{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.096 visninger | Oprettet:

Priser på reparationer hos mekanikere {{forumTopicSubject}}

Har fået lavet noget på min bil hos en mekaniker, hvor regeringen er løbet op på Ca. 7000,-.
ifølge fakturaen har reservedelene kostet næsten 6000,-.
Jeg har googlet reservedelene, og det er som at de har valgt (ud fra de priser der står på fakturaen) de dyreste man kan få.
Der fremgår dog ikke af fakturaen, hvad for en fabrikant eller mærke reservedelene stammer fra.
Jeg har derfor svært ved at se om jeg har betalt overpriser, og skal overveje et andet værksted til næste gang.
Eller om jeg har betalt en fair pris..
Selvfølgelig skal de også tjene lidt på reservedele, men man kan føle sig røvrendt hvis delen koster 500, men man er blevet bonet 2000...
Hvad er jeres erfaring og hvordan vurderer I om den pris I bliver oplyst, er fair?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Priser på reparationer hos mekanikere
  • #2   3. sep 2021 Som værksted har man en ansvarlighed for reservedelen man skifter, derfor er det ikke det billigste FTZ har, det skal siges til FTZ's forsvar at nogle ting er de billige med og andre en smule dyrere, køber personligt fra FTZ til min egen bil.

  • #3   4. sep 2021 Hvad blev der lavet da?

  • #4   4. sep 2021 hvor har mekaniker købt reservedel ?
    og hvor på nettet har du fundet de samme dele?

    for købe mekaniker gennem eks ftz
    sige vi det er forhjuls lejer.
    og der går 2 måneder og det går i stykker.
    så få mekaniker lejer erstattet af ftz, samt timerne man bruger post skifte .

    den garanti få man ikke hvis man eks køber et leje ved eks autodoc

    det er en af grundene, til at en reservedel er dyre.

    og husk du skal samlinger prisen på samme mærke og model af reservedel.
    da der altid findes mange billige dele, som tit er noget skrammel


  • #5   4. sep 2021 Derudover levere FTZ flere gange dagligt, hvor mange af online siderne tager en uge, og jeg skulle ikke have en bil der optog en lift sålænge smiley

  • #6   4. sep 2021 Ja der er flere faktorer en blot prisen på X del som spiller ind.

    Eksempelvis at du kan indlevere den på værkstedet og den SKAL være køreklar samme eftermiddag efter job, da du skal bruge den i weekenden fx.

    Men generelt set, så er det bedst hvis fx din far er mekaniker (det var min far og arbejdede også som sådan til han blev pensionist, og dermed også adgang til lift og alt i hightech værktøjer.

    Så kunne man lige kigge forbi ved fyraften og give en omgang bajere, og så fik man skiftet dæk, eller hvad man nu lige trængte til.

    Ellers er det en god idé at blive ven med perlegrus-mekanikere. Altså personligt venner, som også er med til fødselsdage og den slags.

    De har langt mindre lyst til at "snyde" ved at tage som du selv nævner 2000 for en del du selv kan finde til 500 kr.

    Jeg bruge fx en jeg helt tilfældigt fik anbefalet da jeg søgte (og fandt) alufælge til min Ford Escort årgang 1993 (så ja det er mange år siden) men bruger ham stadig hvis jeg har et problem med et køretøj (også fx cykler eller scootere, eller bare en plæneklipper - alt med motor på !

    Også til større projekter, som fx en bil som er på grænsen til at være for rusten til at syne igen.

    Jeg stiller som regel bare en kasse øl, og sommetider også bare i hans garage hvis jeg kommer tilfældigt forbi, også selvom han ikke er hjemme.

    Så har jeg hentet hans børn i SFO mens han lavede min bil, eller købt ind i fakta osv.

    Hvis man bare hjælper hinanden med det man nu kan, så behøver ingenting at være så dyrt.

    I al fald ikke de priser du beskriver, som lyder som et mærkevare-værksted + moms, hvilket ingen jo vil give, i al fald ikke hvis der er tale om en ældre bil / over 5-7 år.


