{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
936 visninger | Oprettet:

Hjælp til valg af Altea, {{forumTopicSubject}}

Har besluttet mig for at jeg skal have en altea. Lupoen er solgt, forsikringen er klaret og ja alt er parat. Men kan bare ikke beslutte mig for hvad for en af alteaerne jeg skal have. Forsikringsmæssigt er der ingen forskel. Køber brugt, da jeg pendler ca. 50.000 årligt, og årgangene jeg kigger på er 2005-2006. Har sat 140.000 ind som maksimum, og helst ikke over 100.000km.

Altea FR
+ Suveræn motor der trækker som en bryggerhest
+ Fed indvendig styling og godt med ekstra udstyr
+ Fed udvendig styling, her tænkes primært front
+ Prisen som er meget attraktiv. F.eks. 2006 - 45.000km - 135.000 ink. lev.

- Rigtig mange gearskift
- Dårlig dieseløkonomi
- Mulighed for mange fartbøder
- Grov motorgang
- Mangler DSG

Altea tdi med dsg.
+ Suverænt gearskifte
+ Fed indvendig styling ( hvis der er sport-up pakke )
+ Bedre dieseløkonomi ( jvf. forhandleren )
+ Mere harmonisk motorgang

- Knap så kraftig motor som fr
- Knap så fed udvendig styling som FR
- Dyrere end FR, ca. 10-15.000
- Usikkerhed om levetid på DSG gear ved over 150.000km+
- Frygter ( sælgerkørsel )

Som i kan se er der plusser og minusser ved begge, men fornuften siger DSG men pengepungen og lysten siger FR. Kan sagtens se fidusen med DSG gear, men er bare i tvivl om holdbarheden og ( kedsomheden ) efter mange km. Jeg kører primæt 10% by - 80% motorvej (ved. 120-140kmt) - 10% landevej.

Hvad ville i vælge og hvorfor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til valg af Altea,
  • #1   14. nov 2008 køb dig en leon

  • #2   14. nov 2008 Synes ikke at DSG er så skide super. Og hvis den en dag skal skiftes, så den sikkert møg dyr. Og en FR kører altså 20km/l ved 80 i 5 gear, er det så dårligt? Det kommer jo meget an på hvordan du kører med brændstoføkonomien.

  • #3   14. nov 2008 Jeg havde klart valgt Fr hvis det kun var bil man skulle vælge ud efter.
    Men økonomi har vel også noget at sige for dig?
    Fr er jo klart den lækreste, og langt den sjoveste motor.


  • #4   14. nov 2008 Har du tjekket forum'et på www.seatclub.dk - Der er så vidt jeg husker mange indlæg omkring DSG gearet, og mener at kunne huske at holdbarheden ikke er så dårlig som mange vil gøre den til.

    Har selv kørt en Altea FR, men det var benzin'eren med 200HK - Kan kun sige at den køte som en drøm!

    Er dog selv mega glad for min Leon, så kan kun give Steffan H ret :o) - F.eks. den nye ecomotive. Der er god økonomi.


  • #5   14. nov 2008 ta en fr..men nogle af de ting du siger er rimelige lamme sys jeg:S,,

    Rigtig mange gearskift----det er da normalt
    - Dårlig dieseløkonomi-----bar kør stille og roligt så sluger den ikke
    - Mulighed for mange fartbøder---kæft hvor plat.bar kør pænt
    - Grov motorgang---den spinner som en mis fejler ik noget
    ..der var li lidt at tænke ovre


  • #6   14. nov 2008 gruden til vi er oppe i altea størrelse, er fordi jeg har haft en lille van på gule skiver. Mangler pladsen og komforten.

  • ED
    ED Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 40 Følgere: 41 Svar: 1.611
    #7   14. nov 2008 Hm, den er svær.

    Kedsomhed ved automatgear og da især med dsg behøves du nok ikke frygte. Når du fortæller at du køre 80 procent motorvej, vil automatgear jo være suverent.

    Men jeg ville tage en FR uden dsg. Dsg er fedt, men merprisen er for høj synes jeg, efter de nye afgiftregler med km/l. Du får så meget mere udstyr i FR for den ekstrapris du betaler for Dsg.

    Går ud fra det er den 140 hestes tdi du havde som alternativ til FR? Den støjer så tilgengæld rigtig meget som gulplade bil. Uacceptabelt meget, selv for en pumbedysse synes jeg.

