{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.077 visninger | Oprettet:

Loven om tågelys! {{forumTopicSubject}}

Hey BG.
Var så heldig at indkassere en bøde på 500 kr. i nat for at køre med tågelygterne tændt foran. - Det er der ikke så meget at gøre ved.

Men det bringer mine tanker rundt på hvordan reglerne egentlig er med tågelygter.

Jeg mener min kørelærer sagde i sin tid, at hvis man kører med positionslys og tågelygter, så gælder det som kørelys - altså om dagen. Passer det??

Tænker så også på: Hvad med de mange nye biler der har adaptiv kurvelys, hvor den ene tågelygte tænder når der drejes til den ene side. Er det så også ulovligt?? Det blænder vel også, som var den begrundelse jeg fik, da han skulle forklare hvorfor det var ulovligt..

Har i oplevet noget, eller kender i reglerne. Jeg vil sq gerne kende dem smiley

Ellers fortsat god dag til jer alle smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Loven om tågelys!
  • #1   17. apr 2010 posititionslys og tågelygter er i orden udenfor lygtetændingstiden.

    Ellers må tågelygterne kun være tændt, når det er tåget.

    Det er reglerne smiley


  • #2   17. apr 2010 Altså, min ene Mazda, havde kørelys, der hvor at tågelygterne normalt sidder smiley så det at kørelyset sidder dernede, er IKKE forbudt hehe, så i realiteten burde det vel være lovligt at bruge sit tågelys som kørelys i dagtimerne?

    Btw, folk som bruger tågelyset, når det IKKe er tåget, burde virkelig skydes smiley der findes næsten ikke noget mere pisse irriterende! for når de får et blink, så blænder de bare op for det lange, for at vise at de bestemt IKKe kører med det lange tændt -_-


  • #3   17. apr 2010 vis du vil køre med tågelys må du ik have andet lys tændt har selv spurgt en bejent

  • #4   17. apr 2010 En ting mere at tilføje er at de også skal side mindst 30 Cm over jorden til underkanten af lygteglasset, dette kan også med førre bødestraf som mange glemmer når de sænker bilen, elelr selv eftermontere dem.

    Jeg er blevet stoppet 2 gange pga. mine "lygter" som sidder i mit skørt på min BRABUS sider under 30 Cm. ret syneligt faktisk.

    Men det er altid sjovt at feje deres akument væk, når jeg fortæller dem at jeg ikek kan erkende mig skyldig i forkert montering af tågeforlygter :o)
    Fordi nu er det jo bare lige den detalje at det ikke er tågelygter, men fjernlygter som der ingen regler herfor er med højden.

    Tågelygter på en W124er sidder nemlig ved siden af nærlygterne, på nær på en 500 model.

    Så når jeg køre med tågelys i stedet for nærlys er der ingen der lægger mærke til det, efter som de sidder ved siden af nærlyset :o)



  • #5   17. apr 2010 http://www.fdm.dk/nyheder/veje-trafik/sluk-de-forbudte-lygter

    her finder du det du vil vide..:D


  • #6   17. apr 2010 Der skal være 25cm op til tågelygten, og man må faktisk også bruge tågelygterne i kraftig regn efter lygtetændingstiden, så det er ikke kun når det er tåget smiley

  • #7   17. apr 2010 "Mange bilister føler sig blændet af medtrafikanters forkerte brug af tågelygter. Reglerne er ellers ikke til at tage fejl af. "


    hehe, keyword "føler" ;P


  • #8   17. apr 2010 Nogen folk føler sig blændet bare de kan se lys i tågelyset ved en modkørende

    I bilens egne tåge lygter har jeg nogen små dioder monteret sammen med gult strobe lys (Bruger tit bilen til vejhjælp) Selv det kan blænde folk.. det føler de ihvertfald

    Sjovt nok så køre stort set alle med tåge lyset tændt heroppe i Norge og da genere det ingen.. Ikke engang de 4 x 55watt jeg har i fronten


  • #9   17. apr 2010 Erik A: Præcis... tågelygter er jo rettet ned af. Kan måske følge det lidt hvis vejen er våd, men vil stadig mene at genskinnet vil blive så diffust, at det aldrig kan genere.

