Tør du sælge din bil i kommisionssalg! {{forumTopicSubject}}
Hvor mange her inde ved at man rent faktisk som privat person kan komme til at hæfte for 2 års reklamationsret ved at sætte sin bil til salg hos en bilforhandler ?
Ved et komisionssalg er det nemlig normalt forhandleren der sælger bilen i eget navn, men for en andens regning.
Men sælger han den for privat mand hvor privat mand oplyses/skriver under på slutsedlen, så står den private mand for reklamations retten !!! fordi der er tale om et forbruger køb i og med der er en profesionel formidler inde over købet og dermed er det i følge lovgivningen et forbruger køb som stiller forbrugeren på ligefod med et alm. køb hos en erhversdrivende, men da sælger er oplyst er det denne som kravet/reklamationen skal rettes i mod og ikke forhandleren...
Skræmmende synes jeg godt nok.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-klagemuligheder/Hvornaar-kan-du-klage/Klager-over-biler/bilkoeb
Det sidste link, der står andet steds at oplyser sælger ikke om hvem han har formidlet salget for, så står han selv for reklamationsretten og så er det ham kravet skal rettes i mod.
På en måde er loven jo lavet sådan for at beskytte forbrugeren mod at købe en bil hos en erhversdrivende som han ikke kan reklamaere over.
Men på den anden side stiller det den private mand som har bilen til salg via en erhversdrivende i en rimelig dårlig situation kan man sige, med mindre forhandleren selv står for reklamationen.
Men mange forhandlere bruger netop disse metoder fordi de tror at de på den måde ikke er sælger og derfor kan undslippe at skulle give 2 års reklamationsret.
Den går bare ikke
okt 2004
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 118 Svar: 713
jun 2004
linket er 3 X W og så baadsnak.de/Kommissionssalg.pdf
jun 2004
Der står bare baadsnak og så punktum DK osv.
jun 2004
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 3.100
"Formidler/fuldmægtig. Hvis forhandleren oplyser, at han handler på vegne af en privat forbruger, hvis navn også står på slutsedlen som 'sælgernavn', er det et forbrugerkøb, der giver dig den særlige beskyttelse efter købelovens forbrugerkøbsregler. Gem altid annoncen, så man kan se, hvem der har sat bilen til salg. Du kan ikke klage til Forbrugerklagenævnet, da dit krav skal rettes mod den private bilsælger. Du må gå til en advokat eller til retshjælpen."
altså hvis der står ikke noget om hvis bilen står ved forhandler men den private ejer selv skriver under og forhandleren slet ikke skriver under!
jun 2004
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 166 Svar: 279
jun 2004
Dette link beskriver det fuldt ud.
Kennet L.
Jo det gør der nemlig, fordi hvis du kan bevise at der har været en anonce i avisen hvor den er sat til salg som stående hos forhandleren elelr forhandlerens firma logo osv. er på den slut sedel man har skrevet under på, så har du bevis på at der har været en profesionel formidler inde over salget og dermed har du så fortaget et forbrugerkøb = reklamationsret = du kender sælger (privat mand) = det er ham du skal stille kravet over for og han skal i den forbindelse stå for at udbedre fejlene på den bil han troede han solgte uden reklamationsret.
nov 2007
men ja... det er sygt at tænke på da der er forhandlernes nye "dille"
jun 2004
Så da jeg kom efter forhandleren sagde han blot at der ingen reklamatiosret var på bilen og at han ingen forpligtigelser havde over for mig.
Men han blev klogere og jeg blev rigere :o) det blev nemlig dømt for værende et forbruger køb eftersom at han jo havde solgt bilen i hans navn og at anoncen overn i købet stod med bilforhandleren navn og kontakt oplysninger og intet om at bilen var et komisionssalg.
Slutsedlens statement omkring der ingen reklamationsret var overhoved og at blen var købt med alle fejl og mangler, blev ikke anerkendt i og med at det er en fraskrivelse af købeloven som ikke erkendes for gyldig med mindre man direkte beskriver de fejl som bilen har eller fejler.
Så jeg fik et kæmpe afslag i købesumen svarende til manglen på bilen og det var stort set 2/3 af hele bilens handlet værdi ! plus jeg beholdte bilen.
Så han brændte i den grad fingerne ved at tro han kunne slippe af med en fejlbehæftede bil der oven i købet var beskrevet som yderst velholdt og i anden anonce som ekstreemt velholdt.
