{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.230 visninger | Oprettet:

Vand eller kølervæske? {{forumTopicSubject}}

Hey! Min kæreste og jeg købte i går en gammel Swift 1,3 fra 2006. Vi aner intet om biler. Manden vi købte den af gjorde os opmærksom på at der skulle fyldes vand på jævnligt, og påstod at den ikke kører med kølervæske. Det må der være nogle herinde der lige kan be- eller afkræfte, for jeg synes umiddelbart det lyder mærkeligt.

Mvh Stefan


Kommentarer på:  Vand eller kølervæske?
  • The D
    The D Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 98
    #1   5. aug Den skal selvfølgelig have kølervæske.

    Og hvis der skal fyldes på jævnligt ville jeg nok lige få en mekaniker til at finde ud af hvor det forsvinder hen, det er ikke normalt.


  • #2   5. aug Postevand får diverse dele i systemet til at ruste, så ikke det bedste at hælde i.

    Der skal kælervæske i. Og som nævnt tidligere, så burde den ikke påfyldes jævnligt, for så er der noget galt.


  • Dennis Gsi
    Dennis Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 148 Biler: 5 Emner: 169 Svar: 11.218
    #3   5. aug Hvorfor i første omgang købe en bil
    Hvor der jævnligt skal efterfyldew kølervæske

    Det er en fejl

    Som kan gå hen og blive dyr.
    Så som en anden skrev, få en til at finde ud af hvor den mister vandet

    Hvis uheldet er ude, stå motor af


  • #5   6. aug Husk at hælde den rigtige kølervæske på! rød eller blå..
    Skal fortyndes med demineraliseret vand.


  • #6   6. aug Han har direkte løjet og solgt jer noget skrammel som han vidste var defekt....Nu står i så med en bil som måske kræver en rep som koster mere end den er værd. Det kan være alt fra en utæt slange til en defekt toppakning..Men kølervæske skal ikke fyldes efter, forsvinder det så er der noget galt...Så desværre er i blevet taget godt ved næsen...

  • #7   6. aug #6

    I værste tilfælde, en flækket vandkanal i blok eller topstykke.


  • Stefan R
    Stefan R Tilmeldt:
    aug 2022

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 1
    #8   6. aug Jeg håber ikke det er så galt. Han sagde vi bare burde kigge den efter en gang om måneden, og så lige toppe den op med vand hvis den trængte. Hvad er anbefalingen herinde? Skal vi bare begynde at hælde kølervæske på? Jeg er bange for at det rust der potentielt er opbygget forsvinder hvis vi hælder kølervæske på, og så står vi med en død motor. Ville det være smartere bare at fortsætte med vand? Det er meningen bilen bare skal holde de næste to års tid, eftersom den er nysynet og billig.

  • #9   6. aug Få den forbi en mekaniker, så kan han fejlsøge visuelt og med kompressionstest.

    Hvis utætheden er voldsom nok, kan det have indflydelse på motoren effekt.


  • #10   6. aug Jamen når den bruger vand, så kan motoren dø næsten når som helst alt efter hvad fejlen er.....Så få den tjekket efter og find fejlen, og så kan i beslutte hvad i vil gøre...Måske er det bare en utæt slange eller lign som ikke er dyrt, men det bliver dyrt hvis der ikke bliver gjort noget...

  • #11   6. aug Som #9 siger, er i nødt til at få en mekaniker til at kigge på den..
    Jeg har kørt en motor tør for vand, kostede 30.000,-


  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Svar: 211
    #12   6. aug Hvis det fryser til vinter så frostspringer den

  • #13   6. aug Hvor meget vand fylder du på hver gang?
    Hvor står vandstanden i ekspansionsbeholderen efter en måned?

    Hvis der flere gange har været toppet op med vand, er det en god ide at få kontrolleret kølevandet stadig er frostsikkert nok til en dansk vinter smiley


  • Dennis Gsi
    Dennis Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 148 Biler: 5 Emner: 169 Svar: 11.218
    #14   6. aug DER SKAL KØLERVÆSKE PÅ

    Som en anden skriver, så Frostspringer motor
    Når det bliver vinter og der kun er vand på

    Og som flere forslå, så køre forbi en mekaniker og få dem til at se hvad der er galt

    Alt andet er rent gætværk og hjælper jer ikke



  • #15   6. aug Man kan sgu da sagtens efterfylde med vand. Og en gang imellem, giver man den lige en sjat koncentreret kølervæske, så kan man fylde med vand igen et par gange efter det. Og er der frost i sigte, giver man den bare mere kølervæske. Så er det sgu heller ikke mere dramatisk. Så længe det er sådan noget en gang om måneden, så er det da billigere, end at splitte motoren ad for at finde utæthed.