  • #7   4. sep 2021 Noget jeg har det umådeligt svært med, er når mekanikere bare skifter dele til problemet er løst. Fair nok at det kan kræve at man bliver nødt til at prøve sig lidt frem, men at betale for at erstatte fungerende dele med nye fungerende dele, det er jeg ikke interesseret i at betale for.

    Tager en mekaniker 2.000 kr. for dele han selv har givet 500 kr. for er jeg mere ligeglad med. Han skal jo også leve, der går også tid med at bestille dele og håndtere dem i regnskabssystem etc., og så længe jeg er fri for at få hænderne beskidte, er jeg såmænd glad.

    Hvad er ens tid værd, kontra hvad betaler man for at få andre til at gøre det, det er det interessante at se på efter min mening.


  • #8   4. sep 2021 Det er jo lidt et dilemma. Bare et tænkt eksempel:

    Mekanikeren tror din generator er defekt, og fremskaffer derfor en ny sådan. Det var så ikke det, så det må være starteren, så sådan en ny skaffes.

    Til sidst viser det sig blot at være en dårlig stelforbindelse, som løses med en ny stump ledning.

    Nu ligger mekanikeren så inde med en generator og en starter han ikke kan bruge til en hujene fis, medmindre han får en bil ind med netop det problem....

    Af samme grund har "min" mekaniker en særlig aftale. De kommer næsten dagligt med forskellige varer (som der er behov for dem) og de kommer samme dag, ofte inden for 2 timer efter han bestiller dem), og så tager de eventuelle varer med retur som han måske alligevel ikke fik brug for dagen før eller i forgårs.

    Men sådan en aftale kan enhver hjemmemekaniker der primært handler i Thansen jo ikke lave.

    Eller jo man kan jo bestille på nettet så har man jo 14 dages returret godt nok, men det blir en faens renderi på posthuset hele tiden så, og holde styr på og tjekke om de nu også betaler det tilbage de skal, og fakturaer og gebyrer og papirs-pis ;/(


  • #9   4. sep 2021 Martin N,

    Jeg ville da gerne betale for tiden der er brugt på at fejlfinde, men hvorfor skulle jeg betale for en ny generator og starter? Det må da være en ringe fejlsøgning fra mekanikerens side der er årsagen til at der nu er to stumper hjemme som ikke skal bruges.

    Nu kender jeg ikke leverandørbetingelserne i autobranchen, men dengang jeg solgte IT kom vi også indimellem ud for at købe stumper hjem som ikke løste et problem, og enten sendte vi det retur til leverandøren, eller også tog vi det på lager. Sådan er det bare at drive virksomhed, indimellem må man tage en udgift, og holde kunden skadesfri for ens fejlvurderinger.


  • #10   4. sep 2021 problemet i dag er der faktisk er mange der kalder sig mekaniker.

    men som er reservedele udskifter
    og som ikke kan finde ud af og fejlsøge rigtig.

    vi oplever tit hjemmefuske/perlegrus mekaniker der kommer med en bil med fejl.
    hvor de med deres billig tester har forsøgt fejlsøgning.
    og skiftet div sensor/føler.
    men bilen køre stadig ikke rigtig.

    så må vi fejlsøge, og finde fejlen.
    da man nogen gange skal tænke over hvordan en motor virker og hvordan motorstyringen er skruet sammen.
    nu har jeg arbejdet samme sted i 3½ år.
    og kun 1 gang, havde vi en bil vi ikke fandt fejlen. hvor kunden til sidst sage bilen skulle skrottes
    det var så en bil til 5~10.000kr
    og en vifte fejlsøgning af lednings net ville tage tid og og derfor vil koste en del penge
    valgt kunden og købe en anden bil.

    men ud over det har vi altid fundet fejlen. og har vi brugt mange timer på det, så har min chef, gerne giver en god rabat på timepris en så kunden bliver tilfreds.

    da fejlsøgning kan være en længer prosess, som kan være dyre


  • #11   4. sep 2021 Carsten j ja det har du naturligvis ret i det er en "erhvervsrisiko".

    Dog kan du ikke sammenligne bilbranchen med computerbranchen.

