{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.095 visninger | Oprettet:

Overhaling af kø - skyld? {{forumTopicSubject}}

Lad os antage at jeg er på vej hjem fra arbejde...

Foran mig er der en kø på 10-15 biler, de kører langsomt da den forreste er en traktor. Vi kører så ca 5km uden at nogen overhaler. Da vi så kommer ud på et langt lige stykke med god sigtbarhed vælger jeg at overhale hele køen. Da jeg så er oppe ved de forreste biler kan jeg se at traktoren(altså den forreste i køen) drejer til venstre ind over min svingbane.

Hvis jeg havde ramt ham havde fejlen så været min eller hans?

For i realiteten kunne han jo allerede have begyndt at blinke til venstre da jeg begyndte overhalingen.

Grunden til spørgsmålet er fordi at min kollega har været uden for noget lignende.

Mvh Dennis

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overhaling af kø - skyld?
  • #1   21. okt 2008 Så er det vel ham der overhaler der får skylden.

• #2   21. okt 2008 Bagfra kommende får som hovedregel altid skylden. Er der ikke nogen med det?

• #3   21. okt 2008 Vil mene det er traktorens skyld men idet at man overhaler så mange biler på engang hvilket ikke er så smart får man nok skylden..

• #4   21. okt 2008 Allan B: Vi snakkede også lige om det, og da det er rimelig uforsvarligt(men ofte set) at overhale en hel kø vil jeg også mene at det er ham som overhaler der har skylden...

Men kan bare ikke finde noget der bekræfter det 100%

• #5   21. okt 2008 Føreren af traktoren får skylden, han må ikke svinge ud når der kommer biler bagfra og overhaler, selv hvis du havde ligget lige bagved ham og du kunne se han blinkede til venstre og overhaler ham, måtte han ikke svinge ud, latterligt, men sandt..

• #6   21. okt 2008 Man har altid pligt til at orientere sig om bagfra kørende når man svinger, så vil bestemt mene det er føreren af traktoren der har skylden

• #7   21. okt 2008 Altid den overhalende eller bagfra kommende, med mindre der har været noget med han ikke har blinket.

Jeg er overhovedet ikke sikker men det giver mening i min verden.

• #8   21. okt 2008 Har fået at vide det er ham der svinger til venstre.. for han skal orientere sig bagud .. altså ham der skal til venstre

• #9   21. okt 2008 Uanset hvem der får skylden, vil jeg mene at at det groft uforsvarligt som at overhale så mange køretøjer på en gang. Tænk på at de fylder 75-100 meter, såfremt der holdes bare en smule afstand mellem bilerne. Der er altså en rigtig lang strækning at køre i den forkerte side af vejen, specielt hvis der er sideveje.

• #10   21. okt 2008 Der var en jeg tog kørekort sammen med der dumpede på netop dette, at han ikke orienterede sig bagud men bare svingede til venstre. Kørelæreren nåede heldigvis at se der kom en bagra der overhalede

• #11   21. okt 2008 Det vil være det samme, som var det en anden bilist på motortrafikvejen, der pludselig vælger at dreje til venstre, ud i overhalingsbanen, rammer du ham, er det også ham der får skylden, da det igen, drejer sig om, at man skal orientere sig bagud, inden man foretager sig sådan en handling.

• #12   21. okt 2008 Da jeg var til køreprøve til motorcykel var der en traktor der blinkede til venstre uden at dreje i fem kilometer. jeg blev bagved selvom det var tydeligt at han ikke havde fået slået blinket fra. køresagkyndig sagde bagefter, det var godt jeg ikke havde overhalet, da jeg ville have dumpet på det.

• #13   21. okt 2008 For 3 år siden skete det der hjemme ved mig. Og der var det bilen der drejede til venstre der fik skylden!!!! Du skal ALTID orientere dig hvis du er lovligt at overhale. Hvis der er fuldt optrukket, så er det jo ham der overhaler. Men ellers er det den der drejers skyld

• #14   21. okt 2008 det er næsten 100% sikkert at ham i traktoren får skylden, han skal ALTID orintere sig om der kommer nogle bagfra når man svinger, kender en der prøvede det samme, han havde traktorens plads, og så kom der en motorcykel bagfra og tog hele striben af biler, ham i bilen svingede så til venstre og modsatte køre bane og motercyklen kørte i siden på ham, bilen fik skylden.