Det kunne man dog ikke helt sige efter den skjulte fejl meldte sig på banen :o) men så er det godt vi som forbrugere har loven i ryggen :o)
nov 2007
go handel for dig, skidt for ham.
men beviser jo bare at man skal være vedholdene og ikke bare ligge sig på ryggen og adlyde ordre.
jun 2004
Så nogle gange skal man sgu også selv ind i kampen og ikke bare læne sig op af dem der hviler på lauerbærene og tror de ved det hele :o)
Det tog mig dog ca. 1½ år før sagen var færdig men det var guld værd fordi bilen blev handlet til 180.000 Kr. og jeg fik 130.000 Kr. retur plus jeg beholdte bilen som jeg i dag har fået rettet fejlen på for blot 20.000 Kr. så havde jeg da lidt lomme penge at gøre godt med :o) haha... men man skal jo have penge godt gørelse for det som det koster at udbedre fejlen hos de profesionelle og det kostede så 130.000 Kr. så det skulle jeg have også var jeg frit stillet om jeg ville bruge pengene på slik eller ferie eller om jeg ville lave bilen da det jo blot var et afslag i prisen svarende til udbedring af fejlen. :o)
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.634
Kunne man det, ville forhandlere ikke være nødsaget til at finde på alle mulige tricks for at sælge billige biler.
jun 2004
Hvis en forhandler vil sælge en bil med fejl og mangler så er det jo stadig muligt hvis han altså vil stå ved at blen har visse fejl og mangler og vel og mærke skriver det i slut sedlen, så det er ikke korrekt at de ikke kan sælge en bil med de fejl den nu har, men de har det jo desværre med at ville sælge dem ude nat fortælle om dem, så nej loven er ganske fint skruet sammen som den er, den tillader nemlig at man kan sælge en fejlbehæftede bil med div. mangler uden at forhandler skal give reklamations ret på disse fejl, hvis han altså skriver disse fejl = fair handel.
okt 2007
Følgere: 79 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.201
okt 2005
Dette burde være en meget klar indikation om, at almindelige mennesker uden forstand på biler, skal holde nallerne væk.
Det kan ikke være rigtigt at man ikke kan gøre en god handel, fordi nogle tåber render rundt og tror man får en sprit ny vogn til 8k ved en forhandler.
jun 2004
Men hvis man som forhandler ved at bilen har nogle "grælle" fejl der går man vil af med den uden at give garanti på den, hvorfor så ikke skrive disse fejl ned i stedet for at generellisere dem eller man kunne sige skjule "omfanget" af disse fejl og betydningen af dem, fordi der er ikke en eneste ærlig bilforhandler med respekt for sig selv der ville fortælle hvad disse fejl var, netop for at lave denne gode handel du snakker om.
Og jeg kan ikke så hvori den gode handel kan bestå for den som køber bilen uden at få helt klarlagt hvad det er som gør at bilen er et godt tilbud når fejl og mangler skal bagateliseres under noget så generelt som at prøve at fritage ham for de rettigheder man har i følge lovgivningen.
Du har ret i at det burde indikere at man skal holde sig væk, men det er nok snarre fordi man som forhandler ikke kommer ud af busken og siger hvorfor det er bilen står så billigt elelr hvorfor det er man ikke vil give nogen formaer for reklamationsret på den.
Hvorfor hvis man som forhandler sjovt nok ikke vil give det på et par specifikke biler i bilparken man har, så er det sgu nok fordi man selv har en rimelig god fornemmelse for at den pågældene bil lider under visse svagheder eller mangler og hvorfor så ikke bare få skrevet disse fejl og mangler ned og få tydeliggjort det for kunden? det virker da langt mere ærligt og troværdigt end blot at sige at den pågældene bil vil man overhoved ikke stå inde for når man har solgt den.
Man kan jo sagtens som forhandler skrive at der på bilen er følgende fejl og mangler og så skrive dem ned, fordi så kan en ent køber ikek komme bagefter og klage over disse fejl og mangler og dermed har du ikke givet reklamationsret på bilen fejl og mangler.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
okt 2005
Hvorfor skal det ikke være lovligt at sælge en bil videre uden garanti, hvis køber skriver under på at bilen er købt som beset, uden garanti? Bare fordi forhandlere sælger som afhentning, behøver bilen jo reelt set ikke fejle noget, andet end måske at der skal skiftes en tandrem og evt. nogle bremser, men intet ud over det normale slid.
