{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
806 visninger | Oprettet:

Hvilken ny(brugt) bil til familien {{forumTopicSubject}}

Hej med jer
Jeg skriver, da jeg har brug for andres perspektiv omkring, hvilken bil der rent økonomisk og fremtidsmæssigt giver bedst mening. Håber i vil kommentere.

Her får i mine/vores refleksioner:
-Budget: ca. 240-260k, kan strækkes til max 300.000.
-Kørselsbehov: Årligt er 17-18.000 km.
Arbejdsmæssigt 15 km hver vej, 1-2 ture om måneden på 400 km, primært motorvej.
Grundet dette og prisen på el-biler, tænker vi at gå med en benzinbil.
Vi har dog også kigget på hybrid, men vi er gået lidt væk fra det igen. Dels fordi det virker som en overgangsbil, men har også hørt at service og forsikringer er dyrere. Der vil være noget at spare på arbejdsturen, men til gengæld vil den høje vægt på bilen gøre de lange ture mindre økonomiske, så det virker ikke så attraktivt?
Familiens størrelse på 4, gør at vi primært har kigget på stationcars. Vi vil helst købe en bil som stadig er relativt ny, 2-4 år gammel og stadig har få kilometer (20-50k).
Udstyrsmæssigt er der mange ting som er fede at have med, men decideret krav er: Led lys, bakkamera, adaptiv fart, automatgear.

Bilerne vi har fundet attraktive er: Kia Ceed, VW Golf, VW Passat og Seat Leon. Eksempler på disse og tanker omkring dem forekommer nedenunder. Deres kilometertal er alle under 40.000 og har alle som minmum det udstyr vi efterlyser.

Kia Ceed, 1,5 T-Gdi Mhev Comfort Upgrade SW DCT. Pris: ca. 269k
Den opfylder vores behov. Den har rigtig meget udstyr med og tilmed 7 års garanti (4 år tilbage). Mild hybrid virker som en smart teknologi, hvor plugin ikke er nødvendigt. Men er der noget jeg overser?
Det kunne også være en normal benzin, umiddelbart koster de omkring det samme med 150 hk og automatgear.

VW GVW GVW Golf VII, 1,5 TSI 150 Highline Variant DSG (benzin). Pris: 255k
Igen en bil med masser af udstyr og er måske mere anerkendt end Kia. Den har dog ikke mere garanti.
Vi havde også snakket om VW Passat, men de er noget dyrere. Og så er vores bekymring om deres benzinforbrug er markant mere end golfen. Vi har dog fundet denne passat som dog er plug-in, men til stortset samme pris som golfen ovenover.

VW Passat1,4 GTE Variant DSG 5d (plugin hybrid). Pris: 260k
Den ser pænere ud end golfen og har samtidig rigtigt flot udstyr. Den har ligeledes lav kilometer med blot 36.000. Spørgsmålet er, om den vil være mere attraktiv end golfen og om vi vil være tilfredse med dens forbrug på længere ture, når der er tomt på batteriet, kan det svare sig?

Seat Leon1,5 eTSi 150 Xcellence Sportstourer DSG 5d (benzin). Pris 260k
Igen masser udstyr og en flot bil. Den største bekymring her, er alt det med Seat stopper i 2028-2030 og hvordan vil det have indflydelse på alt fra værksted, reservedele og andet.
Hvad ville du vælge og hvorfor?


På forhånd tak for alt feedback.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken ny(brugt) bil til familien
  • #2   20. nov 2023 Når nu du selv skriver du kan strække budgettet til 300k er der jo flere VW ID.4 Pro Performance inden for budgettet.
    Driftsomkostningerne på sådan vil uden tvivl være lavere end en benzinbil, så jeg synes det er værd at overveje.


  • #3   21. nov 2023 En ren el ville nok være det optimale, du skal jo kigge på total omkostningen også.
    En hybrid som Kia’en, ja andre fås også som en mild hybrid - det er lidt noget fis. De har et 48 volts batteri, som nærmest ja gør ingen gavn.
    Leon + Golf er noget mindre end en Passat, er de store nok er der jo en økonomisk fordel her.
    Måske er Passaten dyrere i forsikring, det skyldes jo at den har 218 hk vs 150 for de andre.
    En sådan GTE skal have skiftet olie for hver 15.000 km. eller hvert år, det er altså ikke den voldsomme udskrivning. 1.5 TSI med 150 hk er en fin motor, men med automat gear er det DQ200 gearkassen, den er ikke just altid en kæmpe succes.
    Passaten er dog kun interessant hvis du kan lade hjemme.
    Man kører ikke bare en sådan gte tør for batteri og så kører tomt, man udnytter batteriet på hele turen. GTE motoren kører forrygende og har voldsomt mere moment end de små 1,5 TSI, det er en hel anden oplevelse.


