{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.950 visninger | Oprettet:

BMW E46 330d +/- {{forumTopicSubject}}

Aften D'herrer.

Jeg går og overvejer og bytte min bil volvo ud med en E46 330d touring med automatgear fra 01.
Jeg har læst en masse om den både her og andre steder.
Men jeg kan ikke helt blive klog på deres gearkasser, nogle siger de går i stykker og nogle siger de kører uden problemer??

Nogle der har erfaringer med dette? og evt andre fejl eller lignende.

har lavet en beregning og med mit kørselsbehov kan det godt betale sig med diesel.

håber der er nogle der kan hjælpe og gerne konstruktivt.

mvh. Rune


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BMW E46 330d +/-
  • #1   31. jan 2011 Jeg har kun dårlige ting, at sige om deres gearkasser. Gearkassen røg i min lidt efter 100000km og mekanikeren sagde, at det ca. halvdelen af den models gearkasse går omkring de kilometer. Hvis den ikke går der, så plejer den at fortsætte uden problemer.

    Jeg har efterfølgende læst, at det er GM der har lavet gearkasserne til min model, uden dog at være helt sikker i min sag her og uden at vide om det forholder sig sådan med den model/årgang du kigger på.


  • #2   31. jan 2011 Udover det, så er det pisselækker bil smiley

  • #3   31. jan 2011 du bekræfter lidt det jeg har læst mig frem til indtil nu, jeg syntes bare det virker underligt at BMW kan lave en bil med så dårlig en gearkasse.. de har jo eller ry for at være nogle driftsikre biler?
    hvordan er de ellers mht til rep osv

    andre der har noget at sige?


  • #4   1. feb 2011 jeg har en 320d, med automatgear, og der er ingen problemer.

    Har snakket med en gammel bmw mekaniker, og de kender godt problemet, men han siger at da e46 blev solgt, blev de solgt med "evighedsolie" i gearkassen. DET FINDES IKKE!!
    Så hvis der aldrig er skiftet olie, eller gearkassen er mishandlet, så går de i stykker. Der er fejlproduktioner alle steder, men hvis man skifter gearkasse olien hver anden gang man skifter motorolie ved 20-30.000km (10.000km ved meget koldstart/korte ture 30.000 ved gode lange ture) så holder gearkassen som tiltænkt.

    Da jeg købte min havde den lige fået ny gearkasse samt konverter på. En regning på 45.000kr, og grunden var.............. der aldrig var skiftet olie!

    Jeg har kun godt at sige, men vil mene det afhænger af om olieskift og generel behandling af bilen.


  • #5   1. feb 2011 mener 15.000km ved gode lange ture

  • #6   1. feb 2011 Præcis, skift olie i gearkassen og så er der ingen problemer, jeg havde en 330d fra 2003 og det er klart den bedste bil jeg nogensinde har haft og vil ikke tøve et sekund med at købe en igen, heller ikke en med mange km på bagen, rigtig lækker bil, super finish og meget driftsikker, så længe du skifter olien på gearkassen..

  • #7   1. feb 2011 det lyder jo meget godt alt sammen smiley
    jeg vil tage ud og kigge på den en af de nærmeste dage, og self lige tjekke op på gearkassen om den er blevet skiftet eller har fået skiftet olie.

    det er denne jeg har i tankerne;
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/330d/30-touring-steptr/601864
    jeg ved ikke om prisen måske er lidt til den høje side? har ikke forstand på BMW. hvilket giver anledning til mit næste spørgsmål: er en 330d trykladet eller er det suge?


  • #8   1. feb 2011 Grunden til jeg ikke køre diesel kontra benzin specielt bmw

    Km/L på bmw diesel, syntes ikke de er imponerende specielt ikke hvis de er chippet, kontra en 330i der er opgivet til 11,5 km literen.

    Den koster ca 10.000 kr årligt i afgifter og div, hvor en benziner koster omring 2000 kr ½ årligt

    Benzinmodel er billigere i vedligeholdelse, service, reservedele (bremser), og ingen dyre dele som dyser, brændstofspumpe, turbo, udstødningsmanifold der har tendens til at revne, indsugning der kan gå i stykker i hvirvlspjælde, osv.

    alt i alt, hellere have en benziner det ved man sku hvad er.. og så lyder den federe og en 330i benzin touring kan findes fra 120.000


  • #9   1. feb 2011 Gearkasserne er ikke et generelt problem på dem, det er kun de første modeller gælder alle bmw erne, fra 96-2000 ca, x5, e39, e46 i diesel udgaverne, de køre med en GM gearkasse mener den hedder 360R de er støvsuget fra huggere, og de holder i snit en 150.000 km, de andre er ZFgearkasser de køre bare, og de er overkommelige at renovere, i snit koster GM kassen omkring 30.000 incl. moms for en ombytter.

    Og ja BMW anbefaler ikke at skifte olie på dem, da de har evighedsolie på, men skift olie og filter for hver 100.000 km, så gør du iværtfalde kun dig selv en tjeneste.

    men det koster nok omkring 4000 kr ialt.


  • #10   1. feb 2011 Iøvrigt havde jeg fundet en 2002- frem så er du sikker på du ikke skal døje med gearkasse problemer, og du har facelift front

  • #11   11. feb 2011 Jeg gav ca 3000,- for olie og filter skift på min, hos bmw. de siges at det såkalte evighedsolie holder til ca 160,000km self alt efter om der er kørt meget by osv. men for hver 100.000km er en go ide.
    og ja de kører med GM gerkasser, frem til ca 02-03 som der har vært en del problemer med, der efter kom der styr på det med ders egen montert i stedet.

    og 12,5 km/l er en 330d årg 04 sat til, jeg kører ca 11,5 ved halv by og landevejskørsel. men det ER også en 3,0 disel med 204hk så sys det er iorden:) og disel er stadig billiger ind benz;)

    og ud af de ca 10,000kr i afgift er de ca 5000kr jo vægt afgift, og det sist straf. så det betaler du om det er en benz eller disel og eller på guleplader. så på hvide ca 5000 på pap plader ca 9.000kr årlig

    og den er bestemt trykladet, chip og du har nemt 250hk og 500-600 smiley Nm


  • #12   11. feb 2011 Jeg tror også jeg har besluttet mig for at anskaffe mig en;)
    Har prøvekørt en det står ved skinbjerg auto i nr. sundby, men den var ikke pengene værd sys jeg, der var ikke ret meget udstyr i forhold til pris.
    Men er tilgengæld vild med selve bilen, komfort køreegenskaber osv.
    Men syntes dog den jeg prøvede var noget tung i servostyringen, er de alle det?


Kommentér på:
BMW E46 330d +/-

Annonce