{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.135 visninger | Oprettet:

Tesla S 75 {{forumTopicSubject}}

Regner med at erhverve mig en Tesla S her i foråret, men er lettere forvirret over de forskellige specifikationer tilknyttet bilen. Har kigget på et par 75'er, men selvom de er samme årgang og samme betegnelse, så kan de alligevel have relativt forskellige specifikationer ift. kraft.

Er udelukkende interesseret i den faceliftet S-model fra 2016 og frem - dem er der nogle til salg som rammer 0-100 = 5.8 sek. Men der er også nogle som er angivet som værende 0-100 = 4,5 sek. på trods af at det er samme batteri (75 KWh) og samme betegnelse (75).

Indrømmer blankt, at jeg ikke kender meget til Tesla, så hvis der er en venlig sjæl, som kan forklare mig overstående tvivlssag, ville det være værdsat smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tesla S 75
  • #1   21. mar 2022 Prøv og skriv til
    Carsten T (copycat)
    Her på siden, jeg ved han, har sat sig en del ind i de tesla'er
    Måske han kan hjælpe


  • #2   21. mar 2022 Jeg mener at bl.a. Model S 75 fra den periode kunne opgraderes softwaremæssigt, så de fik hurtigere acceleration. Det blev kaldt "uncorked".

    Nogle biler har denne opgradering, og nogle har sikkert ikke fået den.


  • #3   21. mar 2022 Jeg vil iøvrigt anbefale at købe en med AWD, altså eksempelvis en 75D.

    Der er stort set ingen feedback I en Model S, og man mærker meget lidt hvad bilen gør, så uden AWD laver man sommetider hjulspin uden egentlig at være klar over det, og sommetider bliver bagenden meget løs uden at man får nogen advarsel. Stabilitetskontrollen fungerer også ret elendigt.

    Jeg lånte engang en uncorked Model S 75 da min egen Model S 70D var på værksted, og det stod meget klart for mig, at jeg aldrig ville eje en Model S uden AWD.

    Jeg kører en god portion performance kørsel i forskellige biler, både på veje og bane, så at køre biler med 400-700HK er ikke uvant for mig. Jeg må dog indrømme at den Model S 75 flere gange tog røven på mig fordi der stort set intet feedback var.


  • #4   21. mar 2022 Vær obs på at nogle 75'ere vidst nok software mæssigt kan låses op til 90kwh imod at betale tesla en pæn slant penge.
    Vær også obs på at stumper til tesla koster pænt godt til. Husk at relater dig til hvad bilen ville have kostet med afgift så får du en ide om det.
    Nogle ting er dog ok prissat.
    De har lidt bøvl med Hu, men den har Tesla nu anerkendt (memorychip der bliver skrevet ihjel), samt undervognskomponenter som er lidt skrøbelige/slides ret hurtigt.
    Og som Carsten J skriver, så kan de godt være dækspisere hvis du er lidt glad på pedalen
    og det gælder iøvrigt også awd smiley


  • #5   22. mar 2022 #4
    Jeg fik over 60.000 km ud af de dæk bilen blev leveret med, så man kan godt få dem til at holde. Min 70D kørte dog også i omegnen af 90% af de km på motorvej, hvor dækslidet vel ikke rigtigt er værre end på andre biler.

    Jeg kan egentlig godt huske at Tesla i en kort periode brugte de store batterier i også de mindre varianter, og bare begrænsede dem softwaremæssigt. Den store fordel var, at man kunne oplade eks.en 75'er 100% hver dag uden batteriet led overlast, for det blev jo reelt aldrig ladet 100% af den faktiske kapacitet.


  • #6   23. mar 2022 Den 75'er jeg har kigget på, kan jeg læse mig frem til har 476 hk..Omvendt er der andre 75'er som 'blot' har 320 heste..Kan ikke helt lurer logikken bag denne ekstreme forskel.

    Vedr. AWD, så har jeg aldrig ejet en bil med 4-hjulstræk (Nuværende bil er en Audi A5), så lige umiddelbart er dette ikke en deal breaker for mig smiley


  • #7   23. mar 2022 Jeg tror også at der er fejl i den oplysning. Men der er også forskel på hvor mange HK de har fra fabrikken afhængig af om det er en 75 eller 75D. 75D har to motorer, hvor 75 kun har én. En hurtig googling viser at en 75 skulle have 320HK og 416HK efter uncorking. 75D skulle have 12HK mere både før og efter uncorking ift. 75.

