{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.558 visninger | Oprettet:

Oktan 95/98 - info CCA-tuning {{forumTopicSubject}}

Så lærte jeg også lidt i dag....

TFSI og TSI motorer SKAL helst køre på 98oktan,,, hmm og jeg har proppet 95 på den i 1år nu... = lavere ydelse,,,

Glæder mig til næste gang jeg skal tanke =)


INFO FRA HJEMMESIDEN:
Både TSI og TFSI-motorer er fra fabrikken optimeret til at køre på oktan 98 blyfri. Tanker man oktan 95 blyfri istedet får man en lavere ydelse og dårligere brændstoføkonomi.

En OETTINGER tunet motor er altid optimeret til oktan 98 blyfri. Det er ikke særligt mange tankstationer, der har oktan 98 blyfri, men heldigvis kan man tanke V-Power hos Shell, der er oktan 99 blyfri og dermed sikrer endnu højere ydelse og bedre brændstoføkonomi.

Det er vigtigt, at du aldrig tanker mindre end oktan 95 blyfri på din tunede bil. Du må heller aldrig anvende oktanboost på TSI og TFSI-motorer!

Til enkelte tuninger er det muligt at tilkøbe optioner, hvor du via bilens fartpilot kan vælge et tuningsprogram, der er optimeret til oktan 95 blyfri. Der findes også optioner, hvor du kan vælge et tuningsprogram optimeret til oktan 100 blyfri (kan ikke tankes i Danmark). Alle OETTINGER optioner giver et løft i effekten i forhold til standard, men jo højere oktantal des højere ydelse.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oktan 95/98 - info CCA-tuning
  • #1   9. apr 2010 Arrr. TSI i 122hk, 140hk og 160hk 1,4l er lavet til blyfri 95.
    Det er kun 2,0 TSI og TFSI samt 170hk 1,4 tsi som er optimeret ab werk til blyfri 98.


  • #2   9. apr 2010 haha,,, sad og ventede på sådan en kommentar,,,,

    JA JA ærligt - har ihvertfald ikke læst om tommelfinger reglen: Jo højere oktan tal jo højere effekt/HK...

    Nu ved jeg bedre....

    =)


  • #3   9. apr 2010 Lars!! så jeg må så IKKE proppe 98oktan på den - eller det vil ingen effekt give eller hvad´?!!!!!

  • #4   9. apr 2010 Jo du kan skam fint tanke 98 oktan, men motoren tar ikke skade af at du tanker 95.
    Der er skam også en lille forskel.
    Min knalder 154hk og 240nm ved 95 oktan, og står fra fabrik til 140hk og 220nm. Men på 98 giver det lige 159hk og 254nm.
    Når det så er sagt så mærker jeg ikke en skid forskel til hverdag hverken i optræk eller på gennemsnitsforbrug om jeg tanker 95 eller 98.


  • #5   9. apr 2010 det har ikke noget at gøre med om de er optimeret til 98 eller ej ... alle tsi/tfsi motore kan sagtens køre på 95 oktan.

    det hele ligger i den direkte indsprøjtning som yder bedst med en højere oktan. desuden er der nok bankesensor på dem alle så de vil kunne justere tændingen ind til fordel for 98 oktan.


  • #6   9. apr 2010 Malene - Forstå min formulering ret smiley
    Der sker intet ved man tanker 95 oktan, da det jo er det den er opgivet til at køre med. Og der sker intet ved at gå højere i oktan end det.


  • #7   9. apr 2010 Btw så anbefaler de ikke under 98 oktan i den gamle 170hk TSI.
    Husker jeg ret blev TFSI også anbefalet min. 98 oktan, men den nye 2,0 TSI er til 95 okt som minimum.


  • #8   9. apr 2010 Malene - som sagt til hverdag om jeg tanker 95 eller v-power der mærker jeg intet forskel til daglig kørsel. Men jo på rullefelt der yder den lige en anelse mere.

  • #9   9. apr 2010 Tror lige jeg henter service hæftet og gransker det nøje!! i hører nærmere om 5min =)

  • #10   9. apr 2010 Enig Malene B køre sgu bedre på VPower. Det gør min cupra hvertfald:) Den smed 257hk på VPower og 240,8hk på 95.

  • #11   9. apr 2010 GODT SÅ!!!

    IFLG Seat's Servicebog:

    Du kan proppe 91/95/98 oktan på bilen.... Det medfører dog hverken bedre økonomi og/eller flere HK/effekt for bilen... Du skal dog passe på at vælge et oktan tal der er for lavt ift. det de anbefaler da det - med blot 1 tankfuld kan ødelægge katalysatoren.

    De henviser til tankdækslet hvor der står hvilken type der skal på. Min altea XL.. det står OKTAN 91/95

    =)
    SÅ SKULLE DEN GED VÆRE BARBERET...

    Jeg skal altså IKKE putte 98 på den... (det skader ikke) men gør hverken til eller fra...



  • #12   11. apr 2010 Men på den anden side bør du heller ikke tanke lavere oktan end 95, ihvertfald på nyere motorer.

Kommentér på:
Oktan 95/98 - info CCA-tuning

Annonce