{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  må man skifte motor??
  • #1   9. jun 2008 ja + nej = måske

  • #2   9. jun 2008 Læs det selv:

    Tuning, chiptuning og ændring af motor mv.

    Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
    Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.

    Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
    Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).

    Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

    Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.

    For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.

    Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se et eksempel på dokumentation for chiptuning på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

    Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.


    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

    Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
    Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.

    Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

    Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

    Forbud mod salg af ulovlig chiptuning
    Fra 1. august 2006 bliver det forbudt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der øger forureningen. Når et firma sælger chiptuningsudstyr, skal de give kunden dokumentation for at udstyret overholder reglerne. Reglerne kan findes i bekendtgørelse om chiptuning.

    Er en synet bil lovlig?
    Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig.

    Skal der betales afgift igen?
    Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til et af SKAT's fire skattecentre (Høje Taastrup, Odense, Århus og Aalborg). På SKAT's hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales fornyet afgift.


    Sidst opdateret den 12. april 2007.


  • #4   9. jun 2008 min model findes da identisk med 1,3 motor?

  • #5   9. jun 2008 Jamen så skal du bare bygge den om til en 1,3 og til syn samt betale afgift. Så er den i vinkel.
    Djarnis


  • #6   9. jun 2008 nej de står vel ik og tjekker motor nr ved syn

  • #7   9. jun 2008 men du tror ik de kan mærke den trækker lidt mere end en 1,0 når de laver bremse test osv?? er det forresten dumt at sætte en 1,3 motor på med en standart gear kasse altså 4 gear?

  • #8   9. jun 2008 Det gør en alm synsmand som ikke lige får en ekstra basse til kaffen. Det er ulovligt og du kan ricikere en stor bøde og skulle du være så uheldig at være med i et uheld, kan forsikringen undlade at udbetale dig erstatning.
    Djarnis


  • #10   9. jun 2008 nu må i da lige holde.. smid bare en 1,3 i din vogn.. jeg vil gerne se den syns mand der står og kigger efter det, vi snakkes om 10 hk her.. ser intet problem.. desuden er de motor nærmest idindiske at se på så det vil han sku aldrig opdage..

  • #11   9. jun 2008 og du skal ikke køre til syn bagefter.. bare vent til du bilver kaldt til syn.,.

  • #12   9. jun 2008 Det er nærmere problemet at hvis du er involveret i et uheld med en usynet stor motor så nægter forsikringsselskabet at betale, så du kan ende med at være fallit resten af livet fordi du betaler flere millioner i erstatning til de skadesramte.

  • #13   9. jun 2008 kan man så opgive til forsikringen at det er en 1.3 så der ingen problemer er der?

  • #14   9. jun 2008 nivilo

    Du kan bruge denne formel da din lille racer er født med 40 hk smiley
    siger du bare 40 * 1,20 = 48 hk
    det er max hva en anden motor fra samme type bil må lave uden det er ulovligt

    nu er en 1.3 jo så født med hele 55 hk smiley vild vogn

    men det sjove kommer så nu, en synmand kan overhovedet ikk se forskel på de to motor da det er magen til hinanden

    og bremserne er de samme fra 1.0 og op til 1.3 gt modelen som jo har 75 hk


  • #15   9. jun 2008 hvis han tjekker motor nr kan han jo og min har 44hk standart:)

  • #16   9. jun 2008 Jeg tror ikke det er nok at sige det til forsikringen. Du skal have papir på at den er synet med større motor og at bremser, ophæng, undervogn osv. kan holde til den større effekt.

  • #17   9. jun 2008 så må den jo yde hele 52,8 hk smiley
    hvor mange synsmænd kender du der ved hvilken motornr en gammel polo skal have smiley og de har sjælten tid til at slå det op smiley

    der findes jo en del forskellige motor nr i den årgang selv på 1.3 motoren


  • #18   9. jun 2008 men det er ikke umuligt at få synet den hvis du skifter til en 1.3 da den findes i forvejen. Nu aner jeg intet om modellen, men hvis det kun er motor størrelse der er forskelligt så er det jo rimeligt simpelt at få synet den da den er magen til en allerede typegodkendt model.

    Men det koster sikkert noget mere afgift.


  • #19   9. jun 2008 jeg tror os den sagtens kan gå igennem syn men min forsikring skulle gerne dække da

  • #20   9. jun 2008 Jep.. det er ikke et spørgsmål om at liste den igennem syn, men om man har råd til at betale 10 millioner fordi man knaldede ind i en bus og forsikringen ikke vil dække pga. for stor motor.

    Man skal bare være opmærksom på at de er i deres gode ret til at lukke pengekassen så snart den ikke er godkendt.


Kommentér på:
må man skifte motor??

Annonce