlig. Så uden at kende mere til sagen, så skal du nok forvente en afgift sag. Hvis du vælger at gå vidre med det her.
Du skal lige være klar over, hvis du vælger at gå i retten. Så er bilen "låst" til sagen er afgjort. Det vil sige den IKKE kan arbejders på, før der er afslutning.
Hvis jeg var dig, så ville jeg bare få en anden motor i ASAP. Og komme vidrer med mit liv, og bare ser dette som en MEGET sur og dyr lærestreg.
maj 2006
Han har nu ganske ret både mht. at 600 hk er mere end 50 % forøgelse fra 380 hk og at det er ulovligt at tune biler i Danmark.
Det første må du konsultere med din matematiklærer. Det andet kan du Google dig til. Prøv fx med "salg af tuningsudstyr ulovligt".
apr 2008
Jeg må give Bay ret i, du bør kontakte din matematiklærer
Det er 57.89% forøgelse vi sakker om her.
jeg må også anbefale dig at prøve at Google, som Bay siger.
Jeg har arbejder i tunings branchen hele mit liv. Jeg er ret sikker på jeg ved hvad der er lovlig og hvad der ikke er lovlig.
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 452
Men til trådstarter… det er sgu uheldigt det du har været ude for. Mekanikeren skal selvfølgelig dække hvis han smadre noget - han burde vide hvad der kan lade sig gøre, ellers skal han slet ikke rode med det. Du er i god tro - om du så havde tænkt at køre rundt med 600 hk på de danske veje er så en helt anden sag.
Men du står dårligt hvis du ikke har på skrift hvad der skal laves, hvad du har betalt for… og endnu værrer hvis du har fået lavet det under bordet…
nov 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
Det er mekanikkeren som siger at han kan få 600 hk. ud af den motor.
Hvem der er ansvarlig skal jeg ikke gøre mig klog på.
apr 2008
Der er noget du total har misforstået, så snart der er nummerplader på bilen. SKAL den opfylde gældende regler. Uanset hvor biler er brug / opbevaret.
maj 2006
Du må selv bestemme, om du tror på mig. Jeg gider ikke at begynde at lede efter dokumentation i love og synsbekendtgørelse for at overbevise dig. Men jeg fastholder, at det ER ulovligt, så længe der er tale om en indregistreret bil. Det har det været i efterhånden 10 år nu.
Så jo, både mekaniker og ejer har et ansvar i sådanne tilfælde. Men jeg tror som sagt ikke, det vil blive en diskussion i en civil retssag omhandlende noget helt andet.
Ovenstående forudsat at der er tale om en ulovlig tuning. Er tuningen udført lovligt, er der naturligvis ingen problemer. Jeg vælger dog at antage det modsatte med en så voldsom effektforøgelse.
okt 2007
Og hvis den er på plader, er det eneste der kan ske, at pladerne bliver taget. Det er ikke noget der kan ændre udfaldet i en retsag om hvorvidt mekanikeren har smadret motoren.
Jeg kan købe en corvette med standard motor på plader. Køre den ind på min grund, skifte motoren om til en nascar motor, lade den stå der. Så længe jeg ikke bevæger mig ud på offentlig vej, så er der intet ulovligt i det. Pladernes funktion vedrører kun kørsel på offentlig vej…. Ikke en skid andet
apr 2008
Så tror jeg du skal til at nærlæse loven noget bedre.
For at have en nummerplade, SKAL bilen være i synsmæssig stand.
Lad os sige, du af andre grunde får ransaget din ejendom. Og Bent betjent tilfældigvis, ved det er en nascar motor. Du har i din Corvette, så står du juridisk på samme sted, som hvis du blev stoppet på offelig vej.
Har du derimod afmeldt den og ingen nummerplade har. Så er der intet der forbyder, dig i at gøre hvad du vil.
okt 2007
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Svar: 75
et par gutter mener de er smarte, og vil til DHB og køre i deres indregistrerede bil ,som de har tunet hjemmefra.
