Priser på reparationer hos mekanikere {{forumTopicSubject}}
Har fået lavet noget på min bil hos en mekaniker, hvor regeringen er løbet op på Ca. 7000,-.
ifølge fakturaen har reservedelene kostet næsten 6000,-.
Jeg har googlet reservedelene, og det er som at de har valgt (ud fra de priser der står på fakturaen) de dyreste man kan få.
Der fremgår dog ikke af fakturaen, hvad for en fabrikant eller mærke reservedelene stammer fra.
Jeg har derfor svært ved at se om jeg har betalt overpriser, og skal overveje et andet værksted til næste gang.
Eller om jeg har betalt en fair pris..
Selvfølgelig skal de også tjene lidt på reservedele, men man kan føle sig røvrendt hvis delen koster 500, men man er blevet bonet 2000...
Hvad er jeres erfaring og hvordan vurderer I om den pris I bliver oplyst, er fair?
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 31 Svar: 2.901
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3318 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.210
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.917
og hvor på nettet har du fundet de samme dele?
for købe mekaniker gennem eks ftz
sige vi det er forhjuls lejer.
og der går 2 måneder og det går i stykker.
så få mekaniker lejer erstattet af ftz, samt timerne man bruger post skifte .
den garanti få man ikke hvis man eks køber et leje ved eks autodoc
det er en af grundene, til at en reservedel er dyre.
og husk du skal samlinger prisen på samme mærke og model af reservedel.
da der altid findes mange billige dele, som tit er noget skrammel
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
dec 2020
Følger: 14 Følgere: 104 Emner: 26 Svar: 251
Eksempelvis at du kan indlevere den på værkstedet og den SKAL være køreklar samme eftermiddag efter job, da du skal bruge den i weekenden fx.
Men generelt set, så er det bedst hvis fx din far er mekaniker (det var min far og arbejdede også som sådan til han blev pensionist, og dermed også adgang til lift og alt i hightech værktøjer.
Så kunne man lige kigge forbi ved fyraften og give en omgang bajere, og så fik man skiftet dæk, eller hvad man nu lige trængte til.
Ellers er det en god idé at blive ven med perlegrus-mekanikere. Altså personligt venner, som også er med til fødselsdage og den slags.
De har langt mindre lyst til at "snyde" ved at tage som du selv nævner 2000 for en del du selv kan finde til 500 kr.
Jeg bruge fx en jeg helt tilfældigt fik anbefalet da jeg søgte (og fandt) alufælge til min Ford Escort årgang 1993 (så ja det er mange år siden) men bruger ham stadig hvis jeg har et problem med et køretøj (også fx cykler eller scootere, eller bare en plæneklipper - alt med motor på !
Også til større projekter, som fx en bil som er på grænsen til at være for rusten til at syne igen.
Jeg stiller som regel bare en kasse øl, og sommetider også bare i hans garage hvis jeg kommer tilfældigt forbi, også selvom han ikke er hjemme.
Så har jeg hentet hans børn i SFO mens han lavede min bil, eller købt ind i fakta osv.
Hvis man bare hjælper hinanden med det man nu kan, så behøver ingenting at være så dyrt.
I al fald ikke de priser du beskriver, som lyder som et mærkevare-værksted + moms, hvilket ingen jo vil give, i al fald ikke hvis der er tale om en ældre bil / over 5-7 år.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4403 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Tager en mekaniker 2.000 kr. for dele han selv har givet 500 kr. for er jeg mere ligeglad med. Han skal jo også leve, der går også tid med at bestille dele og håndtere dem i regnskabssystem etc., og så længe jeg er fri for at få hænderne beskidte, er jeg såmænd glad.
Hvad er ens tid værd, kontra hvad betaler man for at få andre til at gøre det, det er det interessante at se på efter min mening.
dec 2020
Følger: 14 Følgere: 104 Emner: 26 Svar: 251
Mekanikeren tror din generator er defekt, og fremskaffer derfor en ny sådan. Det var så ikke det, så det må være starteren, så sådan en ny skaffes.
Til sidst viser det sig blot at være en dårlig stelforbindelse, som løses med en ny stump ledning.
Nu ligger mekanikeren så inde med en generator og en starter han ikke kan bruge til en hujene fis, medmindre han får en bil ind med netop det problem....
Af samme grund har "min" mekaniker en særlig aftale. De kommer næsten dagligt med forskellige varer (som der er behov for dem) og de kommer samme dag, ofte inden for 2 timer efter han bestiller dem), og så tager de eventuelle varer med retur som han måske alligevel ikke fik brug for dagen før eller i forgårs.
Men sådan en aftale kan enhver hjemmemekaniker der primært handler i Thansen jo ikke lave.
