{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.308 visninger | Oprettet:

Købelov og biler... {{forumTopicSubject}}

hej BG...

Hvis man køber en vare og denne skal repareres for 4. gang for samme fejl, har man krav på pengene tilbage eller en ny vare...

Men hvad hvis nu en bil er blevet repareret for samme fejl 3 gange og nu fejler det samme igen.. Og bilen er under 2 år gammel - dvs. der stadig er reklamationsret på den... Hvordan er reglerne der?

Skal de bare blive ved med at reparere og reparere igen..?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købelov og biler...
  • #1   21. jan 2009 Købeloven gælder for alle ting, købt i butik, og ja, hvis det er 4. gang der er samme fejl, så dækker garanti at varen skal udskiftes. Og det er faktisk lige meget hvorvidt det er 2 år siden eller ej, bare det ikke er 2 år siden den pågældende del blev repareret sidst. Hver gang noget er udskiftet bliver garantien på den del forlænget fra den dato du modtager bilen igen.

• #2   21. jan 2009 Den der "3 gange regel" findes slet ikke i købeloven, men det er rigtigt at hvis bilen gentagne gange bliver repareret for samme fejl, eller hvis fejlen ikke udbedres inde for "rimelig tid" så kan du kræve at få købet ophævet. Dog kommer det helt an på hvad fejlen er.. hvis det er noget større eller kompliceret, så har de naturligvis længere tid til at fixe det

• #3   21. jan 2009 Macnuz *SwedeSpeed* - Gælder det virkelig også ved biler? Niice!

• #4   21. jan 2009 Jo, den der med 3 gange gælder sgu helt fint, og jeg ved det da, eftersom jeg selv har udnyttet den.

• #5   21. jan 2009 Jeg siger mange tak for hjælpen gutter .. smiley altid en fornøjelse..!

• #6   21. jan 2009 God aften!

• #7   21. jan 2009 Kristian R -> For det første er der ikke noget der hedder "garanti" i købeloven, købeloven handler udelukket om reklamationsret. For det andet har man ikke krav på reklamationsret, hvis det en gang er udført som reklamation, da man kun har krav på dette såfremt man helt eller delvist betaler til reperationen selv.
    Ligeledes har man heller ikke krav på garanti på garanti, netop pga. man som kunde ikke bidrager med en øre ved en garantireparation

• #8   21. jan 2009 sådan er det at køre cirton '^^

• #9   21. jan 2009 philip H - dumme kommentarer frabedes! Skovl!

Desuden er det ikke på en Citroen, men på en Golf 6, så kom igen mester!

• #10   21. jan 2009 Kristian R: Hvem har bildt dig det ind med 3 gange?? Hvis det er noget helt simpelt som en kniv eller tandbørste vil det jo være i overkanten at forsøge det repereret tre gange - hvis det derimod er et stykke kompliceret mekanik som fx en bil som kan have periodiske fejl kan det godt forsvares at en reperation strækker sig over nogle flere gange!

• #11   21. jan 2009 Du har altid 2 års garanti på købet af en ny bil, om det er i købeloven. Vil du høre et citat fra min bog? Jeg er handelsstuderende + arbejder med kundeservice, så jeg tackler kunder hver gang jeg er på arbejde. Kan love dig for at der er garanti i købeloven. om du betaler til en reperation eller ej, ændrer ikke på dine rettigheder. Hvis du fx får lavet en dør på garantien, og den går i stykker dagen efter, vil du da heller ikke acceptere at sælger siger "bare ærgeligt"

• #12   21. jan 2009 Og philip nu har jeg haft 4 forskellige Citroen'er .. og aldrig haft problemer med dem.. Har også haft en Golf 3, som var på værksted konstant...

• #13   21. jan 2009 Ja, nu snakkede vi lige fx bil osv., dyrt værktøj, telefoner, computere. undskyld jeg ikke udpenslede at jeg ikke forlanger garanti på at jeg ikke kan spise mine bananer 3 gange!

