{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.386 visninger | Oprettet:

udskridning på MEGET mudret vej ;S {{forumTopicSubject}}

ja har været så uheldig og køre på en vej der var ca.2-5 cm muder på vejen kørte på den for ca 3 timer siden hvor der intet var kommer så tilbage her for ca ½ time siden hvor der ligger meget muder på, det resulterede i en udskriden der ikke kunne rettes op og havnede inde i et hegn/en mark. hvilket gjorde jeg fik en flækket kofanger og en MEGET ridset bil. der var ingen form for advarsler eller noget i den stil.

mit spørgsmål går på.
er det ikke landmandens ansvar og få fjernet den form for jord fra en offentlig bennyttet vej,?
ved hvem der ejer den marken og har tænkt mig og tage en snak med ham da jeg mener det er rimeligt at hans forsikring går ind og dækker.?

nogle der har prøvet ligne
på forhånd tak smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  udskridning på MEGET mudret vej ;S
  • #1   2. nov 2010 Hvis du vil ha noget som helst - så skynd dig ud og filme mudderet, sporet, hegnet osv..
    Det ville jeg nok gøre...


  • #2   2. nov 2010 tjek min tur i grøften igår ved en 10 tiden smiley

    http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=70944


  • #3   2. nov 2010 har prøvet det samme.... fik den dog reddet men var helt ud og køre sidelæns... det var mørk og der lå pludseligt mudder i flere cm over helevjen... kan give nogle uhældige situationer

  • #4   2. nov 2010 smider nogle billeder af grøften og det lille hul som kom i marken når jeg skal ud til astra´n imorgen tidlig