Eller jo man kan jo bestille på nettet så har man jo 14 dages returret godt nok, men det blir en faens renderi på posthuset hele tiden så, og holde styr på og tjekke om de nu også betaler det tilbage de skal, og fakturaer og gebyrer og papirs-pis ;/(
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4403 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Jeg ville da gerne betale for tiden der er brugt på at fejlfinde, men hvorfor skulle jeg betale for en ny generator og starter? Det må da være en ringe fejlsøgning fra mekanikerens side der er årsagen til at der nu er to stumper hjemme som ikke skal bruges.
Nu kender jeg ikke leverandørbetingelserne i autobranchen, men dengang jeg solgte IT kom vi også indimellem ud for at købe stumper hjem som ikke løste et problem, og enten sendte vi det retur til leverandøren, eller også tog vi det på lager. Sådan er det bare at drive virksomhed, indimellem må man tage en udgift, og holde kunden skadesfri for ens fejlvurderinger.
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.917
men som er reservedele udskifter
og som ikke kan finde ud af og fejlsøge rigtig.
vi oplever tit hjemmefuske/perlegrus mekaniker der kommer med en bil med fejl.
hvor de med deres billig tester har forsøgt fejlsøgning.
og skiftet div sensor/føler.
men bilen køre stadig ikke rigtig.
så må vi fejlsøge, og finde fejlen.
da man nogen gange skal tænke over hvordan en motor virker og hvordan motorstyringen er skruet sammen.
nu har jeg arbejdet samme sted i 3½ år.
og kun 1 gang, havde vi en bil vi ikke fandt fejlen. hvor kunden til sidst sage bilen skulle skrottes
det var så en bil til 5~10.000kr
og en vifte fejlsøgning af lednings net ville tage tid og og derfor vil koste en del penge
valgt kunden og købe en anden bil.
men ud over det har vi altid fundet fejlen. og har vi brugt mange timer på det, så har min chef, gerne giver en god rabat på timepris en så kunden bliver tilfreds.
da fejlsøgning kan være en længer prosess, som kan være dyre
dec 2020
Følger: 14 Følgere: 104 Emner: 26 Svar: 251
Dog kan du ikke sammenligne bilbranchen med computerbranchen.
Dele til biler er jo ofte specifikt en X mærke og model, men inden for computere er fx en Intel CPU en Intel CPU, eller et DVD-drev et DVD drev, og kan derfor bruges i mange forskellige maskiner, så risikoen for at "brænde inde" er en del lavere, end for bildele.
Jovist der findes maskiner som kun vil spise bestemte RAM fx, men så tager man betaling inden man bestiller det hjem. Så er man dækket uanset om kunden så fx udebliver.
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.244
dec 2020
Følger: 14 Følgere: 104 Emner: 26 Svar: 251
Og ærlig talt kan jeg ikke se nogen grund til det skulle være anderledes.
Jeg har en ENKELT gang set mig nødsaget til at køre på et mærkeværksted, ganske enkelt fordi den del jeg manglede ikke fandtes uoriginalt, og ingen huggere uamiddelbart havde en.
Der var tale om det indvendige dørhåndtag på en Suzuki Swift fra 1993.
Altså en lille plastik del som nok koster 2 kr i produktion i Kina. Den skulle jeg så slippe 400 + moms for.
Ironisk nok fik jeg en uge senere tilbudt 2 komplette (men rustne) døre bare for at fjerne dem - øv gg.
Jeg har meget lidt tiltro til "prof værksteder". Fx er det oplagt at kalde en bil Totalskadet, eller fejl ikke mulig at finde som i dit tilfælde, mest fordi så kan man nok sælge kunden en anden bil?
Jeg har i årenes løb køb ca 15 biler i forskellig alder, mærker osv. 2 gange har været hos en forhandler. Resten af private.
Og sagen er klar: Jeg fik væsentligt færre problemer med dem købt privat end dem af forhandleren - for slet ikke at tale om hvis noget går galt lige efter køb af forhandler.
Muligt der ikke er fuld garanti ved køb af brugt bil hos en forhandler, men den burde dog som minimum kunne køre hjem ! Dertil fusk med synspapirer, som tilsyneladende er mere udbredt blandt forhandlere end private, fx hvis man finder bil på dba.dk eller bilbasen.dk eller lign.
dec 2020
Følger: 14 Følgere: 104 Emner: 26 Svar: 251
Men det drejede sig om en toppakning og montering/afbalancering af 4 nye dæk.
Den blev da også synet, men blot 2 mdr senere var den nye toppakning fucked, og så røg den altså bare til Skrot. (Det var en Fiat Tempra).
