Loven om tågelys! {{forumTopicSubject}}
Hey BG.
Var så heldig at indkassere en bøde på 500 kr. i nat for at køre med tågelygterne tændt foran. - Det er der ikke så meget at gøre ved.
Men det bringer mine tanker rundt på hvordan reglerne egentlig er med tågelygter.
Jeg mener min kørelærer sagde i sin tid, at hvis man kører med positionslys og tågelygter, så gælder det som kørelys - altså om dagen. Passer det??
Tænker så også på: Hvad med de mange nye biler der har adaptiv kurvelys, hvor den ene tågelygte tænder når der drejes til den ene side. Er det så også ulovligt?? Det blænder vel også, som var den begrundelse jeg fik, da han skulle forklare hvorfor det var ulovligt..
Har i oplevet noget, eller kender i reglerne. Jeg vil sq gerne kende dem
Ellers fortsat god dag til jer alle
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.552
Ellers må tågelygterne kun være tændt, når det er tåget.
Det er reglerne
feb 2007
Følger: 125 Følgere: 123 Biler: 4 Emner: 313 Svar: 1.775
Btw, folk som bruger tågelyset, når det IKKe er tåget, burde virkelig skydes
nov 2008
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 409
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Jeg er blevet stoppet 2 gange pga. mine "lygter" som sidder i mit skørt på min BRABUS sider under 30 Cm. ret syneligt faktisk.
Men det er altid sjovt at feje deres akument væk, når jeg fortæller dem at jeg ikek kan erkende mig skyldig i forkert montering af tågeforlygter :o)
Fordi nu er det jo bare lige den detalje at det ikke er tågelygter, men fjernlygter som der ingen regler herfor er med højden.
Tågelygter på en W124er sidder nemlig ved siden af nærlygterne, på nær på en 500 model.
Så når jeg køre med tågelys i stedet for nærlys er der ingen der lægger mærke til det, efter som de sidder ved siden af nærlyset :o)
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 135 Svar: 387
her finder du det du vil vide..:D
jul 2003
Følger: 79 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 999
jul 2006
hehe, keyword "føler" ;P
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
I bilens egne tåge lygter har jeg nogen små dioder monteret sammen med gult strobe lys (Bruger tit bilen til vejhjælp) Selv det kan blænde folk.. det føler de ihvertfald
Sjovt nok så køre stort set alle med tåge lyset tændt heroppe i Norge og da genere det ingen.. Ikke engang de 4 x 55watt jeg har i fronten
jul 2006
Jeg er en tågelygtetard, sådan er det sgu...
okt 2007
Følgere: 79 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.201
ellers må du bruge tågelys i Tåge, Kraftig nedbør, eller andre dårlige vejr forhold.
okt 2007
jul 2006
apr 2006
Følger: 40 Følgere: 32 Biler: 20 Emner: 74 Svar: 105
okt 2007
jun 2004
Selv samme system som gør det automatisk at baglygterne skal tænde og slukke med lygte tændings tiden blvier plduselig en ny fejl kilde som ikek kan opdages før det måske går galt fordi pisset ikke virker og man køre en mørk aften og bagfra kommende brager op i røven af en ....
Spare brændstof på 2 X eller 10 watt, ja på hele bilens levetid er man måske heldig at have sparet 10 Kr. ja hurra for den opfindelse som nok mere sandsyneligt vil give flere fejl og farlige situationer end gavne miljøet.
Men næ alt skal være så skide smart nu om dage at det går hen og bliver noget bras og latterlige tiltag der har langt dårligere sider end den ene gode de prøver at fremme.
Hvis lys sensoren går, så tror bilen måske altid det er dag og så tænder de ikke og det får køren ikke noget at vide om og hvor mange tjekker lige deres baglygter ad Hr. og Fru Danmark :o)
Få det gøgl og ubrugelige smarte "se hvad vi kan" pis af bilerne, det er jo en joke at sige det spare brændstof, specielt med de nye diode lygter.
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 36 Svar: 736
feks min firmavogn for at tage et eks. det er en mb e350 den nye.
om dagen er der tågelys på foran, og baglygterne er slukket. de nye regler siger baglyset ikke skal være tændt i dagtimerne. den skifter selv til xenonlys når det blir lidt mørkt og tænder baglygterne.
men det sjove er at tågelygterne forsat er tændt hele natten sammen med xenon. om de kan ikke slukkes ligemeget hvad vi trykker på. tågelyset vi snakker om her er de nye ledlygter som feks audi har,men ved audi sidder de oppe sammen med kører lyset. nogle audier har det godt nok også som tågelys som en mb.
men forstår ikke helt hvorfor vi så må køre med tågelys på en mb hele natten og andre ikke må.
bilen kan ses i mit fotoalbum.
men generalt er reglerne som dan c siger. om natten kun hvis det er tåget,regner eller sner.
men de er forvirret.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jun 2004
Alt det andet gøgl er kun til besvær og udelukkende bilfabrikkernes svar på at bære sig med hvad man nu har fundet på at det skal kunne som de andre ikke har.
makanisk stabilitet giver ofte en kombination af nem betjening og forståelse for hvordan tingene virker samt en langt hurtigere betjening end alt det computer styret knald der tager alt for lang tid at indstille og eller betjene til det kan kaldes brugbart teknik i en bil hvor opmærksomhedden bør være på vejen og ikke på en skide skærm menu.
de burde snarre opfinde regler som forbød alt det fansie shit som kun gør betjeningen langt mere beværlig og ubrugelig.
Loven om tågelys!