De ved selvfølgelig godt at Bent betjent ikke synes om det, og afmonterer derfor nummerplader og smider den på en autotrailer.
De flinke betjente stopper dem ved indgangen, og tjekker da bare stelnummeret på bilen, og ser at den er indregistreret........ hammeren falder og bilen bliver indkaldt til syn mv.
apr 2008
En nabo eller en der har ond i røven, kan være mere end nok til det sker.
Og så står du med bevisbyrden om den IKKE har være på offelig vej. Nu siger jeg det IGEN !!, for at have en nummerplade, SKAL køretøjet være i synsmæssig stand. ?
Men jeg vil da forslå , du kontakter en af de lokal rocker bander. For de har med 200% sikkerhed 1. hånds erfaring med både beslaglæggelser og afgift sager på ombygget Harley Davidson.
Der har Politiet, ikke har de store problemer med at gå ind på privat ejendom.
maj 2020
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 2
maj 2006
Hvorfor er det lige meget? Fordi der selvfølgeligt er tale om en bil, der enten ER indregistreret eller SKAL indregistreres. Og så er det ikke lovligt, med mindre selve tuningen i sig selv er lovlig og godkendt. Det tvivler jeg som sagt på - men jeg anerkender "hullet", hvis det skulle være tilfældet, og indrømmer, at det i så fald ikke er ulovligt.
maj 2006
Det, der var min pointe, var egentlig, at det er mekanikeren, der overtræder loven, fordi han ikke må sælge tuningsudstyr på en indregistreret bil, som ikke alene skal bruges på bane og lignende. Jeg er ikke bekendt med, om det så er en anden lov end Færdselsloven, der regulerer den del, men man kan da i hvert fald læse om det på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
maj 2006
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
Hyggeligt, lidt mistænkeligt , men det giver trafik på siden .
Spændende om man kan finde det samme billede af den motor hvis man googler billedet ?
maj 2006
Udførelse af chiptuning er ulovligt, såfremt det motordrevne køretøj efter udført chiptuning ikke opfylder bestemmelserne om luftforurening i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr, bilag 1, punkt 7.06.
Bare for lige at plukke et enkelt uddrag.
maj 2006
maj 2006
Ovenstående ud fra den måde, jeg forstår, du tolker loven og bekendtgørelserne på. Ret mig, hvis jeg tager fejl.
jul 2021
Jeg vil meget gerne se om i kan finde andre billeder på nettet ????????
jul 2021
så mekanikeren har et problem..
har snakket med bilklagenævnet og forklaret dem det hele, og vil han ikke betale for en anden motor og det han har ødelagt går jeg den vej for så kommer han til det.
maj 2006
Kan du ikke se, det ikke giver mening, at man laver en bekendtgørelse, som slet ikke er gældende? Alene ud fra det kan man efter min opfattelse konkludere, at dine konklusioner må mangle et eller andet
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
mar 2012
jul 2021
Jeg har intet underskrevet, og for mig lyder det også til han bare har givet den Maks gas på rullefeltet..
Jeg lagde 120.000 på forhånd da det ville løbe op i ca.200.000-220.000.
Og jeg aner ikke hvad delene har kostet,har bedt om en specifikation..
Den første mekaniker skiftede gearkassen, converter og flexiplate ud..
ledninger blev smeltet over på vejen hjem da de ikke var sat op men lå direkte på gearkassen, og den kom til ny mekaniker (hvor den er nu) han finder så ud af at tidligere mekaniker selv har boret huller så flexiplate passede og der er kommet metalspåner ind i gearkassen.. gearkassen er ikke ødelagt, kun flexiplate og converter.. jeg fik intet ud af at at brokke mig til tidligere mekaniker OVERHOVED,og når det kun ar dele til sammenlagt små 4000 gad jeg ikke gå gennem advokat/bilklagenævnet..
