{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

Dækker garantien? {{forumTopicSubject}}

Købte min Punto for 2 uger siden, og har siden hen fundet nogle fejl ved den. Forhandleren sagde at jeg bare skulle komme tilbage, hvis der var noget, så det har jeg tænkt mig.

Jeg har efter købet fundet følgende ting:

- Dørene hænger og knirker
- Der kommer et "dunk" fra højre bagside når jeg kører over bump, og en "klunken" når jeg drejer til højre, og har lidt fart på (ikke bare et lyskryds oppe i byen med 10 km/t).
- Når jeg kører i lave omdrejninger og accelererer, hakker bilen/hoster. Når jeg holder i tomgang, er bilen heller ikke rolig - i går gik den f.eks. ud fordi den var urolig i tomgang.
- Bilen ryster - tror hjul skal afbalanceres?
- Koblingen piver når jeg tråder den ned og letter foden igen.
- Nogle gange når jeg bremser, lyser en pære i instrumentbrættet - et orange symbol der forestiller en pære.

Er det noget jeg kan få dækket af garantien, tror i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækker garantien?
  • #1   23. mar 2008 Ja da. Det er alle sammen fejl/mangler som bør have været udbedret ved køb

  • #2   23. mar 2008 Det med bankelyden kan også sagtens være slid ..

    men kør hen til ham og sig de ting skal laves så må i snakke om det .


  • #3   23. mar 2008 Den er fra 2000 og har kørt 150.000 km.

    Altså den er købt ved forhandler - så har jeg 6 mdr. garanti, er det ikke sådan det er?


  • #4   23. mar 2008 Han skal i hvertfald have sagt til dig hvilke fejl den havde da du købte den.
    Hvis den har ydelrigere fejl skal han udbedre dem.

    snak med ham


  • #5   23. mar 2008 Sliddele er ikke dækket af garantien nej, men dørhængsel/dørstop er ikke kategoriseret som en sliddel, ligeledes som forhjulsophæng samt kobling er dækket af brugtvognsgaranti.
    Bremser mv. er ikke dækket, da det har km. mæssig forventet levetid (wear and tare)


  • #6   23. mar 2008 Ja, kører ud og snakker her senere i dag, skulle bare vide, hvad jeg kunne forvente at få af svar smiley

    René Ø - Så jeg kan faktisk godt forvente at han laver dørhængsel/stop og kobling også?

    Bremser fik den nye af, da jeg købte den smiley


  • #7   23. mar 2008 Du kan godt forvente at forhandleren vil påstå at nogle af fejlene er slid. Men jeg ville bestemt også kræve alle de nævnte fejl udbedret uden beregning.

    Hvis jeg var dig ville jeg nok få bilen FDM testet, det lader til at der er en del i vejen med vognen.


  • #8   23. mar 2008 Mads K -> Med mindre han vil have et dårligt omdømme, så ja.

  • #9   23. mar 2008 men forstå så ikke, at du ikke fandt disse ting da du prøvede kørte den, da jeg ikke tror at alle de ting er kommet på 14 dage. Men ja nogen af tingene kan du få lavet, men der vil os være nogen du ikke kan få lavet

  • #10   23. mar 2008 kobling er en sliddel, som du ikke skal regne med at få skiftet.

  • #11   23. mar 2008 Martin M -> Kommer så sandelig an på forhandlerens holdning. Der hvor jeg arbejder vil den blive skiftet, flere mindre forhandlere jeg kender ville helt sikkert også skifte den.

  • #12   23. mar 2008 René Ø: ja bestemt mange vil skifte den, men mange os lade være desværre, og de er i deres gode ret, da det er en sliddel og man har købt bilen for 14 dage siden og der burde han havde fundet ud af det selv, gjorde han ikke det, burde forhandleren heller ikke kende til det

  • #13   23. mar 2008 Da jeg prøvekørte den, kørte jeg den ud til en mekaniker jeg kender, som tog den op på en lift og kiggede på den nedenunder.

    Så jeg har ikke nået af køre VILDT meget i den, fordi forhandleren ikke ville, at jeg var væk i flere timer.

    Har altså ikke kørt over bump osv. og lagt mærke til "dunke-lyden".


  • #14   23. mar 2008 Naturligvis skal koblingen da skiftes uden beregning. Meget muligt er det en sliddel, men den er næppe slidt op på 14 dage.

    Om bilen havde fejlen inden køb, er jo ikke køberens pligt at undersøge. Det burde forhandleren have undersøgt og udbedret sammen med de andre fejl.

    Der er jo netop 24 mdr. reklamationsret på en bil, så at skjulte fejl der dukker op senere kan kræves udbedret. Og de første 6 mdr er det jo forhandleren der har bevisbyrden. Jeg vil da gerne se forhandleren argumentere for hvordan koblingen skulle blive slidt op på 14 dage.


  • #15   23. mar 2008 ...altså hvis koblingen er defekt smiley

  • #16   24. mar 2008 Du har 6 måneders garanti på bilen... Indenfor garanti-perioden skal FORHANDLEREN kunne påvise at fejlene IKKE var der ved køb... Hvis han ikke kan det, skal han udbedre dem gratis eller lade handlen gå tilbage...

    Men havde det ikke været smartere at prøve bilen og kigge lidt på den inden du købte den...??


Kommentér på:
Dækker garantien?

Annonce