Opladning af elbil på farten? {{forumTopicSubject}}
Vi går og overvejer at skifte min mors VW T-Roc ud med en VW ID.3 da en elbil passer meget bedre til hendes kørselsmønster.
Det bliver nok mere specifikt en ID.3 Pro S med 77kWh batteri.
Da jeg selv havde min Tesla Model 3 havde jeg også lokket hende ud at prøvekøre den, men det var mildest talt ikke nogen succes.
Efter hun havde prøvet den var hun meget fortvivlet over tanken om at skulle køre elbil.
Men efter at have prøvekørt en ID.3 har hun skiftet mening, da den jo kører næsten som de VW'er hun er vant til at køre i.
Over 90% af hendes kørsel kan klares på en enkelt opladning, men så er der jo lige de 4-5 ture om året hvor rækkevidden måske ikke helt er nok til at komme hjem igen.
Her er der ingen tvivl om at en Tesla havde været nemmest for hende at finde ud af at lade, men da hun ikke kan lide hvordan resten af bilen skal betjenes hjælper det jo ikke meget.
Så kommer spørgsmålet, hvad skal man vælge af løsning til at lade en ID.3 når man er på farten?
Da jeg havde Tesla brugte jeg selv Plugsurfing, men da jeg prøvede den nye og opdaterede iOS app den anden dag virkede den temmelig "buggy" og jeg kan af en eller anden grund ikke længere få lov til at logge ind med min konto længere.
Så hvis det er niveauet af besværlighed man skal forvente skal det nok ikke være Plugsurfing.
Jeg kan se at VW har noget de kalder "We Charge Go" hvor man kan få et ladekort så man kan lade på en masse offentlige ladestandere, inkl. Ionity.
Man betaler kun for forbrug og ikke noget abonnement, hvilket også passer bedst til hendes behov.
Men findes der andre løsninger som er værd at kigge på eller er We Charge måden at gøre det på?
Jeg tænker at hun skulle kunne lade på de mest gængse ladere vi ser i Danmark som f.eks. Ionity, Clever og E-on.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.382
dels fordi en app tit skal opdateres med jævne mellemrum, og app jo til tider kan drille. Koder kan man komme ud over ved at anvende en form for touch-id eller ansigtsgenkendelse på ens smartphone.
men jeg vil da klart overveje en clever ladebriks løsning, det ser ud til at være ganske simpelt og ikke kræve en app der skal være opdateret. Clever ser ud til at kunne anvendes både hos clever selv og eon
ionity har vist de hurtigste ladere, jeg ser bare aldrig nogle ionity ladere der hvor jeg befinder mig. Her ser jeg mere clevers destinationsladere som står mange steder rundt omkring i landet, også i udkants Danmark
We charge ser ud til at være lidt det samme, og giver også adgang til ionity til en ret høj pris pr kwh. Så det er måske værd og overveje den løsning, alt efter gebyrer i forhold til blot at anvende clever direkte. Hvis we charge kan fås med ladebrik frem for app var det måske også den løsning jeg ville vælge
Hvis i vælger en elbil så var det måske værd lige og prøve et par opladninger sammen ved clever i nærområdet, så hun føler sig sikker på hvordan det fungerer, frem for blot at sende hende alene på tur
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
En Clever ladebrik var en nem løsning som jeg også har overvejet, men det ville bare være super hvis man også kunne bruge den på Ionity (har læst lidt om at roaming skulle blive en mulighed, men ved ikke om det er noget man kan endnu).
Ionity er strategisk placeret rundt langs motorvejene i landet, og det er nok der hun mest vil komme til at bruge det.
De fleste Clever jeg har set er også kun 50kW og man vil jo gerne højere op i hastighed.
We Charge kan man også få som RFID kort, og prisen er ikke så vigtig da det ikke er mange kWh om året der skal lades på den måde, det vigtige er bare at det er nemt og virker ved flest mulige ladestandere.
Og jeg skal helt klart med hende ud og prøve at lade de første par gange, ellers går hun nok i panik
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.382
Det ser ud til, at we charge tilbyder muligheder for ladning ved clever, eon og ionity, så hun vil jo være godt dækket ind med det. De har vist et mindre gebyr sammenholdt med direkte kontrakt med en udbyder, men det er trods alt nemmere med kun et kort til dem alle
Ionity er klart de hurtigste i forhold til ladning på farten, men prisen er også en del højere end de øvrige udbydere. Så det vil jeg foretrække kun at anvende når det er påkrævet for at nå ens destination, også anvende clevers destinations ladere når der er mulighed for dette
Clever har nogle firmaer, hvor der tilbydes særlige priser til deres ansatte, det var måske også værd at undersøge om det var en mulighed igennem ens job.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Har overvejet en Clever Go ladebrik, den koster gratis og er nok nemmere at bruge end en app, men det ville være guld værd hvis man også kunne roame på Ionity med den.
Men selv om jeg har set artikler om at der skulle være indgået en aftale om roaming mellem de fleste danske ladeoperatører er det nærmest umuligt at finde noget svar på om man kan bruge en Clever ladebrik til at starte en Ionity lader...
Det gør ikke så meget om prisen er lidt højere når man gør det, for det bliver ikke mange gange om året hun får brug for det.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det er aldrig lykkedes mig at få en Ionity lader til at virker.
Jeg har ondt af de mennesker der er afhængige af det affald
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Første gang jeg skulle prøve at lade Tesla'en på Ionity bøvlede jeg også noget med det, men efter at have set en Tesla Bjørn video hvordan han forklarer hvordan man gør så var der aldrig noget problem.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Efter at have massive problemer første gang fulgte jeg denne guide: https://youtu.be/YLe5jvx0NkI?t=78
Derefter havde jeg aldrig problemer igen.
Opladning af elbil på farten?