Sælge før syn eller køre den ud? {{forumTopicSubject}}
Sagen er den, at jeg har min gamle civic fra ´92. Rusten har taget godt fat i skærmkanterne, der er en god ridse på højre side og en bule på venstre.
Nu skal den snart til syn, her i begyndelsen af 2009, og som den står nu, går den ikke igennem.
Der skal ihvertfald laves udstødning, knokkelleddet skal skiftes og der skal nye dæk på, men kan det virkelig betale sig?
Ville i sælge den inden syn, få lavet tingene og prøve at sælge den derefter og kan man overhvedet få noget som helst får sådan en gammel sag?
What´s a girl to do? Det er min første bil og aner intet om hvad man kan få for sådan et oldtidslevn?
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
Så find ud af hvad det koster at syne den.
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
HUSK - for alt i verdenen at få lavet en salgsaftale.. du kan hente en hos DFM...
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
Det var bare mere om det kunne betale sig. Den er jo ikke just et syn for guder mere.
Jeg har et komplet skørtesæt og en hækspoile med bremselys ved siden af bilen, tror i det kan betale sig at lægge det med i salget af bilen eller er det bedre at sælge det ved siden af?
Jeg er helt i vildrede her
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
Og min kæreste han var så smart at bakke ind i en pæl, så lakken er skallet af på bagkofangeren.
Så er der en bule i siden, efter et spark, den er vist ikke så svær at rette lidt ud. Og sidst men ikke mindst, rusten på bagskærmene.
Så hvis du har lidt fif, så sig endelig til. Den trænger til hvad som helst.
Har et skørtesæt jeg har overvejet, måske at sætte på, for at gøre den lidt mere "attraktiv" til salg og har også en hækspoile m. bremselys jeg også kan sætte på, men ved ikke om det kan betale sig i det store hele eller om det er bedre at sælge skørter og hækspoile for sig.
Jappe jappe, nu gik jeg lige helt i selvsving
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
Start med at få styr på alt overfladerust.. Slib ned til der er bart metal - tør af i petrolium - på med spartel - lad det tørre - slib ned så overfladen er jevn og glat med resten af bilen. Brug gerne våd-sandpapir... Køb noget rep-lak på dåse - din lokale carcadic kan skaffe dig det. MAL og nyd resultatet. det kan faktisk komme til at se ret så pænt ud, hvis du har tålmodighed og kan gøre det indendøre... De dybe risser fylder du også op med spartel.. er de ikke så dybe, kan du med alt held polere dem væk...
Hvad angår sidespejlene, så er det afsted til en hugger efter en ny.... bakspejlet sætter du fast med tokomponent-lim... vil MAX koste 500 kr.
MEN... tilbage til rengøringen udvendig. Du skal indkøbe følgende:
* en 10 litters spand - køb den i en landbrugsbutik. En almindelig køkkenspand bliver man træt af i længden.
* En kort og en lang børste - Den korte er til det UNDER pyntelisterne og den lange er til det over. Så trækker du ikke snavs op fra bunden af bilen når du skal vaske den næste gang. Køb børster af mærket VIKAN først som sidst! Det fortryder du ikke. Du kan endno få en børste monteret på en stang med vand. Det er extraudstyr - personligt kunne jeg ikke unvære den - den er nem og dejlig at bruge når bilen lige skal have en hurtig rens - og ikke mindst til at få sæben af :o)) så hvis du har 500 kr i overskud så KØB DEN!!!
* En god autoshampoo - mærket 1Z uden fosfater kan varmt anbefales
* En god voks - mærket 1Z den i metalbøtte kan varmt anbefales
* En god lakforsegler - mærket ALASKA kan varmt anbefales
* En lakrens - mærket 1Z kan varmt anbefales. Det er den i den gule metalbøtte.
* En venyl-balsam (ikke en stift der farver) - hos din lokale SUVOforhandler kan du med held få dem til at skaffe dig en BumperMagic mener jeg den hedder fra SHG-group. Den er virkelig kanon!!
* Et vaskeskind
* polerklude - køb stofbleer i babysam. De er gode og med en kogevask kan de genbruges igen og igen - sørg dog for det KUN er dem du vasker.
Start med at efterse bilen - er der pladedele der har mange smårisser bruger du lakrensens. Følg anvisningerne på embalagen NØJE!!
Når det er gjort starter du med at spule bilen godt med vand - vask den med shampoo. Tør den af med vaskeskindet og lad den tørre en ½ times tid. Giv den så et godt lag voks - følg anvisningerne på flasken nøje. Du kan med fordel købe en polermaskine - det har jeg. Køb ikke den latterlige du kan få, hvor du skal have fat med begge hænder. Køb en proff som ligner en vinkelsliber først som sidt. I BILTEMA kan du få en til 400 kr - den er baaare fin.