  • #5   2. nov 2010 google... lov om veje smiley

    Side 14 - Regulativ af 3. september 2009
    6. Lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje
    LBK nr. 391 af 22/05/2008
    Herved bekendtgøres lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje, jf. lovbekendtgørelse nr. 714 af
    11. september 1997, med de ændringer, der følger af § 3 i lov nr. 292 af 28. april 2000, § 68 i lov nr. 431 af 6.
    juni 2005 og § 4 i lov nr. 583 af 24. juni 2005.
    Kapitel 1
    Definitioner
    § 1. Ved offentlige veje forstås i denne lov de veje, gader, broer og pladser, der er åbne for almindelig
    færdsel, og som administreres af stat eller kommune i henhold til lov om offentlige veje.
    Stk. 2. Ved offentlige stier forstås i denne lov færdselsarealer, som fortrinsvis er forbeholdt almindelig
    gående, cyklende og ridende færdsel, og som administreres af stat eller kommune i henhold
    til lov om offentlige veje.
    Stk. 3. Ved vejbestyrelse forstås i denne lov den myndighed, under hvis administration den pågældende
    vej eller sti henhører i henhold til lov om offentlige veje.
    Stk. 4. Ved private fællesveje og stier forstås i denne lov de veje, gader, broer, pladser og stier, der
    uden at være offentlige, jf. stk. 1 og 2, tjener som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom,
    hvorpå vejen eller stien er beliggende, når ejendommene er i særlig eje.
    Kapitel 2
    Offentlige veje og stier
    § 2. Det påhviler vedkommende vejbestyrelse at sørge for snerydning på offentlige veje og stier,
    for så vidt forpligtelsen ikke er pålagt ejere af tilgrænsende ejendomme efter § 5.
    Stk. 2. Vejbestyrelsen bestemmer snerydningens omfang og rækkefølge, herunder på hvilke offentlige
    stier snerydning skal finde sted. Nærmere retningslinjer for snerydningens gennemførelse
    fastsættes af vejbestyrelsen efter forhandling med politiet.
    Stk. 3. Vejbestyrelsen kan efter forhandling med politiet bestemme, at enkelte vejstrækninger skal
    undtages fra snerydningsforpligtelsen.
    Stk. 4. Vejbestyrelsen kan på de til vejene grænsende arealer lade opstille flyttelige sneskærme eller
    træffe andre foranstaltninger af midlertidig karakter til forebyggelse af snedriver på vejarealet.
    Stk. 5. Kan rydning af en vej ikke gennemføres umiddelbart, kan vejbestyrelsen uden for byer og
    bymæssige bebyggelser lade etablere og afmærke en midlertidig vej over tilgrænsende marker.
    Stk. 6. Såfremt foranstaltninger efter stk. 4 og 5 medfører tab og ulemper, fastsættes erstatningen
    i mangel af mindelig overenskomst af de taksationsmyndigheder, der er nævnt i §§ 57-58 i lov om
    offentlige veje.
    § 3. Det påhviler vedkommende vejbestyrelse at træffe foranstaltninger mod glat føre på offentlige
    veje og stier, for så vidt forpligtelsen ikke er pålagt ejere af tilgrænsende ejendomme efter § 5.
    Stk. 2. Vejbestyrelsen bestemmer på hvilke strækninger, i hvilket omfang og i hvilken rækkefølge
    foranstaltninger mod glat føre skal træffes. Nærmere retningslinjer for foranstaltningernes gennemførelse
    fastsættes af vejbestyrelsen efter forhandling med politiet.
    Side 15
    § 4. Det påhviler vedkommende vejbestyrelse at sørge for renholdelse af offentlige veje og stier,
    for så vidt forpligtelsen ikke er pålagt ejere af tilgrænsende ejendomme efter § 5.
    Stk. 2. Vejbestyrelsen bestemmer renholdelsens omfang og rækkefølge. Nærmere retningslinjer
    for renholdelsens gennemførelse fastsættes af vejbestyrelsen efter forhandling med politiet.
    Stk. 3. Uden for byer og bymæssige bebyggelser omfatter vejbestyrelsens renholdelsespligt
    – bortset fra parkerings- og rastepladser og lign. – alene den for færdselssikkerheden nødvendige
    renholdelse.
    § 5. I byer og bymæssig bebyggelse kan vejbestyrelsen efter forhandling med politiet bestemme,
    at ejerne af ejendomme, der grænser til en offentlig vej eller sti, skal rydde fortov og sti ud for
    ejendommene for sne, træffe foranstaltninger mod glat føre på fortov og sti samt renholde fortov
    og sti i overensstemmelse med bestemmelserne i kap. 7. Med fortov og sti sidestilles færdselsareal,
    der er overvejende bestemt for gående færdsel.
    Stk. 2. Forpligtelser pålagt grundejere efter stk. 1 kan begrænses efter vejbestyrelsens bestemmelse