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.970
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 842
Det er sådan en amatør hjemme i perlegruset reparerer biler - og derfor bliver det nogen gange dyrt at få lavet bilen hos ham .
Et proffesionelt værksted sætter en proffesionel tester på bilen der præcist kan fortælle hvad der er galt med bilen - og hvad der skal skiftes .
Der findes værksteder der oversælger, det har vi jo lige set i "Kontant" på DR1 , men de fleste værksteder er mere interesserede i at få så mange kunder , og så mange biler igennem butikken som muligt, og en glad kunde - han kommer igen .
FTZ , Au2Parts og AD Danmark bruger dele de kan stå inde for : Ofte dele der er fremstillet af samme leverandører som leverer originaldele, eller ganske enkelt samme originale dele som du køber hos VAG, og ja - de koster noget, men har så også en bedre kvalitet . Jeg må også betale hvad tandlægen tager for mine plumber der skal laves i tænderne, selvom jeg sikkert kan købe dem billigere på WISH og et værksted kan ikke vænte 14 dage eller tre uger på at delene til din bil kommer hjem , og jeg har heller ikke lyst til at sidde i månedsvis i tandlægestolen og vente på at mine plumber kommer hjem , og derfor må jeg betale hvad det koster at få en proffesionel til at lave det .
OG KUNNE VI SÅ SNART FÅ EN REAKTION FRA TRÅDSTARTER ????
dec 2019
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 305
sep 2021
Følger: 10 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
En screenshot af regningen:
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 842
Uden at vide hvilken bil der er tale om virker priserne på reservedelene ikke skræmmende, men det er klart man altid kan finde noget kinagøjl der er billigere .
Når det er sagt så virker fakturaen temmelig mangelfuld . .
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.970
Hvis det er hans priser på disse dele, så er det vel bare sådan, det er?
Du skal ikke overveje et andet værksted til næste gang, men overvej at undersøge priserne INDEN de påbegynder arbejdet.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.970
Nu vil jeg ikke sige, at de har ligefrem sparet ham for noget, for det er meget sjældent, at man ikke kan renovere en kaliper til en brøkdel af nyprisen. Reparationssæt til sådan en koster 100-200 (30-40 kr i indkøb)...
Men nu ved vi jo heller ikke meget om sagen...
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 842
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.399
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3318 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.210
Jeg gav 700 kr for arbejdsløn.. Der blev lavet
Skift af komplet bremser for og bag
En kaliber bag
Olie skift + filter
+ en kop kaffe fra dem hvor jeg sad og kiggede med på deres arbejde
Bilen er Octavia vrs 2.0 tdi 2008
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 842
Man kunne nok også have fået en caliber i ombytning til en noget lavere pris
Jeg gætter på at det er en ombytterkaliper
i_ipek :
Igen ved vi ikke hvilke dele der er sat på trådstarters bil, men der er ud fra priserne formentlig tale om originale dele eller "kvalitetsdele" .
Selvfølgelig kan man købe kinøjserdele til billige penge, men der er nok en grund til at de proffesionelle værksteder sjældent/aldrig bruger dem ?
sep 2021
Følger: 10 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg håber også at delene er af rimelig kvalitet og holder i noget tid.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.904
De fleste værksteder får rabatter men har erfaret at flere at de rabatter er lidt sølle og private kan købe dele billigere igennem Tyskland.
Jeg er selv glad ved Refako. Super service og så jeg glad ved min lokale afdeling. Hvor jeg der imod syntes FTZ er ved at falde af på den og VSA/autoG er blevet lidt for optimistiske med deres priser.
Mens Thansen faktisk gå frem i seriøsitet
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.193
Det koster at ligge på toppen
På visse køretøjer koster en caliber bare kassen.
Din mekker har skønnet at spare på tiden
i stedet for bøvl med rust og ir valgte han at skifte lortet og dermed sparet et par timer eller tre både for sig selv og dig. Helt igennem en fair pris for nye org. dele.
MVH KP
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 5 Svar: 164
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 842
Fakturaen er meget mangelfuld, som jeg også skrev tidligere .
Men når du synes det er sindsygt dyrt, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du mener sådan en reparation skal koste incl værkstedets avance på reservedelene ?
dec 2020
Følger: 14 Følgere: 104 Emner: 26 Svar: 251
Det er derfor autoriserede værksteder har lånebiler, så kan de få lidt fred imens...
De har de fleste perlegrusere ikke (jo nogle har deres egen privatbil, eller en udtjent Kadett, man måske kan låne, hvis man skal noget vigtigt imens ens egen bil bliver fikset.
Synes nu heller ikke regningen her præsenteres ser voldsom ud,i bragtning af at det er på aut værksted.
