{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fjernlys på motorvejen skal være tændt?
  • #1   7. okt 2023 Vil du gerne selv have, at modkørende blænder dig? Hvis ja, så kør du bare med fjernlyset tændt........ eller noget

Og teoretisk set, må man kun gerne "kortvarigt" blænde forankørende ved overhaling (derfor er der i alle biler mulighed for at vippe/nedblænde spejlet for ikke at blive blændet bagfra), men aldrig modkørende...

• #2   7. okt 2023 Vil give 438hk ret men vil også sige mange motorveje er der belysning så der er ikke kol sort der så hvorfor skal man så bruge det lange lys for. Jeg selv bruger det ikke ret meget har et godt nattesyn og lys på de fleste biler er stærk nok vil jeg sige men det er min mening

• #3   7. okt 2023 Det er okay med langt lys, hvis bare bilisterne bruger deres fornuft, desværre er der så mange led lys der blænder, selv ved nærlys, så folk tror de kører med fjernlys.

• #4   7. okt 2023 Jeg har bemærket, at nogle mennesker måske overvurderer vigtigheden af at bruge fjernlys. Selvfølgelig er det en god idé at slukke for fjernlyset, når det blænder, især på snoede motorveje.

Personligt oplever jeg også blænding fra fjernlyset, når jeg nærmer mig det og kigger direkte i det, hvilket kan sammenlignes med den blænding, man oplever ved at kigge direkte ind i sollyset. Men jeg undgår dette problem ved blot at holde mit synsfelt inden for min egen bane og undlade at fokusere for meget på de modkørende biler på den anden side af motorvejen. Derfor er der måske ikke behov for overdreven bekymring vedrørende fjernlys på motorvejen, da det trods alt forbedrer synligheden, uanset situationen.

Jeg tror dog, at nogle mennesker kan være mere følsomme over for blænding eller være lysfølsomme, hvilket kan forårsage irritation eller ubehag.

Prøv at læse den her fra FDM: https://fdm.dk/nyheder/2017-09-hvad-mener-fdm-virkeligheden-om-langt-lys-pa-motorvejen

• #5   7. okt 2023 Jeg bruger det, kommer an på motorvejens forløb, og trafikken.

Så en højrekurve, hvor der er modkørende blænder jeg ned.

• #6   8. okt 2023 Du skal have fjernlys tændt da du køre så stærkt at du ikke kan nå at reagere hurtigt nok med nærlys.
    Folk i modsatte retning skal bare passe deres eget spor og kigge lige ud og ikke over mod dig så bliver de ikke blændet.
    Udtalelse af politiet i et interview på tv.

• #7   8. okt 2023 #6

Idiotisk udtalelse. På denne måde kan man også sige, at man aldrig kan blive blændet af bagfrakommende, for man kigger vel altid lige ud og ikke bare hele tiden glor i bakspejlet?

Fjernlys GENERER. Og når dit fjernlys rammer andre bilister, aner du ikke, om det bare generer, eller blænder. Og du kan risikere, at deres ruder ikke er helt rene og derfor ikke kan se en skid, når dit fjernlys rammer ruden, så kører de galt - pga. dig. Og ja, alle skal holde deres ruder rene, men man skal heller ikke sende folk ud i døden, bare fordi de ikke havde det den dag. Så sluk det f**** lys, eller sæt hastigheden ned, så den passer til lysets rækkevidde.

• #8   8. okt 2023 I vores Kona der blænder det lange lys selv ned, men jeg synes også det nogen gange er lidt sent, både ved modkørende og ved møde med andre i mit spor, men så blænder jeg selv ned.

• #9   8. okt 2023 Der er vel snart ingen nye biler der ikke selv blænder ned og/eller har matrix, derudover har de fleste biler automatisk nedblændende sidespejle og bakspejl i dag smiley

• #11   9. okt 2023 #10

Blev du aldrig nogensinde generet af modkørendes fjernlys på motorvejen? Det har jeg. Så det er super, at du allerede har vurderet for de modkørende, at du ikke er til gene for dem. Men din vurdering kan ikke bruges til en skid, for du ved reelt intet om, hvor meget dit lys generer andre. Derfor skal du bare ned i hastighed i stedet for at satse på, at du ikke generer modkørende.

• #13   9. okt 2023 #12

Hvad er du uenig med mig i? At du ikke ved, hvordan modkørende har det med dit fjernlys? At det kan lade sig gøre både at genere og blænde modkørende på motorvejen? Eller benægter du, at der er modkørende på en motorvej?

• #15   9. okt 2023 #15

Hvilken forskel gør det for vores diskussion at det var en kørelærer, som fortalte dig noget? Jeg har arbejdet som kørelærer siden dengang du dårligt nok lærte at cykle. Så ro på, champ. Nu er der altså en kørelærer, som siger dig noget andet. Er der risiko for at modkørende bliver blændet, slukker du fjernlyset i passende afstand og sætter hastigheden ned, så den passer med dit nærlysets rækkevidde. Kun idioter kan anbefale dig at beholde fjernlyset på, selvom du kan risikere at blænde de modkørende - blot for ikke at skulle gå ned i fart... Selv tak.

• #16   9. okt 2023 Og ja, jeg har 4 ekstra fjernlys over førerhuset på min kassevogn. Hvis du beholder dit fjernlys, så får du bare 6 styks tilbage. Så må du selv bestemme, om du måske bliver lidt generet af det, for vi kender jo ikke hinanden, så det kan jeg ikke vide noget om smiley

• Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

Følgere: 87 Emner: 5 Svar: 99
    #17   9. okt 2023 #16 Meget modent, hvor gammel var det lige du var...

• #18   9. okt 2023 #17

Hvad mener du? Man bliver jo ikke blændet på motorveje. Kan du ikke forstå, hvad kørelærere og politiet siger? De siger at man bare skal tænde for fjernlys, for modkørende bliver ikke blændet, blot de ikke kigger i lyset. Så hvad er dit problem?

• Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

#19   10. okt 2023 Du misforstår, det er ikke indholdet jeg kommenterer, det er din "modne" handling...

• #20   10. okt 2023 #19

Ok, kan du uddybe, hvad er der "umodent" ved at tænde for mere lys på bilen, så man bedre kan se vejen? Især, når det ikke generer nogen?

• Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

#21   10. okt 2023 Jeg tænker du HAR forstået pointen, men bare ikke vil indrømme det.
    Og hvis du ikke KAN forstå det, så er det også okay.

• #22   10. okt 2023 Jeg tænker du KAN IKKE uddybe, uden at modsige dig selv.
    Og hvis du ikke kan det, er det også okay.

• Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

#23   10. okt 2023 Den tanke kan du have, og så kan resten af forummet jo tænke sit smiley

• #24   10. okt 2023 No shit, Sherlock smiley

Kommentér på:
Fjernlys på motorvejen skal være tændt?

Annonce