    og kan højst omfatte 10 m af det nærmest ejendommen beliggende færdselsareal. Gangtunneler
    og gangbroer betragtes ikke som fortovs- eller stiareal.
    Stk. 3. Såfremt Vejdirektoratet er vejbestyrelse, kan dette overlade til vedkommende kommunalbestyrelse
    at træffe de i stk. 1 angivne bestemmelser.
    Stk. 4. Om de i henhold til stk. 1 trufne beslutninger skal der ske kundgørelse i et eller flere af de
    blade, der har almindelig udbredelse i kommunen.
    § 6. Forpligtelser efter § 5 kan ikke pålægges ejere af ejendomme ved vejstrækninger, hvortil der
    i henhold til en adgangsbegrænsning, der er etableret af færdselsmæssige grunde, og som kan
    håndhæves af det offentlige, ikke kan opnås direkte adgang fra ejendommene.
    Stk. 2. Forpligtelser efter § 5 kan dog pålægges ejerne af ejendomme ved veje og stier, der er led i
    et samlet vejsystem til udelukkende eller overvejende trafikbetjening af et udstykningsområde.
    Stk. 3. Forpligtelser efter § 5 kan kun pålægges jernbaner og lufthavne for vejstrækninger, ved
    hvilke anlæggets beliggenhed ved vejen udnyttes eller kan udnyttes, og for hvilke der ikke er
    givet afkald på udnyttelse af beliggenheden ved vejen. Som udnyttelse af en vejstrækning betragtes
    også benyttelse af overgange, der alene tjener anlæggets drift. Såfremt der i øvrigt er
    givet afkald på udnyttelsen af beliggenheden ved vejen, kan forpligtelser efter § 5 med hensyn til
    overgange, der alene tjener anlæggets drift, dog kun pålægges for strækningen ud for overgangen
    med et tillæg af 10 m til hver side.
    Kapitel 3
    Private fællesveje og stier i byer og bymæssige bebyggelser
    § 7. I byer og bymæssige bebyggelser påhviler det inden for områder, der fastsættes af kommunalbestyrelsen,
    efter forhandling med politiet, ejerne af ejendomme, der grænser til en privat fællesvej
    eller sti at rydde vejen (stien) for sne ud for ejendommene, at træffe foranstaltninger mod
    glat føre på vejen (stien) samt at renholde vejen (stien) i overensstemmelse med bestemmelserne i
    kapitel 7.
    Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan efter forhandling med politiet begrænse eller helt ophæve
    grundejernes forpligtelser i henhold til stk. 1, såfremt det skønnes forsvarligt under hensyn til
    færdslens ringe omfang.
    Stk. 3. Om de i henhold til stk. 1 og 2 trufne beslutninger skal der ske kundgørelse i et eller flere af
    de blade, som har almindelig udbredelse i kommunen.
    Side 16 - Regulativ af 3. september 2009
    Kapitel 4
    Private fællesveje og stier på landet
    § 8. Med hensyn til private fællesveje og stier på landet kan kommunalbestyrelsen efter forhandling
    med politiet bestemme, at de personer, der er vedligeholdelsespligtige efter lovgivningen
    om private fællesveje, skal rydde vejene for sne, træffe foranstaltninger mod glat føre samt renholde
    vejene. Kommunalbestyrelsen kan ligeledes bestemme, at arbejdet helt eller delvis skal
    udføres i overensstemmelse med bestemmelserne i kap. 7.
    Stk. 2. Om beslutning efter stk. 1 skal der ske kundgørelse i et eller flere af de blade, som har almindelig
    udbredelse i kommunen.
    Kapitel 5
    Private veje
    § 9. Kommunalbestyrelsen kan efter forhandling med politiet med hensyn til skov- og klitveje,
    veje på havneområder og andre lignende veje, som er åbne for offentlig færdsel og af væsentlig
    betydning for denne, bestemme, at vedkommende vejejer skal rydde vejene for sne, træffe foranstaltninger
    mod glat føre og renholde vejene, og at bestemmelserne i kap. 7 helt eller delvis skal
    finde anvendelse. Første punktum finder tilsvarende anvendelse for veje, der ikke er omfattet af
    §§ 1, 2 og 4 i lov om private fællesveje, men som indgår i det almindelige vejnet, som er mindst
    40 meter lange og tjener som færdselsareal for mere end 7 erhvervsvirksomheder, 7 parcel- eller
    sommerhuse eller for mere end 12 beboelseslejligheder.
    Stk. 2. Om beslutning efter stk. 1 skal der gives vedkommende vejejer meddelelse.
    Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse på veje i private skove, der er åbne for offentlighedens
    færdsel efter § 23 i lov om naturbeskyttelse.
    Kapitel 6
    Vejbestyrelsens (kommunalbestyrelsens) udførelse af grundejernes forpligtelser