    Hvis man generelt kører med tung speederfod synes jeg at 75D giver mere mening. Det samme hvis man kører meget om vinteren. Model S er ikke den nemmeste bil at læse på grænsen.


  • #8   23. mar 2022 Når jeg slår nummerpladen op på diverse hjemmesider siger den = 476 hk (350kw).

    Du har sikkert ret i, at den så 'blot' har 416 hk, men mit forsikringsselskab tager jo udgangspunkt i de 476 hk, og ikke 416 hk, hvoraf jeg skal betale en merpris for de ekstra hk, som jeg reelt ikke har.



  • #9   23. mar 2022 Kan godt være at du ikke er vant til awd, men tesla er baghjulstrukket, og er man ikke vant til det, og den opfører sig som Carsten J skriver, så får du dig en overraskelse af de store.
    Som minimum tag den på glatføre kursus når du har købt den hvis du nøjes med rwd udgaven.
    Når det er sagt er teslaer derudover imponerende stabile i sving (med awd).... lige indtil alle dæk giver slip og man flytter sig 15-30 cm til siden i et hop. Der er et par steder hvor jeg har været imponeret over hvor meget fart bilen tillader igennem højhastigheds sving, formentligt kun fordi vægten ligger så langt nede.


  • #10   27. mar 2022 Har nu været over og se på en konkret 75'er fra 2017/11.

    Sælgeren er dog 'privat', og så bliver man ( jeg gøre i hvert fald) ekstra nervøs omkring et evt. køb.

    Bilen er importeret fra Tyskland i feb. 2022, hvoraf sælgeren altså kun har haft bilen i 1 måned. Hans begrundelse for at sælge bilen så hurtigt, er at foråret er på vej, og han vil hellere have en motorcykel + han har en bil i forvejen (hvilket han også havde).

    Jeg finder dog overstående forklaring lidt underlig, så spurgte specifikt efter nogen dokumentation for service, men her var svaret, at han intet havde, men at det ligger hos Tesla - han påstod at dette var kutymen hos dem. Jeg er klar over, at Tesla ikke kører med 'normale' serviceintervaller ift. fossile biler, men finder det meget underligt at der ikke skulle ligge nogen dokumentation for vedligeholdelse/service for en bil som har kørt 80.000 km.

    Har jeg grund til at være bekymret?


  • #11   27. mar 2022 Tesla har service intervaller som alle andre biler. Mange vælger dog at droppe flere af dem da det primært er inspektioner og småting de laver. Og Tesla's service er ikke ligefrem billige. Nogle af dem bør man dog tage, da køling bør tjekkes indimellem, og det samme med bremsevæske mm.

    Jeg fik altid kvitteringer når min havde været på værksted, både papir og email.


  • #12   27. mar 2022 Helt naturligt - det gør jeg også.

    Men denne er jo importeret, og sælgeren hæftede sig slet ikke ved, at han havde importeret en bil uden nogen form for servicedokumentation, da det 'hele' lå hos Tesla.

    Skal jeg prøve at kontakte Tesla og hører hvad de har af historik på bilen?


  • #13   27. mar 2022 Du kan da forsøge, men forbered dig på at Tesla har verdens værste kundeservice. Jeg ved ikke om det er bedre i DK, men i USA er det nærmest umuligt at komme igennem til kundeservice. Og de ved ikke meget når man kommer igennem, og 50% af gangene får man forkerte oplysninger.

  • #14   27. mar 2022 Importen fra Tyskland ville jeg ikke være bekymret om. Tror der er et par tyskere der troede de kunne bruge den som klassiske motorvejs lokomotiver.
    Servicebogen er digital og for ca 2 år siden forsvandt service intervaller.
    Har ok oplevelse af kundeservice, men den er meget amerikansk med tast nummer dit og dat og du rammer en generel person. Det er nærmest umuligt at ringe direkte til en afdeling.
    Køber du bilen bør i køre en fælles tur forbi tesla og få overdraget bilen i tesla land også. Du får en "konto" hos dem. Bruges til charge betaling etc.
    Bliv ikke overrasket over at se en del mindre reparationer. Dørhåndtag, for/bagklap automatik, vinduer etc. De første par år havde de en del børnesygdomme.
    Jeg ville ikke være bekymret, men husk at batteri har kun en hvis levetid. Vil tro at når de er ca 10-12år er hvor de begynder at få alvorlige problemer.