  • #16   6. aug Ville bare købe noget færdigblandet kølervæske i Thansen og bruge det til at toppe op med. Hold øje med niveauet noget ofter, nok et par gange i ugen og se hvor slemt det er. skal den bare have en sjat som han siger. Ellers lige få en til at se hvor den er utæt og tag en vurdering ud fra det. hælder man bare vand på, så kan den frost springe når det fryser til vinter, hvor frostsikker den er lige nu må man have målt.

    Husk at tjekke når motor er kold, eller kan det sprøjte med brandvarm kølervæske.


  • #17   7. aug Fyld vand på og find ud af hvor det forsvinder hen.
    Reparér og fylde vand og kølervæske på.
    KØR


  • #18   7. aug Den nemme reparation først, det kan " bare " være kølerdæksel der er utæt

  • #19   7. aug #18

    Du tror ikke, at man vil kunne se/høre det med det samme, hvis den var utæt? smiley


  • #20   7. aug #18
    Nej faktisk ikke ikke ! , min jeep havde samme problem, intet dryp ell tydeligt hvislen, og under og lige efter kørsel, var køleslangerne hårde men efter ca 10 minutter, med motor stoppet,
    blev de bløde pga trykket i køleren faldt, nyt kølerdæksel og det har virket lige siden smiley


  • #21   7. aug #20

    Kan godt være, at din bil mistede tryk, men den kan ikke miste vand, uden at det kan enten høres eller ses.
    Når trykket falder pga. en utæt dæksel, kan man oftest høre det. Og hvis den endda MISTER VANDET igennem denne utæthed, så ser man også damp. Vandet kan ikke forsvinde, uden enten at dampe af eller ved at efterlade tydelige "løbere". Det er fysikkens love smiley


  • #22   7. aug NIX ikke i mit tilfælde !
    For min , mistede ca 1/2 -- 1 liter pr md og der var INTET lyd ell dryp, for varmt vand kan jo
    Også være lidt damp


  • #23   9. aug Kølervæske og vand 1:1.
    Hvis det kun er en gang imellem der skal efterfyldes, er det ikke nødvendig at køre til mekaniker for så gammel en bil. Der er jo skruelåg på fordi det let skal kunne efterfyldes hvis der er et mindre forbrug.


  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 4 Emner: 1 Svar: 58
    #24   9. aug Kan man ikke få kølertætner mere? Det var da værd at prøve.
    Prøv at køre motor varm, af med proppen til vand påfyldning, træk håndbremsen hårdt giv let gas, put i højeste gear og let koblingen til motoren går ned i omdrejninger og se om vandet stiger i beholderen. Gør den det er det toppakningen der er utæt - - eller revnet blok eller topstykke.


  • #25   9. aug # 24 Det giver jo ingen mening det der??? 1 hvis du piller proppen/dæksel af en varm motor vil det nærmest eksplodere i dit ansigt....Og at sætte i gear og koble til er da bare helt hul i hovedet.....Hop du tilbage på heste galleri, her virker et spark bag sadlen ikke...Og man skal slet ikke snakke mekanik efter 3 kasser øl som john....Det der er virkelig sort snak af værste skuffe...

  • #26   11. aug Se lige efter Max mærket på ekspansionsbeholder hvis man topper op der så smider den vand ud når den bliver varm og hvis i bliver ved med at tro at denne beholder skal være fuld så får det ingen ende.Er der meget dug inde i bilen så er det varmeapparatet der lækker. Start med at fylde kølervæske på så kan man også lugte hvis det er varmeaparatet der lækker
    Held og Lykke


  • #27   11. aug Og for den utrænede næse smiley , så er det en sødlig lugt !!

Kommentér på:
Vand eller kølervæske?

x