    § 10. Vejbestyrelsen (kommunalbestyrelsen) kan bestemme, at forpligtelser, der er pålagt grundejere
    efter § 5, stk. 1, vedligeholdelsespligtige efter § 8, stk. 1, vejejere efter § 9, stk. 1, og forpligtelser,
    som påhviler grundejere efter § 7, stk. 1, helt eller delvis skal udføres ved vejbestyrelsens
    (kommunalbestyrelsens) foranstaltning for de forpligtedes regning, eventuelt mod et fast årligt
    vederlag. Fordelingen af udgifterne mellem de forpligtede fastsættes af vejbestyrelsen (kommunalbestyrelsen).
    Kapitel 7
    Nærmere regler om grundejernes forpligtelser
    § 11. Den snerydningspligt, der påhviler grundejerne, omfatter pligt til at rydde færdselsarealer
    for sne snarest muligt efter snefald. Pladsen omkring brandhaner, brand- og politialarmskabe og
    installationer til trafikregulering skal til enhver tid holdes ryddet for sne.
    Stk. 2. Uanset hvem der har pligt til snerydning på fortov og kørebane, har grundejerne pligt til at
    rydde trapper til deres ejendomme for sne.
    Side 17
    Stk. 3. Kommunalbestyrelsen (vejbestyrelsen) kan efter forhandling med politiet give nærmere
    forskrifter for snerydningens udførelse, herunder om hvor snebunker skal henlægges.
    § 12. Den pligt, der påhviler grundejerne til at træffe foranstaltninger mod glat føre, omfatter pligt
    til snarest muligt efter førets indtræden at bestrø færdselsarealet med grus, sand el.lign.
    Stk. 2. Uanset hvem der har pligt til at træffe foranstaltninger mod glat føre på fortov og kørebane,
    har grundejerne pligt til at gruse trapper til deres ejendomme.
    Stk. 3. Kommunalbestyrelsen (vejbestyrelsen) kan efter forhandling med politiet give nærmere
    forskrifter for glatføreforanstaltningernes udførelse, herunder for anvendelse af salt og andre
    kemikalier.
    § 13. Den renholdelsespligt, der påhviler grundejerne, omfatter pligt til at fjerne ukrudt, at feje
    asfalterede, brolagte, flisebelagte eller på anden måde overfladebehandlede færdselsarealer, at
    fjerne affald og andet, der er særlig forurenende eller til ulempe for færdslen, samt at renholde
    grøfter, rendestene, nedløbsriste, rørgennemløb og udløbsrender for alt, der kan hindre vandets
    frie løb.
    Stk. 2. Uanset hvem der har pligt til renholdelse af fortov og kørebane, har grundejerne pligt til at
    renholde trapper til deres ejendomme.
    Stk. 3. Kommunalbestyrelsen (vejbestyrelsen) kan efter forhandling med politiet give nærmere
    forskrifter for renholdelsens udførelse, herunder for tidspunkter for renholdelsen, anvendelse af
    kemikalier samt for henlæggelse eller fjernelse af affald.
    § 14. En grundejer kan overdrage til en anden i vedkommende ejendom eller i nærheden af ejendommen
    bosat person at drage omsorg for opfyldelsen af de forpligtelser, der påhviler grundejeren.
    Stk. 2. Sådan overdragelse skal finde sted, såfremt grundejeren ikke bor på eller i nærheden af
    ejendommen.
    Stk. 3. Aftalen skal være skriftlig og skal skriftligt anmeldes til vejbestyrelsen eller, for så vidt angår
    private fællesveje og private veje, vedkommende kommunalbestyrelse. Såfremt grundejerens
    forpligtelser hviler på bestemmelser truffet af en kommunalbestyrelse i henhold til § 5, stk. 3, skal
    aftalen dog anmeldes til denne kommunalbestyrelse. Den myndighed, til hvem aftalen anmeldes,
    kan nægte at godkende aftalen, såfremt den af grundejeren udpegede person ikke kan anses for
    egnet til at sørge for forpligtelsernes opfyldelse.
    Kapitel 8
    Forskellige bestemmelser
    § 15. Transportministeren 1)bemyndiges til efter forhandling med justitsministeren at udfærdige
    vejledende retningslinjer for snerydning og foranstaltninger mod glat føre.
    § 16. Tilsynet med, at grundejerne overholder deres forpligtelser efter denne lov, føres af vejbestyrelsen
    eller, for så vidt angår private fællesveje og private veje, vedkommende kommunalbestyrelse.
    Såfremt grundejernes forpligtelser hviler på bestemmelser truffet af en kommunalbestyrelse
    i henhold til § 5, stk. 3, føres tilsynet dog af denne kommunalbestyrelse. Tilsynsmyndigheden kan
    om fornødent lade foranstaltningerne udføre for den forsømmeliges regning.
    Side 18 - Regulativ af 3. september 2009
    § 17. Såfremt nogen på vej eller sti, der er åben for almindelig færdsel, henkaster eller efterlader