Den mekaniker som den står hos nu ig som har ødelagt motoren fik den op efter tidligere mekaniker havde lavet fejl... og nu da han alligevel skulle have gearkassen op valgte jeg at smide lidt flere penge i den så den skulle være tip top..
maj 2006
Jeg er ikke juraekspert. Men jeg kan godt regne ud, at der i sagens natur ikke laves en bekendtgørelse, som i praksis ikke er gældende.
maj 2006
maj 2006
maj 2006
Så er det for mig sådan set ligegyldigt, om det skyldes en tolkning af lovhierarkier, Færdselslovens § 1, Færdselslovens § 68 eller noget helt syvende.
maj 2006
maj 2006
maj 2006
Men hvis du derimod er enig i, at det til hver en tid er ulovligt at chiptune en bil, så passer dine argumenter ganske vist ikke - men så er vi til gengæld enige. For det var fakrisk det, jeg skrev i mit allerførste indlæg, der var med til at starte diskussionen
maj 2006
maj 2006
maj 2006
maj 2006
maj 2006
maj 2006
maj 2006
maj 2006
Og du har endnu ikke overbevist mig om andet. Som sagt er det jo en bekendtgørelse, der eksekveres over for tunere i Danmark, selv om de tuner i deres egne værksteder. Det er også en bekendtgørelse, der ingen alternativ anvendelse har, så hvis du har ret, er den irrelevant. Den kunne lige så godt være droppet. Den ville ikke have haft nogen form for gyldighed i de små 10 år, den har eksisteret. Så kan du fremføre dine argumenter nok så mange gange - men forhåbentligt er de færreste enige i, at vi har bekendtgørelser, der er opfundet uden at ramme nogen og uden at have nogen konsekvens overhovedet.
maj 2006
Men nu er jeg som sagt ved at miste interessen for diskussionen. Jeg synes, det kører lidt i ring, og i virkeligheden er det ikke specielt vigtigt for mig at få dig overbevist om, at det er sådan, det er. Jeg tror dog, mange vil kunne se det og være enige med mig.
maj 2006
Der ligger så også en tolkning fra din side i, at det er ensbetydende med, at Færdselsloven i så fald kun gælder i det øjeblik, hvor bilen befinder sig på offentlig vej. Her tænker jeg, du tolker for snævert.
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.430
maj 2006
maj 2006
maj 2006
maj 2006
maj 2006
maj 2006
maj 2006
maj 2006
okt 2007
Hvis en mekaniker bliver lukket ned pga ulovlig tuning, må det være på baggrund af at en bil han har tunet, efterfølgende har kørt på vejen.
Det eneste nummerplader betyder er at man MÅ køre på offentlig vej(hvis bilen er lovlig) det har intet at sige hvad man gør på privat grund om den er lovlig eller ulovlig i henhold til færdselsloven - da den ikke gælder der..
Mht rocker kommentaren… så ransager politiet sgu ikke fordi en motorcykel er ulovlig i forhold til færdselsloven - de ransager fordi rockere ikke betaler skat og har betalt deres motorcykler med narko-penge + hvad de ellers laver af ulovligheder.
maj 2006
Jeg har mistet interessen i forhold til at uddybe yderligere. Alle mine holdninger kan læses længere oppe. Det bliver i al væsentlighed det sidste fra mig.
mar 2012
maj 2006
Problemet er, at det ikke ville handle om ét uddybende svar og en reference til tidligere indlæg. Så var diskussionen jo færdig flere timer tidligere, for det er det, jeg har forsøgt gennem hele aftenen. Svarer man på ét spørgsmål, så kommer der et nyt retorisk, ledende og kritisk spørgsmål, og sådan er det ellers fortsat, mens diskussionen blot har kørt i ring.
Jeg erkender blankt mit nederlag. Afgjort ikke i forhold til selve emnet, men mit nederlag i forhold til at formå at forklare min holdning. Det har åbenlyst ikke været nogen succes
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.008
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 5 Svar: 332
Jeg havde nok lagt en plan og så snakket med feks Nelson Racing engines.
mar 2003
Følger: 10 Følgere: 49 Biler: 1 Svar: 468
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.008
Mekaniker ødelægger motor