    Dele til biler er jo ofte specifikt en X mærke og model, men inden for computere er fx en Intel CPU en Intel CPU, eller et DVD-drev et DVD drev, og kan derfor bruges i mange forskellige maskiner, så risikoen for at "brænde inde" er en del lavere, end for bildele.

    Jovist der findes maskiner som kun vil spise bestemte RAM fx, men så tager man betaling inden man bestiller det hjem. Så er man dækket uanset om kunden så fx udebliver.



  • #13   4. sep 2021 Prøv at ligge regningen op.

  • #14   4. sep 2021 Dennis, ja alle vil jo så vidt muligt gerne enten lave tingene selv, eller betale perlegrusmekanikeren med en kasse øl frem for det autoriserede værksted.

    Og ærlig talt kan jeg ikke se nogen grund til det skulle være anderledes.

    Jeg har en ENKELT gang set mig nødsaget til at køre på et mærkeværksted, ganske enkelt fordi den del jeg manglede ikke fandtes uoriginalt, og ingen huggere uamiddelbart havde en.

    Der var tale om det indvendige dørhåndtag på en Suzuki Swift fra 1993.

    Altså en lille plastik del som nok koster 2 kr i produktion i Kina. Den skulle jeg så slippe 400 + moms for.

    Ironisk nok fik jeg en uge senere tilbudt 2 komplette (men rustne) døre bare for at fjerne dem - øv gg.

    Jeg har meget lidt tiltro til "prof værksteder". Fx er det oplagt at kalde en bil Totalskadet, eller fejl ikke mulig at finde som i dit tilfælde, mest fordi så kan man nok sælge kunden en anden bil?

    Jeg har i årenes løb køb ca 15 biler i forskellig alder, mærker osv. 2 gange har været hos en forhandler. Resten af private.

    Og sagen er klar: Jeg fik væsentligt færre problemer med dem købt privat end dem af forhandleren - for slet ikke at tale om hvis noget går galt lige efter køb af forhandler.

    Muligt der ikke er fuld garanti ved køb af brugt bil hos en forhandler, men den burde dog som minimum kunne køre hjem ! Dertil fusk med synspapirer, som tilsyneladende er mere udbredt blandt forhandlere end private, fx hvis man finder bil på dba.dk eller bilbasen.dk eller lign.


  • #15   4. sep 2021 Jeg har den da ikke endnu, det er over 10 år siden.

    Men det drejede sig om en toppakning og montering/afbalancering af 4 nye dæk.

    Den blev da også synet, men blot 2 mdr senere var den nye toppakning fucked, og så røg den altså bare til Skrot. (Det var en Fiat Tempra).


  • #16   4. sep 2021 Jeg tænker... Hvorfor faen undersøger man priser EFTER man fik bilen lavet? Har mekanikeren ikke sagt til dig inden han påbegyndte arbejdet "Jeg skifter dit og dat og det vil koste så og så meget"?

  • #17   4. sep 2021 #8 Mekanikeren tror din generator er defekt, og fremskaffer derfor en ny sådan. Det var så ikke det, så det må være starteren, så sådan en ny skaffes.


    Det er sådan en amatør hjemme i perlegruset reparerer biler - og derfor bliver det nogen gange dyrt at få lavet bilen hos ham .

    Et proffesionelt værksted sætter en proffesionel tester på bilen der præcist kan fortælle hvad der er galt med bilen - og hvad der skal skiftes .

    Der findes værksteder der oversælger, det har vi jo lige set i "Kontant" på DR1 , men de fleste værksteder er mere interesserede i at få så mange kunder , og så mange biler igennem butikken som muligt, og en glad kunde - han kommer igen .

    FTZ , Au2Parts og AD Danmark bruger dele de kan stå inde for : Ofte dele der er fremstillet af samme leverandører som leverer originaldele, eller ganske enkelt samme originale dele som du køber hos VAG, og ja - de koster noget, men har så også en bedre kvalitet . Jeg må også betale hvad tandlægen tager for mine plumber der skal laves i tænderne, selvom jeg sikkert kan købe dem billigere på WISH smiley og et værksted kan ikke vænte 14 dage eller tre uger på at delene til din bil kommer hjem , og jeg har heller ikke lyst til at sidde i månedsvis i tandlægestolen og vente på at mine plumber kommer hjem , og derfor må jeg betale hvad det koster at få en proffesionel til at lave det .

