{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.644 visninger | Oprettet:

Pendlerbil til motorvej - ca. 35.000 km. årligt {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har brug for hjælp i forbindelse med min bilsøgning.

Jeg står for at skulle købe ny pendlerbil, der skal køre strækningen Kolding til Aabenraa og retur dagligt (ca. 120 km. dagligt og primært motorvej med 130 km/t). Hertil kommer anden kørsel og derfor et forventet kørselsbehov i niveauet 35.000 km. pr. år. Jeg har dog stirret mig lidt blind i jagten på den perfekte pendlerbil og kunne derfor bruge gode råd og friske øjne på det.

Budgettet er ca. 300.000 kr. og følgende prioriteres:
- Brændstoføkonomi
- Driftssikkerhed
- Automatgear
- Adaptiv fartpilot
- Apple Carplay

Jeg har indtil videre kun prøvekørt VW Golf 7 1,6 TDi 115 IQ.Drive DSG fra 2019 og har herudover kigget lidt på Ford Focus 1,5 EcoBlue aut.

Jeg er dog ikke imponeret over forbruget i Golfen (17 km/l ved pæn testkørsel) og lidt betænkelig ved de mange problemer med DSG, da jeg tidligere har haft en anden Golf 7 fra 2016 og havde fornøjelsen af at skifte koblinger et par gange. Er problemerne løst i de nyere DSG?

Jeg vil derfor sætte stor pris på nogen indspark på det "kloge valg" og er der andre mærker/modeller jeg i højere grad bør overveje?

PS: Jeg har ikke lademuligheder ift. el/hybrid for nuværende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pendlerbil til motorvej - ca. 35.000 km. årligt
  • #1   26. aug 2021 Hverken motor eller gear i Golf'en har ry for at være noget at råbe hurra for. Især gear ville jeg holde mig helt fra. Så med tanke på, at du vægter driftssikkerhed højt, så skal den streges fra listen.

    Nu er jeg ganske vist selv ejer af 2 stk. Ford, men jeg kender ikke til motoren i Focus'en. Hvis gear er det samme som min S-MAX 2.0 Ecoblue, skulle der dog ikke være noget at bekymre sig om på den front. Synes det virker som et fint valg til dit kørselsbehov.


  • #2   26. aug 2021 Da jeg pendlede havde jeg stor fornøjelse af biler som BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og C-klasse. Så jeg ville se på de nyeste af disse indenfor budgettet - og gå efter en med en 6-benet motor, og så bekymre mig mindre om at de har et lidt større forbrug smiley

  • #3   26. aug 2021 Prøv en 2.0 TDI golf, den motor har det meget bedre på en motorvej.
    Flere hk, bedre økonomi samt uproblematisk gearkasse.
    Samme motor i Seat eller en Skoda eventuelt.
    Men har du overvejer en ren el? klarer snildt de km. Eventuelt en GTE hvis du kan lade både ide og hjemme. En
    GTE er billig i indkøb, afgift og finansiering.


  • #4   26. aug 2021 #3
    Det bliver svært at køre el uden mulighed for at lade, kan man sige...


  • #5   26. aug 2021 Ja eller hvis man hverken har arme eller ben.

  • #6   26. aug 2021 Korrekt. Men nu går jeg ud fra, at han har tilstrækkeligt med arme og ben til at køre bil, eftersom andet ikke er nævnt. Hvad der til gengæld ER nævnt, er det faktum, at han ikke har mulighed for at lade smiley

  • #7   26. aug 2021 Det kunne man jo så få sig eller ordne ude, hvilket MAN ikke så let kan med arme eller ben.
    For nuværende er lige nu, de fordele det kunne give at tænke el er lidt forandring værd.
    Mere der skal blive til ævl?


  • #8   26. aug 2021 Indrøm nu bare, at du ikke havde set den nederste linje, så vi kan komme videre smiley

    Bor man på 4. sal, er det ikke en mulighed, man bare uden videre kan tilegne sig.