    Min stemme ligger på FR tdi uden dsg


  • #8   14. nov 2008 luk da har ikk brug for mere...men du skriver under fr..mulighed for mage fart bøder det er så plat bare kører ordenligt så er det jo ingen problem..og den kan gå langt på en liter uden problemer

  • #9   14. nov 2008 min fætter havde en altea FR og han fortrød i den grad han ikke valgte en med DSG... og glem ALT om at få en FR til at køre over 16 km/l... min fætter havde den på auto-pilot på en strækning på 250 km og fik den til at rende 15,9 km/l -sælger sagde det var helt normalt (?)

    Om det er FR eller DSG.gear så er en brug med garanti blevet kørt hårdt.. så uanset hvad du vælger er den "kørt til med grovfilen".. Hvad angår DSG så piner den jo ikke motoren mere end den kan holde til... du kan jo heldigvis ikke tvinge en DSG til at tage motoren langt ind i det røde felt.. det kan du med manuel-gear..

    Jeg ville personligt vælge en med DSG, men havde nok valgt en turan af personlige årsager... en altea er en fin bil og YDERST behagelig at køre i..


  • ED
    ED Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 40 Følgere: 41 Svar: 1.611
    #10   14. nov 2008 Squirrel: Nej men 140 hestes tdi med dsg køre det samme. Den sluger rigtig meget, underligt nok. Det var derfor merprisen for dsg steg til 30.000, fordi den lige præcis kom under grænsen for den rabat du får pr km/l over under 15/16 km/l (hvor grænsen nu præcist ligger)

  • #11   14. nov 2008 min makker har købt en Golf plus med DSG.. han kører meget.. og har sgt at han ALDRIG vil have en bil igen uden DSG.. han er så glad for det smiley

  • #12   14. nov 2008 Jeg står i samme situation som dig, jeg har også kig på en Altea og er ret sikker på at jeg køber mig en FR, har været ude og køre i nogen stykker nu og kigger lige efter den rette med alt i udstyr, kan jeg ligeså godt, for skal have den længe.. Men syntes klart FR går bedst af de to og min seat forhandler, sagde at hvis nu at dsgen røg uden for garantien, så vil en ny gearkasse koste op imod 60kg, det er sgu også værd og tage med i overvejelserne..

  • #13   14. nov 2008 DSG er rigtig godt, bilen kører godt, og DSG sørger for det går glidende.

    Selvfølgelig bruger DSG lidt ekstra brændstof i forhold til manuelt gear, men jeg ville selv vælge den med DSG frem for en FR.

    Alt styling til FR kan fås i en alm. Altea, som udgangspunkt syntes jeg at Stylance har mere komfortudstyr end FR. Der er mange FR der ikke har den støre kørecomputer, klima og lys og syn pakke. Dette findes på rigtig mange stylance biler. Og de biler der bliver kørt hårdest er nok FR modellen, da den ligger op til race ifølge navn og målgruppe.

    Jeg har kørt både 105, 140 og 170 HK Altea/Touran, med og uden DSG... 170 HK Touran med DSG er næsten for voldsom, da den hurtigt kommer op i kriminelle hastigheder. Der skal man holde øje med speedometeret ...

    105 HK er fint til bilen, men den er ikke "hurtig". Så det primære valg for mig vil være 140 HK både med og uden DSG.

    Det er også klart 140 HK der kører længst på literen på motorvej, FR kører generelt lidt mindre, og på motorvejen skal 105 HK arbejde lidt for meget til at den bliver økonomisk.


  • #14   14. nov 2008 slap nu lige lidt af med den fartbøde kommentar. Jo hurtigere en bil er, jo større er chancen, men det er ikke hvad jeg spørger om. Har også set lidt på golf + og touran, men touran er for meget varebil og golf +, ja den tiltaler mig bare ikke. Men ang. de 60k det koster at skifte en DSG har jeg også hørt flere gange, og har da læst om en på seatclub.dk der havde fået skiftet til den pris.

  • flemming h
    flemming h Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 32 Svar: 61
    #15   14. nov 2008 Har selv en fr 170 hk tdi. Den er altså bare lækker. Kan ikke sige noget dårligt om dsg men kun fortælle at fr´eren er super lækker at køre i. håber du finder ud af det.

Kommentér på:
Hjælp til valg af Altea,

Annonce