{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
779 visninger | Oprettet:

Mia G
Mia G
Tilmeldt:
3. sep 2022
Følgere: 32 Emner: 9 Svar: 11

Bmw e36 316i 1998, bliver for varm {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har haft problemer med min BMW (Tidligere opslag). Og har nu fået skiftet både vandpumpe, remmen og krumtap sensor.

Endelig har jeg fået bilen til at kunne starte og køre. Dog bliver bilen utrolig varm utrolig hurtigt. Nogen der har en ide til hvorfor? Den har olie og vand. Og blæseren på Vandpumpen er sat til, og den køre rundt.

Jeg er helt lost på hvorfor den bliver så varm, og har virkelig brug for hjælp.
Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bmw e36 316i 1998, bliver for varm
  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 668
    #1   25. sep 2022 Da vandpumpen gik, endte den med, at kører uden kølervæske?
    Hvis ja, hvor længe?


  • #2   25. sep 2022 1. Er den luftet ud? Det er vigtigt på E36´ere at de luftes korrekt ud, de er sarte.
    2. Termostat checket?
    3. Toppakning kan være smuttet som Kim nok også hentyder til.


  • Mia G
    Mia G Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 32 Emner: 9 Svar: 11
    #3   25. sep 2022 Den kørte ikke længe, vi holdte ind med det samme. Ikke meget mere end et par minutter. Men jeg tror ikke at den kørte helt uden kølervæske, for da vi holdte ind på parkeringspladsen, så rendte der stadig meget vand ud. Så derfor tænker jeg ikke den har kørt helt uden, nej.

    Og hvad mener du med luftes ud, hvordan skal man gøre det?

    Og termostaten er ikke tjekket nej, er der en smart måde at gøre det på?

    Jeg har lidt viden omkring biler, men jeg lære mere og mere, så håber det er fint at jeg spørger.


  • #4   25. sep 2022 Udluftning kan gøres f.eks. ved at få snuden op så luften søger op - åben skruen til udluftningen langsomt. Kan være nødvendigt at gøre et par gange.

    Det har "reddet" mange E36´ere igennem tiden hvor folk troede det var pakninger eller andet.

    Køb en ny termostat, de koster vel 100-120 kr højest. Hvis den du har nu ikke åbner når der skal koldt væske i rotation, så det klart den bliver varm. Har også reddet mange E36´ere igennem årene hos uvidende mennesker der troede alt andet var i stykker.


  • #5   25. sep 2022 Helt sikkert skifte termostat, er det fejlen nej formentligt ikke, men når den nu er tom for kølervæske er det fjollet ikke at gøre det. Lad være at antage at den skal testes bare skift den koster måske 100kr eller deromkring.
    BMW'erne kan man med fordel stille et sted der hælder noget og så udlufte den hvor køleren således står højere.
    Kommer der varme ud af varmeapparatet, for det kan godt stoppe til på de gamle damer. Det gælder iøvrigt også køleren. Køleren er dejligt nem at skylle igennem med en vandslange, bare hiv slangerne af i begge ender og giv den en tur.
    Bru iøvrigt Koed eller schmiedmann til billige bmw dele.


  • #6   25. sep 2022 Jeg havde engang en benzin bil med lignende symptomer.
    Den blev meget hurtig driftvarm og temperaturen forstsatte med at stige til man slukkede bilen.
    Det var defekt termostat, den åbnede ikke så vandet cirkulerede ikke.
    Jeg ville 100% skifte den.


  • Mia G
    Mia G Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 32 Emner: 9 Svar: 11
    #7   26. sep 2022 Okay mange tak for hjælpen, jeg starter med at prøve at skifte termostaten!

    Så vender jeg lige tilbage når den er skiftet.


  • #8   27. sep 2022 Hvordan er flover igennem køleren ?
    Har haft en enkelt vogn hvor køleren var tilstoppet af mange års snacks og indvendigt var den godt klokket op (måske grundet flydende mekaniker)
    Det er værd at tjecke.
    Har også set at en termostat blev dårlig og gav urealistiske signaler.


  • #9   28. sep 2022 Termostaten på en 1998 er rent mekanisk, der sidder dog en sensor et eller andet sted, men jeg tror ikke den er problemet her.
    Men netop en gennemskylning og ny termostat, grundig udluftning og så krydse fingrerne.
    Ellers bør en 316 motor være til at finde

    Skulle motoren være ristet (jeg tror mest på at systemet er stoppet til), ligner det at en ny ligger i range 6-8.000kr for selve basis motoren.
    Du vil blive anbefalet at skifte vandpumpe, olie+filter, tændrør, muligvis kæde + renovere vanos, og skal enten selv montere eller betale for det.
    Vil nok lugte af 15-20k inden du har den i bilen hvis du skal have folk til det, og ca 10k hvis du selv er handy.
    Motorer kan fåes hos Koed og Schmiedmann det er bedst at du slår op med nummerpladen, for ellers peger jeg dig bare på noget forkert. Kan se at 316 findes både som 1.6 og 1.9.
    Hov de dele der er smidt på din motor nu her kan naturligvis genbruges og trækkes ud af mit lille regnskab.
    Held og lykke med det.


  • #10   29. sep 2022 Husk varmeapperat skal stå helt åbent når du lufter ud, ellers bliver det ikke godt.

    Læg en M3 motor i, det virker smiley


  • Mia G
    Mia G Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 32 Emner: 9 Svar: 11
    #11   1. okt 2022 Okay, så nu har jeg prøvet at udlufte den, og nu holder den en meget optimal temperatur lige i midten.

    Dog oplevede jeg at den begyndte at snige sig op da jeg havde holdt stille i 5 minutter. Den blev dog med det samme kold igen da jeg begyndte at køre.

    Jeg havde tænkt lige at prøve at holde en på en bakke, og lufte den ud igen når den er blevet koldere.

    Hvad tænker i? Eller kunne det være en defekt termostat?

    Tak for alt den forrige hjælp!


  • #12   1. okt 2022 Det er ikke unormalt at den stiger en anelse ved stilstand, og falder når du kører igen, 90 grader er omkring der hvor den bør ligge.

  • #13   1. okt 2022 Personligt ville jeg skifte den nærmest af princip. Det er relativt nemt at skifte den, største problem er bøvlet med køler væsken.
    Men fedt at du nær har løst problemet.
    Men en god udluftning eller to vil også hjælpe. En køretur kan ofte få luftboblerne samlet så de er til at komme af med.


Kommentér på:
Bmw e36 316i 1998, bliver for varm

Annonce