  • #15   29. mar 2022 Carsten J: Har fundet et Tesla Support nummer - prøver at give dem et kald og hører nærmere.

    Thomas G: Hvis servicebogen er digital, så burde der også foreligge noget dokumentation på digitalservicebog.dk, men det gør der ikke..


  • #16   29. mar 2022 Det er tesla eget system. De er ikke ligefrem berømte for at ville dele den slags data.
    Husk det er us produceret så at få det ind i dk verdenen er nok pænt lav prioritet.
    Men supporter bør kunne give dig info men måske skal ejeren requeste dem. Ikke sikkert du kan få lov. Du ved gdpr og alt det fis.


  • #17   30. mar 2022 Er alle Tesla S modeller med enkelt oplader = 11kW?

    Bor i lejlighed, så i tilfælde af, jeg ender med at købe en Tesla S, skal den oplades på offentlige standere. De tætteste standere ligger 800 meter fra mig, men denne er 22 kW.

    Jeg formoder, at der stadig kan oplades på en 22kW, selvom bilen max kan tage 11kW?


  • #18   30. mar 2022 De er født med 11kwh, men man kunne tilkøbe (kan man måske stadig) 22kwh.
    Du kan sagtens bruge en kraftigere lader end din bil er, bilen tager hvad den kan lidt som med at putte ting i stikkontakten.
    Vær lidt obs på at du får brug for lidt konvertere hvis de ikke følger med og de er ikke just gratis.
    Der er en del chademo ved føtexer etc, og der er en del steder der kun er CSS (hurtiglader). Det sidste kan tesla fikse med en eller anden lille dims de smider i bilen sammen med en fysisk konverter. Som jeg husker det tog det "rangeren" omkring en time at skifte den. Det er vidst fast pris.
    Forvent at alle disse stumper koster 2-5k stk, så prøv at se om du kan få dem med og hvis ikke, så har du en grund til at presse prisen en smule.
    https://elbilviden.dk/privat/saet-stroem-til-din-elbil/ladestik/#:~:text=De%20fleste%20elbiler%20underst%C3%B8tter%20Type,det%20mest%20udbredte%20indenfor%20elbiler.
    Jeg er lidt usikker på hvor nem adgang der er til ladere i byen pt (kbh, og nok de fleste andre også). Man kan godt mærke at der kommer flere elbiler og hybrider og de står typisk natten over = bliver ikke flyttet undervejs.
    Af de lidt ældre elbiler mener jeg at model s er klart bedst, af de nyere er jeg mere usikker.


  • #19   31. mar 2022 Sælgeren sagde at der medfølger stik til 'almindelige standere', men det er lidt ærgerligt, at den ikke kan tage mere end 11kW. Det betyder at det tager 6-7 timer til fuld opladning i stedet for 3-3,5 time ift. 22 kW. En opgradering til 22 kW koster vist omkring 15-20 tusind - ifølge sælgeren.

    Man bliver hele tiden klogere smiley


  • #20   31. mar 2022 Hvis bilen alligevel holder i laderen natten over er det lige meget med de 22 kwh. Det er alligevel de færreste type2 stik der understøtter 22kwh.
    CSS og Chademo giver typisk op til 50kwh, det er lidt sjovere.

    På supercharger er den ladet på noget der ligner 45 minutter (afhænger vidst lidt at batteri størrelse og alder).

    Man lærer at vælge sin lade stander med omhu, haster det eller er imorgen fint nok etc.
    Der er bare en masse småting man lige skal lære så går det som regel fint.


  • #21   22. apr 2022 Hej igen.

    Min bil er nu solgt, og skal erhverve mig en Tesla S senest i næste uge.

    Var ude og prøvekører en I går. Den står annonceret som en '75'.

    Men da jeg kom hjem og søgte på nummerpladen siger den '70r'.

    Har aldrig hørt om denne model med betegnelsen 'r' til sidst.

    Kan nogen gøre mig klogere?