    OG KUNNE VI SÅ SNART FÅ EN REAKTION FRA TRÅDSTARTER ????


  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 305
    #18   4. sep 2021 Trolle, det kommer jo an på om du skal have fast føde, eller du ligsom Martin N, kan sidde og tylle pilsnere sammen med din tandlæge og mekaniker- indtil stumperne dukker op.

  • #19   5. sep 2021 Som nævnt fremgår ikke af fakturaen hvad for en mærke delene er, og man kan jo ikke se hvor de er købt...
    En screenshot af regningen:


    profilbillede
  • #20   5. sep 2021 Vi mangler stadig at få at vide hvilken bilmodel og årgang der er tale om , men bortset fra kaliperen der jo udgør en stor del af det beløb der udgør priserne på reservedelene, så er det svært at udtale sig . Jeg ville jo glæde mig lidt over at værkstedet trods alt kun har skiftet en kaliper , min erfaring er at otte ud af ti værksteder nok ville have valgt at skifte begge, så lige der har værkstedet lige sparet dig for 3500 kroner .

    Uden at vide hvilken bil der er tale om virker priserne på reservedelene ikke skræmmende, men det er klart man altid kan finde noget kinagøjl der er billigere .

    Når det er sagt så virker fakturaen temmelig mangelfuld . .


  • #21   5. sep 2021 Spurgte du ham ikke om prisen, inden du har sagt ja tak? Aftalte I en lavere pris til at starte med, end de 7K?
    Hvis det er hans priser på disse dele, så er det vel bare sådan, det er?

    Du skal ikke overveje et andet værksted til næste gang, men overvej at undersøge priserne INDEN de påbegynder arbejdet.



  • #22   5. sep 2021 #20

    Nu vil jeg ikke sige, at de har ligefrem sparet ham for noget, for det er meget sjældent, at man ikke kan renovere en kaliper til en brøkdel af nyprisen. Reparationssæt til sådan en koster 100-200 (30-40 kr i indkøb)...

    Men nu ved vi jo heller ikke meget om sagen...


  • #23   5. sep 2021 Nu er det en bagkaliper, og det er noget tidskrævende pis at reparere især dem ( det er flertallet) der har indbygget håndbremsearm. . Derfor vælger de fleste værksteder at udskifte dem , men som jeg skrev ville de fleste vælge at skifte dem parvis ...




  • #24   5. sep 2021 Man kunne nok også have fået en caliber i ombytning til en noget lavere pris smiley

  • #25   5. sep 2021 Det er grunden til jeg selv henter reservedele med til mekanikeren hvergang..

    Jeg gav 700 kr for arbejdsløn.. Der blev lavet

    Skift af komplet bremser for og bag
    En kaliber bag
    Olie skift + filter
    + en kop kaffe fra dem hvor jeg sad og kiggede med på deres arbejde smiley


    Bilen er Octavia vrs 2.0 tdi 2008


  • #26   5. sep 2021 #24

    Man kunne nok også have fået en caliber i ombytning til en noget lavere pris


    Jeg gætter på at det er en ombytterkaliper smiley

    i_ipek :
    Igen ved vi ikke hvilke dele der er sat på trådstarters bil, men der er ud fra priserne formentlig tale om originale dele eller "kvalitetsdele" .

    Selvfølgelig kan man købe kinøjserdele til billige penge, men der er nok en grund til at de proffesionelle værksteder sjældent/aldrig bruger dem ?


  • #27   5. sep 2021 Bilen er en Golf 7 fra 2015.
    Jeg håber også at delene er af rimelig kvalitet og holder i noget tid.