Jeg har selv sparet mange penge da jeg købte en Colt GTi som afhentning, godt nok med defekt gearkasse, men det var jeg klar over allerede inden jeg ringede på den, men uder over det fejlede den jo ingenting.
apr 2003
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 264
Jannik: Hørt !!!
jun 2004
Jeg er som de fleste andre, der godt vil have at forhandlerne følger loven ja, og så må det være deres fornemmeste opgave at sætte sine indkøb og prisnivauer herefter, det kan ikke være så svært.
Hvis man ser marked for presset til at kunne agere efter loven, så skylder man sig selv et reality check, fordi sådan en butik vil aldrig få lov at leve i længden og så skulel man måske fionde på noget andet at lave hvis ikek man formår at overleve efter reglerne.
Det er klart at man som erhversdrivende skal stå inde for det erhverv man nu engang har slået op, så er det op til ens egen profesion om man handler med biler man mener man kan tjene på eller ej.
Det har altid være de bedste i en branche der har forstået sig på at sælge og købe som har overlevet og altid de svage som snyder sig til gevinster på bekostning af folk som ingen profesion har inden for faget.
Loven er til for at beskytte forbrugeren som ingen profesion har inden for faget og da branchen selv har sat sig i det dårlige lys med de så utallige sager der har været (ja svindlerne ødelægger det for de ærlige) så er loven nu engang som den er, som et resultat af at man ikke har kunne finde ud af at aggere på ærlig og rede vis.
Jeg har faktisk ikke noget mod at betale 10% eller mere for den samme bil hvis jeg ved at den investering jeg fortager så er sikret i mod "overraskelser" man som forbruger ikke har noget kendskab eller bør vide noget om.
Dette må da også være i forhandleren interesse at kunden får en god oplevelse hele vejen og ikek kun ved købet af et produkt.
Jeg tror alle forventer at når man går hen til en erhversdrivende forhandler af en hvilken som helst given ting, at så forventer man at man er opgaven voksen nok til at stå inde for det man sælger "fordi man har det som profesion" man ved altså noget om det man sælger, hvorfor ellers prøve at tjene penge på sit erhverv, ja med mindre man vil snyde sig til overlevelse ved at prøve at omgåes loven!
Når man handler hos en der udelukkende har sit speciale i biler, så må man formode det er fordi man har sin profesion inden for dette.
Man går heller ikke til bageren og forventer at han kan lave et service på en bil.
Går man derimod til en privat mand, så ved man at han ikke har et speciale eller en profesion inden for bil verdenen, og derfor gælder disse regler selvfølgelig ikke for privat handel.
Jeg forstår simpelthen ikke at man kan slå sig ned med en profesion og efterfølgende ikke ville stå inde for det man sælger og levere til sine kunder.
Det er da en falit erklaring der er til at tage og føle på.
Man vil godt tjene penge, men man vil ikke stå med bøvlet ved det.
Det er ogs fair nok, så længe at det bøvl man vil undgå ikek sker på bekostning af andres penge.
så skulle man hellere blive krammer.
Egentlig er det svært at give en kunde et indtryk af at når man vil sælge noget, så vil man gå et skridt videre for at kunden for en god oplevelse med sit produkt og at der er en grund til at det er her kunden skal gøre sit køb
Når produktet så fejler, så har man faktisk alle tiders change for at vise at man ikke kun vil sælge kunden noget, men at man også vil yde en service og gå et skridt videre for kunden og det er her der virkelig er point at hente for at holde på kunden og skabe sig et godt omdømme.
Man kan jo også sagtens sælge en bil uden at skulle stå inden for fejlo og mangler som er alders og Km stands behæftet, det er jo trods alt kun "skjulte fejl og mangler" som man skal stå inde for.
Og her forstår jeg ikke hvis man har som profesion at købe,bytte og sælge biler at man ikek er bedre købmand end de private der kommer for at handle biler, så de risici man tager trods alt bære præg af at man ved lidt mere om det med "biler" end den private mand gør.
Derfor siger jeg, at så er det da en falit erklaring hvis ikke man kender sin profesion.
Pointen er at det er for nemt at snyde hvis ikke lovgivnignen var som den er, det har man jo netop erfaret var en realitet.
Derfor skal det ikke være ok at sælge en bil som erhversdrivende uden reklamationsret.
Tør du sælge din bil i kommisionssalg!