Hjælp til valg af Altea, {{forumTopicSubject}}
Har besluttet mig for at jeg skal have en altea. Lupoen er solgt, forsikringen er klaret og ja alt er parat. Men kan bare ikke beslutte mig for hvad for en af alteaerne jeg skal have. Forsikringsmæssigt er der ingen forskel. Køber brugt, da jeg pendler ca. 50.000 årligt, og årgangene jeg kigger på er 2005-2006. Har sat 140.000 ind som maksimum, og helst ikke over 100.000km.
Altea FR
+ Suveræn motor der trækker som en bryggerhest
+ Fed indvendig styling og godt med ekstra udstyr
+ Fed udvendig styling, her tænkes primært front
+ Prisen som er meget attraktiv. F.eks. 2006 - 45.000km - 135.000 ink. lev.
- Rigtig mange gearskift
- Dårlig dieseløkonomi
- Mulighed for mange fartbøder
- Grov motorgang
- Mangler DSG
Altea tdi med dsg.
+ Suverænt gearskifte
+ Fed indvendig styling ( hvis der er sport-up pakke )
+ Bedre dieseløkonomi ( jvf. forhandleren )
+ Mere harmonisk motorgang
- Knap så kraftig motor som fr
- Knap så fed udvendig styling som FR
- Dyrere end FR, ca. 10-15.000
- Usikkerhed om levetid på DSG gear ved over 150.000km+
- Frygter ( sælgerkørsel )
Som i kan se er der plusser og minusser ved begge, men fornuften siger DSG men pengepungen og lysten siger FR. Kan sagtens se fidusen med DSG gear, men er bare i tvivl om holdbarheden og ( kedsomheden ) efter mange km. Jeg kører primæt 10% by - 80% motorvej (ved. 120-140kmt) - 10% landevej.
Hvad ville i vælge og hvorfor?
aug 2006
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 123 Svar: 190
maj 2006
Følger: 17 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 825
jun 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 67 Svar: 625
Men økonomi har vel også noget at sige for dig?
Fr er jo klart den lækreste, og langt den sjoveste motor.
aug 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 93
Har selv kørt en Altea FR, men det var benzin'eren med 200HK - Kan kun sige at den køte som en drøm!
Er dog selv mega glad for min Leon, så kan kun give Steffan H ret :o) - F.eks. den nye ecomotive. Der er god økonomi.
aug 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 53 Svar: 402
Rigtig mange gearskift----det er da normalt
- Dårlig dieseløkonomi-----bar kør stille og roligt så sluger den ikke
- Mulighed for mange fartbøder---kæft hvor plat.bar kør pænt
- Grov motorgang---den spinner som en mis fejler ik noget
..der var li lidt at tænke ovre
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 41 Biler: 19 Emner: 170 Svar: 1.835
jul 2007
Følger: 40 Følgere: 41 Svar: 1.611
Kedsomhed ved automatgear og da især med dsg behøves du nok ikke frygte. Når du fortæller at du køre 80 procent motorvej, vil automatgear jo være suverent.
Men jeg ville tage en FR uden dsg. Dsg er fedt, men merprisen er for høj synes jeg, efter de nye afgiftregler med km/l. Du får så meget mere udstyr i FR for den ekstrapris du betaler for Dsg.
Går ud fra det er den 140 hestes tdi du havde som alternativ til FR? Den støjer så tilgengæld rigtig meget som gulplade bil. Uacceptabelt meget, selv for en pumbedysse synes jeg.
Min stemme ligger på FR tdi uden dsg
aug 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 53 Svar: 402
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.738
Om det er FR eller DSG.gear så er en brug med garanti blevet kørt hårdt.. så uanset hvad du vælger er den "kørt til med grovfilen".. Hvad angår DSG så piner den jo ikke motoren mere end den kan holde til... du kan jo heldigvis ikke tvinge en DSG til at tage motoren langt ind i det røde felt.. det kan du med manuel-gear..
Jeg ville personligt vælge en med DSG, men havde nok valgt en turan af personlige årsager... en altea er en fin bil og YDERST behagelig at køre i..
jul 2007
Følger: 40 Følgere: 41 Svar: 1.611
okt 2006
Følger: 38 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 2.172
apr 2003
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 270 Svar: 675
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.492
Selvfølgelig bruger DSG lidt ekstra brændstof i forhold til manuelt gear, men jeg ville selv vælge den med DSG frem for en FR.
Alt styling til FR kan fås i en alm. Altea, som udgangspunkt syntes jeg at Stylance har mere komfortudstyr end FR. Der er mange FR der ikke har den støre kørecomputer, klima og lys og syn pakke. Dette findes på rigtig mange stylance biler. Og de biler der bliver kørt hårdest er nok FR modellen, da den ligger op til race ifølge navn og målgruppe.
Jeg har kørt både 105, 140 og 170 HK Altea/Touran, med og uden DSG... 170 HK Touran med DSG er næsten for voldsom, da den hurtigt kommer op i kriminelle hastigheder. Der skal man holde øje med speedometeret ...
105 HK er fint til bilen, men den er ikke "hurtig". Så det primære valg for mig vil være 140 HK både med og uden DSG.
Det er også klart 140 HK der kører længst på literen på motorvej, FR kører generelt lidt mindre, og på motorvejen skal 105 HK arbejde lidt for meget til at den bliver økonomisk.
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 41 Biler: 19 Emner: 170 Svar: 1.835
mar 2008
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 61
Hjælp til valg af Altea,