    affald eller genstande, der kan være til ulempe for færdslen eller er særlig forurenende, er vej- eller
    kommunalbestyrelsen eller i påtrængende tilfælde politiet berettiget til for den pågældendes
    regning at lade det henkastede eller efterladte fjerne.
    § 18. For udgifter, som det offentlige afholder i anledning af udførelse af renholdelse, foranstaltninger
    mod glat føre, snerydning m.v. på den forpligtedes vegne, haves pant i den pågældendes
    ejendom. De pågældende beløb kan inddrives ved udpantning.
    Stk. 2. Beløb efter stk. 1 kan endvidere inddrives ved indeholdelse i løn m.v. efter reglerne for inddrivelse
    af personlige skatter i kildeskatteloven.
    § 19. Kommunalbestyrelsers afgørelser efter denne lov kan påklages til transportministeren, for så
    vidt angår retlige spørgsmål.
    Stk. 2. Klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt den pågældende. For beslutninger,
    hvorom der er udfærdiget offentlig kundgørelse, regnes klagefristen fra offentliggørelsen. Når
    der er særlig grund dertil, kan klagemyndigheden dog efter forud indhentet udtalelse fra vejbestyrelsen
    se bort fra overskridelse af klagefristen.
    Stk. 3. Afgørelser, som kan påklages, skal indeholde oplysning om, til hvilken myndighed klage
    kan ske, og om fristen for indgivelse af klage.
    Stk. 4. Klage over en beslutning fritager ikke klageren for at efterkomme denne. Klagemyndigheden
    kan dog bestemme, at klagen skal have opsættende virkning.
    Stk. 5. Afgørelser, der kan påklages efter stk. 1, kan ikke indbringes for domstolene, før denne klageadgang
    er udnyttet. Søgsmål skal være anlagt inden 6 måneder efter, at klagemyndighedens
    afgørelse er meddelt.
    § 19 a. Transportministeren kan bemyndige Vejdirektoratet eller en anden statslig myndighed
    under Transportministeriet til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt transportministeren.
    Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet
    i henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for
    transportministeren.
    § 20. Med bøde straffes den, der overtræder §§ 7, stk. 1, 11, 12, 13 og 14, stk. 2. På samme måde
    straffes den, der tilsidesætter beslutninger, truffet i henhold til § 2, stk. 4 og 5, §§ 5, 8 og 9.
    Stk. 2. I forskrifter, der udfærdiges i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse
    af bestemmelserne i forskrifterne.
    Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens
    5. kapitel.
    § 21. Denne lov træder i kraft den 1. oktober 1970.
    Stk. 2. Transportministeren fastsætter de overgangsregler, der er nødvendige i forbindelse med
    lovens gennemførelse.
    Stk. 3. § 12, stk. 1, i lov af 14. december 1857 indeholdende nogle forskrifter om gader, veje og
    vandløb i København med senere ændringer, lov nr. 158 af 13. april 1938 om snekastning med
    senere ændringer samt §§ 53 og 54 i lov om bestyrelsen af offentlige veje, jf. lovbekendtgørelse
    nr. 342 af 9. december 1964, ophæves.
    Side 19
    § 22. Denne lov gælder ikke for Færøerne og Grønland.
    Lov nr. 583 af 24. juni 2005 om ændring af lov om offentlige veje, lov om private fællesveje, lov om
    grundejerbidrag til offentlige veje, lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje samt lov
    om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom (Udmøntning af kommunalreformen,
    for så vidt angår vej- og ekspropriationslovgivningen), hvis § 4 indeholder en ændring af
    § 1, § 5, § 9 og §§ 19 og 19 a, indeholder følgende ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser:
    § 6
    Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007, jf. dog stk. 2.
    Stk. 2. § 1, nr. 33 og 34, § 4, nr. 6, § 5, nr. 6, og § 6, stk. 6, træder i kraft den 1. juli 2005.
    Stk. 3. (Overgangsbestemmelse, udeladt).
    Stk. 4. (Overgangsbestemmelse, udeladt).
    Stk. 5. Sager vedrørende landeveje, der ved lovens ikrafttræden ikke er færdigbehandlet af amtsrådet,
    overføres til den vejbestyrelse, som overtager den pågældende vej. Sager vedrørende kommunevej
    nr. 170 og 171, der ved lovens ikrafttræden ikke er færdigbehandlet af Bornholms Kommune,
    overgår til Vejdirektoratet.
    Stk. 6. (Overgangsbestemmelse, udeladt).
    Transportministeriet, den 22. maj 2008
    Carina Christensen
    / Knud Erik Andersen


