{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spær - hvad er / gør det??
  • #1   26. sep 2008 atlså jeg mener fx uden spær og du smider hjulne rundt så gør den det kun på det ene hjul... og hvis du får spær på gør den det på begge... men hæng mig ikke op på det smiley

• #2   26. sep 2008 Et spørgsmål er sku da aldrig dumt man bliver kun klogere af og spørge jo. Så vidt jeg ved er der biler uden spær på baghjulene, dem uden spær der trækker de hjul der har bedst vejgreb og hvor den anden står stille.

Og dem med spær er det begge hjul der trækker lige meget hvad

• #3   26. sep 2008 Ahh okay. Så det er derfor det er bedre at drifte rundt med en bil med spær?

• #4   26. sep 2008 Lige omvendt, uden spær er det hjulet med MINDST greb der trækker mest, dvs. at rent teoretisk kan man holde med det ene hjul på is og det andet på asfalt og stadig sætte fast smiley

Der fåes forskellige typer af spær som låser hjulene mere eller mindre sammen så de trækker lige meget

• #5   26. sep 2008 der findes ingen dumme spørgsmål. kun dumme svar og kommentar.
    det var der mange der burde tage ved lærer af herinde:)

det er jo ik alle der kan vide alt:)

• #6   26. sep 2008 Haha...så blev man lige lidt mere i tvivl...aner det heller ikke...og noget skriver xx% spær...

• #7   26. sep 2008 Dennis -> 0% er ingen spær overhovedet. =hjulene kan dreje frit rundt uden modstand i forhold til hinanden.
    100% = drejer man det ene hjul, drejer det andet med i samme retning.

Og så findes der så div. 1vejs, 1.5vejs og 2vejs. Men det er vist nemmest du googler det smiley

• #8   26. sep 2008 Jeg er da blevet lidt klogere, så tak for svarene smiley

• #9   26. sep 2008 Tillægsspørgsmål - det er det der hedder diffrential på engelsk så??

• #10   26. sep 2008 yes det er det.

• #11   26. sep 2008 Også tit forkortet til diff....

• #12   26. sep 2008 spær det går så du trækker begge hjul rundt i stedetfor et hvis du f.eks holder med et hjul par i noget blød smuds og det andet hjul par på en tør flade hvis der ikke er spær i hvil hjulene bare køre rundt i smudset da det hjul der har mindst vejgreb altid vil køre først derimod hvis der er spær på så vil den taække det andet hjul rundt osse og så vil du nu køre uden hjulene køre rundt men husk få aldrig 100% spær for så slider du dine dæk hurtigt ogdu risikere og ødelægge den gearkasse eller bagtøj

• #13   26. sep 2008 Skal ikke have spær på min 206'er, var bare interesseret. ;o)

• #14   26. sep 2008 nej differential betyder ikke spær hvis det var det du tænkte på ....

• #15   26. sep 2008 Eks. er der på mange firehjulstrækkere spær på bagaksel, midter differentiale og foraksel men ikke alle har spær alle 3 steder! Det er således at eks. en 4x4 med spær alle 3 steder kan man slå det til og fra men en kontakt inde i bilen, eller midter diff. med den gearstang til de forskellige muligheder for 4x4! Det har sine fordele med spær når man kører terræn, når de 2 af hjulene der har bid ikke trækker har man mulighed for at slå spær til så de kommer til at trække ligemeget alle 4 hjul! Der er forskellige typer at lave spær på, nogle har en decideret mekanisme der går ind og låser differentialet, andre har en slags kobling i differentialet som laver spær efter et hvis antal omdrejninger uden bid med hjulene.. håber du blev klogere!

/Carsten

• #16   26. sep 2008 Det har jeg egentlig os tænkt på hvad betyder smiley
    nu fik jeg svar - og så var det for en gangs skyld rart at lære i forum, uden folk sku køre hinanden op, og fortælle at det var et dumt spørgsmål smiley

• #17   26. sep 2008 Det er bare noget lort at køre med 100% spær, medmindre man køre sidelæns. Hele bilen hopper og danser i sving, fordi hjulene tvinges til at rulle med samme hastighed.

Kommentér på:
Spær - hvad er / gør det??

Annonce