2.674 visninger
|
Oprettet:
peugeot 206 KM. {{forumTopicSubject}}
hvor mange km. skal man regne med en peugeot 206s motor til at holde?
jan 2003
Følger: 32 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 7.332
Det afhænger jo helt af hvordan man bruger den og plejer den..
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 12
maj 2005
Følger: 2 Følgere: 36 Biler: 5 Emner: 131 Svar: 4.041
dec 2003
Følger: 88 Følgere: 112 Biler: 9 Emner: 42 Svar: 6.587
jul 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 1 Emner: 388 Svar: 3.656
sep 2004
Følger: 105 Følgere: 114 Biler: 17 Emner: 92 Svar: 1.032
maj 2004
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 6 Emner: 16 Svar: 70
Hvis du skal købe en brugt 206'er:
Fra starten var 206'eren velsignet med de sædvanlige franske børnesygdomme, men de driftstop som forekom var oftest forårsaget af software til motorstyringen som skulle opdateres, fugt i stikforbindelserne og for korte ledninger. En typisk fejl er rasle- og bankelyde fra forenden som stammer fra slidte bærekugler, bærearmsbøsninger og kødben til krængningsstabilisatoren. Er bilen sænket, husk at undersøg om tårnlejerne knirker når du drejer rattet, ofte kan det klares med et skud WD40, men er sænkningen udført forkert skal der nye tårnlejer til. En del ejere har også klaget over rustproblemer på bagklappen og generelt dårlig lakering.
Typiske fejl:
* 2.0-motoren har tendens til at opslide det nederste hjul til drivremmen pga. konstruktionsfejl.
* 1.6-motorens (90 hk udgaven) femte hovedleje (tættest på drivremmen) slides pga. for stram kilerem. Der er et udviklet nyt specialleje til udbedring.
* Slid i hjulophæng, dette gælder både bærekugler og bøsninger. Der er udviklet nye bærearme.
* Slid kødbenene til krængningsstabilisatoren foran, der er udviklede forbedrede udgaver.
Andre fejl:
* Defekt trykføler i indsugningen, for korte ledninger giver kontaktbesvær.
* Fugt i tændingssystemet, især tidlige 1.4'ere med mono-point indsprøjtning.
* Fejlfunktion og dårlige stikforbindelser til airbags, bør være rettet på kampagne på nuværende tidspunkt.
* Dårlig isolering af tændspolens stikforbindelse.
* Motorstyringens software opdateres jævnligt for at få styr på motorgangen, primært på 1.4 og 1.6 men også dieseler.
* Fugt i stik til lambdasonde, giver forkert eller intet signal til motorstyringen.
* Nederste remskive slides på modeller med aircondition.
* Hastighedssensor på gearkassen kortsluttes af fugt og giver driftstop
* Lastafhængig bremsekraftbegrænserventil til baghjulene sætter sig fast.
* Keramik i katalysatoren rasler løs pga. tændingsudsættere.
* Motorophæng går løse i vulkaniseringen. Ny, stærkere model er indført. Især et problem på 1.4'ere.
* Lygtepærer brænder over pga. fejl på ladeanlægget.
* Rust i ventildækslet, primært 1.4 og 1.6
* Svag stilkkontakt til blinklyset på biler produceret i perioden august 2001 - februar 2003, kan knække mellem fingrene på en.
* Defekt centrallås pga. vand i dens styreenhed som sidder i fodbrønden. Værst på biler produceret før foråret 1999.
* Utæt tag på CC-modellerne.
Servicekampagner:
* 5.000 206'ere fremstillet fra 1. juni 1999 til 14. marts 2000 blev i januar 2001 tilbagekaldt for kontrol eller udskiftning af den el-boks, der styrer sideairbagsene. Fejludløsning er sket på flere biler i Danmark. Spørg om bilen har været undersøgt for dette.
* Maj 2000: Utæt brændstoffilter (biler bygget september 1998 - september 1999)
* Januar 2001: Forhjulsophæng
* November 2001: Passagerairbag
* Februar 2002: Forankring til sikkerhedsseler
* November 2003: Kabel til håndbremse (september 1998 - februar 2002)
* Maj 2004: Hækspoiler kan falde af (SW fra november 2001 - oktober 2003)
* Maj 2004: Potentielle problemer med spjældhuset (juni 2003 - april 2004)
* September 2004: Kabler til startermotoren giver problemer (juni og juli 2004)
* April 2005: Mulig utæthed fra returslangen på HDi-motorerne
Karosseri og lak:
På trods af næsten fuldgalvaniseret karosse (77%) kan der opstå rust under bagruden på hatchback udgaverne. På mindre synlige steder kan lakken være tynd, så gennemgå bilen minutiøst.
Motor og gearkasse:
Generelt er motorerne bundsolide og ikke særligt avancerede. De problemer der har været giver sjældent deciderede driftstop.
Undervogn:
Lyt nøje efter klonk- og knirkelyde da nye bærearme, kødben, tårnlejer etc. ikke er billige. Bed også gerne om at se resultatet af en firehjulsudmåling (sporing).
Elektriske installationer:
Stikforbindelserne er generelt dårlige, så prøv gerne bilen på en regnvejrsdag. De elektriske fejl kan give anledning til driftstop, og kan være svære at diagnosticere. Kontroller om alt det elektriske virker, og om der er nogle advarselslamper der lyser i instrumentbordet.
peugeot 206 KM.