  • #4   21. nov 2023 Har i kigget på Corolla Hybrid? De ligger også indenfor den prisramme som brugt.

    De er virkelig velkørende og kører faktisk temmelig langt på literen. Jeg har selv en i stationcar og er mega glad for den.
    Den har også de ting i ønsker der skal være i den. På landevej kan jeg få min helt op på 26 km/l om sommeren (ikke så tit det sker, men det er da sket flere gange). Normalen ligger på 20-22, lidt lavere i vintermånederne. Det er udregnet ved tankning og ikke hvad den selv siger.


  • #5   21. nov 2023 hvis i skal ud og låne så er el bil lån også en del billigere. så der er også noget sparet.

    ved ikke hvilke biler der ikke har et fast service interval men ved tesla ikke har noget service interval men en god ide at få smurt bremser 1 gang om året og pollen filter hver anden år.

    vi er en familie på 4 vi besluttede os for en Tesla 3 den er vi virkelig glad for, selv efter 2 år er det stadig en fornøjelse hver gang. Men vil anbefale en long range fra 2021 og frem der får man en del for pengene og de kan findes for under 300,000 kr


  • #6   21. nov 2023 Ville personligt gå efter passaten i den liste. Har prøvet en golf gte og det var en ret positiv oplevelse.
    Det er min personlige smag og der er IKKE erfaring etc bag ved,


  • #7   22. nov 2023 Det er rigtigt svært at spå om hvad der sker på bilmarkedet i disse år, det som lige nu virker som den bedste økonomiske løsning kan om 3-5 år være en usælgelig bil grundet forskellige justeringer på afgifter, grøn ejerafgift og lignende tiltag fra regeringen

    Kia har en god garanti, men bemærk en del ting opfattes som sliddele og derfor er de naturligvis ikke omfattet. Husk også, at i skal være særligt opmærksomme på km tallet, da det kun gælder op til 150.000 km. Men generelt er mange glade for kia og tilfredse med dem, og klassisk hybrid skal ikke lades, men forvent ikke det flytter ret meget på forbrug sammenlignet med almindelig benzin

    Golf og leon ville jeg personligt gå uden om, de har begge DQ200 gearkassen som kan volde en del problemer. Hvis i har en forventning om at beholde bilen i nogle år, kan det blive en større post på vedligeholdelsesbudgettet

    Passat er jo en klassisk phev, og vil derfor til alle de korte ture kunne anvendes på rent strøm, og forbrug ved de længere ture vil ganske givet være bedre end en ren benzin hvis i kører i hybrid mode. Derudover har i væsentligt flere kræfter og bedre moment, så det er jo også et klart plus
    Men om en phev som 6-8 år gammel er nem at sælge igen kan være svært at spå om, personligt tror jeg de fleste begynder at gå udenom disse phev modeller og går til ren el

    Ud fra et budget på 300K, er der et par elbiler som har en opgivet WLTP rækkevidde over 500 km, og derfor kunne være et godt alternativ. De har fordelen af lavere driftomkostninger og billån vil i tilfælde af dette er nødvendigt også være billigere i ÅOP
    Derfor ville jeg kraftigt overveje
    tesla model 3 long range, den har dog et mindre og ikke særligt praktisk bagagerum
    ID.4 pro performance, den ser ud til at have en fornuftig størrelse

    I mange tilfælde bør i kunne komme op og køre de 400km uden opladning er nødvendig, men i visse tilfælde skal i nok forvente en ladepause på 15 min undervejs, hvis ikke i kan lade mens i er afsted på turen


  • #8   23. nov 2023 Stod i samme dilemma og kom fra en Toyota Yaris, der var betalt og ikke kostede mange basører at eje og køre i, men for lille både til hverdag og ferie.
    Jeg gik vejen og købte en Skoda Enyaq vil 400k. Det var slet ikke min plan at skulle låne eller bruge den sum. Men jeg ser de brugte biler på en 3-5 år for dyre at købe og eje.
    Hybrid har aldrig været i mine overvejelser.
    Er meget tilfreds og om du betaler 3000 eller 4000 i mdr i ydelser, er måske ikke så galt som først antaget.


Kommentér på:
Hvilken ny(brugt) bil til familien

Annonce