• #14   21. jan 2009 Kristian R: Vil gerne høre det citat fra din bog! For der lyder til at være fejl i den hvis den bilder dig ind at køber har to års garanti!?

• #15   21. jan 2009 Men for lige at korrigere din jura-bog: Kunden i en B-2-C-handel har efter den danske købelov 24 måneders reklamationsret, hvoraf sælger har bevisbyrden de første 6 mdr og køber har bevisbyrden de efterfølgende 18mdr!

• #16   21. jan 2009 "Martin har været ude at købe sig en ny bil. Han er faldet for en Ny Toyota. En dygtig bilsælger har overtalt Martin på 19 år til at skriver under på, at han kun har 3 måneders reklamtionsfrist(garanti) mod en rabat på 5.000 kr. Denne aftale er ugyldig, idet Martin altid vil have 2 års garanti på en ny bil, uanset den aftalte rabat. Denne garanti på ny varer gælder i alle tilfælde, ikke kun på biler. Det skal understreges, at der ikke er garanti mod almindelig slitage"

Det er 100% skrevet af fra min bog, og hvis I stadig tvivler på det, så er i velkommen til at komme ned på Vejle handelsskole imorgen, og kigge ind til min eksamen, det er bare ikke lige i det her, det er først næste år smiley

• #17   21. jan 2009 Jeg kender godt til 6+18 måneders reglen osv., den bruger vi da også selv på mit arbejde og i undervisningen. Nu fik I citatet fra bogen, så må I jo diskutere det med min lærer smiley

• #18   21. jan 2009 Kristian R -> Vås. Jeg er selv "handlende" så at sige inden for bilbranchen, og har dagligt med reklamationer at gøre på samme objekter, og har deltaget i kursus om købeloven. Det ENESTE der i købeloven står om garanti er, at forbrugeren skal være væsentligt bedre stillet i forhold til almindelig reklamationsret, for at kunne kalde det "garanti".
    Det er ikke korrekt der kræves 2 års garanti ved lov - Det er helt op til fabrikanten at vælge om der overhovedet skal være garanti på en bil, et apparat etc. Der er dog krav om, ved lov, at der skal være mindst 2 års reklamationsret
    Det er helt korrekt at fabrikanten kan afvise en "garanti på garanti"-reparation, såfremt komponenten mellem først og anden reperation (f.eks.) er gået ud over garantiperioden. Sådan et det sat sammen, sådan er det, slut færdig!

• #19   21. jan 2009 Og jeg ville skam ikke bekymre mig, om min jobmæssige fremtid, den er lysere end nogensinde. smiley jeg er jobsikret selv i den her finanskrise, og når den er ovre, vil der være en million muligheder for os unge smiley Jeg har ikke andet end tjent penge på krisen.

• #20   21. jan 2009 Kristian R -> Hvordan kan du være handelsstuderende, og alligevel ikke kunne skældne mellem garanti og reklamationsret?

• #21   21. jan 2009 Smider bogen ud, lige så snart jeg ikke skal betale for den, og er egentlig ret ligeglad med den, skal ikke være sælger smiley

• #22   21. jan 2009 Helt seriøst Kristian, så bør du altså få din underviser til at tage et kig i den rigtige købelov, for hvis det er sådan noget der han/hun lærer Jer får i et stort problem til jeres eksamen hvor I bliver bedømt af en ekstern censor som må formodes at kunne stoffet!! Bare for din egen skyld... smiley

• #23   21. jan 2009 Måske fordi jeg ikke er særlig engageret i mit studie? Eller fordi min bog er forkert? You tell me smiley Og jeg kender skam godt forskellen, jeg citerede såmænd bare min undervisningsbog.

• #24   21. jan 2009 Kristian R -> Ja tag da lige den bog og prop den op et vist sted på vedkommende der har udleveret den, for den er da lige til at lukke op og skide i

• #25   21. jan 2009 Kristian R: Om du er engageret i dit studie eller ej skal jeg ikke kunne sige, men der er ihvert fald fejl i din bog!! smiley

Kommentér på:
Købelov og biler...

Annonce