  • #9   26. aug 2021 Octavia TSI er også i den boldgade mht benzinøkonomi, ovr 105 km/t så sker der noget med benzinøkonomien, mest pga vindmodstanden.

  • #10   27. aug 2021 Har en gammel Octavia rs 2.0 tdi dsg 170hk (comrail motor) fra 2008 standard. Den køre omkring 16-17km/l på motorvejen med 130hk/t smiley

  • #11   27. aug 2021 Du kan få en lettere brugt Insignia med alt i udstyr til den pris. Det var også en mulighed?

  • #12   27. aug 2021 https://www.hyundai.dk/kampagne/elektrisk-slutspurt/kona-electric

    ja du bliver ikke billigere kørende


  • #13   27. aug 2021 #12
    Læs sidste sætning i trådstarters indlæg igen...


  • #14   27. aug 2021 man kan nu hurtiglade ved mange motorveje

  • #15   27. aug 2021 #14: Man køber ikke en elbil uden at have lademulighed på hjemmeadressen. Alt andet er helt godnat.

  • #16   27. aug 2021 var det mig ville jeg vælge noget mercedes på grund af de mange km og automatgear

  • #17   27. aug 2021 #8 Jeg boede på 4. sal da jeg havde Tesla'en (og 2. sal da jeg fik den) smiley

    #0 Med så mange km årligt tror jeg at jeg havde valgt en billigere bil, for at sænke totalomkostningen. Alene afskrivningen på en dyre bil kan nemt veje tungere end brændstofforbruget. Her er et eksempel der tager udgangspunkt i de 35.000 km pr år, og en benzinpris på 13 kr/ - årlig omkostning til benzin:

    15 km/l = 30.333 kr.
    20 km/l = 22.750 kr.
    25 km/l = 18.200 kr.

    Dvs. hvis man eks. køber en bil der er 50.000 kr. billigere, så vil det tage over 6.5 år at opnå samme besparelse hvis man istedet for at købe en bil der kører 15 km/l køber en der kan køre 20 km/l.

    Hvis man vælger en bil der kan køre 25 km/l istedet for en der kan køre 15 km/l, vil det tage over 4 år før man har opnået samme besparelse som hvis man køber en bil til 250.000 kr. istedet for en til 300.000 kr. Derefter kommer besparelsen dog, hvis altså man beholder bilen længe nok.

    I dette simple regnestykke er der ikke taget højde for ejerafgift eller renter ved finansiering. Der er naturligvis flere parametre.

    Jeg er begyndt at se meget mere på totalomkostningerne end nogle få omkostninger. Og det har også gjort at jeg ikke længere gider køre rundt i en dyr bil til hverdag længere. Så hellere pendle i en fornuftig hverdagsbil, og så have en sjov til weekendbrug, hvis det er det man har lyst til.


  • #18   28. aug 2021 Nu, når fremtiden for diesel er lidt usikker... Du får ikke bedre motorvejsbil med denne akselafstand, dog kunne man nøjes med mindre hjul for bedre komfort.

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/14-tsi-150-style-combi-dsg-5d/5193306


  • #19   28. aug 2021 Ja fin bil, dyr at køre i. 11,9 literen målt over små 100.000 km. klarede min Superb 1,4 tsi.

  • #20   28. aug 2021 ÅOP er ikke er så vigtigt som totalomkostningerne, og totalomkostningerne er en nem måde at få totalt overblik på, man skal bare være varsom med at tro man får en kæmpe pris for bilen den dag man sælger, så kan regnestykket være helt misvisende.

    Lav et excel ark med alle priser, så er det nemt at se prisen pr måned i gennemsnit, der findes sikkert også nogen online skemaer på webbet.

    VAG, dvs Seat, Audi, Skoda, VW, laver også en TSI 1.2 med udmærket ydelse og økonomi.