  • #22   22. apr 2022 I Head Unit tror jeg du kan se hvad bilen selv tror den er.
    Der er en vigtig forskel på 70 og 75. Som jeg forstår det kan 75 låses op til 90, mens 70 ikke har den mulighed af hvad jeg ved.
    70r betyder 70 med rwd, så nogen er nok lidt "u-opmærksomme".
    http://www.teslaforum.dk/forum/topic/3317


  • #23   22. apr 2022 Tak for svar.

    Det giver god mening. Men at bilen er annonceret som en '75'er' skal jeg vist have en snak med sælgeren om.

    Hvor kan 'Head unit' findes?


  • #24   22. apr 2022 Det er den store skærm midt i det hele smiley

    I menuen et eller andet sted kan man vidst se køretøjs detaljer:
    https://tesla-info.com/guide/How-to-find-out-what-options-a-Tesla-has.php

    Held og lykke med projektet.


  • #25   22. apr 2022 Noteret - tak!

  • #26   24. apr 2022 I head unit står det ganske rigtigt angivet, at bilen er en 75'er og ikke en 70'er.

    Sælgeren ved heller ikke, hvorfor den står angivet som 70'er, når man slår den op online. Kan den evt. være født som en 70'er, men har herefter fået en software opdatering?

    Skal købe en bil senest tirsdag, så er meget i tvivl om hvilken af de følgende det skal være:

    1. S 75 (Angivet 70'er på online).
    Reg. 2018/1.
    Kørt 69.000.
    Sælger: Privat.
    Generel garanti er udløbet.
    Pris: 435.000 kr.

    2. S75. Reg. 2017/11.
    Kørt 79.000 km.
    Sælger: Forhandler.
    Generel garanti til 2023/2.
    Pris 430.000.

    Hovedforskellen udstyrsmæssigt på de 2 overstående biler er at bil 1 har glastag med soltag - bil nr. 2 har blot glastag.

    Er virkelig i tvivl om, hvilken jeg skal vælge..


  • #27   24. apr 2022 Umiddelbart nr 2 på mindre detaljer:

    Garanti, for ting koster på de her biler. Antager at det er noget udvidet/tilkøbt tesla garanti og ikke forhandler garanti ? Hvis det er forhandler garanti, tror jeg ikke jeg vil tilskrive den nævneværdig til det.
    Dato og km er så tæt på hindanden at det vidst er lige meget. Der kan være modelforskelle jeg ikke kender til (anderledes headunit/kameraer/apps).
    Marginalt lavere pris på nr 2

    Så hælder til nr 2.
    Kan ikke svare på glastag/soltag har ståltag på min. Ved af bitter erfaring at soltage og nok glastage er såbare overfor turbulens/støj hvis man bruger tagboks.

    Reelt set tror jeg vi er nede på din mavefornemmelse.

    Ville ikke være bekymret for nr 1 (70 vs 75, nogen har tastet forkert et sted).
    Husk at i skal forbi tesla og have dig registeret som ejer, tror måske det kan gøres når du har registreringsattesten. Kan ikke huske detaljerne, men du skal forbi et servicecenter for at registrere den (skulle man for ca 4 år siden).


  • #28   25. apr 2022 Jeg kan ikke helt huske hvornår det blev ændret, men er der ubegrænset gratis supercharging på nogen af dem? Det havde jeg på min 70D fra 2015 og selvom det nok ikke er noget der vælter ens budget at betale for supercharging, så er det trods alt en fordel hvis en af dem (eller begge) har det. Mener at det følger bilen, men er forhandleren Tesla, fjerner de som regel fri supercharging og andre tilkøbte software opgraderinger - såsom FSD. Derfor kan det være en fordel at handle privat, eller ved andre forhandlere end Tesla.

  • #29   25. apr 2022 Thomas G:

    Ja - bil 2 har udvidet garanti.

    Jeg hæler også mest bil nr. 2, men synes bare at soltaget på bil.1 er en lækker detalje..

    Vedr. registrering af ejer. Jeg skal selvfølgelig nok hører sælgeren/forhandleren, men der må næsten være en måde, hvorpå dette kan gøres online..

    Carsten J:

    Der er desværre ikke gratis supercharging på nogen af de 2 biler smiley


  • #30   10. maj 2022 Hej igen,

    Nu har jeg haft bilen i 1 uges tid. Er super klar for den og den kører helt fantastisk.