  • #28   5. sep 2021 Priserne er ikke de laveste men ikke urimelige. Vag kaliber stikker lidt ud men ikke voldsomt.
    De fleste værksteder får rabatter men har erfaret at flere at de rabatter er lidt sølle og private kan købe dele billigere igennem Tyskland.
    Jeg er selv glad ved Refako. Super service og så jeg glad ved min lokale afdeling. Hvor jeg der imod syntes FTZ er ved at falde af på den og VSA/autoG er blevet lidt for optimistiske med deres priser.
    Mens Thansen faktisk gå frem i seriøsitet


  • #29   5. sep 2021 Hej
    Det koster at ligge på toppen
    På visse køretøjer koster en caliber bare kassen.
    Din mekker har skønnet at spare på tiden
    i stedet for bøvl med rust og ir valgte han at skifte lortet og dermed sparet et par timer eller tre både for sig selv og dig. Helt igennem en fair pris for nye org. dele.
    MVH KP


  • #30   5. sep 2021 Hej. Der står da intet om at kaliber er original eller ej. Det er ihvertfald sind syg dyrt kun for bag bremser det der.

  • #31   5. sep 2021 Hej. Der står da intet om at kaliber er original eller ej. Det er ihvertfald sind syg dyrt kun for bag bremser det der.

    Fakturaen er meget mangelfuld, som jeg også skrev tidligere .

    Men når du synes det er sindsygt dyrt, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du mener sådan en reparation skal koste incl værkstedets avance på reservedelene ?


  • #33   6. sep 2021 Blot til info, så hader de fleste mekaniker at man står og glor på dem mens de laver ens bil.

    Det er derfor autoriserede værksteder har lånebiler, så kan de få lidt fred imens...

    De har de fleste perlegrusere ikke (jo nogle har deres egen privatbil, eller en udtjent Kadett, man måske kan låne, hvis man skal noget vigtigt imens ens egen bil bliver fikset.

    Synes nu heller ikke regningen her præsenteres ser voldsom ud,i bragtning af at det er på aut værksted.

    Men jeg skulle vist have været mekaniker istedet for. 525 i timen plus moms er med 37 timer pr uge en UGE løn, på små 19.000 kr, eller 75.000 kr pr måned.

    PLUS moms.

    Det der vist mange langt højere uddannede som ikke engang kan hamle op med smiley


  • #34   6. sep 2021 Hvordan kan man bruge 2 timer på byt til nyt..
    Min nevø har en golf 7 hvor han har fået renoveret sine caliber 1000 kr pr stk incl moms.
    1 sæt bosch br klodser 360 kr incl moms

    Så de der kloge mekanikker ødelægger det for dem selv stille og roligt. Men fint for de små ærlige mekanikker.


  • #35   6. sep 2021 #33
    De 75k forudsætter så at man er booket 100%, dvs. man går direkte fra den ene kunde til den anden, og ikke bruger tid på noget som helst som ikke kan faktureres. Og det forudsætter også at man ikke skal betale husleje på værkstedet, strøm, værktøj og andre omkostninger. Og hvis en kunde ringer for at booke en tid, så skal kunden også betale for den tid.

    Men med god uddannelse og godt job er 75.000 kr. i måneden vel knap nok hvad man vil kalde højtlønnet i dag.


  • #36   7. sep 2021 Da værkstedet skal udstede garanti på deres arbejde, samt dele der er brugt, bruger de som udgangspunkt aldrig de billigste dele på markedet.

    Værkstedet bruger oftest kvalitetsdele. De har jo selv garanti på delene, men bliver alligevel nødsaget til at udstede garanti på deres eget arbejde. De kvalitetsdele de bruger, kan sikkert ofte findes billigere. Værkstedet bruger ikke tid på at købe delene til billigste pris, men bestiller bare hos deres partner, der ofte kan levere delene samme dag.

    Har selv lige fået skiftet fjedre foran i begge sider samt tårnlejre på min gamle Volvo. Mekanikeren skriver så til mig, om han skal bruge originale dele eller tilsvarende, eller om han skal bruge billige dele? Absolut billigste dele gider han ikke, så der må jeg finde et andet værksted.
    Med original kvalitet giver han 2 års fuld garanti, hvorimod billige dele giver de lovmæssige 6 måneders garanti og 18 måneders reklamationsret.