  • #6   2. nov 2010 men man skal også huske at man skal køre efter forholdene lige meget om der er tåget, mudderet, sneglat, eller vand på kørebanen. . .

  • #7   2. nov 2010 knøss
    tak for den ser ud til at jeg kan bruge den lov mod dem da, vores vej er blokket grundet noget med vejarbejde så er nødsaget til at tage en omvej og så skette det -.-.

    kragh
    jeg havde en passagere med var bare glad for der ikke skette mere da vi kurede 150m. hen af marken efter vi havde trukket hegnet op detværste er at jeg lige har fået lavet fronten og lakkeret fik bilen tilbage i fredags :(. og så ringede jeg til min søster for at få hende ud og hente os hun kørte omkring 20 km/t kørte hun og var ved at udskride.


  • #8   2. nov 2010 copyright
    ja det ved jeg godt men der er LIDT svært når man kommer kørende med de 60-70 og så når man ligepludselig over en bakke og så er der fyldt med muder inden et sving UMULIG og rede der var flere der var ved at skride ud, jeg indrømmer blank at jeg er nybilist = med ikke den største erfaring. men det er stadig landmandends ansvar og få noget skilte op eller noget i den stil!


  • #9   2. nov 2010 1) Er glad for der ikke er sket andet end materiel skade.
    2) Hvis du kører 60/70 på en jordvej, over en bakke, med sving, i mørke, så kører du bestemt ikke efter forholdene. Om landmanden skal dække dine skader, aner jeg ikke, men jeg synes bestemt det lyder til at du har kørt pænt uansvarligt. Bare min mening, jeg var der ikke, så kan ikke udtale mig ud fra andet, end hvad du selv har beskrevet her.


  • #10   2. nov 2010 Hov, det er sent - jordvej = mudret vej. Ved ikke lige hvor jeg fik det andet fra smiley

  • #11   2. nov 2010 Knøss---
    Det var noget af en smøre !!! Her er den korte version, som står i Færdselsloven Paragraf 87.

    Forurening af vej m.v.

    § 87. Der må ikke på vej henkastes eller efterlades noget, der kan være til fare eller ulempe for færdslen.

    Stk. 2. Såfremt der fra køretøj tabes eller spildes noget på vej, der kan være til fare eller ulempe for færdslen, skal dette straks fjernes. Kan dette ikke ske, skal andre, indtil faren eller ulempen er fjernet, ved afmærkning eller på anden lignende måde gøres opmærksom på forholdet.