    Jeg har dog en lille udfordring med rækkeviden. Den står til at kører 480 km (75 S). Er klar over at dette er utopi. Jeg havde dog regnet med små 400 km om sommeren og 320-330 km om vinteren.

    Når den oplades til 100% viser den blot 330 km. = altså en forringelse på 31% af dennes oprindelige kapacitet. I realiteten kører den blot cirka 250 km på en fuld opladning.

    Bilen har kørt 79.000 og fra 2017/11, så batteriet burde ikke være slidt op.

    Er dette normalt, eller kan jeg tillade mig at hive fat i Tesla?


  • #31   10. maj 2022 Nu er det ved at være nogle år siden jeg havde en Model S, men dengang kunne man vælge mellem at få vist optimal eller realistisk (baseret på din kørsel) rækkevidde. Jeg havde altid det sidste, da jeg aldrig kunne opnå optimal rækkevidde (jeg kørte med for tung fod). Prøv evt. at se om du har mulighed for at skifte mellem optimal og realistisk, og se om du så får andre tal.

    Det æder virkelig strøm at køre på motorveje ift. landeveje, selv hvis man overholder fartgrænserne. Så kører du meget på motorvej kan det være én af forklaringerne på at du ikke får så god en rækkevidde. Det er nok mere realistisk at det er kørestil, og ikke batteriet den er gal med.

    Min 70D tabte ca. 30 km I rækkevidde på lidt over 3 år og 65.000 km.


  • #32   10. maj 2022 Tænder man for noget som helst i en ellert bliver man straffet. Det gælder alt også den kabine varme som normalt oparbejdes under køreturen i en brændstof bil.
    Accellerationer er lidt som med brændstof biler, en rolig fod gør en forskel.
    Du vil også opdage at du kan se om du har med eller modvind på dit forbrug. Det opdager jeg ikke med brændstof biler.
    Vær obs på at en 75d vidst kan låses op til 90d via software opdatering til en nogenlunde rimelig pris.
    En 70D kan lige slæbe sin røv til middelfart hvis du følger skiltene, starter med 100%.
    Det er faktisk lidt en kunst at ramme en lade station med 10% ish, for det er herfra bilen lader klart hurtigst.
    Du kan altid slowsteame hvis du ser ud til at blive klemt. (Ned i hastighed og lig gerne bagved en SUV eller størrere, og med automatisk afstands holdere aktiveret.
    Din dæk betyder også noget, ligesom de klassiske ting som baggage etc også koster lidt.
    Men kabine opvarmning/nedkøling koster mere end man tror, sædevarme bider også godt fra sig.


  • #33   10. maj 2022 #32
    Ja, især nedkøling er noget jeg har oplevet kan dræne batteriet. Og aircon/klima min 70D kunne ikke rigtigt følge med på en varm sommerdag, så det kørte som regel på max for at have en bare nogenlunde temperatur i kabinen.


  • #34   13. maj 2022 Skiftet til Nominel rækkevidde efter fuld opladning og her viste den 446 km. Den realistiske viste 346 km.

    Kørte virkelig pænt ved seneste opladning og der var en mærkbar forskel ift. rækkeviden.

    Men skal dog nok ikke regne med mere end 300 km på en fuld opladning smiley


  • #35   15. maj 2022 Der lyder rimeligvis korrekt. Du bør kunne strække den til 350 hvis du kører meget roligt og det er en ca 25graders dag uden modvind.
    I tesla appen bør du kunne se et tilbud om at software næssigt opgradere batteriet til 90kwh. Hat læst at 75 kan men 70 modellen ikke kan. Spørg evt tesla en dag.
    Jeg er usikker på prisen men syntes at erindre noget omkring 20-50k for den fornøjelse. Sikkert 5k USD eller lign.


  • #36   15. maj 2022 Jeg mener det var gratis at få en Model S 75(D) uncorked. Jeg havde en 70D dengang Tesla tilbød denne opgradering, og min kunne desværre ikke opgraderes.

  • #37   16. maj 2022 Det er ikke en mulighed I Tesla Appen. Men er nu hellere ikke interesseret i at bruge en masse penge på en opgradering - der til er der andre ting som prioriteres højere smiley

Kommentér på:
Tesla S 75

Annonce