{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.901 visninger | Oprettet:

årgang - uden seler? {{forumTopicSubject}}

nogle der kan huske fra hvilken årgang det blev påbudt at have seler i bag, mente selv det var i 84 men en af mine kammerater, har en ascona c fra 86 og har endda haft 2 af dem der er født uden seler i bag?

så nu mit spørgsmål hvornår blev det med selerne i bag indført?

min manta er nemlig en 85er, kan jeg undgå seler i bag i den? med syn osv?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  årgang - uden seler?
  • #1   22. jun 2010 du kan kun undgå det med seler hvis bilen ikke har fået pladerne af. dvs. at den skal køre med de plader fra dengang den var ny og så ha været til alle periodiske syn. hvis pladerne har været pillet på den og den har skullet op til nyt syn for at få nye plader, så gælder der de samme regæer ang. seler som i alle andre biler.

• #2   22. jun 2010 og husk nu, du får stadig et klip pr barn hvis du har børn under 15 med på bagsædet, selvom du skulle få den synet uden seler bagi

• #3   22. jun 2010 Min storebrors Ascona fra 81 har skiftet plader et par gange pga. afmeldelse. Og den er da blevet synet hver gang uden seler bagi.
    Jeg mener, at han har sagt, at det er fordi, at den er originalt er født uden seler bagi. Men jeg er ikke helt sikker

• #4   22. jun 2010 syns altid man har hørt at hvis bilen er typegokendt uden seler i bag kan de ikk forlange de skal være der, sådan er det også med lasbiler ved jeg?:S undrer mig meget hvis det du siger passer?

• #5   22. jun 2010 Kong Gulerod .: Min polo skal da heller ikke have katalysator, selvom det er et krav på nye biler, bare fordi den har været afmeldt, eller et tredje bremselys, bare for at snakke sikkerhed.

• #6   22. jun 2010 nogle af de helt gamle vw bobler er født uden seler både bagi og foran, men derfor kan de alligevel ikke synes med det..

MEN MEN MEN.. det kommer jo også an på den enkelte synsmand om bilen bliver synet.. jeg har da flere gange snakket mig ud af et omsyn, eller fået min bil synet med noget den egentlig ikke måtte synes med..

• #7   22. jun 2010 Anders>> nej det er korrekt.. men lige ang. selerne så var der et program på dr1 hvor de snakkede om dette emne, det er derfra jeg har oplysningerne..

og det har ikke noget at gøre med at når bilen har været afmeldt, så skal den følge samme regler som alle nye biler. men seler er et meget kritisk punkt, da det er den sikkerhedsmæssige ting i bilen der redder flest liv..

• #8   22. jun 2010 Der er du galt på den. Det er faktisk lige modsat med mange ældre folkevogne.

Fordi de er typegodkendt uden seler kan de ikke synes med seler i DK.

• #9   22. jun 2010 Seler på bagsædet er først lovkrav fra sidst i 80erne,88-89 mener jeg.
    Og jeg har aldrig hørt om eftermonterings krav.
    Mvh. Peter

• #10   22. jun 2010 syns at jeg har hørt engang at hvis bilen er produceret uden seler på bagsædet så skal / KAN man ikke have sele på og kan derfor ikke dømmes for IKKE at have sele på da bilen er produceret uden sele der !!!???

da jeg tog kørekort til KAT. C skete det i en gammel Scania hvor der ikke var seler i !?!? så ku' jo ikke have sele på til køreprøven !?!

• Lasse K
    Lasse K Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 88
    #11   22. jun 2010 I færdselsstyrelsens Detailforskrifter for køretøjer afsnit 10.02 står der at man SKAL anvende de befæstigelsespunkter til seler som producenten siger. Det gør det lidt svært hvis ikke bilen er født med seler.

• #12   22. jun 2010 Argh.. nu har jeg ledt og ledt... jeg kan sku ikke finde det igen...

så ind til videre så æder jeg mine ord.. en påstand er ikke meget værd uden noget til at bakke den op..

• #13   22. jun 2010 Jeg har en golf 1'er fra 89 som ikk har kørt i over 10 år og den er fra england ..
    der sidder ingen seler i den bagi ? kan jeg så risikerer at få klip hvis en bagi ikk har sele på ?? eller??

• #15   22. jun 2010 Må man eftermontere sikkerhedsseler og ekstra sæder?

Som udgangspunkt må du gerne eftermontere sikkerhedsseler på bagsædet. Biler, der er nyere end 1. april 1988 er født med sikkerhedsseler på bagsædet, så eftermontering handler altså kun om ældre biler.

Siden 1. april 1980 har der været krav om, at personbil skulle have styrkemæssigt godkendte seleforankringer ved bagsædepladserne. Det vil derfor være nemt at eftermontere e/E-godkendte sikkerhedsseler i biler nyere end 1. april 1980. Forankringerne er der allerede.

For store personbiler (busser) med tilladt totalvægt under 3500 kg har der været krav om seleforankringer på bagsædepladserne siden 1. april 1993, så også i disse biler fra efter denne dato er det nemt at eftermontere sikkerhedsseler.

Har du en bil, som er registreret første gang før 1. april 1980, kan det være, at bilen alligevel har originale forankringer til bagsædeselerne. Så er det nemt at eftermontere sikkerhedsseler. Hvis der derimod ikke er nogle forankringer, skal der isvejses nogle forankringer. Der er kun krav om, at selerne skal være ”solidt” fastgjort til bilen, men det betyder også, at det er en god idé at skæve til konstruktionen af originale forankringer, når man laver de nye.

For store personbiler (busser) er den tilsvarende dato 1. april 1993.

• #16   22. jun 2010 10.02.021 Personbil M1
    (1) Personbil M1 skal på alle siddepladser på fremad- og bagudvendende sæder
    være forsynet med sikkerhedsseler således:
    a) på fremadvendende sæde: Trepunktsele med dobbeltvirkende inertiretractor
    (er mærket »Ar4m«, hvor »m« angiver, at retractoren er dobbeltvirkende).
    b) på bagudvendende sæde: Hoftesele eventuelt med automatisk retractor
    eller dobbeltvirkende inertiretractor (er mærket »B« eller »Br3« eller
    »Br4m«), eller trepunktssele med dobbeltvirkende inertiretractor.

Før 01.04.89: Personbil M1 skal være forsynet med sikkerhedsseler på forsædets siddepladser.

• #18   23. jun 2010 min fars renult 4cv fra 56 blev hentet fra tyskland og den har nu heller ikke nogen seler i...

• #19   23. jun 2010 tak for alle svarene, men syns godt nok der mange delte meninger om dette punkt, men så til sidst, hvis jeg ikk har seler i bag får jeg så et klip hvis der sidder en deromme der under 15?

• #20   23. jun 2010 det vil jeg ikke mene hvis det er en ældre bil der er produceret uden seler bagi !!

• #22   23. jun 2010 fra http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Sikkerhedssele/Regler%20for%20seler%20i%20bil.aspx

Undtagelse for ældre biler
    Biler produceret før 1989 er fritaget for kravet om at have seler på bagsædet. Du må derfor gerne køre i ældre biler, selv om de ikke har seler. Det gælder også veteranbiler, der ikke har seler på forsædet. Dog må børn under tre år ikke transporteres i biler uden seler

Kommentér på:
årgang - uden seler?

Annonce