Når du så har opnået den rigtige glans giver du den lakforsegler - følg igen anvisningerne på dunken nøje. Det gør, du ved en minimal vask kan få den lige så fin igen. Jeg vasker min hver weekend, men fordi jeg har givet den lakforsegler, er det nok med at jeg bare spuler og børster den over med min vaskestang og tørre efter med vaskeskind. Det tager max 15 min. Har jeg god tid, får den også førnævnet shampoo - det tager max 20 minutter og glasen er den samme. Dog vil jeg anbefale dig at gentage behandlingen hvert ½ år :o))
Når den så er vasket og poleret går du i gang med venyldelene. Brug en skurresvamp fra køkkenet til at påføre bumper-magic til plasticdelene. Resultatet kan du se på min den røde passat - de var om muligt værrer end dem på din :o))
Er dine fælge snavsede kan du med fordel give dem en gang insektrens - lad dem stå i blød et kvarters tid og spul dem efter med højtryksrenser. Påfør fælgevoks for shine. Kan dog ikke anbefales hvis fælgene viser tegn på krakkelering!!!!!
Skal dine dæk shines op og få den der rigtig mørke glød og glans, kan du forhøre dig hos din lokale SUVOforhandler om han kan skaffe dig noget 007 (det hedder det) - det giver en fantastisk glød til dæk og giver en virkelig god helhed. Du kan også bruge den til falserne ved dørene for extra beskyttelse og glans! Sådan en dunk er virkelig alle pengene værd!!!!
Nu er bilen klar og fin udvendigt - så går vi igang indvendigt.
INDE
Du starter med at indkøbe følgende:
* cockpitrens på spraydåse - mærket 1Z kan varmt anbefales
* En pakke vådservietter til babyer - ja det lyder sært men køb 2 pakker af den - findes på hyllen i supermarkedet ved siden af bleerne. Mærket PAMPERS kan varmt anbefales.
* vindusrens - køb gerne en på trykflaske af mærket kenwood - kan skaffes hos meca mener jeg at huske. den skummer op og fjerner ALT snavs!! pas på med at bruge den udvendigt da den kan beskade lakken!!!! udvendigt kan du bruge en alm fra hjemmet og en klud FUGTET med salmiak til at tage trafikfilm. Med salmiak skal du passe på lakken, da det æder den voks mv. du lige har kommet på!!!!
Start med at afmontere sæderne - forsæderne sidder fast med en lille split foran.. af med dem og du kan trække dem "bagud" og af. Bagsædet sidder fast i karossen med en umbracoskrue.... Sæderne giver du en grundig gang støvsugning - er de meget lurvede kan du bruge en damprenser - kan lejes i et hvert byggemarked. Lad dem tørre inde en dags tid hvis du bruger en damprenser. Hold dig fra en tæpperenser - den kan ødelægge formen af sæderne da det middel der skal i nedbryder skumgummi!! Dørsiderne støvsuges ligeldes og får en tur med damprenseren om nødvendigt.
Støvsug så bilen indvendigt så alt synligt snaller kommer ud... afmonter så selve den store bundmåtte den er delt i to og du skal have det konsol ud der sidder om gearstangen og håndbremsen - den er skruet fast - af med askebægeret bagi og arbejdt dig frem derfra... det er nemmere end det lyder. Er "posen" ved gearstangen slidt udskiftes den. den koster 150 kr ved meca.
Ligeledes skal du have den skinde ud der løber ved dørene. Den løsnes ved at du trykker HÅRDT ned på den og skubber den indad i bilen.. Den kan godt kræve lidt vold. Under dem sidder der to rør der ligner hydraulikarme - HOLD DIG FRA DEM - forsøg IKKE at afmontere eller rengøre dem - de kan slå dig ihjel hvis de springer. jaja.. du kan godt røre ved dem, det er jo ikke en bombe men du skal ikke slå på dem med en hammer, eller forsøge at afmontere dem - farligere er de heller ikke.
Du tager så måtten ud - den i bagagerummet er sat fast bag bagsæderne. Du hænger dem op - fx over en trailer og så HØJTRYSRENSER du dem indtil der ikke kommer mere jord ud af dem! og tro mig der kommer meget!!! Du kan med fordel købe en dunk med tæpperens i byggemarkedet og påføre det i det korekte blandingsforhold med en opvaskebørste. Lad dem ligge lidt i blød i det i en halv times tid uden de tørre ind og spul dem så igennem med højtryksrenseren igen. Lad dem lufttørre i et par dage. De små måtter kan du enten udskifte eller vaske i vaskemaskinen. Vasker du dem i vaskemaskinen så lad dem tage 2 ture på laveste temperatur UDEN SÆBE med med en anelse eddike som skyldemiddel!!!! Lad dem lufttørre et par dage - BRUG IKKE TØRRETUMBLER da de kan smelte!!