Men jeg skulle vist have været mekaniker istedet for. 525 i timen plus moms er med 37 timer pr uge en UGE løn, på små 19.000 kr, eller 75.000 kr pr måned.
PLUS moms.
Det der vist mange langt højere uddannede som ikke engang kan hamle op med
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 5 Svar: 164
Min nevø har en golf 7 hvor han har fået renoveret sine caliber 1000 kr pr stk incl moms.
1 sæt bosch br klodser 360 kr incl moms
Så de der kloge mekanikker ødelægger det for dem selv stille og roligt. Men fint for de små ærlige mekanikker.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4403 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
De 75k forudsætter så at man er booket 100%, dvs. man går direkte fra den ene kunde til den anden, og ikke bruger tid på noget som helst som ikke kan faktureres. Og det forudsætter også at man ikke skal betale husleje på værkstedet, strøm, værktøj og andre omkostninger. Og hvis en kunde ringer for at booke en tid, så skal kunden også betale for den tid.
Men med god uddannelse og godt job er 75.000 kr. i måneden vel knap nok hvad man vil kalde højtlønnet i dag.
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 13 Biler: 5 Svar: 81
Værkstedet bruger oftest kvalitetsdele. De har jo selv garanti på delene, men bliver alligevel nødsaget til at udstede garanti på deres eget arbejde. De kvalitetsdele de bruger, kan sikkert ofte findes billigere. Værkstedet bruger ikke tid på at købe delene til billigste pris, men bestiller bare hos deres partner, der ofte kan levere delene samme dag.
Har selv lige fået skiftet fjedre foran i begge sider samt tårnlejre på min gamle Volvo. Mekanikeren skriver så til mig, om han skal bruge originale dele eller tilsvarende, eller om han skal bruge billige dele? Absolut billigste dele gider han ikke, så der må jeg finde et andet værksted.
Med original kvalitet giver han 2 års fuld garanti, hvorimod billige dele giver de lovmæssige 6 måneders garanti og 18 måneders reklamationsret.
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 37
2 timer på at skifte bremser bag inkl. test og udluftning af bremser er helt ok. Jeg kan ikke se det kan gøres meget hurtigere.
Og ja - en kaliber er billigere at få renoveret end en ny. Men så er der lige arbejdstiden - en renovering tager let 2-3 timer og er en usikkerhedsfaktor ift. garanti og faktisk tid brugt
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 19 Svar: 265
#36 2 år ? De fleste værksteder der bruger ftz giver 3 års garanti på dele, har aldrig hørt om nogle der giver 6 måneder plus 18 måneders reklamationsret , ikke engang ved at få dele fra en hugger er der så lidt garanti på
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 114 Svar: 1.004
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 842
Igen er det som at sammenligne pærer og æbler !
En Vectra har ikke elektroniske bagkalipre , det har en Golf , og de er bare dyrere , og samtidig skal Golfen have en tester på efterfølgende, det behøver en "oldschool" Vectra ikke .
Jeg tænker også jeg kan finde et par bagkalipre til en Volvo 240 serie der er lige så billige som til din Vectra , men det hjælper jo ikke meget hvis man har en Golf ?
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.904
Tror ikke du ved ret meget om forretning.
Af de 525. Skal der betales alle udgifter til værktøj. Lys. Strøm bygning. Skatter. Forsikringer. Pension. Lånebiler garanti og en helvedes masse andet. En ingeniør time koster let 1500kr hvis man skal købe den. Ligesom en advokat. Begger har væsentligt færre udgifter men de tager mere for deres arbejde.
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
Synes ikke regningen er skræmmende. Timeprisen er da ok med kr. 656,- Bmw tager jo 800-900 pr time . Usikkerheden er om caliberen er original eller ombytter eller et andet mærke.
Men det er dårligt arbejde ikke at skifte parvis . Bremstesten vil selvfølgelig afsløre om de bremser ens ,, men det er jo kun et øjebliksbillede så derfor når den ene trænger vil den anden alt andet lige også skulle skiftes. Det er jo stemplet som er rusten hvor den kører på siderne i kaliberen og derfor ikke kan gå tilbage i huset således at bremsen hænger. Så regningen burde have været en caliber dyrere.
okt 2016
Følger: 1 Svar: 14
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
Det tager kun ganske få timer.
Hvor svært er det lige at reparere en bil?
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.917
ja gør det, så tjener vi flere penge, når en "gør det selv" har f#cket det op
vi få jævnligt, besøg af gør det selv folk, som har lavet noget og det så ikke virker rigtig bagefter.
så kan vi så skilde af og samle det rigtig
Priser på reparationer hos mekanikere