    Jeg er en tågelygtetard, sådan er det sgu... smiley


  • #10   17. apr 2010 Pos lys + tågelys = kørelys på alle biler, indtil lygte tændingstid, så skal du på ren nærlys.

    ellers må du bruge tågelys i Tåge, Kraftig nedbør, eller andre dårlige vejr forhold.


  • #11   17. apr 2010 i dagtimerne er det nok at Have forlys på, baglys er ikke nødvendigt, sådan køre de fleste nye biler også kun med lys på foran, og så tænder de aut. når det blir mørkt bagenden.

  • #12   17. apr 2010 IVAN: Det har jeg lagt mærke til. Måske du kan forklare hvorfor?? Sad og snakkede med en kammerat om det, og vi kunne ikke finde en god grund - snarere tværtimod; kommer man kørende hen mod en bil, kan der opstår tvivl om, om den er parkeret dårligt, eller om nogen sidder i den smiley



  • #13   17. apr 2010 god viden )

  • #14   17. apr 2010 i reglerne står der ikke noget om lys bag på, kun foran.. og det bruger de fleste bilmærker så nu som Brændstofs spare ved at de ikke bruger baglys i dagtimerne... det er det eneste det handler om..

  • #15   17. apr 2010 Alt det smarte pis og grønne bølger...

    Selv samme system som gør det automatisk at baglygterne skal tænde og slukke med lygte tændings tiden blvier plduselig en ny fejl kilde som ikek kan opdages før det måske går galt fordi pisset ikke virker og man køre en mørk aften og bagfra kommende brager op i røven af en ....

    Spare brændstof på 2 X eller 10 watt, ja på hele bilens levetid er man måske heldig at have sparet 10 Kr. ja hurra for den opfindelse som nok mere sandsyneligt vil give flere fejl og farlige situationer end gavne miljøet.

    Men næ alt skal være så skide smart nu om dage at det går hen og bliver noget bras og latterlige tiltag der har langt dårligere sider end den ene gode de prøver at fremme.

    Hvis lys sensoren går, så tror bilen måske altid det er dag og så tænder de ikke og det får køren ikke noget at vide om og hvor mange tjekker lige deres baglygter ad Hr. og Fru Danmark :o)

    Få det gøgl og ubrugelige smarte "se hvad vi kan" pis af bilerne, det er jo en joke at sige det spare brændstof, specielt med de nye diode lygter.


  • #16   17. apr 2010 svært at finde ud af de regler. der er jo kommet nye eu-regler.
    feks min firmavogn for at tage et eks. det er en mb e350 den nye.
    om dagen er der tågelys på foran, og baglygterne er slukket. de nye regler siger baglyset ikke skal være tændt i dagtimerne. den skifter selv til xenonlys når det blir lidt mørkt og tænder baglygterne.
    men det sjove er at tågelygterne forsat er tændt hele natten sammen med xenon. om de kan ikke slukkes ligemeget hvad vi trykker på. tågelyset vi snakker om her er de nye ledlygter som feks audi har,men ved audi sidder de oppe sammen med kører lyset. nogle audier har det godt nok også som tågelys som en mb.
    men forstår ikke helt hvorfor vi så må køre med tågelys på en mb hele natten og andre ikke må.
    bilen kan ses i mit fotoalbum.
    men generalt er reglerne som dan c siger. om natten kun hvis det er tåget,regner eller sner.
    men de er forvirret.


  • #17   17. apr 2010 Mads... Man skal altså ind i menuen på skærmen og vælge hvornår de skal være tændt...

  • #18   18. apr 2010 Madses eksempel er glimrene på det faktum at alt det pisse fansye shit de skal hælde i bilerne med cumputer styret det ene og det andet, hvor svært kan det... placer dog en knap til det og bum færdig.

    Alt det andet gøgl er kun til besvær og udelukkende bilfabrikkernes svar på at bære sig med hvad man nu har fundet på at det skal kunne som de andre ikke har.

    makanisk stabilitet giver ofte en kombination af nem betjening og forståelse for hvordan tingene virker samt en langt hurtigere betjening end alt det computer styret knald der tager alt for lang tid at indstille og eller betjene til det kan kaldes brugbart teknik i en bil hvor opmærksomhedden bør være på vejen og ikke på en skide skærm menu.

    de burde snarre opfinde regler som forbød alt det fansie shit som kun gør betjeningen langt mere beværlig og ubrugelig.


Kommentér på:
Loven om tågelys!

Annonce