• #15   21. okt 2008 Han skal orintere sig bagud før han gør noget ,altså traktoren.
    Det er ligesom motorvejen, du skal jo også orintere dig inden du trækker ud og overhaler.

Jeg vil mene det er traktorens skyld hvis der skete noget.

• #16   21. okt 2008 traktoren får da skylden. da man altid skal oreintere sig bag ud og siderne

• #17   21. okt 2008 en af mine venner lavede det nummer, der blev det 50-50....

• #18   21. okt 2008 traktoren får skylden. min lillebror har prøvet det

• #19   21. okt 2008 det erdin skyld hvis der skete noget for du må ikke overhale i kryds, eller hvor man kan dreje af!

• #20   21. okt 2008 det skete for min storebror sidst sommer!

• #21   21. okt 2008 Det skete for en af mine kammerater for et par år siden. og det var ikke ham som fik skylden det var ham der drejde ud i ham

• #22   21. okt 2008 Forsikringsoplysningen siger i den slags situationer at det er 50/50 mht ansvar.

traktoren skal orientere sig bagud inden svingning, og overhalende skal være opmærksom på bilerne de overhaler.

Jeg vil dog selv mene i denne situation at man godt kunne tildele din kollega 2/3 af skylden - eller det hele, idet en overhaling af 15 biler på en gang er tangerende uforsvarlig kørsel.

• #23   21. okt 2008 desuden skal hastigheden også tages i betragtning.
    Hvis man overhaler 10-15 biler på én gang, er sandsynligheden for at du har overskrevet hastighedsgrænsen generelt ret stor. Ellers ville overhalingen tage alt for lang tid til at det ville være forsvarligt. Og hvis man overtræder hastighedsgrænsen, er det også uforsvarligt. Så den overhalende står principielt i en rigtig dårlig situation.
    Men men men: traktorenførerens uopmærksomhed skal også betragtes, for hvis det viser sig at overhalingen foregik forsvarligt er det traktorførerens skyld.

Konklusion:
    Meget afhængigt af situationen!

• #24   21. okt 2008 X2K - præcis.

Men i dette tilfælde er der som rasmus også skriver flere faktorer idet hans kørsel ikke just er at betragte som "ansvarlig"

• #25   21. okt 2008 Ring til forsikringsselvskabet eller policen.. de ved det, og der er nok heller ingen slinger i valsen med deres svar.

• #26   21. okt 2008 Dem der siger at traktoren her får fuld skyld, konkluderer jo faktisk, at man godt må overhale en række biler, som holder bag et køretøj, som holder klar til at dreje til venstre

Det er jo ikke sådan det fungerer ude i den virkelige verden

• Henrik B
    Henrik B Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 116
    #27   21. okt 2008 Igen en situation med formodninger, antagelser og så videre. Det er traktorføreren der får 100% skyld, med mindre man overhaler et sted hvor der er fuldt optrukne linjer eller dårlige oversigtsforhold. Hvis du foretager en manøvre i trafikken - eksempelvis svinger - har du pligt til at sikre dig, at den ikke er til gene for andre.

De situationer hvor der er delt 50/50 er der enten tale om modstridende oplysninger fra de involverede parter eller at der er overhalet på en strækning med dårlige oversigtsforhold.

• #28   21. okt 2008 Man må overhale 1000 biler i et træk, hvis man har udsyn nok over modkørendes bane og alle andre regler for overhaling er opfyldt...

Og venstresvingende skal sikre sig fri bane inden de foretager sin manøvre.

100% traktorens skyld. Problemet er bare at der findes traktorer uden blinklys og føreren risikerer at være kun 16år... Så man lærer på de fleste køreskoler at være meget forsigtig med overhaling af traktorer på landevejene...

Kommentér på:
Overhaling af kø - skyld?

Annonce