Hjemmemekanikker diesel eller benzin {{forumTopicSubject}}
Hej igen,
Jeg er maskiningeniør og ikke mekaniker. Men, jeg har en drøm om selv at kunne vedligeholde/renovere min næste bil. Det bliver en gammel bil pre 1990, dvs. 85-89.
Måske en mercedes 190. Nu går mit spørgsmål så på om, hvad der er nemmest at vedligeholde/justere og skifte ting i motoren på (hvis det bliver nødvendigt).
En Mercedes 190 2,5 uden turbo eller en 2,0 benzin med indsprøjtning.
Hvad er nemmest at skrue? Jeg spørger fordi jeg har hørt at en diesel er svær at justere rigtigt, selv om det er en mere simpel motor en benzinmodellen.
Mvh
Claus the future mekanikker
feb 2008
Følger: 63 Følgere: 64 Biler: 4 Emner: 214 Svar: 4.374
Havde selv taget benzineren ihvertfald.
feb 2007
Følger: 25 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 137 Svar: 1.360
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 289
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 896
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.861
Super nem bil at skrue i.
feb 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 6 Emner: 53 Svar: 1.291
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Turbo motore har alle de lækre detaljer man kan gå og rode med og som får den til at gå så meget bedre.
Her er nogle stikord:
Hjemme svejst turbomanifold, køling, trykrør, intercooler, turbo, wastegate, blow off, under spulet stempler.......
Volvo, Saab, Mercedes, Audi mm. og så er det bare igang....
Sådan en fin vogn er der mange muligheder i.
Hvad med en weekend baneracer på plader og lovlig, eller en øko turbo der køre 50% længer på en liter benzin end da den forlod fabrikken for 25 år siden.
Samtidig med at den kan snuppe 99% af de biler du møder i trafikken...
jan 2004
Følger: 57 Følgere: 65 Biler: 23 Emner: 30 Svar: 3.943
Diesel er langt det mest stabile og lige til at rode med.
Eneste der ikke er for begyndere er dieselpumpen, den får man i værstefald renoveret ude i byen, ellers er resten uhyre simpelt, og en diesel kan altid starte, eneste krav er gløderør, diesel og kompression.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 17
Tak for de mange forskellige svar.
Der lader ikke til at være enighed om emnet.
Jeg lader mig dog overbevise om at en gammel diesel motor er det mest simple at skrue i, da det stemmer med hvad andre har fortalt mig.
mvh
Claus
Hjemmemekanikker diesel eller benzin