{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
22.483 visninger | Oprettet:

Forskel på positionslys og nærlys! {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg møder rigtig mange bilister, der ikke kan kende forskel på symbolet for positionslys og symbolet for nærlys.

Mange kører rundt kun med positionslyset tændt, hvilket ikke er nok. Man skal køre med kørelys i DK, og det er enten nærlys, tågeforlygter og positionslys eller specielle kørelyslygter, men det er altså ikke KUN positionslyset.

Positionslyset bruges ved jernbaneoverskæringer, hvor det skråner meget eller ved parkering/standsning på uoplyst vej i lygtetændingstiden. Og i specielle tilfælde bruges det, når nogle bilister benytter tågeforlygter som kørelys.

Derfor er der mange bilister, der lige skal huske at dreje lyskontakten et ekstra hak, så der ikke kun er positionslys på bilen.

Iøvrigt er der rigtig mange enøjede bilister for tiden, har det noget at gøre med temperaturen? Jeg mener, sprænger pærer lettere ved lave udenomstemperaturer?

Hilsen

Mike


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskel på positionslys og nærlys!
  • #1   15. okt 2009 Mike. er så ikke helt rigtigt, der findes biler såsom f.eks Saab og Volvo hvor det er nok de har pos. lys tændt da dette er defineret som kørelys hos dem.

  • #2   15. okt 2009 Det er da ikke lovligt at bruge tågelyger som kørerlys, med mindre at bilen har klaplygter???

  • #3   15. okt 2009 martin j

    Jo det er


  • #4   15. okt 2009 Claus H: Jeg skriver netop, at der findes specielle kørelyslygter. Disse kørelyslygter på bl.a. Saab og Volvo lyser med mere end de 5 watt, som positionslyspærer har som styrke...derfor defineres disse lygter ikke som positionslyslygter.

  • #6   15. okt 2009 e 46 cab !

    Jeg er blevet stoppet for at bruge tågelygter som pos lys, og jeg fik en advarsel for det. Det var kun biler der var specielt godkendt til at bruge tågelygter som kørelys der måtte det...


  • #7   15. okt 2009 Vær venlige ikke at skrive i min tråd, når I ikke kan reglerne!!!

    Positionslys er IKKE kørelys, og i Danmark skal man køre med kørelys uden for lygtetændinsgtiden!

    Positionslyspærer har en styrke på 5 watt, hvilket ikke er nok til at kunne blive betegnet som kørelys. Kørelys skal have en styrke på mellem 15 og 21 watt.

    Læs evt. her: http://www.landrover-sydsjaelland.dk/ssj/html/artikel.asp?wurl=900062&topkat=2&kat=205

    Derfor: Tænd nærlys, tågeforlygter og positionslys eller særlige kørelyslygter, så vi andre kan se dig i tide!


  • #8   15. okt 2009 Du må gerne bruge Pos lys + Tågelygter, udenfor lygterændingstiden, uanset hvor mange der har fået bøde for det.
    Politiet kan også tage fejl.

    Da "lys reglen" i sin tid trådte til, kan jeg huske det var nok at skifte dine 5w P-lys pære ud med 10w, så kunne du nøjes med at køre med P-lys.
    Ved dog ikke im det gælder mere


  • #9   15. okt 2009 Martin J: Man kan heller ikke bruge tågeforlygter som positionslys! Tågeforlygter kan erstatte kørelys eller nærlys...

    § 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.


  • #10   15. okt 2009 Nej, 10 watt er ikke nok. Det skal være mellem 15 og 21 watt, før det kan betegnes som kørelys.

  • #11   15. okt 2009 find da noget andet og gå op i end hvad andre gør..
    det må de jo selv om det kan jo umuligt genere nogle om de kører med en sprængt forlygtepære eller kun positionslys så længe man kan se dem,


  • #12   15. okt 2009 Sjovt så mange der ikke aner en skid herinde..

    Kørelys er et lovkrav i DK - dvs uanset tidspunkt på dagen skal du minimum have tændt dit nærlys eller pos.lys + tågelygter!
    Efter lygtetændingstiden er det ULOVLIGT at køre med pos.lys og tågelygter og derfor SKAL nærlyset aktiveres..

    Altså, det er ulovligt kun at have pos.lys tændt uanset vind, vejr og tidspunkt!!

    Længere er den ikke..


  • #13   15. okt 2009 Johannes > Kommer de kørende med kun poslys tændt en mørk vinteraften, ser de ikke engang 20% af det de skal kunne se.. Sikke da en dum kommentar!?

  • #14   15. okt 2009 Daniel K
    læs dog kommentaren så længe man kan se dem..
    det vil sige hvis det er dagslys kan du se dem.

    er enig i hvis det er aften så er det jo af godegrunde ikke nok:) så læs hvad der står skrevet så selv tak din kommentar er lige så dum:)


  • #15   15. okt 2009 Utroligt så mange uintelligente kommentarer man skal lægge øjne til!!!

  • #16   15. okt 2009 Johannes M: Har du kørekort???

    Kørelys er ikke lig med positionslys, længere er den ikke. Kørelys blev indført for at højne sikkerheden på de danske veje, og en 5 watts pære højner ikke sikkerheden, da den kun kan ses på meget kort afstand!


  • #17   15. okt 2009 hmm i tyskland har de intet problem med at køre uden lys om dagen så hvis man kører med positions lys om dagen kan det nok også godt ses-...

    LÆS OG FORSTÅ DETTE.

    Om natten skal der jo selvfølgelig bruges ordentligt lyspå bilen.
    om dagen skal man da være blind for at kunne undgå at se en bil ligegyldigt om den har lys på eller ej


    og om jeg har kørekort eller ej er vel en sag for politiet.. men sidst jeg tjekkede havde jeg da sådan et kort et sted..


  • #18   15. okt 2009 Martin L, du er jo helt i hegnet.. Du kan IKKE nøjes med pos.lys. Nærlys eller som nævnt pos.lys+tågelygter...

  • #19   15. okt 2009 Det er pissefarligt med de folk, der ikke kører med rigtigt lys! Man er jo vant til at kigge efter lysende lygter - så man kan nemt overse en bil, der kommer uden lys på, selv om det er dag.

    "Så skal du da vist have briller, hva'?" Nej! Det skal jeg ikke. Der er en grund til, reglen er indført. Det er sgu ikke bare for sjov.

    Og så lad os da også lige slå et slag for, at man IKKE tænder sine tågelygter sammen med nærlys, når det er mørkt!


  • #20   15. okt 2009 Bay: Og heller ikke tænder både tågelys og nærlys, når det er lyst, med mindre det regner kraftigt eller er meget tåget.

    Gudskelov er der nogle herinde, der kan reglerne omkring lygteføring. Bare det gjaldt alle, hvilket vi desværre har udmærkede beviser for ikke er tilfældet i denne tråd!

    Hvorfor skilter man i Tyskland med, at det er fornuftigt at benytte "Tagfahrlicht"? Fordi det højner sikkerheden. Det siger sig selv. Og en 5 watts pære højner ikke sikkerheden!


  • #21   15. okt 2009 Positionslys er ikke skabt til at være tændt på en kørende bil. Det er beregnet til en parkeret bil, når vejen ikke er oplyst af gadelamper f.eks.



Kommentér på:
Forskel på positionslys og nærlys!

Annonce