{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.844 visninger | Oprettet:

Salg mellem private {{forumTopicSubject}}

Mig og den gamle har snakket omkring sælg mellem privat længe nu - nu skal det på plads

Jeg mener:

At hvis man køber en bil privat, så er den købt prøvekørt og som beset. Dvs. det er købers eget ansvar at gå bilen ordenligt igennem inden man køber. Så snart man er over kantenen så kan jeg være "ligeglad"

Den gamle mener:

At hvis man køber en bil privat, så er den købt prøvekørt og som beset. MEN hvis nu bilen går hen fx og smider en toppakning eller gearkasse - Så deles man om værksteds regningen..

Hvem har ret ?

Jeg står 100% og har altid gjort at køber man som beset så må køber selv gå den igennem inden han køber - Om han så bruger 1 time på det og vil have bilen på lift..

Går fx toppakningen så det bare ærgelig øv

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Salg mellem private
  • #1   17. jan 2011 Privat handel = ingen garanti.

• #2   17. jan 2011 Du har ret

• #3   17. jan 2011 Køber man privat, så har man intet at komme efter når nøglerne er blevet overdraget. Så er alt ens eget ansvar.

• #4   17. jan 2011 købt som beset og uden garenti så køber hæfter selv for alt der måtte komme..

• #5   17. jan 2011 Du har ret...

• #6   17. jan 2011 Det er vel en blanding af begge dele.

Lov mæssigt har du ret, men HVIS i laver købt kontrakt, og aftaler noget med garanti, og begge skriver under på det, hænger du selvf på den.

men uden kontrakt, som generalt er dumt under alle omstændigheder, så har du som sælger ingen forpligtelser, ud over dem din samvittighed byder dig.

• #7   17. jan 2011 Nu bliver min golf snart sat tilsalg, den har stået uden plader i 1 års tid efterhånden..

Er det min plikt ved salg at sørge for plader - Eller er det bare en service ?

Kunne jeg ikke ligeså godt give de 100kr til prøveplader ?

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #8   17. jan 2011 Vil give dig ret . Men har faktisk hørt et sted at er der alvorlige sikkerhedmæssige fejl på en bil er det ulovligt at skjule dem eller undlade at nævne det ! Men ved sku ikk om det er sandt .

Men igen med alle de folk der fusker hinanden på kryds og tværs med bilsalg så er det sku nok løgn !

• #9   17. jan 2011 Bjørn - Jeg har altid brugt FDM slutsedler - også til knallerter

Og der kan man krydse af for " købt og prøvekørt som beset"

Det er vel 100% uden garanti

• #10   17. jan 2011 Se købeloven. Der er gældende regler om det er som privat eller ej.

• #11   17. jan 2011 med mindre der er andet aftalt i slutsedlen så har køber intet og hente mht garanti eller økonomisk støtte fra sælger.

Det er jo netop derfor man laver en slutseddel på hvor der står man ingen garanti har og bilen er købt som prøvet og beset.

You see what you get og ser du ikke alle fejl jaaa så får du dem alligevel.
    Når dette er sagt synes jeg det er for dårligt hvis der er fejl på bilen og sælger ikke oplyser her om hvis han er klar over dem.

• #12   17. jan 2011 den gamle har ikke ret

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

#13   17. jan 2011 Du har da ingen pligt til at sørge for plader . Du sælger en bil ikk nummerplader ! Og prøveplader kan køber eller du selv aftale hvem af jer der skal stå for !

• #14   17. jan 2011 hvis dine forældre mener at man skal dele regningen hvis der skulle ske noget, så er den heller ikke købt som beset

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

#15   17. jan 2011 K.S . Desværre findes der ikk mange ærlige folk hvad angår bilsalg ! Og man høre sku tit om folk der føler sig snydt !

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #16   17. jan 2011 Privat handel er køb som beset desværre.. MENS hvis sælger har viden omkring hvordan en bil virker, og ved at bilen fejler noget, og tilbageholder denne vioden, så kan købet kræves annulleret, men om det sker ret tit tvivler jeg på smiley

• #17   17. jan 2011 Din gamle er bare for "gammel".. c",)

Det vigtigste ved privat handel er, at man har en "slutsseddel".. Så man kan gå på SKAT og tvangsafmelde bilen, hvis køberen ikke "husker" at omregistrere bilen.. (Efter de 21 dage man nu har til det)..

/Rass

• #18   17. jan 2011 Du har ret - Men som der ellers bliver skrevet i indlægget. Så må du ikke fortie alvorlige fejl og mangler på bilen ( som der er aktuelle ) på salgstidspunkten.

Hvis der efterfølgende sker noget med bilen, så er det kun købers problem. Nej du er heller ikke forpligtiget til at sørge for prøve plader.

Jeg kan hjælpe dig at skrive det lovformeligt, hvis du ønsker det. Send gerne en PB.

• #19   17. jan 2011 Casper k - Nej det gør der desværre ikke. Derfor det altid er vigtig ved privat salg og have en med sig der virkelig kender den enkelte bil eller har en del forstand på biler hvis ikke man selv er 100% på man ved hvad man skal kigge efter.

• #20   17. jan 2011 hvis sælger bevidst har forsøgt at skjule alvorlige fejl og mangler,kan vedkommende faktisk godt komme til at hæfte for det,men det kræver et civilt søgsmål,hvor køber faktisk altid får ret,hvis fejlen er af så alvorlig karrakter at sælger umuligt ikke kunne kende til den!! har da selv slæbt et par stykker i retten og fået medhold og sælger blev dømt til at enten lade handlen gå tilbage eller betale en kompensation for evt mangel eller værditab på bilen,feks ved km fusk

• #21   17. jan 2011 Nu er jeg jo selv under uddannelse til mekaniker, og kunne aldrig drømme om at sende en bil videre hvis jeg ved der er noget galt eller lign. ihvertfald ikke uden at informere kunden om at der er en alvorlig fejl. Så bilen er sikkerhedsmessig og mekanisk iorden smiley

• #22   17. jan 2011 autolakeren - Det er da positivt du har taget et par stykker i og fuske med salg. Desværre hvis det ikke er meget alvorlige og fatale fejl at sælger kun kunne kende til dem på salgstidspunktet så er det mange gange svært og bevise og man står jo med bevisbyrden selv.

• #23   17. jan 2011 Du har ret. ...................................... MEN,

hvis der er noget galt med den og sælger ved det, så SKAL han oplyse det. Ellers er det i princippet dit problem. Skift af diverse dele, eller skønhedsfejl som du ikke opdagede osv...... Too bad..

Også kommer næste punkt så. Det bliver umuligt at bevise i retten at han "vidste" det... Det jo i princippet "påstand mod påstand".

• #24   17. jan 2011 kommer an på hvad det er der er galt med bilen,er motor feks slidt op og bruger mere olie end brændstof,er sælger udemærket klar over at den er gal,osv osv

• #25   17. jan 2011 og om han vidste det,bliver vuderet af bla fdm,nogle fejl kan man ikke overse,uanset hvor bil dum man er,nu er dem jeg har slæbt i retten nu også været folk der gjorde meget i at sælge sminkede lig og bevidst fuskede med km

Kommentér på:
Salg mellem private

Annonce