19.195 visninger
|
Oprettet:
Transport af diesel tank {{forumTopicSubject}}
Hey hey
jeg har en firmabil til dagligt, en lad bil.
hvor stor en tank med dieselolie må jeg transportere på ladet af bilen, godt fastspændt selvfølgelig.
450 l ?
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
jul 2008
og hvis det er brændstof til eget forbrug er det 450 liter i godkendt tank
feb 2006
Følger: 23 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 36 Svar: 155
Der er mange meninger om jeg må køre med det eller ej.
Nogle siger at det kun er lovligt hvis jeg SELV er chauffør på den maskine som jeg tanker, men det lyder nu som en sær lov.
men der må være en grænse der hedder 450 liter, for ellers ville de være underligt at der er så mange dieseltanke der max kan indehode præcis den mængde.
jul 2008
De lastbiler som kører gravkøer ud til byggepladser osv som samtidig har en dieseltank med til koen kører i 99%af gangene ulovligt pga de b.la ikke er ADR godkendte samt ikke har skilte på.
men tag evt kontakt til dem her og snak med dem, det var samme sted jeg tog mit ADR bevis, fordi du skal muligvis også have en sikkerhedsrådgiver tilknyttet jeres virksomhed ellers bliver det en dyr fornøjelse hvis i bliver stoppet.
http://www.ducas.dk/transport/farligt_gods.php
der er desuden også kommet nye ADR regler pr. 01. 07. 2009
feb 2006
Jeg tror nu at det er i orden at transportere de 450 liter, for man ser MANGE biler med de tanke bagpå.
Men jeg vil undersøge det ADR du snakker om, tak for hjælpen
okt 2005
Følger: 60 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 43 Svar: 1.308
jul 2008
Sørg for, for din egen skyld at få styr på reglerne, da det koster 10.000 kr. hvis du bliver stoppet og ikke har en sikkerhedsrådgiver tilknyttet din virksomhed, 5.000 kr. hvis du ikke har spændt det farlige gods SAMT alt andet gods på bilen forsvarligt fast, prisen for ikke at have sit sikkerhedsudstyr i orden er på mellem 5-10.000 kr. det samme gælder hvis du ikke er uddannet til at håndtere farligt gods :o/
De beløb er nogle som blev nævnt da jeg tog mit ADR bevis i maj i år, og nogle af beløbene er oplyst fra kollegaer som har prøvet lykken selv :o)
jul 2008
jul 2008
okt 2005
Følger: 60 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 43 Svar: 1.308
dec 2008
Følger: 11 Følgere: 13 Biler: 7 Emner: 269 Svar: 2.153
feb 2006
Hvordan man så vil fastslå om jeg er maskinfører eller ej, ved jeg ikke.
feb 2006
Undtagelser
Der er dog en minimumsgrænse for hvornår reglerne træder i kraft. Hvis man kan svare ja til samtlige fire spørgsmål, er
man undtaget for reglerne, og kan lovligt anvende Titans ladtank TM430 til transport af dieselolie:
 Transporteres der til eget forbrug? (salgsmæssigt formål og intern levering af dieselolie til byggepladser er ikke eget
forbrug)
 Transporteres der mindre end 1000 liter?
 Har den enkelte beholder højst en kapacitet på 450 liter?
 Er det sikret, at der ikke kan ske udslip af dieselolie under normale transportforhold?
jul 2008
Det er somregel OK tanke der har den der trailer med med tank på og den er ulovlig for private at køre med, der er rigtig mange tankstationer som har fjernet muligheden for at låne traileren, men der er stadig mange der er ligeglade med reglerne og har dem endnu.
jul 2008
okt 2007
Følgere: 79 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.201
feb 2006
jul 2008
Noget helt andet Jesper du skal nok forhøre dig hos dit forsikringsselskab om hvordan du står hvis der sker noget fordi min bil skulle forsikres yderliger da jeg begyndta at køre med farligt gods og nogle steder vil de slet ikke forsikre biler som kører det.
aug 2004
Følger: 134 Følgere: 127 Biler: 5 Emner: 236 Svar: 578
Ellers er et link til de regler og undtagelser her
http://brs.dk/forebyggelse/transport/vejledninger/undtagelser/Pages/Undtagelser.aspx
aug 2004
Følger: 134 Følgere: 127 Biler: 5 Emner: 236 Svar: 578
Transport til og fra et arbejdssted
Virksomheder kan under visse forudsætninger medbringe farligt gods til et arbejdssted eller transportere farligt gods retur fra et arbejdssted, uden at bestemmelserne i ADR finder anvendelse. For eksempel må transporten ikke være hovedaktiviteten med kørslen, og der er særlige regler for, hvor meget farligt gods der må medbringes per emballage.
Eksempler:
Her kan undtagelsesbestemmelsen anvendes
- En gravemaskineoperatør på en byggeplads medbringer dieselolie til drift af den gravemaskine, han selv skal betjene.
- En lægevagt medbringer komprimeret oxygen til brug for patienter.
- En tagdækker medbringer F-gas til brug ved lægning af tagpap.
- En erhvervsdykker medbringer sprængstof på vej ud til en opgave, hvor han skal foretage sprængning.
- En servicemontør medbringer kølemiddel i forbindelse med servicering af køleanlæg.
- En servicemontør medbringer dunke med fyringsolie til et nødopkald vedrørende genopstart af et oliefyr.
- En sælger medbringer farligt gods i forbindelse med demonstration af produkter hos en kunde (undtagelsen gælder ikke farligt gods, der samtidig medbringes med henblik på salg).
Eksempler:
Her kan undtagelsesbestemmelsen ikke anvendes
- En håndværker kører ud med dieselolie til kollegerne på en arbejdsplads, hvor han ikke selv skal deltage i det arbejde, det farlige gods skal anvendes til. Hovedformålet betragtes dermed som værende transport af farligt gods, hvorfor undtagelsesbestemmelsen ikke kan finde anvendelse.
- En lagermand kører om morgenen ud fra virksomheden med medarbejdere og farligt gods til 3 forskellige arbejdssteder (i samme køretøj). Selv om der kan argumenteres for, at hovedformålet er transport af arbejdskraft, kan undtagelsesbestemmelsen ikke finde anvendelse, idet transporten betragtes som intern distribution.
- En håndværker kører midt på dagen til frokost i virksomhedens pickup med fastmonteret 450 liter tank (emballage) med dieselolie. Her er der ikke tale om, at hovedformålet er transport af arbejdskraft, idet der ikke på bestemmelsesstedet skal udføres arbejde, hvortil det farlige gods skal anvendes.
- En tagdækker løber tør for F-gas under arbejdet og ringer hjem til virksomheden, hvorefter lærlingen kører ud med mere F-gas til tagdækkeren. Hovedformålet med denne transport er transport af farligt gods, hvorfor undtagelsesbestemmelsen ikke kan finde anvendelse.
Transport af diesel tank