    Lidt dybere står der.
    Ved jordkørsel og arbejde på mark, hvor der svines på vejbanen, skal der før arbejdet påbegyndes opsættes skilte og straks efter endt arbejde , skal vejen rengøres, dog senest ved solnedgang, dvs. at jordkørsel skal stoppe ved solnedgang og vejen rengøres.
    Landmanden/entrepnøren må godt arbejde efter solnedgang. men ikke køre på offentlig vej , hvis han sviner....

    Politiet , siger dette, men gør i reglen intet.....

    Landsmændenes forårsarbejde er for alvor gået i gang. Der køres med gyllespredere, plove og harver i stor stil overalt i landområderne.

    Men netop kørsel med landbrugsmaskiner på offentlig vej giver samtidig problemer for bilisterne. For det fugtige vejr betyder at landmændene slæber jord ud på vejene. Og i regnvejr kan det gøre vejene farlige at køre på.

    - Det er et problem, som vi er opmærksomme på, oplyser vagthavende ved Herning Politi, John Thode.

    - Reglerne på området er, at landmændene skal sætte skilte op ved vejen der advarer mod jordkørsel. Og de skal desuden fjerne jorden efter arbejdets ophør.

    - Men det er sjældent at vi ser, at landmændene overholder reglerne, siger John Thode.

    - Vi reagerer på henvendelser fra bilister og hvis vi selv opdager det. Og det kan resultere i en bøde til landmanden på 1000 kroner, siger vagthavende ved Herning Politi, John Thode.

    læs mere om Trafikken på

    http://trafik-unionen.dk/

    Bor selv i lige uden for Esbjerg og de yngre landmæns der bor her, er hamrende ligeglade med andre, jeg skriver et indlæg i vores foreningsblad nu...
    Skal der virkelig lig på bordet, før de rydder op, det er jo bare at en billist mister herredømmet over sin bil og rammer en af børnene på vej til skole, mellem V.nebel og Tarp. (Esbjerg kommune lukker skoler, men sørger ikke for sikker skolevej for børnene) Og så bliver det jo ikke bedre af at landmændene ikke rydder op efter sig....

    Ud over det, er det sgu irreterende at skulle starte sin arbejdsdag, med at køre i vaskehallen, da bilen er møjet til og ikke kan besøges kunder i +
    At når de sviner, så kommer regnen og så er der kun småsten tilbage, dermed stenslag til alle, jeg kører rundt i det ganske land hver dag, men 70% af stenslag, får jeg inden for en radius på 5km, fra hvor jeg bor....


  • #12   2. nov 2010 Du behøver nu ikke gå over til landmanden. Du skal bare forklare din egen forsikring hva der er sket. Så skal de nok ordne det sidste smiley

  • #13   2. nov 2010 Har et par gange kontaktet politiet, hvor det har været virkelig slemt, med 3-5 cm mudder i hele vejens bredde og 1 km strækning, men politiet gider sgu ikke ud og , først vade rundt i mudder/tage fotos og så til at finde den skyldige landmand, det er for meget arbejde, for max bøde på 1000kr, så er det hurtigere lige at stoppe en ung billist og give ham en bøde for bagateller.
    En gang ringede jeg til politiet og sagde at jeg nu havde sendt en mail til dem, med vedhæftet fotos af vejen. Der ud over ville jeg holde øje med om de sendte en bil forbi og om der blev ryddet op. Og hvis ikke var de nok medskyldige hvis der skulle ske en ulykke i løbet af natten, nu hvor de var varskoet. Der gik ca.50 minutter, så kunne jeg høre på scanner at der blev sendt en voge der ud. de svarede tilbage at der var mudder på vejen over en strækning på ca.1km , men de havde set værre og ikke syntes at de ville bruge tid på at finde landmanden. Så blev jeg godt nok gal og ringede til vagthavende og sagde lige ud at min scanner stod tændt. Og det efter min mening ikke var en klog beslutng... 2 timer senere var landmanden i færd med at gøre vejen ren....