  • #37   7. sep 2021 #34
    2 timer på at skifte bremser bag inkl. test og udluftning af bremser er helt ok. Jeg kan ikke se det kan gøres meget hurtigere.
    Og ja - en kaliber er billigere at få renoveret end en ny. Men så er der lige arbejdstiden - en renovering tager let 2-3 timer og er en usikkerhedsfaktor ift. garanti og faktisk tid brugt


  • #38   7. sep 2021 #25 jeg er imponeret over din mekaniker gider blive ved med at lave din og spilde hans tid ?? , de langt fleste mekanikere jeg kender med eget værksted , en af de ting de tjener penge på er netop reservedele , ikke så meget deres tid.

    #36 2 år ? De fleste værksteder der bruger ftz giver 3 års garanti på dele, har aldrig hørt om nogle der giver 6 måneder plus 18 måneders reklamationsret , ikke engang ved at få dele fra en hugger er der så lidt garanti på


  • #39   7. sep 2021 Gav 795,- for en bremsekaliber til Vectraen hos Biltema. Den har holdt 4 år nu smiley Jeg ved godt, at det kan en mekaniker ikke sælge den til, men næsten 4 x denne pris? Så er den i hvert fald også betalt

  • #40   7. sep 2021 #39
    Igen er det som at sammenligne pærer og æbler !

    En Vectra har ikke elektroniske bagkalipre , det har en Golf , og de er bare dyrere , og samtidig skal Golfen have en tester på efterfølgende, det behøver en "oldschool" Vectra ikke .

    Jeg tænker også jeg kan finde et par bagkalipre til en Volvo 240 serie der er lige så billige som til din Vectra , men det hjælper jo ikke meget hvis man har en Golf ?


  • #41   7. sep 2021 #33
    Tror ikke du ved ret meget om forretning.
    Af de 525. Skal der betales alle udgifter til værktøj. Lys. Strøm bygning. Skatter. Forsikringer. Pension. Lånebiler garanti og en helvedes masse andet. En ingeniør time koster let 1500kr hvis man skal købe den. Ligesom en advokat. Begger har væsentligt færre udgifter men de tager mere for deres arbejde.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #42   7. sep 2021 Hej
    Synes ikke regningen er skræmmende. Timeprisen er da ok med kr. 656,- Bmw tager jo 800-900 pr time . Usikkerheden er om caliberen er original eller ombytter eller et andet mærke.
    Men det er dårligt arbejde ikke at skifte parvis . Bremstesten vil selvfølgelig afsløre om de bremser ens ,, men det er jo kun et øjebliksbillede så derfor når den ene trænger vil den anden alt andet lige også skulle skiftes. Det er jo stemplet som er rusten hvor den kører på siderne i kaliberen og derfor ikke kan gå tilbage i huset således at bremsen hænger. Så regningen burde have været en caliber dyrere.


  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Svar: 14
    #43   7. sep 2021 Jeg købte en Clio for mange år siden. Det eneste der var at klage over var udstødningen som hængte lidt. Det klarer vi lige på stedet, vi har en original Bosal der passer perfekt der til som du får gratis med. Den gamle holder nok et par år til! En Clio udstødning koster ca. kr 800. Da den skulle skiftes var timelønnen kr. 600,- + moms. Jeg fik så den besked: når vi ikke tjener på reservedelen er timelønnen den samme + 2000 i tabt fortjeneste. Men sådan er det bare når reistreringsafgiften er astronomiske +150%. Vi betaler mere end dobbelt op!

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #44   7. sep 2021 Næste gang din bil bryder sammen, køber du da selv bare stumperne på nettet og monterer dem i din indkørsel.
    Det tager kun ganske få timer.

    Hvor svært er det lige at reparere en bil?


  • #45   8. sep 2021 #44
    ja gør det, så tjener vi flere penge, når en "gør det selv" har f#cket det op

    vi få jævnligt, besøg af gør det selv folk, som har lavet noget og det så ikke virker rigtig bagefter.
    så kan vi så skilde af og samle det rigtig


Kommentér på:
Priser på reparationer hos mekanikere

Annonce