    Kia Niro PHEV skulle også være meget nøjsom, op til 25 km/l uden problemer og de fås også brugte til godt et par 100 tusinde.


  • #21   28. aug 2021 1.5'eren skulle på papiret være mere økonomisk. Hvordan det fungerer i praksis ved jeg ikke. Én ting er dog sikkert; de har begge den ringe gearkasse.

  • #22   28. aug 2021 Carlo

    Lidt tung højre fod tænker jeg, jeg kører selv 17-21 km/l i en Octavia 1.4 TSI, står vidst til 20.2 km/l.


  • #23   28. aug 2021 Har haft 2X Octavia 1,4 TSI og 1X Superb 1,4 TSI.
    Bykørsel og 130+ på motorvej laver jeg meget af. De små benzin motorer det hælder brændstof igennem så snart man kører over 110 kmt. - og det gør jeg..
    Ingen af Octavia’erne kørte mere end 15-16 literen. De kunne da snildt gå over 20 literen på landevejen, men ikke set over tid.
    Min Passat GTE kører ca. 15 literen på en lang tur på 5-700 km. Til hverdag kører den mest el, så over “lang tid data” er det 35-40 literen. El er ikke gratis, men en km. koster undet 1/3 i forhold til benzin.
    Superb 1,4 tsi var til gamle normer opgivet til 18,xx literen, de nye normer 14,xx.


  • #24   28. aug 2021 Jeg kører også max 110, men oftest 93-96 km/t, 2x36 km, jeg sparer ikke meget mere end 5 minutter ved at køre 110-120, for man skal ofte bremse for lastvogne og andre langsommere billister.

    https://www.bilgalleri.dk/renault-clio-iii-1_5-dci-2012-kun-148000km/id-2270208


  • #25   2. sep 2021 Hej.
    Mange km og økonomisk køretøj er ikke noget man kan sætte sammen med biler fra VAG. Hvis du spørger mig.
    Alle deres motore og gearkasser har alle "fejl og børnesygdomme".
    Også 1,5 tsi som de ellers stolt reklamerede med at være fri for problemerne man kendte i 1,2 og 1,4 tsi.... Desværre spiser de også kæder.

    - det kan være farligt at sige her inde. Men så er det sagt.
    Jeg har solgt reservedele. Så jeg kunne aldrig drømme om at købe "sådan en fin audi a4 - det er bar sårn lækker bil" -
    -ja at kører i et træ.



    Hvad du ellers skal vælge, ved jeg ikke. Dog er længere garanti da at foretrække. Min egen holdning er biler fra østen er bare mere driftssikre.


  • #26   2. sep 2021 Sikke noget vrøvl - det er ældre modeller der havde kæde, og var altså ikke alle. Du skal langt tilbage i årgang før du finder en tsi motor der ikke kører med tandrem.

  • #27   2. sep 2021 Jeg må også tilslutte mig og sige, jeg er noget imponeret, hvis 1.5 TSI "spiser kæder", når de kører med tandrem. Ved ikke hvilken kæde, det så er, de "spiser".

    Synes egentlig, 1.5'eren kører glimrende. Problemet ligger i gearkassen. Den kører til gengæld ikke specielt glimrende.


  • #28   2. sep 2021 "problemet ligger i gearkassen" stadigvæk grund nok til at aldrig skulle eje en vag smiley æ

  • #29   2. sep 2021 #28
    Det må du så selv om. Det er trods alt kun den ene gearkasse. Lige så vel som at Ford har enorme problemer med en specifik form for gearkasse, mens resten kører fint. Det får måske nogle til at fravælge Ford fuldstændigt, og det må man heldigvis selv bestemme. Men det svarer en lille smule til at sige, man ikke vil bo i hele København, fordi Nørrebro har nogle dårlige kvarterer.


Kommentér på:
Pendlerbil til motorvej - ca. 35.000 km. årligt

Annonce