  • #14   2. nov 2010 dannie m
    er utrolig glad for at du lige ville bruge nogle minutter på at skrive det til mig, for det er bestemt noget jeg kan bruge køre ned og tager billeder af det hele for der er værken skilte eller noget! og må siges at kl halv 12 er efter solnedgang smiley sååå må hr. landmand ha en sag på nakken for min bil skal ha ny kofanger og fuldlakkering samt nye lygter smiley da det hegn/kabel jeg ramte røg over bilen og ridsede en del...

    troels.
    ja det er sent smiley og køre altid efter forholdende da jeg er kørt galt en gang før så er meget påpaslig på det område, jeg er meget kendt på den vej så ved lige hvornår jeg skal bræmse osv. og der er meget overblik over det hele på den vej men at se jord på den tid er næsten umuligt smiley som sagt folk der kørte de 20km/t (min søster) var ved at skride os smiley


  • #15   2. nov 2010 Når ulykken er ude, så ring til politiet og forlang de kommer forbi og optager rapport, så har du noget på landmanden. og politiet er jo ligesom nødt til at gøre noget ved sagen, nu hvor de er der....

    Flere skulle ringe til politiet, når der er svinet , uden skilte og oprydning, så kunne det måske blive klart , hvor stort problemet egentligt er...


  • #16   2. nov 2010 dannie m
    jeg må ha fat i politiet imorgen det tænkte jeg slet ikke på, på det tidspunkt :S men må prøve mig frem har som sagt min passagere med som vidne samt min søster. så må det vel være nok tror ikke jeg kan få fat i de forbi perserne som var der,


  • #17   2. nov 2010 En gylden regel , er at familie og venner ikke rigtig tæller i sådanne sager, der skal gerne udefra stående personer - politi eller fotos til før det batter noget.
    En af de landmænd der bor i mit område havde tyndet ud i sine træer og et par stykker lå en meter og mere ud på vejbanen, så kom jeg kl. lort om natten under en lille bro, det var diset/rimtåge og et par grader under + .
    Lige i det jeg kommer ud fra broen kommer der en modkørende, jeg ser træerne, men kan jo ikke undvige , pge. modkørende og rammer de frosne trætoppe, med ødelagt frontkofanger som resultat. Tog nogle fotos med mobilen af vejen - træerne og bilen og så var den klaret
    Han fik skylden, det var godt nok min kasko der skulle ordne det , men det er pga. intern aftale mellem forsikringsselskaberne. Og havde ikke noget med mig og mit skadesforløb at gøre....
    Så hvis du kan nå det, så kør ud og tag nogle fotos af vejen.....


  • #18   2. nov 2010 har lige været ude og tage en masse billeder, samt fundet ud af om det var den mark jeg mente det var, og har på kort at det er ham der ejer det.
    samt billeder af spor fra udskridningen da vi selv måtte få bilen fri, der kom en i en firhjulstrækker der spurgte os hvad der var sket efter vi havde fået bilen fri men han kom oppe fra gården af altså en af ejerens venner så han støtter sku nok ikke op om det men køre ned til policen imorgen. og så ringer jeg til mit forsikring selvskab og oplyser hans navn samt hans adresse så må de ordne det. som sagt skal ha nye forlygter, lak, og forkofanger det løber op det hele jo :S pug blir nok ikke glad for at se samme bil de lige har lavet for mindre end en uge siden for samme fejl -.-

    det med den skulle løbe over din egen kasko forstår jeg så ikke ? :S du sku vel ikke betale selvrisiko osv?.


  • #19   2. nov 2010 Har i weekenden læst en artikel( www.dr.dk) med det er landmanden der er ansvarlig og han kan blive stillet til ansvar for skaderne det kan give

  • #20   2. nov 2010 takker for hjælpen alle sammen smiley det var meget bruligt det hele har snakket med landmanden og han ringer tilm ig ang forsikring i aften så håber jeg det hele går i orden der skal en hel lakkering til at bilen da kablet/pæle har trukket nogle fine ridser rundt omkring :).


Kommentér på:
udskridning på MEGET mudret vej ;S

Annonce