Tilbage i bilen støvsuger du nu under den store bundmåtte. Når det er gjort vasker du bunden i varmt sæbevand (brug autoshampoo) og tørre af med et håndklæde. Plasticdelene tørrer du af med vådservietterne - er de meget beskitte, kan du bruge en opløsning der hedder en dl salmiak til 2 litter vand. pas igen extremt meget på lakken!!!! de resterende vådservietter ligger du i handskerummet. De er uunværlige, brug dem i fremtiden til at tørre støv af med og hvis nogen skulle spilde noget snavset fx is ellet en hotdog. De tager simpelthen ALT også oliepletter!!! hvor sært det end lyder er de også godkendt til børn, hehe
Giv så alle plasticdelene en gang cockpitrens. Skal de skinne lader du det sidde på og tørre - skal det være lidt mat tører du efter med en klud. Smag og behag.
Sikkerhedsselerne trækker du helt ud og holder et stykke fint sandpapir imod på begge sider og lad den rulle sig selv ind - det gør at de glider lettere. Gør det kun et par gange per sele!
Når alle dele er tørre samler du det igen - og din bil står 110%
Håber du kunne bruge vejledningen - har selv brugt den på begge mine passater. Er det en rygerbil kan du med fordel lade to bradepander stå i bagagerummet natten over med klar eddike. Det tager lugten. Det tager også lugten af hund og barn! Vil du have lugten af NY BIL ligger du bare et sæt nye dæk bag i bilen en uges tid!
tror faktisk det ender med du vil beholde den efter sådan en omgang, hihi.. hvis du vil have fif til at få motoren op to date, så sig lige til :o))
For inspiration til hvad max en dags arbejde kan gøre på selv en gammel bil, så tjek mine passat'er ... mazda'en er PT adskift i atomer, så den er ikke poleret, hihi
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
Hold da op, der er nok at gå i gang med, og en masse gode råd der.
Tusinde tak!
Dejligt der er nogen der gider tage sig tid til at hjælpe andre.
Egentlig vil jeg også kun af med den, fordi den er blevet så grim.. De civic fra 92-95 er nget rustent lort, hvis der ikke er blevet passet ordentlig på dem.
Men ridserne er rigtig dybe, helt ind til stålet og der er fladet et godt stykke rust af på den ene bagskærm. Men udover det, så ser det ud til at jeg skal spare sammen til at købe diverse rengøringsmaterialer ind og så bare gå i gang.
Og hvis man alligevel går i gang med at fjerne sæder, gad vide om man så ikke lige kan bundtæppet der er i bilen.. Man kan vel købe noget af det samme materiale til gulvet og så lime det på..
Uh, nu hvor du er i rådgiver hjørnet, kan du så sige mig om man kan købe noget der kan farve instrumentbrættet, uden at det skaller af.. Hader den kedelige grå farve!
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
Jeg vil tro du kan få spartel og rengøringsmidler for ca. 500 kr.
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
Når alt det ind og udvendige så er ordnet, så skal jeg nok bede om lidt motorråd fra dig..
Endnu engang, mange tak.
Puha, der er så mange spørgsmål lige pludselig.
Og den Passat, skinner da vildere end en ny bil, men fint!
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
Så bliver min fine Jenna bragt til live igen
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
eller hent det du skal bruge fra www.ebay.de
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
Så håber jeg bare jeg kan få rettet den bule ud jeg har i min bil, og så skal det nok gå det hele.
Skal kun give 9.500,- for det hele.. Det er jeg ganske tilfreds med.
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
Så hvis du vil sætte en anden motor i, skal den forbi en synshal og godkendes efter isættelsen + du skal gøre dit forsikringsselskab bekendt med disse ændringer..
Kontakt evt. nærmeste synshal for at høre hvad der evt. ellers skal laves ved bilen førend den kan godkendes... bedre bremser, forstærket karosse mv.
Lettest var vel at ta det fra din egen bil du kan bruge og sætte på den anden så den bliver fin.
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
Jeg må spørge den når min bil skal til syn, her snarest. Tror bare jeg kører den til syn lidt før tid og hører hvad der skal laves på den.
Har lige talt med en af mine mekaniker venner, og han sagde også at det nok ville være noget med den motor, men det er jo billigt nok for alt det andet, hvis jeg så kan sælge den motor for gode penge
Tak for det, endnu en gang
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
Der er knokkelleddet og udstødningen plus rusten på den ene bagskærm i hvert fald. Og så er spørgsmålet bare om der er noget ekstra, ja.
Ham skal jeg tale med i dag, så ja, du har ret må hellere lige få ham til at lure på det.
Sælge før syn eller køre den ud?