13.480 visninger
|
Oprettet:
Rød/blå kølervæske {{forumTopicSubject}}
Jeg ved at man siger man skal bruge rød kølervækse hvis man har alu topstykke,. Men kan man ikke sagtens bruge blå der også?
Og hvad er forskellen ellers ud over farven?
aug 2008
Følger: 63 Følgere: 70 Biler: 9 Emner: 531 Svar: 2.071
aug 2008
Følger: 63 Følgere: 70 Biler: 9 Emner: 531 Svar: 2.071
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
På værkstedet bruger vi det røde til alle biler.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 64 Biler: 3 Emner: 200 Svar: 5.883
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.848
Brug altid det bilfabrikanten foreskriver.
Jeg har altid kørt på rød væske, aner ikke hvorfor. Men det er bilen født med
feb 2008
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 7 Emner: 12 Svar: 407
apr 2004
Følger: 136 Følgere: 124 Biler: 20 Emner: 406 Svar: 6.941
men har altid brugt blå og der har aldrig været noget galt i det. hvis det skal æde aluet op så bliver det ikke i denne tids alder har aldrig hørt om det er ædt a og bruge blå kølervæske.
mar 2003
Følger: 139 Følgere: 135 Biler: 7 Emner: 39 Svar: 203
jul 2006
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 1.885
WRONG!
Der er forskellige specifikationer. Efter min renovering har jeg fået smidt rødt/orange på, og det sku være til alu topstykker
apr 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.294
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.848
Men siden de koster næsten det samme? og der er frit valg. så kan man vel lige så godt bruge det som bilfabrikanten foreskriver til motoren.
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 75
Hos os skal skal renault have gul, volvo grøn og ford rød kølevæske!
mar 2006
Følger: 38 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 179 Svar: 3.279
Jeg vidste ikke at der var forskel, jeg bruger det røde af den simple grund at det er nemmere at se forskel på kølervæsken og sprinklervæsken når det står blandet i garagen....
mar 2006
Følger: 38 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 179 Svar: 3.279
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
Toyota osv kører på blå
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 75
nov 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 3.125
okt 2006
Følger: 34 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 50 Svar: 1.052
dec 2003
Følger: 36 Følgere: 30 Biler: 3 Emner: 294 Svar: 1.994
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
De fleste kølervæsker på markedet er oftest fremstillet på basis af ethylenglykol. Det er giftigt og man bør ikke røre ved det mere end højst nødvendigt.
Har man ved blanding af væskerne eller skift af kølerslanger fået ethylenglykol på hænderne, skal de vaskes umiddelbart efter.
Får man stænk i øjnene, skylles øjnene i postevand i mindst 15 minutter..
Mange forestiller sig at kølervæske hindrer korrosion i motoren, især ved motorer med støbejernsblok og aluminium topstykke. Men blandingen af ethylenglykol og vand danner tværtimod en syre, der omdanner motorens forskellige metaller til et galvanisk element, hvor ALU-delene tæres bort på ingen tid.
Derfor er kølervæsken tilsat en række stoffer der holder væsken basisk, hvilket vil sige at surhedsgraden i vandet holdes syre neutral med en pH værdi på pH 8,4 og hindrer tæring. Disse stoffer er for eksempel: Boraks, natriumbenzoat, natriumsilikat og natriumhydroxyd.
Blandingens effekt varer ikke evigt, og det er en misforstået opfattelse, at hvis man kontrollerer kølervæskens evne til at modstå frostgrader, så er den i orden. Det er ikke ethylenglycolen der nedbrydes, men tværtimod de tilsætningsstoffer der skal modvirke korrosion
okt 2006
Følger: 34 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 50 Svar: 1.052
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.375
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.375
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 51 Biler: 6 Emner: 575 Svar: 2.148
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
mar 2009
Følger: 33 Følgere: 33 Biler: 7 Emner: 70 Svar: 1.014
okt 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
BLANDINGSFORHOLD:
Til helårsbrug anbefales en 50/50 blanding af Castrol Antifreeze SF og vand.
Denne blanding yder fuld beskyttelse mod frysning ned til -40°C og sikrer mod korrosionsangreb i op til 2 år.
"Op til 2 år" ?! Det er jo ingenting. Min Mazda 3 har samme blå kølervæske i, som da jeg købte bilen for 4 år siden.
Må hellere kom ud og skifte
sep 2009
Følger: 27 Følgere: 57 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 936
For der har schmiedmann da hældt blå kølervæske på : )
Rød/blå kølervæske